Givare/sensor till styrservo V70 Flexifuel 2.0 2009

thomaskbv
22 augusti 2020 · 7 Inlägg

Hej!

Märkte idag att bilen tappar mycket olja från styrservon och såg direkt att det kommer ifrån givaren/sensorn som sitter på servon. Kontakten har två kablar som kommer in och det är just där oljan kommer ifrån.

Har hittat reservdelen som sitter på själva servon men då saknas kontakten man klickar i.. då det är den som är trasig.

Vore evigt tacksam om någon här kan berätta för mig vart jag får tag på denna..

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234537/234537-6a680984dac0f340ea63172b59a932f7.jpg

Senast redigerat av thomaskbv (22 augusti 2020)

husseman
22 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, givare o kontakt borde sitta ihop. Dvs. köper du givaren, så borde kontakten som läcker ingå i givaren. Allt annat vore dårhus. Anslutningskontakten du har pil på kan inte läcka olja..det e´bara givaren som kan läcka.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (22 augusti 2020)

thomaskbv
22 augusti 2020 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, givare o kontakt borde sitta ihop. Dvs. köper du givaren, så borde kontakten som läcker ingå i givaren. Allt annat vore dårhus. Anslutningskontakten du har pil på kan inte läcka olja..det e´bara givaren som kan läcka.

mvh/husse

Okok, kunde varit en bättre bild men, oljan kommer från kontakten där kablarna går i, antar att givaren är helt sop slut.

husseman
22 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo klart kontakten e´kass- men givaren måste ju säljas med kontakt. Att det pissar olja ur kabelhärvan, beror ju på att kontakten trycker upp olja där.

mvh/husse

HarryOlof
10 april 2021 · 3 Inlägg

Hej tror att jag har samma problem.

Hur löste du det?

Enligt Rejmes så måste man köpa hela tryckröret för att få en ny givare.



/ Tobbe

Skay
13 maj 2021 · 2 Inlägg

HarryOlof skrev:
Hej tror att jag har samma problem.

Hur löste du det?

Enligt Rejmes så måste man köpa hela tryckröret för att få en ny givare.



/ Tobbe

Hej Harry har du löste problemet ??

husseman
13 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, försök hitta nån form av artikelnr på givaren o googla det. Klart att Rejmes vill sälja hela tryckröret, men klart att givaren finns att köpa..bara man har art.nr. Lycka till

mvh/husse

HarryOlof
14 maj 2021 · 3 Inlägg

Skay skrev:

HarryOlof skrev:

Hej Harry har du löste problemet ??

Jag har inte löst det mer än att jag fyllde på servo olja. Verkar hålla tätt just nu men behöver en ny givare.

Någon som vet var man kan köpa bara givaren?

Senast redigerat av HarryOlof (14 maj 2021)

HarryOlof
14 maj 2021 · 3 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, försök hitta nån form av artikelnr på givaren o googla det. Klart att Rejmes vill sälja hela tryckröret, men klart att givaren finns att köpa..bara man har art.nr. Lycka till

mvh/husse

Ok får försöka gräva lite

Skay
14 maj 2021 · 2 Inlägg

HarryOlof skrev:

Skay skrev:

HarryOlof skrev:

Hej Harry har du löste problemet ??

Jag har inte löst det mer än att jag fyllde på servo olja. Verkar hålla tätt just nu men behöver en ny givare.

Någon som vet var man kan köpa bara givaren?

Hej hej jag har samma problem 😟, det konstigt att ingen som säljer givaren separat. Jag har varit hos Volvo att kolla på givaren och dem säljer hela komplett slangen för 1400 kr och just nu jag funderar om det värt eller man kan avvakta lite till tills kommer ny lösning/förslag.

Timberglund94
1 juni 2021 · 2 Inlägg

Hej alla som har problem med läckande givare! Ni kan kontakta en Meca reservdelsbutik och ange artikelnummer OTK 4.280915 Sensor Oljetryck, vi hade samma problem på en V70 2008 men Fords 2.0 flexifuel motor på verkstaden och meca fick fram bara givaren som var en fomoco original som varken Ford eller Volvo lyckades ta fram.. lycka till!

Timberglund94
1 juni 2021 · 2 Inlägg

Skay skrev:

HarryOlof skrev:

Skay skrev:

Hej Harry har du löste problemet ??

Jag har inte löst det mer än att jag fyllde på servo olja. Verkar hålla tätt just nu men behöver en ny givare.

Någon som vet var man kan köpa bara givaren?

Hej hej jag har samma problem 😟, det konstigt att ingen som säljer givaren separat. Jag har varit hos Volvo att kolla på givaren och dem säljer hela komplett slangen för 1400 kr och just nu jag funderar om det värt eller man kan avvakta lite till tills kommer ny lösning/förslag.

Hej alla som har problem med läckande givare! Ni kan kontakta en Meca reservdelsbutik och ange artikelnummer OTK 4.280915 Sensor Oljetryck, vi hade samma problem på en V70 2008 men Fords 2.0 flexifuel motor på verkstaden och meca fick fram bara givaren som var en fomoco original som varken Ford eller Volvo lyckades ta fram.. lycka till!

Ante97
10 juli 2023 · 1 Inlägg

Gammal tråd! Men vill dela med mig av detta.
Har samma problem med läckande givare på en 2,0 Flexifuel 2008, var på Volvo idag och som tidigare har skrivit här går det inte att köpa enbart givaren utan man måste köpa hela paketet som kostar 2700 kr idag.  Var på Skroten och samma där! Tog loss givaren och kollade nummret på plasten och hittade givaren på nätet för 150 kr. Min givare har artnr: 6G91-3N824-AA https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246761/246761-82442c9f4f786cdac8d0508cd54fa0fb.jpg

xXSammy
10 juli 2023 · 6 566 Inlägg

Ante97 skrev:
Gammal tråd! Men vill dela med mig av detta.
Har samma problem med läckande givare på en 2,0 Flexifuel 2008, var på Volvo idag och som tidigare har skrivit här går det inte att köpa enbart givaren utan man måste köpa hela paketet som kostar 2700 kr idag.  Var på Skroten och samma där! Tog loss givaren och kollade nummret på plasten och hittade givaren på nätet för 150 kr. Min givare har artnr: 6G91-3N824-AA https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246761/246761-82442c9f4f786cdac8d0508cd54fa0fb.jpg

Mja, det där är konstruktionsnumret hos Ford

Artikelnumret är 1437144

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang