Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 58 Följare
  • 94 436 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juni
Richard-R
23 maj · 306 Inlägg

RandomMaister skrev:
Hemma igen

Hemma igen från jobb i Spanien. Jobbar på kryssningsbåtar, och som alla kan förstå är pandemi och instängd på en båt en dålig kombo.
Detta medför hårda regler! Tex har de delat upp båten i zoner, så vi contractors inte träffar crew. Vi får såklart inte gå av, och när vi inte jobbar är det endast hytten som gäller. Och såklart, munskydd at all times, utanför hytten.. Så, kort sagt, work, eat, sleep i 14 dagar! wink

Men nu är jag hemma igen! Alla delar är hemma och redo, väntar bara på en dag med fint mek-väder! Kommande vecka ser därmed dålig ut..
Det är alltså kopplingsbytet jag pratar om. Men ska även klämma in ett oljebyte och lite annat smått! Ska bli skönt att få till de små "final touches", de gör ju otroligt mycket för körupplevelsen! big_smile

Har även öppnat plånboken för en annan pryl, som jag velat ha sen jag köpte bilen!
Det är en del jag vet kommer göra enormt mycket för känslan, utseende och framför allt körglädjen! Kan ni gissa vad? wink

Dubbla förgasare? smile

RandomMaister
24 maj · 552 Inlägg

Richard-R skrev:

RandomMaister skrev:
Hemma igen

Har även öppnat plånboken för en annan pryl, som jag velat ha sen jag köpte bilen!
Det är en del jag vet kommer göra enormt mycket för känslan, utseende och framför allt körglädjen! Kan ni gissa vad? wink

Dubbla förgasare? smile

I wish! Har kikat som hastigast på alternativ, och det finns! Men förbannat dyrt.. lol

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
27 maj · 552 Inlägg

Ledtråd!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fb790bf87580359f54656548a4c8e91b.jpg

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
Richard-R
30 maj · 306 Inlägg

ett reservhjul, i mint condition? big_smile

fadret
30 maj · 1 071 Inlägg

En ny ratt

Volvo V70 "Gamla Härket" (1998)
RandomMaister
31 maj · 552 Inlägg

Richard-R skrev:
ett reservhjul, i mint condition? big_smile

Hållandes i en hand, absolut wink

fadret skrev:
En ny ratt

Stämmer bra det! En Rally GTE ratt om jag inte har fel! Finns i både Kadett och Ascona från denna tid, kanske även Manta? Osäker.
Men grymt mycket snyggare, och skönare iallafall! Riktigt nöjd! big_smile
Måste bara rengöra den lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2fb64dc04aa47c29517228fb2b277c5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f63ff4b20cd61636368cd2ed296992e.jpg

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
fadret
31 maj · 1 071 Inlägg

Blev ju riktigt bra

Volvo V70 "Gamla Härket" (1998)
Richard-R
31 maj · 306 Inlägg

RandomMaister skrev:

Richard-R skrev:
ett reservhjul, i mint condition? big_smile

Hållandes i en hand, absolut wink

fadret skrev:
En ny ratt

Stämmer bra det! En Rally GTE ratt om jag inte har fel! Finns i både Kadett och Ascona från denna tid, kanske även Manta? Osäker.
Men grymt mycket snyggare, och skönare iallafall! Riktigt nöjd! big_smile
Måste bara rengöra den lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2fb64dc04aa47c29517228fb2b277c5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f63ff4b20cd61636368cd2ed296992e.jpg

Ja med tanke på att du har muskelservo är det inga probs big_smile

RandomMaister
1 juni · 552 Inlägg

fadret skrev:
Blev ju riktigt bra

Richard-R skrev:

RandomMaister skrev:

Richard-R skrev:
ett reservhjul, i mint condition? big_smile

Hållandes i en hand, absolut wink

fadret skrev:
En ny ratt

Stämmer bra det! En Rally GTE ratt om jag inte har fel! Finns i både Kadett och Ascona från denna tid, kanske även Manta? Osäker.
Men grymt mycket snyggare, och skönare iallafall! Riktigt nöjd! big_smile
Måste bara rengöra den lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2fb64dc04aa47c29517228fb2b277c5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f63ff4b20cd61636368cd2ed296992e.jpg

Ja med tanke på att du har muskelservo är det inga probs big_smile

Tackar smile

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
1 juni · 552 Inlägg

Märkte detta. Skiljer sig plastdelarna på kadett/ascona tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-303a3c8f6bd3ff69f500662275e9d0f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8351d74b3c156868ef283ebb2c18df64.jpg

Sen måste jag fråga om råd igen. Igår plötsligt så försvann tomgången helt. Gasen funkar normalt men så fort jag kopplar ur dör den, om jag inte har massa choke eller gasar själv.
Påminner om att förgasaren och allt är inställt för nån månad sedan, och funkat perfekt sen dess.
Nånting måste hänt känner jag! Nånting som täppts eller så? Kunde inte hitta något när jag kikade under huven som hastigast.

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
Bmsone Reservdelsnisse
1 juni · 129 Inlägg

Kolla så ingen vakumslang lossnat. Då brukar tomgången försvinna

zzr94092
1 juni · 3 362 Inlägg

Har du ett elektriskt tomgångsmunstycke ?

RandomMaister
1 juni · 552 Inlägg

Bmsone skrev:
Kolla så ingen vakumslang lossnat. Då brukar tomgången försvinna

Jag har kikat, och verkar vara hela och sitta..

zzr94092 skrev:
Har du ett elektriskt tomgångsmunstycke ?

Ja, om jag lossar kontakten dör bilen direkt, så den verkar fungera.

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
2 juni · 552 Inlägg

Hmm.. Lossade alla vakuumslangar och kollade att de var hela, och det var dom! Pillade på lite annat men kunde inte hitta något direkt fel. Men när allt var på plats igen så lirade det igen.. Möjligen något lägre tomgång än innan, men helt ok. Skumt..

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
13 juni · 552 Inlägg

Tappad motivation..

Som ni märkt har det inte blivit mycket updates här på sistone. Har ju hintat om kopplingsbyte och lite annat..
Detta beror på flera anledningar. Den största är motivationsbrist. Vad beror den på då?

Jo, har funderat lite och kommit fram till att det finns två anledningar.
Den ena är att den bara ger och ger.. Det kommer nya fel och problem hela tiden, samt att det jag gjort tidigare inte visat sig varit 100% utfört.
Det andra är platsbrist. Jag har ingenstans att hålla på. Hemma står jag i ett mörkt P-garage, och har tyvärr inte tillgång till att ens låna ett mekgarage.
Mitt ändå riktiga alternativ är att stå vid parkeringen på jobbet. Där finns iallafall plats, och solljus smile
Nackdelen med det? Jo att alla jobb måste bli klara på en dag. Skulle absolut inte vilja lämna den där över natten nedplockad, pga stöldrisk mm.
Sen är det ju också min enda bil, så av den anledningen vill jag heller inte ha en nedplockad bil..

Detta gör att alla jobb måste planeras in i minsta detalj, och sedan utföras enligt den planen. Annars står jag där..
Skulle det hända något, eller att ytterligare en del skulle behövas bytas, så är det ganska kört.

Men vi får se. Självklart är allt möjligt, man får ta allt en sak i taget och hoppas på det bästa. Allt löser sig förr eller senare.

Tänkte jag kan vara lite genomskinlig nu och berätta exakt allt som behöver åtgärdas, utan inbördes ordning.

1. Kopplingsbyte, samt svarvning av svänghjul.
2. Oljebyte och service
3. Spolarvätskepump behöver inhandlas och monteras. (Testade biltemas men var inte tillräckligt stark. hittar ingen bra ersättare..)
4. Bakluckan är skev och läcker in vatten. Har en bättre begagnad liggandes som måste provmonteras, och sedan lackeras.
5. Pga idiotlackerare måste vänster framskärm tas av, för att sedan lackera undertill, där det nu är plåtrent..
6. Backväxeln strular, och de andra växlarna kan vara tröga ibland. Tror det blir bättre av att byta oljan, men det i samband med kopplingsbytet..
7. Bakaxeln/stödlagret måste ses över. Det klonkar ibland vid växling osv.. Även packningen till bakaxelkåpan måste bytas. Igen..
8. Huvudcylindern måste lackas om/bytas ut. Har en ny liggandes.
8. Motorn läcker olja överallt. Bakre vevaxel-packbox verkar läcka, ventilkåpan samt oljetrågspackningen.
9. Besiktigade bilen i början på Juni. Fick en tvåa på spel i vänster hjullager fram, så det måste bytas. Igen..
10. Värmepaketet / spjällen håller inte tätt, så det läcker in varmluft vid fötterna konstant.
11. Motorn ser förjävlig ut. Biltemas skitfärg i samband med dåligt förarbete visar sig.


Finns säkert lite till som jag inte kommer på just nu. Många kanske tycker att det inte låter så farligt. Och det är det väl egentligen inte. Men det är tröttsamt eftersom nästan allt är backjobb. Jag har ju pillat på nästan allt innan och uppenbarligen inte gjort helt rätt. Det ingår såklart, och eftersom allt var första gången är det kanske inte så konstigt, men likförbannat lika tröttsamt.

Notera även att jag kör bilen varje dag, och blir påmind varje dag om i princip alla problem. Det blir lite överväldigande, typ.

Nåja, nu har jag fått skriva av mig. Vi får se hur det blir och går.

Until next time, peace! smile

Senast redigerat av RandomMaister (13 juni )

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
Cassius Hobbymekaniker
14 juni · 427 Inlägg

Om hjullagret glappar, men är bytt, kan de vara så att det bara behöver en justering igen. Om det inte hjälper, eller om det är injusterat max, kan det vara axeltappen som är dålig. Det har jag råkat ut för på en Manta A en gång, då var det bara att byta spindeln hmm

Gamla bilar är dock ofta så här en period, man får fortsätta beta av allteftersom. Jag hade en gång en Toyota Celica som var precis så här. Köpte den med dålig toppackning, så bytte. Därefter gick en stötdämpare sönder så bytte alla 4 samt fjädrarna som var slut, därefter kom ett motorras. 2 dar efter moorbyte gick topppackningen, tätt därefter slutade kopplingen ta. Sen kom första bytet av bromsskivor fram, satte på beggade från en reservdelsbil som blev skeva efter 2 veckor. Bytte till Biltema med nya klossar. Skeva efter en månad. Bytte till Brembo skivor och nya klossar, sålde bilen och han som köpte den körde flera tusen mil utan minsta lilla hick-up!
Allt detta skruvande skedde på ca 6 månader, och då har jag inte tagit upp småsakerna smile

Det är motigt, men går till slut över smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
RandomMaister
16 juni · 552 Inlägg

Nästa Bakslag

Senaste två dagarna har jag behövt spänna generatorremmen 2 gånger. Tyckte det var konstigt men såg inget fel.
Idag när jag kom hem från jobbet började oljetryckslampan blinka, så öppnade huven och kollade. Tråkig syn. Olja överallt och torrt på stickan.
Oljetrågspackningen ser ut som boven.
Hittade även problemet med generatorn. Bakre fästbulten för generatorn var borta..
Det var i den bulten generatorn jordades så den låg och sprakade…

Nåväl, oljetrågspackningen måste bytas ASAP. Borde komma en bit om jag fyller på lite olja.. Kommer man åt att byta den utan att ta ur motorn, någon som vet?

Även bensinpumpen verkar läcka.. eller packningen rättare sagt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c2e2658a50e62a4301a12a9769b1e97e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-51b774bddf9b504ce0a59b8920327070.jpg
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=222818&image=2861565]https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2f8d9a2246da2a3889995e2b7d6f0dae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ef8ace91a3648ef222d9284d7d765899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f0eec3da67023884b8191394a1fef9f4.jpg

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
16 juni · 552 Inlägg

Cassius skrev:
Om hjullagret glappar, men är bytt, kan de vara så att det bara behöver en justering igen. Om det inte hjälper, eller om det är injusterat max, kan det vara axeltappen som är dålig. Det har jag råkat ut för på en Manta A en gång, då var det bara att byta spindeln hmm

Gamla bilar är dock ofta så här en period, man får fortsätta beta av allteftersom. Jag hade en gång en Toyota Celica som var precis så här. Köpte den med dålig toppackning, så bytte. Därefter gick en stötdämpare sönder så bytte alla 4 samt fjädrarna som var slut, därefter kom ett motorras. 2 dar efter moorbyte gick topppackningen, tätt därefter slutade kopplingen ta. Sen kom första bytet av bromsskivor fram, satte på beggade från en reservdelsbil som blev skeva efter 2 veckor. Bytte till Biltema med nya klossar. Skeva efter en månad. Bytte till Brembo skivor och nya klossar, sålde bilen och han som köpte den körde flera tusen mil utan minsta lilla hick-up!
Allt detta skruvande skedde på ca 6 månader, och då har jag inte tagit upp småsakerna smile

Det är motigt, men går till slut över smile

Tack för input. Har justerat lagret och nu känns det bättre!

Ja du har nog rätt! Men just när det är min enda bil är det lite extra tufft..

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
RandomMaister
16 juni · 552 Inlägg

Börjar känna mig sugen på att ställa av den och ta tag i den i framtiden när man har mer tid och bättre förutsättningar…
Hela drivlinan skulle behöva MYCKET kärlek för att få det bra..
What to do..

Opel Kadett C 1.2S "Originalaren" (1978)
Nurminen86
17 juni · 107 Inlägg

RandomMaister skrev:
Börjar känna mig sugen på att ställa av den och ta tag i den i framtiden när man har mer tid och bättre förutsättningar…
Hela drivlinan skulle behöva MYCKET kärlek för att få det bra..
What to do..

Känner du så, så gör det smile jag har gort så med min volvo som jag behöver fixa några dryga  saker inför besiktning. Väntar bara på att det där suget ska komma, men det blir nog nästa år :p . Man saknar ju sin bil när man ej brukar den och då brukar iallafall jag få saker gorda smile

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang