Vad är det egentligen mer för typfel man kan få på en BMW 118d -09...? För det börjar räcka nu...

Brådhis * Voff voff *
15 juni · 7 097 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Lite så. Volvo 940 är en antik bil. Krocksäker som en skateboard i dagens läge. Inget man skulle stoppa in sina ungar i direkt. Kolla på japaner eller koreaner.

Jo håller med, gammal bil men tänk också att det spelar ingen roll kanske i vilken bil du befinner dig i ifall nån kommer och smäller dig med sin feta suv i 120km/h? Japaner är bra bilar. 940 är riktigt jäkla prisvärda, man får väldigt mycket bil för pengen.

Jo, det spelar nog en väldig roll eftersom den egna vikten spelar en stor roll. Jag skulle nog välja en 940 över en Aygo, men ändå en V70 över en 940, och förstås en SUV över en V70 då och i slutänden en turistbuss över en SUV... smile

Senast redigerat av Brådhis (16 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Lucif3r
16 juni · 1 009 Inlägg

Köp en Volvo big_smile så får husseman mer att gnälla över wink

Utmarks-Loke
16 juni · 4 380 Inlägg

Brådhis skrev:
Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

För att återgå till det här, så tycker jag nog inte det var så illa. Tråkigt med framfjädrarna och det hade ju kunnat bli en ordentlig olycka om man kört av vägen när det hände, men inte egentligen jättedyrt att fixa. Remhjulet, jag har aldrig hört talas om någon annan med samma fel. Sånt som händer, inte mycket att orda om. En dålig ABS-givare, händer på alla bilar förr eller senare när de körs på saltade vägar. Inte jättedyrt fel heller. Men partikelfiltret är ju lite tråkigt. De är dyra, tror ett piratfilter kostar 5-6000kr från Tyskland. Men det händer på alla dieselbilar förr eller senare. Denna bil var 12 år gammal och hade gått 29.000 mil, så inte alldeles oväntat. Så egentligen tycker jag inte den där fellistan är så oroväckande. Inga dyra motorfel, elektronikfel, växellådsfel osv.

Brådhis * Voff voff *
16 juni · 7 097 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

För att återgå till det här, så tycker jag nog inte det var så illa. Tråkigt med framfjädrarna och det hade ju kunnat bli en ordentlig olycka om man kört av vägen när det hände, men inte egentligen jättedyrt att fixa. Remhjulet, jag har aldrig hört talas om någon annan med samma fel. Sånt som händer, inte mycket att orda om. En dålig ABS-givare, händer på alla bilar förr eller senare när de körs på saltade vägar. Inte jättedyrt fel heller. Men partikelfiltret är ju lite tråkigt. De är dyra, tror ett piratfilter kostar 5-6000kr från Tyskland. Men det händer på alla dieselbilar förr eller senare. Denna bil var 12 år gammal och hade gått 29.000 mil, så inte alldeles oväntat. Så egentligen tycker jag inte den där fellistan är så oroväckande. Inga dyra motorfel, elektronikfel, växellådsfel osv.

Allt beror väl på vad man har för referensramar och förväntningar. smile Personligen tycker jag det är för mycket och för dyra fel på så kort tid.

"Inte jättedyrt" är ju en tolkningsfråga, men bärgning + två nya fjädrar + ett däck (iofs beggat) och montering av detta på verkstad var inte direkt gratis iaf... Remhjulet var inte heller direkt billigt, kostade strax över 3000 kr. Det bytte jag iofs själv här hemma. Men samma sak där, del + bärgning var inte direkt gratis. Vi närmar oss nog en nota på närmare 10000:- på tre-fyra veckor, och sedan tänds lampan för partikelfiltret... Då fick det räcka. Som jag skrev, och som du också skriver egentligen, så är det väl normalt för en BMW detta. Kanske skulle vi läst på bättre innan vi köpte den, men nu är det som det är och vi får tugga i oss det helt enkelt. Milkostnaden blev dock rätt hög för dom 4000 milen, trots ett snitt på runt 0,5...

Senast redigerat av Brådhis (16 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
panda666
16 juni · 4 026 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

För att återgå till det här, så tycker jag nog inte det var så illa. Tråkigt med framfjädrarna och det hade ju kunnat bli en ordentlig olycka om man kört av vägen när det hände, men inte egentligen jättedyrt att fixa. Remhjulet, jag har aldrig hört talas om någon annan med samma fel. Sånt som händer, inte mycket att orda om. En dålig ABS-givare, händer på alla bilar förr eller senare när de körs på saltade vägar. Inte jättedyrt fel heller. Men partikelfiltret är ju lite tråkigt. De är dyra, tror ett piratfilter kostar 5-6000kr från Tyskland. Men det händer på alla dieselbilar förr eller senare. Denna bil var 12 år gammal och hade gått 29.000 mil, så inte alldeles oväntat. Så egentligen tycker jag inte den där fellistan är så oroväckande. Inga dyra motorfel, elektronikfel, växellådsfel osv.

Allt beror väl på vad man har för referensramar och förväntningar. smile Personligen tycker jag det är för mycket och för dyra fel på så kort tid.

"Inte jättedyrt" är ju en tolkningsfråga, men bärgning + två nya fjädrar + ett däck (iofs beggat) och montering av detta på verkstad var inte direkt gratis iaf... Remhjulet var inte heller direkt billigt, kostade strax över 3000 kr. Det bytte jag iofs själv här hemma. Men samma sak där, del + bärgning var inte direkt gratis. Vi närmar oss nog en nota på närmare 10000:- på tre-fyra veckor, och sedan tänds lampan för partikelfiltret... Då fick det räcka. Som jag skrev, och som du också skriver egentligen, så är det väl normalt för en BMW detta. Kanske skulle vi läst på bättre innan vi köpte den, men nu är det som det är och vi får tugga i oss det helt enkelt. Milkostnaden blev dock rätt hög för dom 4000 milen, trots ett snitt på runt 0,5...

2 bärgningar lät jobbigt på kort tid. Sen lite givare hit o dit och till slut partikelfiltret. Man pallar inte mer till slut. Jämför man bmwn som ni körde mot 940n som min kollega kör som volvon inte pajat nått under 6 år och bara kostat homom 1000kr i reparation ja då skulle ja säga att bmwn är en riktig skrotbil i jämförelse, i mina ögon. Men men vad ska man säga. Vad man än förväntar sig så är bmw byggda för att paja och det är fakta;)

Marcus_89 Biltokig elektriker
16 juni · 3 297 Inlägg

panda666 skrev:
2 bärgningar lät jobbigt på kort tid. Sen lite givare hit o dit och till slut partikelfiltret. Man pallar inte mer till slut. Jämför man bmwn som ni körde mot 940n som min kollega kör som volvon inte pajat nått under 6 år och bara kostat homom 1000kr i reparation ja då skulle ja säga att bmwn är en riktig skrotbil i jämförelse, i mina ögon. Men men vad ska man säga. Vad man än förväntar sig så är bmw byggda för att paja och det är fakta;)

Att bmw är byggda för att gå sönder kan jag inte hålla med om. Har haft många volvos och bmw, även erfarenhet av audi. Mina föräldrar har t ex en 525i -04 som de har ägt i över 10 år. De har kört ca 12 tusen mil med den. Den har aldrig svikit och det som har gått sönder förutom slitagedelar är luftbälgarna bak. Annars bara rullat på med regelbunden service. De E34:or och E39:or jag har haft har varit riktigt driftsäkra. Min E90 är också väldigt pålitlig, men har fått byta en del slitagedelar, men den har rullat 23 tusen mil, så det får man räkna med. Sen finns det motorer och vissa saker som bmw har lyckats mindre bra med. Men inget märke är perfekt.

Brådhis * Voff voff *
16 juni · 7 097 Inlägg

Lucif3r skrev:
Köp en Volvo big_smile så får husseman mer att gnälla över wink

Inte omöjligt. big_smile wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
husseman
16 juni · 1 139 Inlägg

Hehe, ja för satan- ta en sur V90 o ta plats i Kinas "hjulgransplundring"- o Lycka till.

mvh/husse

Utmarks-Loke
17 juni · 4 380 Inlägg

Brådhis skrev:
Allt beror väl på vad man har för referensramar och förväntningar. smile Personligen tycker jag det är för mycket och för dyra fel på så kort tid.

"Inte jättedyrt" är ju en tolkningsfråga, men bärgning + två nya fjädrar + ett däck (iofs beggat) och montering av detta på verkstad var inte direkt gratis iaf... Remhjulet var inte heller direkt billigt, kostade strax över 3000 kr. Det bytte jag iofs själv här hemma. Men samma sak där, del + bärgning var inte direkt gratis. Vi närmar oss nog en nota på närmare 10000:- på tre-fyra veckor, och sedan tänds lampan för partikelfiltret... Då fick det räcka. Som jag skrev, och som du också skriver egentligen, så är det väl normalt för en BMW detta. Kanske skulle vi läst på bättre innan vi köpte den, men nu är det som det är och vi får tugga i oss det helt enkelt. Milkostnaden blev dock rätt hög för dom 4000 milen, trots ett snitt på runt 0,5...

Men jag tror inte du hade kommit billigare undan med någon annan bil som haft nära 30.000 mil på mätaren. Min bror har en Toyota Avensis som gått så långt och den har haft fler fel än din 118d. Det är normalt för vilken bil som helst. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köpa något nyare helt enkelt.

Brådhis * Voff voff *
17 juni · 7 097 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Allt beror väl på vad man har för referensramar och förväntningar. smile Personligen tycker jag det är för mycket och för dyra fel på så kort tid.

"Inte jättedyrt" är ju en tolkningsfråga, men bärgning + två nya fjädrar + ett däck (iofs beggat) och montering av detta på verkstad var inte direkt gratis iaf... Remhjulet var inte heller direkt billigt, kostade strax över 3000 kr. Det bytte jag iofs själv här hemma. Men samma sak där, del + bärgning var inte direkt gratis. Vi närmar oss nog en nota på närmare 10000:- på tre-fyra veckor, och sedan tänds lampan för partikelfiltret... Då fick det räcka. Som jag skrev, och som du också skriver egentligen, så är det väl normalt för en BMW detta. Kanske skulle vi läst på bättre innan vi köpte den, men nu är det som det är och vi får tugga i oss det helt enkelt. Milkostnaden blev dock rätt hög för dom 4000 milen, trots ett snitt på runt 0,5...

Men jag tror inte du hade kommit billigare undan med någon annan bil som haft nära 30.000 mil på mätaren. Min bror har en Toyota Avensis som gått så långt och den har haft fler fel än din 118d. Det är normalt för vilken bil som helst. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köpa något nyare helt enkelt.

Det är som sagt vad man har för referensramar. smile Jag vill inte göra detta till en tråd för märkeshat, men jag har haft bilar som gått mer mil som jag inte haft i närheten av dessa problem med. Min V70 II körde jag från 19500 mil till 34500 mil under 3,5 år. En multirem gick av och jag fick byta bakvagnsbussningarna samt en c-låsenhet i höger framdörr. Detta var det enda utöver service... Det var rimligt på 15000 mil. Samma sak med min nuvarande V70N. Har nu kört snart 3000 mil med den (29000-33000) och det enda jag fått byta är ett bromsok höger fram.

Men som sagt, tråden var inte avsedd för märkeshat och det finns både bättre och sämre bilar än både BMW och Volvo. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Lucif3r
17 juni · 1 009 Inlägg

Hurvida man får problem eller inte beror, bortsett från design-/typfel, på hur bilen har sköts under sitt liv, och sitt fortsatta liv också för den delen. En tumregel är ju att köpa en så sen årsmodell av en platform som möjligt, då brukar dom flesta barnsjukdomar vara åtgärdade.

Min 945a har rullat strax under 43k, alltid servad/lagad på verkstad(innan jag tog över den) och har dokumentation från när den hade rullat 12k(eller från att den var 5 år gammal) och fram tills jag tog över den. Den har haft 4 rena fel i sitt liv, samtliga vill jag påstå är slitage-saker eller typ-fel. Strålkastare, bakfjädrar, rostiga trösklar och rostig batterihylla. That's it. Det fel den har idag är en spricka i vindrutan(synfält) som måste åtgärdas innan nästa bes.

Och bara för att påvisa att jag inte menar att 940 är någon superbil som aldrig går sönder - min förra 945a gjorde inte annat än att bråka, 3 växellådor gick åt(m47), den käkade lampor till frukost, säkringshållaren smällte, bakdämparna gav upp 2 gånger, servon var mysko på den osv osv.... Och då hade den bilen bara gått 21k, dvs inte ens hälften så mycket som min nuvarande 945a. Jag la ner oförskämt mycket pengar på den innan den blev driftsäker...

Min V70 är nog den driftsäkraste bil jag varit med om dock... På 9 år har jag bytt en styrled, ett hjullager, höger motorfäste och strålkastare.. Resten är bara ren service(kamremsbyte, olja, bromsar, vevhusvent, osv), samt saker jag VILLE byta till nytt/bättre(bl.a. polybussningar).
Just det, LMM gick på den också för några år sedan, men det tror jag mest var mitt eget fel(bristfällig fastsättning av filtret...).
Den har idagsläge rullat 25.5k, och jag har ingen tvivel att den kan gå lika långt till om det är så.

panda666
17 juni · 4 026 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hurvida man får problem eller inte beror, bortsett från design-/typfel, på hur bilen har sköts under sitt liv, och sitt fortsatta liv också för den delen. En tumregel är ju att köpa en så sen årsmodell av en platform som möjligt, då brukar dom flesta barnsjukdomar vara åtgärdade.

Min 945a har rullat strax under 43k, alltid servad/lagad på verkstad(innan jag tog över den) och har dokumentation från när den hade rullat 12k(eller från att den var 5 år gammal) och fram tills jag tog över den. Den har haft 4 rena fel i sitt liv, samtliga vill jag påstå är slitage-saker eller typ-fel. Strålkastare, bakfjädrar, rostiga trösklar och rostig batterihylla. That's it. Det fel den har idag är en spricka i vindrutan(synfält) som måste åtgärdas innan nästa bes.

Och bara för att påvisa att jag inte menar att 940 är någon superbil som aldrig går sönder - min förra 945a gjorde inte annat än att bråka, 3 växellådor gick åt(m47), den käkade lampor till frukost, säkringshållaren smällte, bakdämparna gav upp 2 gånger, servon var mysko på den osv osv.... Och då hade den bilen bara gått 21k, dvs inte ens hälften så mycket som min nuvarande 945a. Jag la ner oförskämt mycket pengar på den innan den blev driftsäker...

Min V70 är nog den driftsäkraste bil jag varit med om dock... På 9 år har jag bytt en styrled, ett hjullager, höger motorfäste och strålkastare.. Resten är bara ren service(kamremsbyte, olja, bromsar, vevhusvent, osv), samt saker jag VILLE byta till nytt/bättre(bl.a. polybussningar).
Just det, LMM gick på den också för några år sedan, men det tror jag mest var mitt eget fel(bristfällig fastsättning av filtret...).
Den har idagsläge rullat 25.5k, och jag har ingen tvivel att den kan gå lika långt till om det är så.

vad jag förstått så är m47 en riktig skitlåda, 940 som håller bäst är typ ltt och ftt parad med m90. Man behöver inte ens vara orolig över att kamrem ska gå av då det spelar ingen roll då motorn tar inte stryk ifall kamrem pajar. Du har helt rätt i att 940 inte är perfekt och håller inte perfekt men är jävigt nära skulle ja säga. Har haft väldigt moderna mercor och bmw med låga mil som pajat mycket oftare än säg tex polarens 940 som rullat över 40kmil där inget har pajat på väldigt länge. Enligt mitt tycke så håller 940 fruktansvärt bra och bättre än många moderna bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang