Problem med ke jetronic

benz_elias
28 maj 2021 · 118 Inlägg

Hej! Jag har problem med en audi cab 2,3. Den här ke jetronic! Bilen får alldeles för mycket bränsle ryker svart och är slö. Har bytt luftfilter, tändstift, fördelarlock, rotor, lambdasond men ingen förbättring. Alla givare är testade och verkar fungera. Tomgången är ca 900varv med kall motor och ca 1100varv varm. Min mekaniker misstänker att bränslefördelare är kass? Det märkliga är att han får ingen kontakt med bilen vid felsök överhuvudtaget. Kan de vara styrdonet som styr bränsletrycket? Finns de nån som varit med om nått liknande?

Cuefa Ain't no place like home...
29 maj 2021 · 4 628 Inlägg

K-jet är stökigt att hålla på med.
Det är livsviktigt att Du inte har några vacuumläckage t.ex.
Hur beter sig bilen om du har motorn igång och lossar oljepåfyllningslocket?
Om det är som det ska borde motorn hacka till och stanna då.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
benz_elias
29 maj 2021 · 118 Inlägg

De händer ingenting om man lyfter oljelocket. Menar du att den borde tappa vakuumtrycket från motorn då?

Cuefa Ain't no place like home...
31 maj 2021 · 4 628 Inlägg

benz_elias skrev:
De händer ingenting om man lyfter oljelocket. Menar du att den borde tappa vakuumtrycket från motorn då?

Korrekt, om man lyfter locket med motorn igång ska luftvågen i bränslehuvudet stänga o bilen börja gå orent eller rent av stanna.
Så du har alltså ett läckage någonstans, en slang, tätning eller något som inte sitter som det ska.
Börja i den änden o kolla så allt sånt är chysst.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2021 · 13 673 Inlägg

Cuefa skrev:

benz_elias skrev:
De händer ingenting om man lyfter oljelocket. Menar du att den borde tappa vakuumtrycket från motorn då?

Korrekt, om man lyfter locket med motorn igång ska luftvågen i bränslehuvudet stänga o bilen börja gå orent eller rent av stanna.
Så du har alltså ett läckage någonstans, en slang, tätning eller något som inte sitter som det ska.
Börja i den änden o kolla så allt sånt är chysst.

mm   dom är så inåt helvete känsliga.. vågen är det som avgör bränsleblandningen.   går luften in i motorn en annan väg fungerar inte vågen som den är tänkt..     då snackar vi minsta läcka tex oringarna till spridarna   en liten vacuumslang.

tyvärr har jag noll kunskap om just ke-jetronic men K-jetronic har jag hållt på väldigt mycket.   och dessutom fått allt att fungera så förbannat bra att man aldrig kunde tro att det satt k-jet under huven på dom.

antar att styrtrycket är lika viktigt på en ke-jet som k-jet.    om system trycket är fel så blir styrtrycket fel sen barkar åt helvete hela vägen.  varit med om deffekt styrtrycksventil på en 244turbo jag hade och den gick illa som fan och slö   minns dock inte om den gick så fett.  men det kan den mycket väl gjort.   det var min andra k-jet bil och jag var 17-18 så då var man pissrutten på dom

så man börjar med vacumläckor innan man bryr sig om nått annat för det är meningslöst att ge sig på nått annat förens motorn är 100%    jag skulle röktesta motorn så får man svar direkt på om det läcker och var det läcker och man slipper fundera. 

nästa grej är att mäta systemtryck och styrtryck

när inte dom grejerna visar något fel kan man ju ta ur spridarna och kolla hur dom mår kan ju vara så enkelt att en spridare börjar öppna för tidigt.  dom har ju inbyggd öppningstryck eftersom systemet är mekaniskt så öppnar spridarna vid ett visst tryck under det trycket öppnar dom inte.   med åren kan ju skit bildas och dom inte stänger helt.     

men jag skulle börja med allt det andra iförsta hand.   då dessa saker är viktiga oavsätt och måste vara 100% perfekt för att motorn ska kunna gå bra.    det finnns MASSOR av info eller fanns åtminstånde massor av info om både k-jet och ke-jet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
benz_elias
10 juni 2021 · 118 Inlägg

De där med oljelocket kan inte stämma. De är väl ändå kompressionen som gör luftvågen och kompressionen ska ju inte gå upp i toppen då är ju inte motorn tät.. efter lite mer felsökning börjat vi tro att de är luftflödes mätaren som är problemet, då den inte stänger bränsletillförseln vid motorbroms, utan bilen skjuter som satan vid motorbroms.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2021 · 13 673 Inlägg

undertrycket i motorn gör att vågen lyfter sig och släpper på bränslet..  när man får in tjuvluft någon väg oavsätt var så kommer inte vågen lyfta sig tillräckligt och förhållandena blir jätte knasiga. 

öppna man oljelocket på en gammal 240turbo så började dom gå skit direkt .    la ner mängder med energi på min 245 med k-jetronic innan jag fick den att gå perfekt.. och jäklar vilken skillnad.  men där får man ju ställa co halten manuellt   och jag la nog ner 2timmar på att bara ställa in sprutets co halt.  men då slutade den smälla och ha sig när man växlade och slutade med alla ryckningar jag hade.   på slutet hade jag ett ombyggt bränslehuvud och då gick den riktigt bra med god effekt.    men det jag inte vet någon om är själva regleringen av sprutet via lambda sonden. och det är där du behöver googla ordenkligt för att hitta hur den reglerar allt..  men först och främst måste alla läckor vara borta innan det är någon mening att göra nått annat..  alltså nya spridartätningar och kolla över vacumslangar  tätningen i oljelocket  oringen på oljestickan osv.    bästa ära tt täthets testa den med rök för att se att den är tipptopp.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
10 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Jo, det stämmer att motorn skall hosta och dö när man lossar oljelocket, det minns jag att en Audi 100 som jag hade runt år 2000 gjorde

jaka54
10 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan bara hålla med vad Grove säger! Om jag lyfter på oljelocket på min Audi 100 Avant 2,0E  från 1989 så börjar motorn gå illa.

benz_elias
12 juni 2021 · 118 Inlägg

Problemet är att om de vore vakuumläckage skulle de inte orka lyfta vågen och bilen får inget bränsle. Men den är lättstartad och får jättemycket bränsle så den ryker svart! Så de måste va nått annat tycker jag.

jaka54
12 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vilken årsmodell?

benz_elias
12 juni 2021 · 118 Inlägg

Årsmodell 92. Den har ke3- jetronic.

benz_elias
29 juni 2021 · 118 Inlägg

Lite uppdatering! Fick tag i ett beg komplett sprut för att testa, upptäckte även en del läckage som att insugsbälgen va sprucken och har fixat detta. Efter detta så går bilen bra på höga varv men på 2-3 cylindrar på tomgång, misstänker då spridare och beställer 5 nya och byter men ingen skillnad.... misstänker nu att de begagnade sprutet inte är okej och har nu beställt ett renoverat från Tyskland..   kan tillägga att nu stannar motorn om man lyfter oljelocket så den borde va tät.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang