Pendlarbil köpråd

Timmar
7 juni 2021 · 13 Inlägg

Hej alla motorkloka kamrater!

Jag är en tvåbarnsfader på 24 år som har ca 6 mil till jobbet (12 mil tur och retur). Dessa landsvägs mil färdas jag 5 dagar i veckan i en audi A4 från 96 bensin 125hk manuell 5 växlad sedan.

Bilen fungerar jättebra men är inte den modernaste och framförallt tycker jag att den drar lite väl mycket känns det som. Att den drar beror nog mycket på att jag är lite tungfotad men även när kör så snålt som möjligt  (vilket är allt mer just nu) så känns det som den drar mer än den borde.

Skulle en modernare fortfarande begagnad diselbil få ner förbrukningen? Skulle det vara värt det även med ett billån? Just nu är jag väldigt sugen på t.ex xc70 2008-2014.. detta kanske inte är bästa bilen för en låg förbrukning men jag bor långt upp i landet där det kan vara halt och mycket snö så AWD kan vara bra även om det går utan. 1 åringarna
Därhemma gör även att det kan vara bra med en större kombi likt xc70 är.

manuell disel verkar de ligga på 5.6-6.6l per 100km. Min nuvarande Audi ska ligga på ca 7.6 så det är inte jättestor vinst om det är men ca 400-800kr per månad.

Som det är just nu så känns det som Audin drar ännu mer än så vilket borde peka på att vinsten kan bli ännu större av ett bilbyte.

Vad tycker ni? Får jag bättre förbrukning med en xc70 trots att bilen är större, eller finns det någon annan bil ni hade rekommenderar?

Mossan1
8 juni 2021 · 2 752 Inlägg

Värdeminskningen och (ev) räntekostnader på billån kommer att kosta betydligt mycket mer än vinsten på lägre bränsleförbrukning om du jämför med den äldre Audin ni har.
(Jag gissar utan lån)

Så någon "vinst" med betydligt nyare bil gör du defenitivt inte. Då räknar du bort dig. Farligt om det är ebb i kassan.

Om ni däremot VILL ha en nyare bil och har RÅD med det så är XC70 en bra familjebil.
Mer ekonomisk är annars en vanlig V70 AWD. Samma bil precis med samma motoralternativ, fast med några cm lägre markfrigång och lite färre plastdetaler. För dåligt plogade vägar duger en vanlig AWD.

Volvos AWD system är inte det hållbaraste dock. Vinkelväxeln (och en hylsa innuti) som ger kraften åt bakhjulen är en mycket svag punkt ända uppåt 2012'ish.
Men ju nyare desto bättre.

Xc70 är också väldigt dyra bilar.
Men säkra och ganska välbyggda.

V60 AWD är också alternativ.
Lite mindre men också billigare.

VW Golf och framför allt Skoda har mycket prisvärda 4Motion modeller. Avsevärt billigare än Volvo för samma år/mil. Också bra familjebilar.
Men med VAG gäller det att veta vilka motorer man INTE ska ha.
Dieslarna är generellt bra, och även DSG/Stronic automatlådor med våtlameller, trots ryktet.

Är driftsäkerhet och totalekonomi viktigt ska ni nog snegla på Toyota och Honda modeller. Dom är lite dyra att köpa, men bra betalt när dom ska säljas också. Och nästan overklig driftsäkerhet. Tex RAV4 med bensinmotor går ganska långt under litern om man bor i glesbyggd och inte kortkör mycket.

Senast redigerat av Mossan1 (8 juni 2021)

patrik79
8 juni 2021 · 782 Inlägg

Med en motsvarande bil som a4an men nyare så kan du spara in ca 10k per år i bränslekostnad om du kör diesel (då xc70 är större och awd så är inte besparingen mer än ca 7k). Håller du dig till bilar runt årsmodell runt 2010 så är skatten ganska låg på bränslesnåla dieslar (min 2010 focus kombi  kostar ca 1400kr/år). En nyare bil med bla partikelfilter kostar nog tyvärr mer i underhåll än din gamla a4:a.

Jag tror du kan räkna hem en nyare bil (årsmodell ca 2010) utan problem om du får en bra deal på tex en golf/passat/focus/v50 diesel Tycker du dessa bilar är bättre än din a4:a så go for it.

En xc70 kostar dig nog (minst) lika mycket som din a4 att åka i men tycker du att du får en väldigt mycket bättre/säkrare/mer användbar bil och inte behöver vända på varenda krona strax innan lön så tycker inte jag det är fel att köpa en sån.

Ett alternativ kanske är att hitta ett jobb närmare där du bor. du slipper lägga typ en hel arbetsdag varje vecka på att pendla, du sparar minst 4000kr varje månad, du har tid med familjen och du kan åka vilket fordon du vill till jobbet (inkl exotiska sportbilar, höjda pickupper, skoter, mc) utan att behöva tänka på bränslekostnaden, säkerhet eller bekvämlighet.

xXSammy
14 juni 2021 · 6 566 Inlägg

kopia ifrån andra inlägget:

Med tanke på körsträckan så antar jag att du "bara" kör motorväg?

Kör du mellan 60-100kmh så kommer förbrukningen i verkligheten vara mer jämlik de som står på papper. Sen att de går, beroende på körstil att ligga på bra förbrukning ändå på motorvägsfart behöver det inte betyda att det är fel på en bil som drar mycket (med annan motor/drivlina) i samma situation

En större motor är dock att föredra om du knappt kör stadstrafik då dessa belastas mindre i högre hastigheter. Samt, en dieselmotor varvar lägre så ju mindre friktion desto mindre slitage.

Ford Mondeo 2007> är trevliga bilar, hade en Tdci Euro4 140 hk förut, drog 0.53 vid lugn körning och 0.8 när det var bråttom till jobbet men lugnt hem.
Borde kunna få en nyare generation inom budgeten.
Focus 2011> är också bra, hade liknande förbrukning med en 1.6 EcoBoost 150hk.

De/Dem
SvarreE
15 juni 2021 · 239 Inlägg

Här kommer mina siffror från verkligheten.
jag kör en Audi A4 från 2017 med 190hk dieselspis. kört den i 2,5 år och den har gått 6000 mil var av jag har stått för 4000 av dessa.
Pendlar till jobbet varje dag 3mil dit och 3 mil hem (Falkenberg - Halmstad), kan välja att köra "gamla vägen" typ 80 hela vägen, kan ta E6 vilket är 120-väg i Halland eller jag kan ta kustvägen och får en diger blandning av 80-40 väg och måste tråckla mig genom stan för att komma till kontoret.
Standard är 80-vägen de andra bara om jag har bråttom eller känner för den finare sträckan/ombyte.
Jag är inte tungfotad utan mer road av att se hur snålt jag kan köra utan att vara dum, gillar tiden själv i bilen gött att bara köra, förr blev man stressad om man inte kom fram men nu kör jag inte ikapp bilarna framför om de inte är långsamma, lägger mig hellre bakom i 78 än tycker att det är viktigt att komma förbi.
Nu låter det som jag är en gammal gubbe och det må så vara men fyller 40 nästa år så vet ni det.
Min bil ska ligga enligt siffrorna 0,39-0,41 på landsväg och 0,44-0,46 blandad (oklart hur säkra uppgifter men från autodata.net)
Det finns inte en chans i helvete att komma ner i det. Inte ens om jag skulle hoppa över de dagar när man vill trycka på lite och de är få.
Färddatorn och mina egna siffror stämmer ganska väl överens och de visar att nu de varma månaderna så kör jag bilen på 0,5-0,51. Tittar jag bara på bilen om jag tar motorvägen så är det närmare 0,58-0,6.
Kan göra mer för att få ner förbrukningen men då blir det störigt och går ut över körningen så det känns inte rimligt.
Förra månaden fick jag tvångsrengöra partikelfiltret för det blev väl inte varmt nog i min dagliga körning som en indikation på min smarta/tråkiga körning.

Ger detta som jämförelse med din andra tråd där du skriver om bilar som drar 0,45 och det tror jag inte ett smack på om det inte är en mycket liten bil, och det är inte de bilarna du nämner smile
Det gör att din matte inte går ihop med hur mycket du skulle spara.
Gillar du din bil tror jag den största besparingen är att lära sig köra snålare, upp i fart håll hastigheten, kör inte om i onödan, minimera stoppen för att få så få starter från stillastående som möjligt och allt det där.
Oavsett bil så är en tung högerfot det största hotet och den enklaste besparingen. Jag har då aldrig varit med om att det blir en besparing att byta bil! smile
Men när en annan var 3-35 så var ju allt ett race, så vi har alla varit där och gasat, jag har bara slutat göra det till vardags, och leker med andra bilar istället.   

Hade tittat på Mondeon som någon nämner, Opel och asiatiskt, Men hade börjat med lättare skor.

Utmarks-Loke
15 juni 2021 · 5 813 Inlägg

En annan aspekt är ju krocksäkerhet. En XC70 2008-2014 är nog betydligt säkrare än en A4 -96. Kör man i norra Sverige där det vimlar av älg och kanske renar är det också en faktor att ta med i beräkningen. Plus att om man kör 6 mil enkel till jobbet varje dag måste man ha en bil man trivs i. Det blir ju trots allt ganska många timmar utslaget på ett år.

spillolja
15 juni 2021 · 4 014 Inlägg

Valfri vag bil med Tsi Tfsi Fsi motor  går billigare än Trådskaparens nuvarande
med en Tsi Tfis Fsi  så är skillnade i för brukning liten jämför med en diesel

VW Golf 1,4 tsi går under 0,6 På landsväg, går att pressa under 0,5 vid riktigt varsam  långkörning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
15 juni 2021 · 1 138 Inlägg

Saab 9-3 TTID
Billig
Väldigt få problem
Drar 0.4-0.6
Billig i skatt och försäkring
Delarna är billiga och finns överallt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2021 · 17 380 Inlägg

amazinjoey skrev:
Saab 9-3 TTID
Billig
Väldigt få problem
Drar 0.4-0.6
Billig i skatt och försäkring
Delarna är billiga och finns överallt

En kollega köpte en sådan i "rostigt skick" för 14000:- men drivlinan är ok och nybes. Har som pendlarbil, en 1.9 diesel från 2007. Den drog på en tank 0,52 l/mil. Men skatten... 3855:- per år. Han är nöjd och tydligen åker han gott i de 3-4 mil han har till jobbet, i stort sett bara landsväg.

Men skatten! Det är 321:- per månad.
Vår stora Peugeot 508 E-hdi EGS vill ha 0,48 l/mil och man åker om en kung. Automat. Skatt: 92:- per månad. 1103:- alltså.

Skulle jämföra en Peugeot med Saab kvalitetsmässigt lika. Vår har rullat i över ett år nu utan problem. Lådan är lite speciell, man får inte ha bråttom.
Dock är fransosen betydligt dyrare i inköp som amazinjoey nämner. Saab är billigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
16 juni 2021 · 1 138 Inlägg

Hybrid_ skrev:

amazinjoey skrev:
Saab 9-3 TTID
Billig
Väldigt få problem
Drar 0.4-0.6
Billig i skatt och försäkring
Delarna är billiga och finns överallt

En kollega köpte en sådan i "rostigt skick" för 14000:- men drivlinan är ok och nybes. Har som pendlarbil, en 1.9 diesel från 2007. Den drog på en tank 0,52 l/mil. Men skatten... 3855:- per år. Han är nöjd och tydligen åker han gott i de 3-4 mil han har till jobbet, i stort sett bara landsväg.

Men skatten! Det är 321:- per månad.
Vår stora Peugeot 508 E-hdi EGS vill ha 0,48 l/mil och man åker om en kung. Automat. Skatt: 92:- per månad. 1103:- alltså.

Skulle jämföra en Peugeot med Saab kvalitetsmässigt lika. Vår har rullat i över ett år nu utan problem. Lådan är lite speciell, man får inte ha bråttom.
Dock är fransosen betydligt dyrare i inköp som amazinjoey nämner. Saab är billigt.

Helt klart ett bra val! Man måste bara välja rätt växellåda för automaten är lite kaiko pådessa om jag  minns rätt (?) nån skum automat låda

Tontbil
17 juni 2021 · 209 Inlägg

Om man vill ha billig skatt på diesel Saab 9-3, så ska man kolla på sedan å
Och manuell 2010 å framåt, kombi och automat 2011 å framåt (om jag minns) då kostar skatten runt 1500

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Tontbil skrev:
Om man vill ha billig skatt på diesel Saab 9-3, så ska man kolla på sedan å
Och manuell 2010 å framåt, kombi och automat 2011 å framåt (om jag minns) då kostar skatten runt 1500

Det är ju rimliga siffror!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
17 juni 2021 · 2 752 Inlägg

SvarreE skrev:
Här kommer mina siffror från verkligheten.
jag kör en Audi A4 från 2017 med 190hk dieselspis.

varma månaderna så kör jag bilen på 0,5-0,51

Jag har en likadan Audi A4 2017 2.0TDI 190hk med S-tronic.
Ca 6500mil 
Kör den utan större ecodriving på 0.47 efter kuperad mindre landsväg i mellansverige. Oftast färder om 4mil enkel resa.
Jag har en Quattro dessutom.
Kör Autoläget på lådan. Finns ett Economy också, men då kör den på för hög växel uppför backarna så det durrar i bilen.

Tycker den är väldigt snål för sin storlek och med AWD.

Men förbrukningssiffrorna som uppges är inga exakta fakta vid pumpen, utan är till för att jämföra bilar med varandra eftersom alla är lika körda.

SvarreE
18 juni 2021 · 239 Inlägg

Mossan1 skrev:

SvarreE skrev:
Här kommer mina siffror från verkligheten.
jag kör en Audi A4 från 2017 med 190hk dieselspis.

varma månaderna så kör jag bilen på 0,5-0,51

Jag har en likadan Audi A4 2017 2.0TDI 190hk med S-tronic.
Ca 6500mil 
Kör den utan större ecodriving på 0.47 efter kuperad mindre landsväg i mellansverige. Oftast färder om 4mil enkel resa.
Jag har en Quattro dessutom.
Kör Autoläget på lådan. Finns ett Economy också, men då kör den på för hög växel uppför backarna så det durrar i bilen.

Tycker den är väldigt snål för sin storlek och med AWD.

Men förbrukningssiffrorna som uppges är inga exakta fakta vid pumpen, utan är till för att jämföra bilar med varandra eftersom alla är lika körda.

Say what?
Det är imponerande isf
Det kommer jag ner i när det är sommar och bra väder men vinter och vinterdäck trycker upp snittet

amazinjoey
18 juni 2021 · 1 138 Inlägg

SvarreE skrev:

Mossan1 skrev:

SvarreE skrev:
Här kommer mina siffror från verkligheten.
jag kör en Audi A4 från 2017 med 190hk dieselspis.

varma månaderna så kör jag bilen på 0,5-0,51

Jag har en likadan Audi A4 2017 2.0TDI 190hk med S-tronic.
Ca 6500mil 
Kör den utan större ecodriving på 0.47 efter kuperad mindre landsväg i mellansverige. Oftast färder om 4mil enkel resa.
Jag har en Quattro dessutom.
Kör Autoläget på lådan. Finns ett Economy också, men då kör den på för hög växel uppför backarna så det durrar i bilen.

Tycker den är väldigt snål för sin storlek och med AWD.

Men förbrukningssiffrorna som uppges är inga exakta fakta vid pumpen, utan är till för att jämföra bilar med varandra eftersom alla är lika körda.

Say what?
Det är imponerande isf
Det kommer jag ner i när det är sommar och bra väder men vinter och vinterdäck trycker upp snittet

Rätt standard siffror på moderna diesel bilar, Min BMW F30 320Dx gör runt samma. snittade 0.47 GBG - Linköping i helgen tex

Timmar
19 juni 2021 · 13 Inlägg

Många bra svar som jag uppskattar. Har hittat två billigare alternativ som kanske kan vara ett alternativ.

Kia ceed disel 128hk manuell 6vxl kombi från 2011-2012  för 15000kr

Renault megané sport tourer (kombi) med 110hk dieselmotor som också är manuell 6vxl från 2011 för ca 22000kr

Båda drar runt 0.4-0.45 /mil landsväg. Båda är även servade som de ska och välskötta. Den förstnämnda är svärmors bil och den andra är sambons farfars bil. Det som är med kian är att centrallåset fungerar ej så den går inte att låsa.

Har kört båda två tidigare. Renault har jag faktiskt kört den sträcka som jag kör nu till jobbet och märkte ingen speciellt med den. Kian har jag endast kört korta sträckor i och tycker den är mycket klumpigare men den kanske är stabil landsväg och har lite mer hästkrafter så den bör ju inte varva lika mycket kanske?

Mest inställd på Renault just nu då jag tror den är i något bättre skick, ser snyggare ut utvändigt och enligt vad jag läst ska ha mycket bra rostskydd. Däremot vet jag att franska bilar brukar inte rekommenderas och Kia brukar stå hyfsat högt i kurs här vad jag vet.. kian har ju något mer hästkrafter även som sagt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang