Fundering på Ohm

Jonnte123
10 juni 2021 · 57 Inlägg

Tja, fundera lite på dehär med hur steg ser Ohm, om man kör på ett gas delningsfilter med två middar å en diskant så står det att det ska ligga på 3 ohm, men hur ser ett steg det? 2 eller 4? För de finns ju inget steg som vidtar vad för watt det har i 3 Ohm lixom?

mb_pucken
10 juni 2021 · 5 083 Inlägg

Slutsteget kommer se 3Ohm.
Effekten från steget borde bli ungefär mitt mellan 2 och 4 Ohm.

Sen är det egentligen mycket annat som spelar in, parametrar som ändrad m.m.

Senast redigerat av mb_pucken (10 juni 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
10 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Att slutsteg är beskrivna med t ex 4ohm, 2ohm och 1ohm är bara för att det är det vanligaste förekommande belastningarna. Egentligen behöver man bara bry sig om vad steget klarar som minst, t ex 2ohm. Men kan kan, i teorin, koppla på en högtalare som har 1 million ohm, eller 3.65874654890 ohm, eller 2.657849ohm osv osv...

Steget ser den faktiska belastningen, varken mer eller mindre.

Jonnte123
12 juni 2021 · 57 Inlägg

Okej aja men de va ju rätt simpelt ändå, men hur blir det med watten i t.ex 4 å 2 Ohm, steget Her ju mer watt i mindre Ohm men om man parallellkopplar högtalare säg från 4 till 2 Ohm drar de mer då också?

Bassiehof
12 juni 2021 · 1 777 Inlägg

Drar mer vad? Banan? Effekten ökar då, i bästa fall fördubblas effekten (händer aldrig). Samtidigt får varje bas bara hälften av effekten. Så om du hade 100 watt i 4 ohm till en bas, och 150 i 2 ohm till 2 basar får varje bas max 75 watt. Fråga varför man ändå rekommenderar två paralellkopplade basar.

Jonnte123
14 juni 2021 · 57 Inlägg

Bassiehof skrev:
Drar mer vad? Banan? Effekten ökar då, i bästa fall fördubblas effekten (händer aldrig). Samtidigt får varje bas bara hälften av effekten. Så om du hade 100 watt i 4 ohm till en bas, och 150 i 2 ohm till 2 basar får varje bas max 75 watt. Fråga varför man ändå rekommenderar två paralellkopplade basar.

Aha okej så en högtalare på 100w i 4 Ohm är på 200w i 2 Ohm då om jag har fattat det rätt?

Bassiehof
19 juni 2021 · 1 777 Inlägg

Jonnte123 skrev:

Bassiehof skrev:
Drar mer vad? Banan? Effekten ökar då, i bästa fall fördubblas effekten (händer aldrig). Samtidigt får varje bas bara hälften av effekten. Så om du hade 100 watt i 4 ohm till en bas, och 150 i 2 ohm till 2 basar får varje bas max 75 watt. Fråga varför man ändå rekommenderar två paralellkopplade basar.

Aha okej så en högtalare på 100w i 4 Ohm är på 200w i 2 Ohm då om jag har fattat det rätt?

Nej. Du har missuppfattat det hela.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2021 · 13 673 Inlägg

Jonnte123 skrev:

Bassiehof skrev:
Drar mer vad? Banan? Effekten ökar då, i bästa fall fördubblas effekten (händer aldrig). Samtidigt får varje bas bara hälften av effekten. Så om du hade 100 watt i 4 ohm till en bas, och 150 i 2 ohm till 2 basar får varje bas max 75 watt. Fråga varför man ändå rekommenderar två paralellkopplade basar.

Aha okej så en högtalare på 100w i 4 Ohm är på 200w i 2 Ohm då om jag har fattat det rätt?

nopp  men ger steget 100watt wid 2ohm så kan det ge det dubbla effekten i 2ohm.  och ger den då 200watt vid 2ohm så brukar man landa på 400watt vid 1ohm men det är ju väldigt generellt   vissa steg har strömbegränsningar och komponent begräsningar..
så alla steg ger inte dubbla effekten om man går från 4ohm till 2ohm   och alla steg klarar inte den belastningen osv.   det finns många saker att tänka på.   

dessutom när du går från att belasta ett steg från 4ohm till 2ohm så förloar man dämpfaktorn som enligt mig är viktigare än effekten.    men för fladderbas lyssnare är det ju inte så viktigt..  men vill man ha lite kontroll på en högtalare är hög dämpfaktor viktig.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonnte123
20 juni 2021 · 57 Inlägg

Bassiehof skrev:

Jonnte123 skrev:

Bassiehof skrev:
Drar mer vad? Banan? Effekten ökar då, i bästa fall fördubblas effekten (händer aldrig). Samtidigt får varje bas bara hälften av effekten. Så om du hade 100 watt i 4 ohm till en bas, och 150 i 2 ohm till 2 basar får varje bas max 75 watt. Fråga varför man ändå rekommenderar två paralellkopplade basar.

Aha okej så en högtalare på 100w i 4 Ohm är på 200w i 2 Ohm då om jag har fattat det rätt?

Nej. Du har missuppfattat det hela.

Så watten är ”värd” lika mycket oavsett Ohm då eller?

Bassiehof
20 juni 2021 · 1 777 Inlägg

Jonnte123 skrev:

Bassiehof skrev:

Jonnte123 skrev:

Aha okej så en högtalare på 100w i 4 Ohm är på 200w i 2 Ohm då om jag har fattat det rätt?

Nej. Du har missuppfattat det hela.

Så watten är ”värd” lika mycket oavsett Ohm då eller?

Läs på innan du gör bort dig. Watt är effekttålighet.

Lucif3r
20 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Om du matar en högtalare med för mycket watt finns risken att du spräcker högtalaren.
En högtalare "drar" inga watt, dom tar det som ges. Den angivna watten på högtalare är max effekt dom tål innan dom kan börja ta skada.

Jonnte123
20 juni 2021 · 57 Inlägg

Bassiehof skrev:

Jonnte123 skrev:

Bassiehof skrev:

Nej. Du har missuppfattat det hela.

Så watten är ”värd” lika mycket oavsett Ohm då eller?

Läs på innan du gör bort dig. Watt är effekttålighet.

Lite de ja tänkte göra här, bättre å fråga nån som vet än å läsa 30 sidor skit för å komma fram te ett halvdant svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang