B230F Justera tändning mellan -15 till 0 grader. Bör vara på 12

Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

Hejsan!

Har en 745 som jag haft mycket problem med på senaste. Nu är den äntligen igång och går hyfsat bra. Men jag kollar med stroboskoplampa och vrider på fördelaren så kan jag justera så att den tänder från -15 grader upp till 0 grader. Men den ska ju stå på 12 grader.

Den går helt okej på 0 grader, men självklart inte bra, då den inte reagerar bra på fullgas och dricker en del.

Så frågan är vad som är fel? Det känns som att justeringen bör vara från 15-0 grader men det är åt fel håll. Kamremmen är bytt, alla markeringar står rätt. Fördelaren med hallgivare är helt ny.

Volvo 745 (1987)
caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

12 grader bör referera till 12 grader före övre dödpunkt (f.ö.d) vilket nog kan skrivas ut som -12.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

caromania skrev:
12 grader bör referera till 12 grader före övre dödpunkt (f.ö.d) vilket nog kan skrivas ut som -12.

Då är det tvärtom jag menar då.
Nere på plasten för märkningen så är det märkt:
20-10-0

Den ska ju stå på 12 grader där. Men när jag justerar går den max till 0, annars går den utanför till höger utanför märkningen.

Volvo 745 (1987)
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

Såhär är det jag menar, markeringarna går ju åt vänster från nollan. Men när jag justerar så tänder den till höger. Mellan dessa två pilar.

https://i.imgur.com/0aR2yVG.jpg

Volvo 745 (1987)
caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

Moseby skrev:

caromania skrev:
12 grader bör referera till 12 grader före övre dödpunkt (f.ö.d) vilket nog kan skrivas ut som -12.

Då är det tvärtom jag menar då.
Nere på plasten för märkningen så är det märkt:
20-10-0

Den ska ju stå på 12 grader där. Men när jag justerar går den max till 0, annars går den utanför till höger utanför märkningen.

Jag kan inte referera till hur det ser ut på en sådan tyvärr. Men jag menar att du kanske senareställer tändningen? Den ska tända 12 grader före 0. Eller menar du att den inte går att vrida längre mot tidigare än TDC? Kan fördelaren sItta fel..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

caromania skrev:

Moseby skrev:

caromania skrev:
12 grader bör referera till 12 grader före övre dödpunkt (f.ö.d) vilket nog kan skrivas ut som -12.

Då är det tvärtom jag menar då.
Nere på plasten för märkningen så är det märkt:
20-10-0

Den ska ju stå på 12 grader där. Men när jag justerar går den max till 0, annars går den utanför till höger utanför märkningen.

Jag kan inte referera till hur det ser ut på en sådan tyvärr. Men jag menar att du kanske senareställer tändningen? Den ska tända 12 grader före 0. Eller menar du att den inte går att vrida längre mot tidigare än TDC? Kan fördelaren sItta fel..?

Ja precis. Den ska stå på 12 grader FÖD. Men när jag vrider fördelaren så långt det går går den bara till 0 grader. Och vrider jag åt andra hållet så går tändningen åt fel håll. Fördelaren kan bara sitta på ett sätt vad jag sett.

Volvo 745 (1987)
caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

Moseby skrev:

caromania skrev:

Moseby skrev:

Då är det tvärtom jag menar då.
Nere på plasten för märkningen så är det märkt:
20-10-0

Den ska ju stå på 12 grader där. Men när jag justerar går den max till 0, annars går den utanför till höger utanför märkningen.

Jag kan inte referera till hur det ser ut på en sådan tyvärr. Men jag menar att du kanske senareställer tändningen? Den ska tända 12 grader före 0. Eller menar du att den inte går att vrida längre mot tidigare än TDC? Kan fördelaren sItta fel..?

Ja precis. Den ska stå på 12 grader FÖD. Men när jag vrider fördelaren så långt det går går den bara till 0 grader. Och vrider jag åt andra hållet så går tändningen åt fel håll. Fördelaren kan bara sitta på ett sätt vad jag sett.

Strobens givarkabel sitter på ettans cylinder? Ska man dra av vacuumet? Är det några diaboliska specialgrepp på en sådan där? Borde ju fan inte vara raketforskning. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

caromania skrev:

Moseby skrev:

caromania skrev:

Jag kan inte referera till hur det ser ut på en sådan tyvärr. Men jag menar att du kanske senareställer tändningen? Den ska tända 12 grader före 0. Eller menar du att den inte går att vrida längre mot tidigare än TDC? Kan fördelaren sItta fel..?

Ja precis. Den ska stå på 12 grader FÖD. Men när jag vrider fördelaren så långt det går går den bara till 0 grader. Och vrider jag åt andra hållet så går tändningen åt fel håll. Fördelaren kan bara sitta på ett sätt vad jag sett.

Strobens givarkabel sitter på ettans cylinder? Ska man dra av vacuumet? Är det några diaboliska specialgrepp på en sådan där? Borde ju fan inte vara raketforskning. sad

Ja vacuum kanske man ska stänga av förresten. Det har jag inte gjort när jag testat, kan det göra så stor skillnad tro? Hur gör jag det? (aldrig gjort)

Volvo 745 (1987)
caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

Moseby skrev:

caromania skrev:

Moseby skrev:

Ja precis. Den ska stå på 12 grader FÖD. Men när jag vrider fördelaren så långt det går går den bara till 0 grader. Och vrider jag åt andra hållet så går tändningen åt fel håll. Fördelaren kan bara sitta på ett sätt vad jag sett.

Strobens givarkabel sitter på ettans cylinder? Ska man dra av vacuumet? Är det några diaboliska specialgrepp på en sådan där? Borde ju fan inte vara raketforskning. sad

Ja vacuum kanske man ska stänga av förresten. Det har jag inte gjort när jag testat, kan det göra så stor skillnad tro? Hur gör jag det? (aldrig gjort)

Det bör finnas en slang på en vacuumklocka på fördelaren. Ryck den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

caromania skrev:

Moseby skrev:

caromania skrev:

Strobens givarkabel sitter på ettans cylinder? Ska man dra av vacuumet? Är det några diaboliska specialgrepp på en sådan där? Borde ju fan inte vara raketforskning. sad

Ja vacuum kanske man ska stänga av förresten. Det har jag inte gjort när jag testat, kan det göra så stor skillnad tro? Hur gör jag det? (aldrig gjort)

Det bör finnas en slang på en vacuumklocka på fördelaren. Ryck den.

På fördelaren sitter det inga slangar. Endast tändkablar. Får försöka hitta vacuum på denna. Men oavsett så går ju inte den att justera mer åt det hållet?

Volvo 745 (1987)
Taunuus
11 november 2019 · 263 Inlägg

blockmonterad fördelare? lyft upp och kugga om en kugg,

Ford 17M "Taunus" (1967)
Moseby Volvonisse
11 november 2019 · 46 Inlägg

WurstingErik skrev:
blockmonterad fördelare? lyft upp och kugga om en kugg,

Toppmonterad

Volvo 745 (1987)
caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

Moseby skrev:

caromania skrev:

Moseby skrev:

Ja vacuum kanske man ska stänga av förresten. Det har jag inte gjort när jag testat, kan det göra så stor skillnad tro? Hur gör jag det? (aldrig gjort)

Det bör finnas en slang på en vacuumklocka på fördelaren. Ryck den.

På fördelaren sitter det inga slangar. Endast tändkablar. Får försöka hitta vacuum på denna. Men oavsett så går ju inte den att justera mer åt det hållet?

Som sagt, jag har absolut noll kunskap om just denna fördelare, endast kring tändpunkter generellt. Men nu verkar det kommit in ytterligare någon mer kunnig i tråden så jag håller tummen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
11 november 2019 · 5 516 Inlägg

Kolla en gång till att kamaxel och vevaxel är korrekt synkade, känns som att kammen står en till två kugg fel då tändningen verkar flyttat på sig ca 20°
Antar att det är en 740 med LH2.2 = hallgivare i fördelaren? Frågar eftersom en med LH2.4 ska inte ändra sig när man vrider på fördelaren förutom när man vrider så långt att den skickar gnistan på fel cylinder.

Kan ju även ha hänt som så att remskivan vridit sig så du blir lurad, jag har själv aldrig varit med om det men verkar inte helt ovanligt att det händer om man läser på nätet.
Men då skulle motorn gå som den ska fastän tändningen står "fel" enligt markering på remskivan så känns orimligt i detta fall eftersom TS skriver att motorn går dåligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hilmer
11 november 2019 · 1 775 Inlägg

På B230F så kan det hända att kilen mellan remskiva och vevaxel går av vilket gör att remskivan kan vrida sig, det kan vara en orsak till att det inte stämmer nu när du försöker ställa in tändningen.
Ett annat fel är att vissa (kanske endast senare årsmodeller?) har en gummilagring på remskivan som kan separera och även detta gör ibland att märkningen inte stämmer överens.

Om dessa två är okej så finns det väl bara en sak kvar och det är att kamremmen sitter någon kugg fel så att förhållandet mellan vevaxel och kamaxel/fördelare blir fel.

Om det nu är LH2.2 du har!? På de senare LH2.4 så är det så enkelt att det inte går att justera tändningen via fördelaren.

Moseby Volvonisse
18 januari 2020 · 46 Inlägg

Ja det är LH2.2 jag har och märkningarna har jag dubbelkollat ska stämma. Vet inte mer vad jag kan göra. Finns det något sätt jag kan felsöka vad som är felet?

Volvo 745 (1987)
Nystedt911
18 juni 2021 · 1 Inlägg

Moseby skrev:
Ja det är LH2.2 jag har och märkningarna har jag dubbelkollat ska stämma. Vet inte mer vad jag kan göra. Finns det något sätt jag kan felsöka vad som är felet?

Har samma problem, kommer bara till 4 grader, har du löst problemet?

PontusTholg
31 oktober 2022 · 1 Inlägg

Nystedt911 skrev:

Moseby skrev:
Ja det är LH2.2 jag har och märkningarna har jag dubbelkollat ska stämma. Vet inte mer vad jag kan göra. Finns det något sätt jag kan felsöka vad som är felet?

Har samma problem, kommer bara till 4 grader, har du löst problemet?

har oxå samma fel kom ni fram till vad det var för fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang