Problem med nyköpt bil (bilfirma)

Off
14 juni 2021 · 101 Inlägg

rejsig skrev:

sollu skrev:
Kan du inte häva köpet?

jag tänkte vara generös och erbjuda andra förslag men du verkar det som att jag inte längre har ett annat alternativ

Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet. Och det verkar du ju uppfylla.

Så, jag skulle försöka häva köpet.

MEN, små bilhandlare är nog rätt duktiga på att skita i ARN. Och jag antar att det är en liten bilhandlare eftersom större handlare inte har så billiga bilar. Så ta inte för givet att du faktiskt kommer få häva köpet.

sollu
14 juni 2021 · 413 Inlägg

rejsig skrev:

sollu skrev:
Kan du inte häva köpet?

jag tänkte vara generös och erbjuda andra förslag men du verkar det som att jag inte längre har ett annat alternativ

Ja eller nej! Reparation kan bli mer än bilens värde, man stressad och bråkar med dit eget tid trots inte dit fel. Har dem hittat felkod?

it_mutt Avstängd
14 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Off skrev:

rejsig skrev:

sollu skrev:
Kan du inte häva köpet?

jag tänkte vara generös och erbjuda andra förslag men du verkar det som att jag inte längre har ett annat alternativ

Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet. Och det verkar du ju uppfylla.

Så, jag skulle försöka häva köpet.

MEN, små bilhandlare är nog rätt duktiga på att skita i ARN. Och jag antar att det är en liten bilhandlare eftersom större handlare inte har så billiga bilar. Så ta inte för givet att du faktiskt kommer få häva köpet.

Mnjaäe.

Det kan hävas direkt om handlaren vill. Men inte bara för att köparen vill.

De har rätt att åtgärda felet två gånger, om samma fel (och det är givetvis både en viktig del, men även en definitionsfråga) dyker upp en tredje gång, så har KONSUMENTEN rätt att säga "tack, men nej tack, vi häver köpet alt. så får jag en annan likvärdig bil".

"Försöken" börjar givetvis räknas först när kunden är ägare till bilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Häva köpet på en bil för under 20k låter inte så troligt.  Men! Handlaren kan vara snäll! Jag fick göra det i min ungdom en gång pga snäll handlare.
Sen att det skulle vara kamaxelgivaren lät lite suspekt. Strular den så går inte motorn alls.

Följer med intresse!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Off
14 juni 2021 · 101 Inlägg

it_mutt skrev:

Off skrev:

rejsig skrev:

jag tänkte vara generös och erbjuda andra förslag men du verkar det som att jag inte längre har ett annat alternativ

Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet. Och det verkar du ju uppfylla.

Så, jag skulle försöka häva köpet.

MEN, små bilhandlare är nog rätt duktiga på att skita i ARN. Och jag antar att det är en liten bilhandlare eftersom större handlare inte har så billiga bilar. Så ta inte för givet att du faktiskt kommer få häva köpet.

Mnjaäe.

Det kan hävas direkt om handlaren vill. Men inte bara för att köparen vill.

De har rätt att åtgärda felet två gånger, om samma fel (och det är givetvis både en viktig del, men även en definitionsfråga) dyker upp en tredje gång, så har KONSUMENTEN rätt att säga "tack, men nej tack, vi häver köpet alt. så får jag en annan likvärdig bil".

"Försöken" börjar givetvis räknas först när kunden är ägare till bilen.

Vad försöker du komma fram till egentligen? Han har väl haft bilen inlämnad åtminstone två gånger efter att han köpt den vad jag kan läsa?

Vad är det egentligen i min kommentar du tycker är felaktigt? Du svarar min kommentar som om jag skrivit något fel (Mnjaäe) men du framför ingenting som tyder på att jag skrev något som inte var korrekt?

rejsig
16 juni 2021 · 53 Inlägg

update
nu har jag kontaktat bilhandlaren och fick svaret att han inte kan ta emot bilen då han har köpt ny tändkasset, tändstift, kamaxelgivare och att jobbet har kostat honom en hel del bla bla

jag har själv kontaktat en bilmekaniker och han har kommit fram till att det kan vara lambdasond.

husseman
16 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Huu, låter som en evighetshistoria. Kan du inte lägga upp vilka felkoder den visar?
Att bara byta delar blir snordyrt i längden.

mvh/husse

Off
17 juni 2021 · 101 Inlägg

rejsig skrev:
update
nu har jag kontaktat bilhandlaren och fick svaret att han inte kan ta emot bilen då han har köpt ny tändkasset, tändstift, kamaxelgivare och att jobbet har kostat honom en hel del bla bla

jag har själv kontaktat en bilmekaniker och han har kommit fram till att det kan vara lambdasond.

Orkar inte läsa allt igen

Är detta saker han beställt nyligen för att han ska sätta på din bil, eller är det saker han redan bytt på bilen?

Orimligt resonerat oavsett, men är det saker som är omonterade kan du ju ge honom ultimatumet att han får montera det, hjälper det inte så tar han tillbaka bilen och ger tillbaka pengarna.

sollu
17 juni 2021 · 413 Inlägg

Felkoder? Bara byta grejer till sist priset kan komma över än bilens värde.

Senast redigerat av sollu (17 juni 2021)

rejsig
17 juni 2021 · 53 Inlägg

Husse, jag kommer inte ihåg exakt vilka felkoder datorn visade. Men allt jag vet är att gultmotorlampa lyser, bilen är ryckig 1 2 3. Släcker man lampa försvinner problemet delvis. Kan det vara lambdasond?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Ett avgastest kan se om Lamdba är kass. Är motorns temperatur stabil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rejsig
17 juni 2021 · 53 Inlägg

inga fel på motorns temperatur, inga missljud

viccoA
18 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Kvarstår felet får de fortsätta leta efter det! Alt lösa in bilen såklart.

Kräv lånebil så kan de ha din bil tills de hittar problemet.

it_mutt Avstängd
18 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Off skrev:

it_mutt skrev:

Off skrev:

Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet. Och det verkar du ju uppfylla.

Så, jag skulle försöka häva köpet.

MEN, små bilhandlare är nog rätt duktiga på att skita i ARN. Och jag antar att det är en liten bilhandlare eftersom större handlare inte har så billiga bilar. Så ta inte för givet att du faktiskt kommer få häva köpet.

Mnjaäe.

Det kan hävas direkt om handlaren vill. Men inte bara för att köparen vill.

De har rätt att åtgärda felet två gånger, om samma fel (och det är givetvis både en viktig del, men även en definitionsfråga) dyker upp en tredje gång, så har KONSUMENTEN rätt att säga "tack, men nej tack, vi häver köpet alt. så får jag en annan likvärdig bil".

"Försöken" börjar givetvis räknas först när kunden är ägare till bilen.

Vad försöker du komma fram till egentligen? Han har väl haft bilen inlämnad åtminstone två gånger efter att han köpt den vad jag kan läsa?

Vad är det egentligen i min kommentar du tycker är felaktigt? Du svarar min kommentar som om jag skrivit något fel (Mnjaäe) men du framför ingenting som tyder på att jag skrev något som inte var korrekt?

Då tycker jag du ska läsa vad du skrev, och vad jag svarade.


Du tycker att det jag fetstilade som du skrev, är samma sak som det jag skrev? (tänker du ens "ja" så har du inte läst ordentligt).

Som påtalat har säljaren rätt att försöka åtgärda felet två gånger, sen kan KÖPAREN kräva att köpet hävs. Säljaren kan dock välja att erbjuda hävning av köpet direkt vid minsta strul. Alltså har du fel i att det är först efter att man försökt åtgärda felet två gånger som det "kan bli tal om" att häva köpet.


Tydligt nog för dig?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Häva köpet på en bil för under 20k? Lycka till med det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
18 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Häva köpet på en bil för under 20k? Lycka till med det.

Jag diskuterar inte huruvida det är genuint genomförbart i praktiken, utan vad rättigheterna/skyldigheterna är för kund/handlare. Huruvida detta efterföljs är i specifikt fall inte det minsta intressant för min del. Det finns givetvis andra vägar att gå via ARN. Men, det är en annan femma.

Det jag motsatte mig tidigare var bara tramset om att det krävs två lagningsförsök innan man har rätt (det har man, oavsett om det får önskad effekt eller inte) att häva köpet. Det gäller, igen; rent "på papper", bara om det är kunden som vill häva köpet. Då har s.a.s. handlaren "två försök på sig" först. OM handlaren vill det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

rejsig skrev:
Husse, jag kommer inte ihåg exakt vilka felkoder datorn visade. Men allt jag vet är att gultmotorlampa lyser, bilen är ryckig 1 2 3. Släcker man lampa försvinner problemet delvis. Kan det vara lambdasond?

Hmm, kan vara, men utan felkoder så är det inte lätt. Brukar vara tändkassett, men om denna e´bytt o nya stift monterade o ännu en kamaxellägesgivare bytt(totalt i onödan som vanligt) . Utan felkoder, så blir det bara gissningar. Lämnar du in din bil o man tar betalt för felsökning- så har du rätt att få veta vilka felkoder man hittat och raderat. Kan inte verkstan ge dig dessa uppgifter...så suger dom.

mvh/husse

rejsig
19 juni 2021 · 53 Inlägg

fick fram 9 felkoder
bränsletrimsystem lean
slumpmässigt upptäckt felaktig flaskcylinder
cylinder 1 misfire detected
cylinder 2 misfire detected
cylinder 3 misfire detected
cylinder 4 misfire detected
enkelcylinderfel upptäckt
fel upptäcktes vid låg bränslenivå
gasspjällets nedre position har inte lärt sig invalid

Off
19 juni 2021 · 101 Inlägg

it_mutt skrev:

Off skrev:

it_mutt skrev:

Mnjaäe.

Det kan hävas direkt om handlaren vill. Men inte bara för att köparen vill.

De har rätt att åtgärda felet två gånger, om samma fel (och det är givetvis både en viktig del, men även en definitionsfråga) dyker upp en tredje gång, så har KONSUMENTEN rätt att säga "tack, men nej tack, vi häver köpet alt. så får jag en annan likvärdig bil".

"Försöken" börjar givetvis räknas först när kunden är ägare till bilen.

Vad försöker du komma fram till egentligen? Han har väl haft bilen inlämnad åtminstone två gånger efter att han köpt den vad jag kan läsa?

Vad är det egentligen i min kommentar du tycker är felaktigt? Du svarar min kommentar som om jag skrivit något fel (Mnjaäe) men du framför ingenting som tyder på att jag skrev något som inte var korrekt?

Då tycker jag du ska läsa vad du skrev, och vad jag svarade.


Du tycker att det jag fetstilade som du skrev, är samma sak som det jag skrev? (tänker du ens "ja" så har du inte läst ordentligt).

Som påtalat har säljaren rätt att försöka åtgärda felet två gånger, sen kan KÖPAREN kräva att köpet hävs. Säljaren kan dock välja att erbjuda hävning av köpet direkt vid minsta strul. Alltså har du fel i att det är först efter att man försökt åtgärda felet två gånger som det "kan bli tal om" att häva köpet.


Tydligt nog för dig?

Hahahaha du kan ju inte vara seriös? Du sitter alltså här och fullkomligt LETAR saker att störa dig på så du kan leka översittande besserwisser?

Nej, de där två sakerna är inte samma sak. Du skrev det ur ett objektivt perspektiv och jag skrev det ut trådskaparens perspektiv.

Och vad handlar denna tråd om? Handlar den om att hjälpa trådskaparen, eller gäller den att reda ut säljarens rättigheter i konsumentköplagen? Exakt, vi ska hjälpa trådskaparen. Alltså är ditt tjatande om att säljaren kan godkänna ett hävande av köpet direkt HELT irrelevant. SÄRSKILT då jag vill minnas att trådskaparen redan tidigare blivit nekad att häva köpet. Jag har inte ens sagt emot ditt påstående, det är inte fel, det är bara helt jävla irrelevant i sammanhanget.

Dessutom så är det ju helt sjukt att du sitter och skriver vad jag skrivit, utan att citera mig korrekt, och dessutom använda andra ordval som vränger på mina påståenden.

Så, ditt tjat är totalt irrelevant. Citera aldrig mig igen. Tack.

it_mutt Avstängd
19 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Off skrev:

it_mutt skrev:

Off skrev:
Vad försöker du komma fram till egentligen? Han har väl haft bilen inlämnad åtminstone två gånger efter att han köpt den vad jag kan läsa?

Vad är det egentligen i min kommentar du tycker är felaktigt? Du svarar min kommentar som om jag skrivit något fel (Mnjaäe) men du framför ingenting som tyder på att jag skrev något som inte var korrekt?

Då tycker jag du ska läsa vad du skrev, och vad jag svarade.


Du tycker att det jag fetstilade som du skrev, är samma sak som det jag skrev? (tänker du ens "ja" så har du inte läst ordentligt).

Som påtalat har säljaren rätt att försöka åtgärda felet två gånger, sen kan KÖPAREN kräva att köpet hävs. Säljaren kan dock välja att erbjuda hävning av köpet direkt vid minsta strul. Alltså har du fel i att det är först efter att man försökt åtgärda felet två gånger som det "kan bli tal om" att häva köpet.

"Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet. Och det verkar du ju uppfylla.

Så, jag skulle försöka häva köpet.



Tydligt nog för dig?

Hahahaha du kan ju inte vara seriös? Du sitter alltså här och fullkomligt LETAR saker att störa dig på så du kan leka översittande besserwisser?

Nej, de där två sakerna är inte samma sak. Du skrev det ur ett objektivt perspektiv och jag skrev det ut trådskaparens perspektiv.

Och vad handlar denna tråd om? Handlar den om att hjälpa trådskaparen, eller gäller den att reda ut säljarens rättigheter i konsumentköplagen? Exakt, vi ska hjälpa trådskaparen. Alltså är ditt tjatande om att säljaren kan godkänna ett hävande av köpet direkt HELT irrelevant. SÄRSKILT då jag vill minnas att trådskaparen redan tidigare blivit nekad att häva köpet. Jag har inte ens sagt emot ditt påstående, det är inte fel, det är bara helt jävla irrelevant i sammanhanget.

Dessutom så är det ju helt sjukt att du sitter och skriver vad jag skrivit, utan att citera mig korrekt, och dessutom använda andra ordval som vränger på mina påståenden.

Så, ditt tjat är totalt irrelevant. Citera aldrig mig igen. Tack.

Efterkonstruktioner är alltid enkla. Spännande att du nu helt plötsligt inser att det inte står samma sak. Och därför finns en skillnad. Den klarade du omöjligt av att se förra gången. Enligt egen utsago.
Följande har absolut inte någon given mottagare; "Om jag inte minns fel är det efter att säljaren försökt åtgärda ett och samma problem vid två tillfällen utan att ha lyckats som det kan börja bli tal om att häva köpet.". Sen är du givetvis fri att hävda det bäst du vill. Även om det är fel.
Det är ett allmänt påstående, som bara är rätt från en sida. Därför är det fel som allmänt påstående. Det är inte svårare än så. Och det var inte heller något man behövde leta efter alls. Och jodå, nu citerade jag dig igen.

Du vill "minnas" mycket. När du skrev ditt allmänna inlägg hade du svårt att minnas att TS tydligen har blivit nekad att häva köpet. Märkligt.
Och jodå, det måste du ha haft, för först nu helt plötsligt är det något du vill dra upp som någon form av "försvar" eller liknande. Hur nu det (huruvida TS blivit nekad att häva sitt köp eller inte) skulle göra det du skrev mer rätt.

Att du i efterhand lyckas se skillnaden i vad som skrevs (efter att den pekats ut) och laborerar ihop något halvtaskigt försvarstal med en del dålig argumentationsteknik, en del hopplöst dåliga försök till härskarteknik och en del försök till fokusflytt, är ett tillkortakommande som du får äga. Men, det kommer inte heller hända. Du kommer med all sannolikhet ge dig på nya dåliga försök till härskarteknik.

Citerade jag inte dig korrekt? Om du anser att citat-funktionen inte fungerar som den borde, bör du rimligen ta upp det med någon admin.

Senast redigerat av it_mutt (19 juni 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang