Mazda 929 Hardtop Coupé 1.8L i4 från '75

Wilfreddy
17 juni 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Jag är en 16-åring som nu har tagit mig ann detta projekt. Den är i väldigt gott skick för årgången den är ifrån och jag vet att det blir mycket jobb.

I alla fall, jag undrar hur det funkar just med avgasrör. Svetsa ihop ett eget rakt rör är väl ingen konst men ljudnivån och hur det påverkar kraften baktrycket som sugmotorn ändå förväntar sig är lite av ett mysterium för mig. Vissa säger till exempel att gamla fordon knappt kontrolleras om ljud och andra säger att den inte får gå mer än 5 db över originalljudet. Vad är aktuellt i detta fall?

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
17 juni 2021 · 5 836 Inlägg

Ingen kommer bry sig så längre bilen inte brötar så mycket att det stör. Men kom ihåg att de där billiga simons universaldämparna man kan köpa på biltema inte dämpar mycket alls. Om du kan se rakt igenom dom är de inte vad du behöver. Hellre sätta dit vilken gammal originaldämpare du nu råkar få tag på.

Wilfreddy
17 juni 2021 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ingen kommer bry sig så längre bilen inte brötar så mycket att det stör. Men kom ihåg att de där billiga simons universaldämparna man kan köpa på biltema inte dämpar mycket alls. Om du kan se rakt igenom dom är de inte vad du behöver. Hellre sätta dit vilken gammal originaldämpare du nu råkar få tag på.

Ok tack för svar! Får se hur det låter först då.

Jdmboy96
18 juni 2021 · 241 Inlägg

Mät orginal rör in på biltema eller mekonomen å skaffa nån simon eller annan dämpare, lite ljud ska man ha ju😁😁

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Wilfreddy
18 juni 2021 · 3 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Mät orginal rör in på biltema eller mekonomen å skaffa nån simon eller annan dämpare, lite ljud ska man ha ju😁😁

Hur skulle det funka med en universalkatalysator då? Dämpar inte den ljudet något? Då kan man ju slippa lukten också. Vad tros om det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang