Tankat bensin i diesel bil

idioten12
16 juni 2021 · 1 Inlägg

Tankade innan idag 7 liter bensin i min diesel bil som hade ungefär 4 liter kvar. körde 8 mil hem innan jag kom på vad jag hade gjort.
Vad ska jag göra

Senast redigerat av idioten12 (16 juni 2021)

Brådhis * Voff voff *
16 juni 2021 · 10 276 Inlägg

idioten12 skrev:
Tankade innan idag 7 liter bensin i min diesel bil som hade ungefär 4 liter kvar. körde 8 mil hem innan jag kom på vad jag hade gjort.
Vad ska jag göra

Låta bärga bilen till en verkstad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
16 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

idioten12 skrev:
Tankade innan idag 7 liter bensin i min diesel bil som hade ungefär 4 liter kvar. körde 8 mil hem innan jag kom på vad jag hade gjort.
Vad ska jag göra

Låta bärga bilen till en verkstad.

och hoppas att man tecknat försäkring för feltankning och sen är det att tömma tanken som gäller .

Krusty88
16 juni 2021 · 36 Inlägg

Vad är det för bil vi pratar om?

husseman
16 juni 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, bara att tömma tanken räcker inte. Det behövs bytas lite filter o sånt oxå.
Vissa bilar kostar rätt mkt. att fixa. Lycka till.
mvh/husse

spillolja
17 juni 2021 · 4 020 Inlägg

Fulltank med diesel och kör !!  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
17 juni 2021 · 2 796 Inlägg

Beror helt på vilken bil vi snackar om.

En modern commonrail, Pumpdyse, eller med gammal insprutningspump.

Eftersom du redan kört 8mil (kanske 4liter) ur en tank med 11liter där 7liter var bensin (ca 70%) så är ev skada redan skedd.
Gick den bra?
Om ja, räcker det sannolikt med bränsleurtappande och filterbyte på modernare bil och "tanka fullt med diesel och kör" om det är en gammal dieselhäck.

Det är långt ifrån bra, förknippst med stora risker och ska helt och hållet undvikas, men det går i regel bra.

En granne till mog berättade om gången när han av misstag slog fotogen i sin Dieselpeugot tidigt 70tal.
Gick sämre och sämre, och misstaget upptäcktes när han lossade bränslefiltret. Lukten avslöjade.
Tömde filtret (bytte inte) och tanken och slog i diesel.
"Gick som ett lass skit i några mil, men repade sig efter ett tag och gick som vanligt.
Men det var en gammal överdimensionerad gjutgjärnsdiesel med insprutningspump. Inga plastgrejer där inte.

Så ju nyare bil, desto sämre.

JN1975
17 juni 2021 · 234 Inlägg

Fattar inte hur den ens kan ha gått 8 mil på en blandning som bestod av nästan 65% bensin? Man ska ju enligt uppgift inte ens starta en nyare dieselbil man feltankat, utan ringa bärgare och försäkringsbolag direkt?

Senast redigerat av JN1975 (17 juni 2021)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Mossan1
17 juni 2021 · 2 796 Inlägg

JN1975 skrev:
Man ska ju enligt uppgift inte ens starta en nyare dieselbil man feltankat, utan ringa bärgare och försäkringsbolag direkt?

Sant.  Orsaken är att då är felaktiga bränslet enbart i tanken ovh inte spritt i systemet. Då är det "bara" att tappa ur tanken och byta bränsle.  Relativt enkelt mot att även rengöra systemet.

Ärligt så vet jag inte hur big deal det är med enstaka kvarvarande liter bensin är utspätt i kanske 60liter diesel, men med en 200.000kr bil kansle man inte tar risken.
En 15.000kr bil, kanske man törs chansa.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2021 · 13 734 Inlägg

dom mesta bilarna lider inget av det .. att man byter allt är för att vara säker på att ska hålla i all framtid.  men är det en gammal bil eller man själv ska betala hade jag bara tömt ur tanken   tömt filtret sugit fram ren diesel bytt filtret till ett nytt och sen kört.   

risken finns att något kommer enda men om man endå ska byta allt kan man lika gärna chansa om man inte har försäkring för feltankning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2021 · 17 465 Inlägg

Farsan lånade min V70 D5 för många år sedan och fyllde på cirka 25 liter bensin (troligtvis 80% blandning). Den dog efter några kilometer. Jag fyllde med hjälp av dunkar på fulltank med diesel och vi bogserade igång den sen. Den gick hårt i maskin men överlevde. Rullar fortfarande i trakten.

Tanka & kör. Eller e de en VAG big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang