Hur kollar man om en kulhandske är säker?

Eleeb90
11 juni 2021 · 345 Inlägg

Hej! Hur kollar man kontrollerar man en kulhandske? Vill kolla att den är säker och fungerar bra. I somras så fastnade kulhandsken på draget och jag fick inte bort husvagnen från bilen.... så fick montera bort kulhandsken från husvagnen och sedan vrida och vända lite för att få bort den från kulan.

Iaf funderar jag på hur man kollar om kulhandske är säker? Räcker det att göra en vanlig säkerhetskontroll dvs. Att man kopplar husvagnen till bilen och höjer husvagn med stödhjulet och se att den inte lossnar.

Jag vet att man kan köpa ny draghandske  och ska nog göra det men har inte möjlighet just nu. Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (11 juni 2021)

Utmarks-Loke
11 juni 2021 · 5 814 Inlägg

Börja med att smörja upp handsken så grejerna inte kärvar. Kolla sedan att spärren klickar i när du sätter draget på kulan, det kan se lite olika ut på olika drag.

husseman
11 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, man använder ett verktyg- som mig veterligen inte har nåt namn. Du har nog säkert sett hur Bes. snubben kör upp en metallgrunka med en hylsa o juckar i din handske. Detta ska simulera hur handsken låser o inte är utsliten. Ofta gör man oxå ett lyft på vagnen för att kolla att den inte kan släppa från kroken.  Eftersom vi pratar husvagn här, så har du normalt en riktig handske som brukar tala om när den e´slut, antingen på bilprovningen eller när du känner att det e´problem med låsningen eller att det känns glappt.
Hade du haft en obromsad sak, så kan kulkopplingen vara som en Colaburk- precis som resten av den obromsade kärran...bara smäck. Dessa kulhandskar borde inte finnas, men finns o kan ändra form efter ett tuppjuck i ett farthinder.
Direkt livsfarliga- men EU godkända.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
11 juni 2021 · 10 245 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Hur kollar man kontrollerar man en kulhandske? Vill kolla att den är säker och fungerar bra. I somras så fastnade kulhandsken på draget och jag fick inte bort husvagnen från bilen.... så fick montera bort kulhandsken från husvagnen och sedan vrida och vända lite för att få bort den från kulan.

Iaf funderar jag på hur man kollar om kulhandske är säker? Räcker det att göra en vanlig säkerhetskontroll dvs. Att man kopplar husvagnen till bilen och höjer husvagn med stödhjulet och se att den inte lossnar.

Jag vet att man kan köpa ny draghandske  och ska nog göra det men har inte möjlighet just nu. Mvh

Ett säkert tecken på att du borde byta till en ny har du ju där i din text. Att den fastnade, normalt sett gör dom inte det. Och kan det kärva att få loss så kan det kärva att låsa. Så byt kulhandsken så snart som möjligt. Kostar inte många kronor jämfört med om du tex tappar vagnen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
13 juni 2021 · 345 Inlägg

Tack för svaren mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang