Renault Megane BA -99 Något pajjade vid skogskörning ingen tomgång samt ingen bromsverkan

PaulNilsson0921
18 maj 2021 · 9 Inlägg

Tjenare satt efter en ganska knepig fisketur här i älven , å jag blev dragen ur surhålsvägen som visade sig vara en äldre skoterled .. Fail utav mig .

fick hjälp å dra mig loss efter ca 5 min skottande av lera två Karlar på södra sidan hade en traktor å drog mig lös men när jag sku försöka gungjucka mig lös från leden(innan) så tror jag minsan något Small å he börjar varva efter uppstart å dö (tappar tomgång å rycker vid körning hel skev samt smäller å domderar)  säkert i 2 minuter stog jag å gungade jag har kört fast tidigare med nå gammal 740 he var bara att varva å gorma men dethär tar nog priset 7cm lera å bildjävulen ballar ur ?

sen att bromsverkan tokdog å pedalen står hööögst upp ? he finns bromsvätska men he är någe "rör" under med nån låsning som har tagit stryk det kan jag se utan att hissa upp biln .

NU har jag aldrig haft någe liknande problem bilen har jag ägt i nåra månader utan större krångel förutom att slutburken på avgassystemet lossnade igår fastsatt imorse å bummade iväg , grejen är den att jag KNappt varvade bilen någe utan juckade på 2an inget över 3 varv int men att he small till ja där går mitt vetande visst jag kan byta spindelled å styrled å däck säkert vindrutetorkarna också .. har Alltid haft oflyt med bilar å det sjukaste är att den gick igenom Besiktningen för ca 2-3 veckor sedan å Frustrationen är Stor över att bo i harads he går int nå bussar här mer än någe skolskjuts.


he är då stumt i bromspedalen å bilen känns som en Ettrig gokart  det gjorde den int imorse .

Har någon någe ide ? slunga era ider om tomgång å undersida av bilar he vette fjasiken vad som skett nu ska jag 2.8an få stilla sig å jag ska gå å låna en Normal Domkraft som int klipper mig itu om bildjävulen rasar ner som den lilla orginalsaxdomkraften från renault är så får jag kika lite mera .

TACKSAM För alla möjliga infallsvinklar å ideer !!!! haft körkort sedan 2009 men alltså när både broms dör å tomgång då är det någe för nytt för min hjärna att begripa .

Med Varma Hälsningar
Paul Roger Nilsson
Norra Harads

PaulNilsson0921
18 maj 2021 · 9 Inlägg

brummade*   å *3000varv int 3 varv givetvis . / Paul Roger

PaulNilsson0921
18 maj 2021 · 9 Inlägg

Bromsledningen till hjulen är pajj efter att ha kikat har bromsverkan till handbromsen så första ledningen känns det som skoj .

men Tomgång som dör he vetta fasen alltså , när man startar går den upp på 2000-3000varv å går ner å bluddrar som en gammal amerikanare å dör då å då å får starta om å samma sak igen å igen å igen  ? där går mitt förstånd helt bet kul å bo ca 10 mil från biltema skoj . kan det vara Grenröret som fick en ordentlig tjong av någon sten så den påverkar katalysatorn ?he låter "skumt " strax under styrhytten int som att avgasarne går bakåt om ni hänger med ?     nu är jag en Konstnär som Nördmetar på fritiden ingen mekaniker men jag förstår hur saker är uppbyggda å fattar hur man skall gå tillväga men felsöka ja där går jag bet ..

kan det vara någon säkring iomed att den stog några minuter i väta å att det rann in vatten i katalysatorn känns ganska långfluget men i sann oturskänsla så varför int bara för att djävlas ? knepigt minst sagt .

Mvh Paul Roger Nilsson

Mossan1
19 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Hur djupt vatten talar vi om?
6cm borde inte ens nå underredet.

Undrar annars om du kan ha fått in lera i avgassystemet så det är tätt.
Eller ihopklämt, typ. Det slet av en dämpare, så det blev nog misshandlat där under.

Tätt avgassystem så kväver den sig liksom, om man försöker varva upp.

Ett (1) stukat bromsrör skulle inte ge stum bromspedal. Du har tre till. Skulle knappt kännas i pedalen.

Jag är ingen hejare på Reanult modeler och hur dom är beskaffade,  så OM bilen har turbo, skulle turboröret (efter turbon) kunna ha hoppat av. Det ger ofta en "poff" och sen går bilen som en kråka.
Även vakuum försvinner, och det skulle också förklara stumma bromspedalen.

Men stod den i djupt vatten kan det hända "vad som helst".

Senast redigerat av Mossan1 (19 maj 2021)

torsen
19 maj 2021 · 7 202 Inlägg

Vet inte säkert men.......
Stum bromspedal och stukat bromsrör samtidigt som det det inte saknas bromsvätska skulle i min värld peka på ej bromsvätskeläckage och ej bromsservo.
Kanske när du tokvarvade så pajade slangen mellan inloppsröret och bromsservot.
Läckage på den slangen påverkar tomgången(och kanske lite till - bl a avgasemissionerna).
När bromsservot upphör att fungera så känns bromspedalen stum - men det finns precis lika mycket bromsverkan kvar - men det blir tungbromsat.
Ungefär som att bogsera utan gående motor.

Så börja med att kolla ovan nämnda slang är mitt tips.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2021 · 13 674 Inlägg

stum pedal och dålig gång= trasig slang till bromsservot.
eller att bromsservot gått söder.. då går dom piss illa.. om dom går

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PaulNilsson0921
25 maj 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur djupt vatten talar vi om?
6cm borde inte ens nå underredet.

Undrar annars om du kan ha fått in lera i avgassystemet så det är tätt.
Eller ihopklämt, typ. Det slet av en dämpare, så det blev nog misshandlat där under.

Tätt avgassystem så kväver den sig liksom, om man försöker varva upp.

Ett (1) stukat bromsrör skulle inte ge stum bromspedal. Du har tre till. Skulle knappt kännas i pedalen.

Jag är ingen hejare på Reanult modeler och hur dom är beskaffade,  så OM bilen har turbo, skulle turboröret (efter turbon) kunna ha hoppat av. Det ger ofta en "poff" och sen går bilen som en kråka.
Även vakuum försvinner, och det skulle också förklara stumma bromspedalen.

Men stod den i djupt vatten kan det hända "vad som helst".

Tjena Mossan1

Nä det tycker int jag heller he var då int mycket men likt förbannat öste leran över framrutan har nog aldrig varit med om det heller .

hmm mjaaa då ska det ha gått isär känns det som fick skruvat fast slutburken som är från en 740 precis innan detta hände kan det ha blivi förtätt ? förra ägarn kan int ha tagi i någe jag tog då i men he kan vara för tätt alltså? ska när jag vågar lånat ramper krypa under Inte för en Sekunds Chans att jag kryper under där med en dom kraft Never i Detta Liv huvva . Njaaaaa tror int den här 1,4liters baguettbilen har nog int turbo hade det int vari en laddtrycksmätare då på panelen ?:-S   
Som jag nyss skrev he blir ett 6pack folköl å ramper imorrn å köra upp på sen har jag modet nog att ens krypa under å peta å känna på allting .

Mjo det kan jag å tro men är int sänkt eller någe skumt den blev precis finbesiktat med ögon på styrled sagt å gjort bytte spindelled åkte till älvsbyn å fick ropat "Du har bytt fel del!!!" jahap lite dumsnopen att int ens kika på bladet från första kollen mot lule å hem några pilsner å bytte styrleden å ner igen AOK ! blev utfallet iaf  å jag bad dem Kika ALLTING lika bra när det var första besiktningen i mars eller när det var . Godkänd besiktning 10maj ... skoj .

Tackar för dina Tankar å ideer å jag tror jag finner vars felet är när den är upppallad å utan större rasrisk (att det kunde vara så jobbigt att ens försöka krypa under med domkraft huvva ungefär som takskottning med snö JESUS jag fattar varför jag int föddes med vingar utan stora fötter i Kingsize )
/ Paul Roger Nilsson

PaulNilsson0921
25 maj 2021 · 9 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte säkert men.......
Stum bromspedal och stukat bromsrör samtidigt som det det inte saknas bromsvätska skulle i min värld peka på ej bromsvätskeläckage och ej bromsservo.
Kanske när du tokvarvade så pajade slangen mellan inloppsröret och bromsservot.
Läckage på den slangen påverkar tomgången(och kanske lite till - bl a avgasemissionerna).
När bromsservot upphör att fungera så känns bromspedalen stum - men det finns precis lika mycket bromsverkan kvar - men det blir tungbromsat.
Ungefär som att bogsera utan gående motor.

Så börja med att kolla ovan nämnda slang är mitt tips.

Tjenare Torsen !

Det du skriver stämmer in LÄSKIGT bra det är stumt visst he går att bromsa det gör det å handbromsen nyper som vanligt , det saknas Dock ej en Milimetersiluringen med bromsvätska i behållarn? å nu när jag har lyckats läsa mig till vars denna Bromsslang efter servot sitter så skulle det kunna vara detta! tomgången är så cp först start upp på 3000 å sen ner å studsa jamen upp å ner upp å ner upp å Ner när man provar att köra iväg ja då jädrar blir det en annan bil å drar iväg hel skummt .
Smäller å smattrar minst sagt he låter som att det är i grenröret eller precis där ikring var å kände på avgaserna ur bakröret å jodå det trycker avgas minst sagt.
kanske drog åt det åt helskottan för hårt (förra ägarn smällde visst på ett 740 slutburk för "ljudet" skulle jag tro he var dekaltrim å tonaderutor å ledramper å lysen å stickers å allt möjligt men om det int är orginal så bordet det då påverka som Mossan1 nämde måntro ? 

Har kollat på hur denne bromsservo ser ut å nja int så är det heller den rullar på som vanligt utan något bromspåslag jäkulst tungbromsat är närmast , får helt klart ta modet imorgon å 2.8an å kika läget med pannlampan , måst ta å se om he finns någon fin reparationshandbokSomtill740 å Liknande he hade nog vari guld att använda internet till bilder av vars delarna sitter ja he var då int lätt int alls lätt .

Tackar för dina tankar å Ider he hjälper mycket i felsökandet haft annat för mig i några dagar Gäddfiske innan lek 5300g som störst med vågnät å mängder av mindre nu är det Bildags innan möten i näst vecka .

/ Paul Roger Nilsson

PaulNilsson0921
25 maj 2021 · 9 Inlägg

Growe skrev:
stum pedal och dålig gång= trasig slang till bromsservot.
eller att bromsservot gått söder.. då går dom piss illa.. om dom går

Tjena Growe !

Ja det var kort å fint här skall kikas imorgon he borde synas om den rackar är brusten som med en reguljär bromsslang misstänker jag det har jag minsan bytt tidigare på en äldre 940 å det syntes då att he var trasigt .

Med handen på tangentbordet så Kan jag tro det ja den här går men åt Fasikens Dåligt minst sagt aldrig kört en bil som går så knasigt helt plötsligt .

He blir några 2.8or å ramper sen vågar jag nog krypa under å kika hur det ser ut har knappt kikat Gäddfisket tog sina dagar nu sen den pajjade nu är det visst Lek fast de är magra som attans å väldigt lite utvecklad rom .

Tack för dina svar he Hjälper Minst Sagt/Skrivet .

/ Paul Roger Nilsson

PaulNilsson0921
27 maj 2021 · 9 Inlägg

Okey nu hade det varit bra om det fanns någon form att "bifoga" bilder , för he är då inget Läckage so What ever har kollat å följt bromsledningar från bromsservot å nedanför å ovanför å Ja JÄDRANS överalllt he är Torrare än Sandtagen är !
Har legat under med bilen på ramper så har legat raklång nästan under å kikat å fotat åKnackat å dragi å gormat  å  försökt finna om he är någe läckage ur avgassystem nedanför grenrör å Nada inget int ett skvatt men He smäller å Donar å Smattrar å Bilen är torr tankade i mer bensin å samma sak , var dock å skruvade av slutburken i avgassystemet som jag skruvade åt å då "pajjade"bilen samma dag ska se om det blir någe skillnad "slutburken" är visst från nån gammal 740 ... Å börjar Bilsatan Fungera nu ja då Djävlar smäller jag av ! å börjar genast leta 245 eller nå gammal Kingcab GAMMAL .   Som sagt varenda behållare som håller något flytande å är i Perfekt skick å he är i normala Nivåer som tidigare innan bilen knasade ihop .

Skulle ta å kika på Tändstiftena men då passar int tändstiftnyckeln för det är tydligen för Grovt ?! whaaataaafudge testat olika å natas varför byggs något så ini Natas tight ? int en chans att jag finner en sådan fint verktyg här i Harads SUCK .  nu lägger jag bet på dethär å svänger förbi Södra å besöker en Farbror som Skruvar i liknande bilar å se om han har denne "fina nätta" nyckel liggandes å prova byta de stackars Stiftena .

Stort Tack för era Svar å ja nu fattar jag då ingenting förutom att he nog är dyngigare än i svinstian runt bromsarna som borde påverka bromsverkan när jag finner en slang spolas det rent för att kika vidare .

Med Varma Hälsningar
Paul Roger Nilsson

PaulNilsson0921
29 maj 2021 · 9 Inlägg

JAAAAJAMÄNSAN JAG HATAR BILAR SOM ÄR NYARE ÄN 1990 GODDAMNIT !

Kolla här nu felet var att en Luftburkspackning var slut å förra "ägaren" lagning hade pajjat som satt ihop med kattstrypare... Åkej jag tillhör kategorin som visst man kan göra en quickfix meeen då köper jag de delar so verkligen behövs å byter ..

utan packningen i gott skick så drar visst motorn en hel del luft i onödan .. Jaaaa Vilken tur att jag gissar på att något under (som faktiskt har tagi stryk under körning) huven å högt upp pajjar vid skogskörning För det är ju logiskt . åter igen JAG HATAR PLASTIGA BILAR .  Tack för de svar som ni givat å delat med er utav ! Killevipp nu blir det en ny oljetrågsbult å voila bilen är perfekt igen den Hade jag tappat ! växellådsoljetråget ja .

Med varma Hälsningar
Paul Roger Nilsson

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang