Den nya bensinen.

Mossan1
10 juni 2021 · 2 819 Inlägg

Om det eldas ved i varje byggnad i en storstad blir der problem, men i glesbyggden är det nog än sämre med elvärme ur totalen sett. Hus mitt i skogen, tex.

Men beskattning brukar bara baseras på större städers omständigheter, så det kommer nog något snart.

Ang nya bränslet är jag också säker på att alla bilar kan köra på det.
Ny som gammal.
Att vissa inte gör det enl tillverkaren tror jag har att göra med att garantera utsläppen. Dom vill inte riskera stämning.  Ett "E-10 gate"

Senast redigerat av Mossan1 (10 juni 2021)

granadadr
10 juni 2021 · 7 288 Inlägg

tror det kan bli gengas snart,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Xebers76
10 juni 2021 · 2 266 Inlägg

Bruna bönor

Lucif3r
10 juni 2021 · 2 214 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ang nya bränslet är jag också säker på att alla bilar kan köra på det.
Ny som gammal.
Att vissa inte gör det enl tillverkaren tror jag har att göra med att garantera utsläppen. Dom vill inte riskera stämning.  Ett "E-10 gate"

Det tror jag med... Däremot tror jag inte alla bilar kommer gå lika bra på E10 som dom skulle göra på ren bensin.
Nu var det visserligen bra många år sedan vi hade ren bensin i sverige, så dom flesta kommer säkerligen inte ihåg hur just deras bil gick på ren bensin, kontra E5, och hur den kommer gå nu på E10. Vissa styrsystem kan helt enkelt inte adaptera sig tillräckligt mycket för att gå helt optimalt på högre etanolblandning.

Fungera kommer alla dock göra, men inte helt 100.

Det som kommer bli intressant är att se om vissa bilar kommer börja torska på avgasproverna på besiktningen som följd av det nya bränslet. Troligen inte, men inte fullständigt omöjligt.

spillolja
11 juni 2021 · 4 024 Inlägg

Om jag inte har helt fel så innehöll all 95 oktan bensin fram till ca 1995 10% etanol utan att det angavs, stor sett alla lambdasystem klara att lägga på upp till ca E30-E40 blandning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
11 juni 2021 · 10 572 Inlägg

spillolja skrev:
stor sett alla lambdasystem klara att lägga på upp till ca E30-E40 blandning

Nej nej absolut inte. Möjligtvis på tomgång där SBP mäter men absolut inte under last, det är bara att glömma. Långt från alla bilar har spridare med sådan överkapacitet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
11 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Lucif3r skrev:
Fungera kommer alla dock göra, men inte helt 100.

Eftersom bilen går magrare så kommer det brinna fortare vilket kan motsvara en höjning av tändningen. Man kommer som gemene man uppleva att bilen blir piggare trots att det mycket riktigt som du påpekar inte kommer bli helt 100%.

Kanske lite mer svårstartad på vintern, kanske lite mer förbrukning, kanske mer skit ut ur avgasröret och kanske lite mer effekt.

Gamla bilar som ändå snart skulle pajjat kanske skjuter nån packning, slirar sönder kopplingen eller så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
spillolja
11 juni 2021 · 4 024 Inlägg

Igentligen borde alla bensinbilar kunna köras på E85, kostnad några tior per bil, haken är att man numera måste avgascertifiera bilen även för E85, vilket inte behövdes för ett antal år sedan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
11 juni 2021 · 10 572 Inlägg

spillolja skrev:
Igentligen borde alla bensinbilar kunna köras på E85, kostnad några tior per bil, haken är att man numera måste avgascertifiera bilen även för E85, vilket inte behövdes för ett antal år sedan

Nja. Det skall hålla i längden med. Vet att vissa etanolmotorer har andra komponenter så som ventiler i annat material för det skall hålla. Utöver alla slangar, packningar och kallstartsjox mm. Det är som sagt skillnad på en entusiastmotor som inte går speciellt många timmar mot en bruksmotor som skall hålla 30000mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
11 juni 2021 · 10 278 Inlägg

spillolja skrev:
Om jag inte har helt fel så innehöll all 95 oktan bensin fram till ca 1995 10% etanol utan att det angavs, stor sett alla lambdasystem klara att lägga på upp till ca E30-E40 blandning

Detta låter mycket tveksamt? Har du någon som helst källa på detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
11 juni 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe- skoj tråd, men att Etanol skulle sabba avgasvärden har ja mkt. svårt att tro.
Det är ju det som räddar många, från just taskiga avgasvärden... till Besiktning.
Hmm, kanske kan störa några nyare bilar, men låter inte troligt.

mvh/husse

spillolja
11 juni 2021 · 4 024 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- skoj tråd, men att Etanol skulle sabba avgasvärden har ja mkt. svårt att tro.

mvh/husse

Det handlar om äldre bilar utan lambdasond, genom att hälla i K-sprit eller E85 tvingar man motorn att gå magert för att co-halten ska hamna på godkänd nivå, nyare bilar om den tex. får för mycket bränsle på tomgång kan fungera

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
11 juni 2021 · 2 214 Inlägg

Problemet är ju just att bilens styrsystem kan anse att bilen går magert, och göra alla möjliga kompromisser för att uppnå lambda 1. Dom flesta bilar kan det utan problem, men vissa har redan väldigt underdimensionerade spridare t ex som helt enkelt inte kan spruta in det extra bränsle som behövs.

Men som sagt, E10 lär inte vara tillräckligt för att den absoluta majoritet av bilar ska få några problem i praktiken. Men någon bil finns det säkert som kommer få vissa problem som följd av bränslet, det visar sig helt enkelt smile

Lmartenson
16 juni 2021 · 35 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Ang nya bränslet är jag också säker på att alla bilar kan köra på det.
Ny som gammal.
Att vissa inte gör det enl tillverkaren tror jag har att göra med att garantera utsläppen. Dom vill inte riskera stämning.  Ett "E-10 gate"

Det tror jag med... Däremot tror jag inte alla bilar kommer gå lika bra på E10 som dom skulle göra på ren bensin.
Nu var det visserligen bra många år sedan vi hade ren bensin i sverige, så dom flesta kommer säkerligen inte ihåg hur just deras bil gick på ren bensin, kontra E5, och hur den kommer gå nu på E10. Vissa styrsystem kan helt enkelt inte adaptera sig tillräckligt mycket för att gå helt optimalt på högre etanolblandning.

Fungera kommer alla dock göra, men inte helt 100.

Det som kommer bli intressant är att se om vissa bilar kommer börja torska på avgasproverna på besiktningen som följd av det nya bränslet. Troligen inte, men inte fullständigt omöjligt.

Jag håller med dig, man kan använda sig av Tri-Pak:s bränsletillsats för bensin som motverkar effekterna av e10 något. Tillexempel så minskar utsläpp och bränslet blir mer stabilt. E10 lär också i större utsträckning torka ur bränslesystemen och Tri-Pak smörjer systemet så även där motverkar det. smile

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
Cuefa Ain't no place like home...
16 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Lmartenson skrev:

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Ang nya bränslet är jag också säker på att alla bilar kan köra på det.
Ny som gammal.
Att vissa inte gör det enl tillverkaren tror jag har att göra med att garantera utsläppen. Dom vill inte riskera stämning.  Ett "E-10 gate"

Det tror jag med... Däremot tror jag inte alla bilar kommer gå lika bra på E10 som dom skulle göra på ren bensin.
Nu var det visserligen bra många år sedan vi hade ren bensin i sverige, så dom flesta kommer säkerligen inte ihåg hur just deras bil gick på ren bensin, kontra E5, och hur den kommer gå nu på E10. Vissa styrsystem kan helt enkelt inte adaptera sig tillräckligt mycket för att gå helt optimalt på högre etanolblandning.

Fungera kommer alla dock göra, men inte helt 100.

Det som kommer bli intressant är att se om vissa bilar kommer börja torska på avgasproverna på besiktningen som följd av det nya bränslet. Troligen inte, men inte fullständigt omöjligt.

Jag håller med dig, man kan använda sig av Tri-Pak:s bränsletillsats för bensin som motverkar effekterna av e10 något. Tillexempel så minskar utsläpp och bränslet blir mer stabilt. E10 lär också i större utsträckning torka ur bränslesystemen och Tri-Pak smörjer systemet så även där motverkar det. smile

Det där lät intressant. Var hittar man den tillsatsen?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang