En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 24 Följare
  • 10 174 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juli
JAF
16 juni · 179 Inlägg

Torpedplåten från donatorbilen hade några små rostfläckar och så vill jag inte ha det. På bilden nedan har jag börjat slipa bort rosten. I går målade jag klart den och det blev inte det snyggaste men ser helt okej ut. Det kommer inte synas så mycket sen. Rosten är borta och det är huvudsaken. Det bästa hade varit att lämna in hela plåten på blästring och lack men det får bli en annan gång, om det nu blir en annan gång.


https://i.imgur.com/esE2kjsl.jpg


Jag hittade även några små rostfläckar på bilen. Lika bra att passa på att snygga till detta nu när jag har bra möjlighet. Vore tråkigt om det skulle bli värre. Tyvärr är det ju så att man oftast hittar mer rost desto mer man rotar. Det finns inget genomgående på bilen men den är lite naggad i kanterna på sina håll. I skarven mellan golv och tröskellåda verkar det ha börjat krypa rost. Det verkar vara ett svårt ställe att fixa rosten och jag vill inte börja hålla på med plåtarbeten, så det får vara till en annan gång. Tråkigt i vilket fall som helst, men jag kör inte denna bilen på vintern så rosten borde inte sprida sig särskilt fort.


https://i.imgur.com/lGxRlySl.jpg


https://i.imgur.com/ii2yVUll.jpg


Jag har även börjat riva på förardörren. Låset går inte att vrida runt så jag ska ta loss den för att kika om den går att laga eller om jag måste köpa en ny.


https://i.imgur.com/SzxY0ktl.jpg


Dock har jag stött på trubbel. Låscylindern sitter ju med ett stort clips, och det har jag fått bort. Nu ska det tydligen bara vara att dra ut låscylindern, men det går inte. Den är helt stum. Det ser ut att sitta en bricka mot dörrplåten. Jag lyckas inte rubba den heller. Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få bort låscylindern?


https://i.imgur.com/xDGraOVl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
17 juni · 1 718 Inlägg

Bänd lite försiktigt så bör den komma. Den sitter inte fast med något annat. Den där plattan sitter på vissa bilar, är som ett shims / distans för att cylindern inte ska glappa när den sitter låst med clipset. Det brukar bara sitta löst det också. Grejerna har nog bara geggat fast. smile

JAF
17 juni · 179 Inlägg

Mew skrev:
Bänd lite försiktigt så bör den komma. Den sitter inte fast med något annat. Den där plattan sitter på vissa bilar, är som ett shims / distans för att cylindern inte ska glappa när den sitter låst med clipset. Det brukar bara sitta löst det också. Grejerna har nog bara geggat fast. smile

Ok, tack! Jag ska prova det. Ska cylindern gå att dra rätt ut eller måste den vridas exempelvis 90 grader åt något håll först?

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
17 juni · 1 718 Inlägg

Den går bara rätt ut har jag för mig. smile

Senast redigerat av Mew (17 juni )

Nojan
17 juni · 2 Inlägg

Fin 245:a du har och kul projekt att följa! Har en 88:a med AC och har den som rullande projekt som jag bara använder sommartid smile

Volvo 245 GL "Böret" (1988)
Volvo 945 Ltt "Solbritt" (1996)
JAF
18 juni · 179 Inlägg

Nojan skrev:
Fin 245:a du har och kul projekt att följa! Har en 88:a med AC och har den som rullande projekt som jag bara använder sommartid smile

Tack! Kul att höra. Fin 245:a du har och trevligt med AC! Hoppas att jag också har det i min bil snart. big_smile

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
18 juni · 179 Inlägg

De senaste dagarna har jag pysslat med fläktpaketet från donatorbilen. Har rengjort det så gott jag kunnat samt bytt ut fläktmotorn. Den gamla lät inte helt hundra. Den nya är tyvärr från Proparts och de har sällan någon vidare kvalité, men det är i princip den enda fläktmotorn som finns på marknaden. Volvo orginal finns, men den kostar 3000kr. Fläktmotorn från Proparts kan även vara samma som VDO:s fläktmotor. De ser nämligen exakt likadana ut.

Som det oftast är med Proparts så passar det inte helt hundra. Sladdarna går inte ut från samma ställe som på Volvos fläktmotor, och skruvhålen var för små så jag var tvungen att borra upp dem. Tyvärr när när motorn och fläktbladen är monterade så märker jag att fläkten på ena sidan, den som är på bilden, tar emot fläkthuset på vissa ställen. Inte kul och det kommer nog inte bli bra om jag ska ha det så när fläkten går på full hastighet. Det verkar som att motoraxeln glappar i sidled och det gör att fläkten tar i baksidan av fläkthuset. Även axeln på orginalmotorn går att röra i sidled, men den återgår till en centrerad position vilket denna axel på propartsmotorn inte gör. Är det någon här som har haft liknande problem? Kan jag testköra motorn på något enkelt vis för att se hur det fungerar när den snurrar av sig själv? Om den nu gör det. Tänker om det går att bara sätta fläktmotorns kablar mot ett bilbatteri?


https://i.imgur.com/iEOHgHEl.jpg


https://i.imgur.com/gtkIfWAl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Nojan
20 juni · 2 Inlägg

Vilket gissel! Trodde grejerna skulle bara passa direkt sad

Volvo 245 GL "Böret" (1988)
Volvo 945 Ltt "Solbritt" (1996)
JAF
27 juni · 179 Inlägg

Nojan skrev:
Vilket gissel! Trodde grejerna skulle bara passa direkt sad

Ja det trodde jag med. Det är riktigt surt när delar inte passar som det ska. Tyvärr är det så ibland med eftermarknadsdelar, inte minst delar från Proparts. De är oftast skit, men jag trodde ändå att det skulle vara bättre än så här. Hoppas Vparts är samarbetsvilliga och kan gå med på en retur.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
27 juni · 179 Inlägg

Jag har börjat luska en del i elsystemet. Det kablage som går i motorrummet mellan tryckgivarna har jag demonterat helt. Resten av kablaget går in i den stora kabelhärvan för bilen och den tänker jag inte sprätta upp. Istället tar jag och drar egna kablar. Till min hjälp så har jag ett elschema som kommer från Dave's 240-hemsida. https://www.240turbo.com/classicair.html


https://i.imgur.com/eHTuLO3l.jpg


https://i.imgur.com/3og95evl.jpg


https://i.imgur.com/AkKxyirl.jpg


Det är lite klurigt att lista ut hur kablarna ska gå mellan olika kontakter, reläet och ECU:n. Jag har med lite hjälp från internet hittat en kontakt som går direkt till pin 14 och 15 på ECU:n så där ska jag koppla in den gröna och den grå kabeln. Det kommer nog krävas en del mätande med mulitmetern innan jag har fått till det hela. Sen kommer det ändå bli spännande att se i fall det kommer att fungera.


https://i.imgur.com/MQfQ0Bml.jpg


https://i.imgur.com/QNVvQH8l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
jaka54
27 juni · 4 533 Inlägg

Hej!
Du testade inte att köpa fläktmotorn från Autodock i tyskland? Köpte däifrån till min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 och den fläktmotorn funkade och passade perfekt i min bil. Har för mig att fläkten kostade runt 150 kr.

JAF
7 juli · 179 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du testade inte att köpa fläktmotorn från Autodock i tyskland? Köpte däifrån till min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 och den fläktmotorn funkade och passade perfekt i min bil. Har för mig att fläkten kostade runt 150 kr.

Hej! Nej, denna är köpt från Vparts. Ska kolla på Autodoc om de har någon kupéfläkt som kan tänkas passa i min bil. Vet att Skandix har en som ska vara bra, men det kan vara så att den är likadan som den jag köpte.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
7 juli · 179 Inlägg

Nu ligger jag lite efter med uppdateringarna här. Jag har jobbat vidare med bilen men har inte hunnit uppdatera på forumen. Jag nådde för några veckor sedan den stora vändpunkten där jag började montera delar igen istället för att bara riva. Det är en viktig milstolpe och det känns väldigt skönt! Nu går det åt rätt håll. Först att monteras var den tillputsade torpedplåten. Sedan var det isolermattan.


https://i.imgur.com/YVl9b4Fl.jpg


https://i.imgur.com/BCchNlul.jpg


Sedan var det dags att hiva dit fläktpaketet! Rätt bökig att få plats, men det gick bättre än vad jag trodde. Nu sitter den gamla kupéfläkten där i. Riktigt tråkigt, men jag orkade inte vänta på att få hem en ny. Den går ändå att byta med allt på plats så jag får ta den smällen framöver.


https://i.imgur.com/W4ijH83l.jpg


Efter det kunde jag montera tvärbalken. Nu börjar det likna något! Jag har även fått bättre ordning på kablaget. Tidigare kändes det riktigt rörigt men nu är det mer logiskt. Jag valde att ta tvärbalken från donatorbilen. De skiljer sig lite mellan årsmodellerna. På 93:an (donatorbilen) är den något förstärkt tror jag samt har egna skruvar för jordkablar, istället för att man ska klämma in alla på en skruv som samtidigt ska hålla fast mittkonsolen.

Vid de här laget fick jag ta bort de flesta skruvarna som sitter i karossen eftersom de egentligen ska vara tätade med någon vit gummiaktig massa som tätar mot fukt. Först struntade jag i det men fick sen tips om att använda karosserikitt. Det hade jag ju hemma så jag skruvade då bort skruvarna, doppade dem lite i karosserikittet och skruvade sedan tillbaka dem. Nu vet jag dock inte om det var en så bra idé. Karosserikittet kanske stelnar för mycket för att det ska uppfylla i syftet. Jag vet inte, men i värsta fall kanske det spricker och så kryper fukt in. Dock borde risken för det inte vara särskilt stor,


https://i.imgur.com/b8DVOUKl.jpg


https://i.imgur.com/KQo9Ki5l.jpg


Jag städade upp lite bland kablaget och tog bort den röriga stereohärvan och satte det ISO-kabel från Biltema istället. Väldigt bra att dem säljer det! Jag ska nog dock byta ut ena delen av den stora vita kontakten till den gamla eftersom den från Biltema sitter lite dåligt.


https://i.imgur.com/iTxpTZDl.jpg


https://i.imgur.com/7gnEywjl.jpg
Så här såg det ut med det tidigare kablaget.


Gick lös med mulitmetern för att få grepp om hur alla kablar till AC-systemet går och nu tror jag att jag har förstått allting! Har jag gjort ett eget elschema som ser rätt så förjävligt ut, men det hjälpte mig att förstå bättre hur jag ska dra kablarna. Tidigare verkade det vara en näst intill omöjlig uppgift, särskilt med tanke på att jag är kass på det mesta vad det gäller el. Men nu med mitt egna elschema så framstår det hela som mer logiskt och enkelt. Vi får se dock om allt funkar som det ska sen.


https://i.imgur.com/anOotlHl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
9 juli · 179 Inlägg

Ett lite enklare och roligare jobb var att byta tändstiften. De gamla ser helt okej ut tycker jag. De nya stiften är Volvo orginal, såklart. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad i motorns gång. Den gick inte illa på något sätt innan, men nya stift kan ändå göra skillnad. Sen byter jag ju också fler delar som kan ha inverkan på motorns gång, så det kan vara svårt att avgöra vad som gör skillnad.

https://i.imgur.com/8Jq1uH2l.jpg
Ettans stift längst till höger och sedan ligger de i ordning.

Jag passade på att byta motorkudde nu när jag hade så pass bra tillgång. Framöver när allt är monterat lär det vara en riktigt jobbig uppgift att byta motorkudde. Tyvärr är denna motorkudde från Proparts, men det var den jag hade hemma och mig veterligen så säljs inte Volvo orginal längre. Vi får se hur länge Proparts-kudden håller. De har ju tyvärr sällan någon vidare kvalité, och jag vill minnas att jag har hört att motorkuddarna inte brukar hålla särskilt länge. Kan verka dumt att byta då, men jag väljer att chansa. Det lär gå fint i början i alla fall, sen får det bli ett senare problem för framtida mig.

https://i.imgur.com/2wy1Xpdl.jpg


Och när motorkudden var bytt så kunde jag montera kompressorkonsolen och servoslangarna. Skruvarna till denna typ av konsol är lite längre så jag fick ta dem från donatorbilen. Det är mycket smådetaljer som skiljer sig mellan bilarna. Det kan vara bra att ha i åtanke om man ska göra en liknande konvertering. Det är inte bara att plocka de uppenbara delarna. Till servoslangarna hade jag tyvärr bara nya kopparbrickor till den ena slangen, så vi får se om den andra håller tätt. Det känns som att jag skjuter upp mycket problem till framtida mig. Jaja, det är återigen senare problem haha...

https://i.imgur.com/houbeCtl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
14 juli · 179 Inlägg

Mew skrev:
Bra jobbat!! Håller med om den vändpunkten, en nästan befriande känsla. lol Kämpa på!

Tack! Jag kämpar på. Det har gått förvånansvärt bra hittills. Nästan för bra. Snart kommer väl motgångarna hehe.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
14 juli · 179 Inlägg

Glömde lägga upp den här bilden tidigare. Värmepaketets genomföring i torpedväggen skiljer sig mellan bilarna. På 90:an är rören helt raka medan på 93:an med så är det övre röret vinklat som ni kan se. Det hade nog gått att använda den raka genomföringen, men det hade blivit tokigt med AC-fläktpaketets slangar. Nya slangar hade behövts införskaffas då.

Genomföringen såg rätt så ful ut innan och hade en del rost på sig. Jag snyggade till den så gott jag kunde, men troligtvis kommer rosten att titta fram snart igen. Egentligen hade den behövts blästras, men jag har dålig tillgång till ett blästerskåp och jag känner inte till någon firma i närheten som kan hjälpa mig med det. Visserligen har jag inte kollat särskilt mycket. Borde kanske göra det.


https://i.imgur.com/wP2CxCBl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
14 juli · 179 Inlägg

Den senaste tiden har jag jobbat mer i motorrummet. Började med att rengöra motorns framsida för att sedan byta packboxar. Jag trodde att jag hade alla hemma, men jag hade bara de två mindre packboxarna varav den ena inte såg särskilt bra ut så den slängde jag. Nya packboxar fick beställas istället. Nu borde det hålla tätt, men jag bör nog rengöra vevhusventilationen innan uppstart. Jag vet inte om de är helt igensatt, tror inte det men risken finns att den trycker ut olja på ställen där det inte ska komma ut olja. Vore tråkigt att behöva byta packboxar snart igen, även om det är ett ganska enkelt jobb.


https://i.imgur.com/JZj3G44l.jpg


Sedan skruvade jag dit den nya vattenpumpen. Den är tillverkad av SKF så det borde vara bra grejer. Innan jag skruvade dit den så rengjorde jag anläggningsytan. Nu får vi se om den håller tätt. Det var lite bökigt att få dit den, men det borde inte vara några konstigheter. Dock är jag lite fundersam. På ovansidan av vattenpumpen är det ett litet hål. Ska det vara där? Det ser ut att vara från fabriken. Kanske är ett lufthål eller till för att smörja pumpens axel?


https://i.imgur.com/MChSNSGl.jpg


Och en ny kamrem! Volvo orginal såklart. Lika så spännrullen. I och med att remhjulen ska momentdras så behövde jag köpa en momentnyckel. Borde ha köpt en för länge sedan, men har tidigare haft möjlighet att låna en när det väl har behövts momentdras.  Nu är det inga värstinggrejer jag har köpt, men den borde göra sitt jobb. Kamremskåporna har jag rengjort så gott jag kunnat (eller orkat egentligen) De är inte kliniskt rena men de är bra mycket renare än innan. Däremot måste jag köpa en ny övre kamremskåpa. Den som sitter på nu har spruckit i ena fästet.


https://i.imgur.com/NOVqI95l.jpg


https://i.imgur.com/Jqx2ob9l.jpg


https://i.imgur.com/XdqZzZAl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
17 juli · 7 097 Inlägg

JAF skrev:
På ovansidan av vattenpumpen är det ett litet hål. Ska det vara där? Det ser ut att vara från fabriken. Kanske är ett lufthål eller till för att smörja pumpens axel?

Skvallerhål om pumpen läcker internt, så inte det vattnet hamnar i motorn. Om jag minns rätt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
JAF
19 juli · 179 Inlägg

Brådhis skrev:

JAF skrev:
På ovansidan av vattenpumpen är det ett litet hål. Ska det vara där? Det ser ut att vara från fabriken. Kanske är ett lufthål eller till för att smörja pumpens axel?

Skvallerhål om pumpen läcker internt, så inte det vattnet hamnar i motorn. Om jag minns rätt...

Okej! Ja det låter rimligt!

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang