Problem med nyköpt bil (bilfirma)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Lugna er nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
29 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lugna er nu.

*lugnar sig och bjuder Hybrid_ på en öl*

Senast redigerat av it_mutt (29 maj 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rejsig
31 maj 2021 · 53 Inlägg

Update
Körde bilen till bilfirman och deras verkstad byte tändkassett och släckte motorlampan. Bilfirman fick stå för kostnaden:) Bilen är hackar fortfarande på låga varv  i 2-3 och 4an. Dock lyser inte motorlampa. Vi får se vad som händer om en/två dagar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2021 · 17 380 Inlägg

rejsig skrev:
Update
Körde bilen till bilfirman och deras verkstad byte tändkassett och släckte motorlampan. Bilfirman fick stå för kostnaden:) Bilen är hackar fortfarande på låga varv  i 2-3 och 4an. Dock lyser inte motorlampa. Vi får se vad som händer om en/två dagar

Tröttsamt. Lyser motorlampan när du sätter på tändningen innan start av bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
31 maj 2021 · 413 Inlägg

rejsig skrev:
din syn på bilar håller jag inte med om. du kan köpa en hyfsat ny bil som kan föda dyra problem. mycket handlar om tur. Det finns bilar som kostar 5000kr som håller i 5 10 år

Jag håller med! Köpte en Volvo v60 efter några månader miltiremen gick av, vattenpump lossnar, båda bak bromsok byte pga elmotorn för bromsok sprickas.
Men köpte en Nissan primera för 3000 med fel ljuddämparen byte dämparen själv för 687kr och har kört 3 år utan problem! Det är tur eller otur!

Hade en Saab som jag köpte 25t från en firma. Hade problem när man växla. Bilen var på verkstaden 3 gånger till sist byte dem koppling för 12t. Firman står för kalaset!

Senast redigerat av sollu (31 maj 2021)

rejsig
5 juni 2021 · 53 Inlägg

nu har jag fått svar från bilfirman, fick lämna bilen till dom idag, nu får vi se om de kan fixa bilen

sollu
6 juni 2021 · 413 Inlägg

rejsig skrev:
nu har jag fått svar från bilfirman, fick lämna bilen till dom idag, nu får vi se om de kan fixa bilen

Det är ett måste!

akathebarf
6 juni 2021 · 4 Inlägg

Vill bilhandlaren sälja bilen som repobjekt så spring. Känner ett par som dessvärre blivit lurade för att skriva repobjekt "för det är så alla gör", inget konstigt. När bilen sen havererade nån dag senare blev det väldigt jobbigt när den står som rep objekt.

Du borde först och främst snacka med firman. Är dom seriösa tar dom tag i det så dom får en nöjd kund. Gör dom det inte så skulle jag ringa komunens konsument vägledare där jag själv fått hjälp vid problem med garage bygge.
Var en betongare som gjort ett dåligt betong jobb men vägrade svara och förhalade det hela hela tiden. Skrev ett mess som KV (med lite lagliga klasuler) rekommenderade då kom han timmar senare och löste problemet 🙂

Saab 900OG Turbo 16V @ 220 HP
Volvo 740 GLE @116 HP
Peugeot 107 @ 68 HP
Brådhis * Voff voff *
6 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Nåja, jag köpte min V70 som repobjekt. Trasigt värmepaket. Inga konstigheter. Så vet man vad köper är det inga som helst problem att köpa en bil som är märkt repobjekt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
akathebarf
6 juni 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Nåja, jag köpte min V70 som repobjekt. Trasigt värmepaket. Inga konstigheter. Så vet man vad köper är det inga som helst problem att köpa en bil som är märkt repobjekt. smile

Då är det såklart inga problem men när man hör en okunnig bekant vars bil rasat 2 dagar efter köp och säljaren sa att alla bilar skriver man rep objekt och alla firmor gör det så blir man ledsen då den personen blivit grundlurad.

Saab 900OG Turbo 16V @ 220 HP
Volvo 740 GLE @116 HP
Peugeot 107 @ 68 HP
panda666
6 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Min åsikt: *Står det klart och tydligt på annons *repobjekt* sen står det på vissa annonser att flera funktioner ej testade pga bil startar ej så kan det faktiskt vara mer grejer som är trasiga än annonserat pga man ej kunnat testa bilen ordentligt. Firman ska försöka beskriva bilen så gott man kan men har man inte felsökt bilen ordentligt så kan man inte veta till 100% Själv skulle jag aldrig köpa nått som det beskrivs som rep för att jag orkar inte/kan inte mecka och det kan bli asdyrt. Köper man nått som det står rep på och sen har otur ja,, vad ska man göra. Står det inte rep ja då måste firman fixa skiten åt dig gratis om den har rasat inom rimlig tid inom köpet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2021 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:
Min åsikt: *Står det klart och tydligt på annons *repobjekt* sen står det på vissa annonser att flera funktioner ej testade pga bil startar ej så kan det faktiskt vara mer grejer som är trasiga än annonserat pga man ej kunnat testa bilen ordentligt. Firman ska försöka beskriva bilen så gott man kan men har man inte felsökt bilen ordentligt så kan man inte veta till 100% Själv skulle jag aldrig köpa nått som det beskrivs som rep för att jag orkar inte/kan inte mecka och det kan bli asdyrt. Köper man nått som det står rep på och sen har otur ja,, vad ska man göra. Står det inte rep ja då måste firman fixa skiten åt dig gratis om den har rasat inom rimlig tid inom köpet.

Nej. De kan skita i den saken och riskerar ingenting förutom en svartlistning hos ARN. Bara och byta namn på bolaget så är man fri sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
6 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Min åsikt: *Står det klart och tydligt på annons *repobjekt* sen står det på vissa annonser att flera funktioner ej testade pga bil startar ej så kan det faktiskt vara mer grejer som är trasiga än annonserat pga man ej kunnat testa bilen ordentligt. Firman ska försöka beskriva bilen så gott man kan men har man inte felsökt bilen ordentligt så kan man inte veta till 100% Själv skulle jag aldrig köpa nått som det beskrivs som rep för att jag orkar inte/kan inte mecka och det kan bli asdyrt. Köper man nått som det står rep på och sen har otur ja,, vad ska man göra. Står det inte rep ja då måste firman fixa skiten åt dig gratis om den har rasat inom rimlig tid inom köpet.

Nej. De kan skita i den saken och riskerar ingenting förutom en svartlistning hos ARN. Bara och byta namn på bolaget så är man fri sen...

Alla firmor som ja varit o köpt bil ifrån har hjälpt mig när ja köpt nått som pajat inom rimlig tid men visst finns det många som skiter i att hjälpa en. På 940n tex lämna dom garanti några veckor och mil och dessutom så tjata ja till mig garanti på att acc skulle funka, Såklart så funkade inte acc så ja lämna in den 2 ggr för att dom ska fixa den och dessutom garanti på att den skulle fungera hela sommaren minst;) Kanske ska vara lite försiktig också vars man handlar ifrån också tyvärr.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2021 · 14 007 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Min åsikt: *Står det klart och tydligt på annons *repobjekt* sen står det på vissa annonser att flera funktioner ej testade pga bil startar ej så kan det faktiskt vara mer grejer som är trasiga än annonserat pga man ej kunnat testa bilen ordentligt. Firman ska försöka beskriva bilen så gott man kan men har man inte felsökt bilen ordentligt så kan man inte veta till 100% Själv skulle jag aldrig köpa nått som det beskrivs som rep för att jag orkar inte/kan inte mecka och det kan bli asdyrt. Köper man nått som det står rep på och sen har otur ja,, vad ska man göra. Står det inte rep ja då måste firman fixa skiten åt dig gratis om den har rasat inom rimlig tid inom köpet.

Nej. De kan skita i den saken och riskerar ingenting förutom en svartlistning hos ARN. Bara och byta namn på bolaget så är man fri sen...

Alla firmor som ja varit o köpt bil ifrån har hjälpt mig när ja köpt nått som pajat inom rimlig tid men visst finns det många som skiter i att hjälpa en. På 940n tex lämna dom garanti några veckor och mil och dessutom så tjata ja till mig garanti på att acc skulle funka, Såklart så funkade inte acc så ja lämna in den 2 ggr för att dom ska fixa den och dessutom garanti på att den skulle fungera hela sommaren minstwink Kanske ska vara lite försiktig också vars man handlar ifrån också tyvärr.

Höll den över sommaren?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
6 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Nej. De kan skita i den saken och riskerar ingenting förutom en svartlistning hos ARN. Bara och byta namn på bolaget så är man fri sen...

Alla firmor som ja varit o köpt bil ifrån har hjälpt mig när ja köpt nått som pajat inom rimlig tid men visst finns det många som skiter i att hjälpa en. På 940n tex lämna dom garanti några veckor och mil och dessutom så tjata ja till mig garanti på att acc skulle funka, Såklart så funkade inte acc så ja lämna in den 2 ggr för att dom ska fixa den och dessutom garanti på att den skulle fungera hela sommaren minstwink Kanske ska vara lite försiktig också vars man handlar ifrån också tyvärr.

Höll den över sommaren?

/Benny

Ja tack^^ funkar denna sommaren med, inte världens bästa tryck i den men den funkar helt ok för o vara en gammal bil:)) har vart jävligt varmt sista dagarna tycker ja i stockholm.

rejsig
12 juni 2021 · 53 Inlägg

Update
Bilhandlaren hade bilen i ett par dagar och deras verkstadskille kom fram till att felet är kamaxelgivare. Ett par dagar efter dyk motorlampa upp igen. Mycket har man varit med om, (köpt/sålt många bilar) detta är nog det värsta av alla gångerna.

Presidento Of World
12 juni 2021 · 3 306 Inlägg

Säkert på att kamremmen sitter rätt?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sollu
12 juni 2021 · 413 Inlägg

Kan du inte häva köpet?

rejsig
13 juni 2021 · 53 Inlägg

Presidento skrev:
Säkert på att kamremmen sitter rätt?

jag är inte så bilkunnig sad kan det vara så att kamremmen behöver bytas?

rejsig
13 juni 2021 · 53 Inlägg

sollu skrev:
Kan du inte häva köpet?

jag tänkte vara generös och erbjuda andra förslag men du verkar det som att jag inte längre har ett annat alternativ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang