Lukt i bilen vid låg hastighet

Km22
12 juni 2021 · 4 Inlägg

Hej, jag har köpt en Audi A4 1.8t 1996 nyligen. Idag så märkte jag bränt lukt i bilen, märks när man kör i låg hastigt. Men när man kör över 70 km i timme så luktar det inte.
Nån som kan eller har haft samma problem kom med tips jag behöver verkligen hjälp med det här. Måste säga till sist att jag är inte alls kunnig om bilar.

Brådhis * Voff voff *
13 juni 2021 · 10 277 Inlägg

Olja som hamnar på varma ytor under huven och lukt som ventileras bort av fartvinden när hastigheten ökar skulle jag gissa på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
13 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Eller så har någon slirat på kopplingen förut och den lukten kan stanna kvar ett tag. Svårt att säga utan att känna lukten själv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2021 · 13 736 Inlägg

trasig vevhusslang kanske    fast det luktar ju inte direkt bränt men vissa kan säkert tolka det som det.. har man en gång känt den lukten så vet man bara

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Km22
18 juni 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Eller så har någon slirat på kopplingen förut och den lukten kan stanna kvar ett tag. Svårt att säga utan att känna lukten själv.

Nu har jag kört bilen under en vecka, nu vet jag lite mer
Det är så här att när jag backar eller börjar köra på ettan halva kopplingen nedtryckt och gasar lite samtidigt så luktar det, men det gör inte alltid, några säger att det är kopplingen men jag märker ingenting av en dålig koppling förutom lukten.
Du menar att lukten kommer försvinna?

husseman
19 juni 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, nåt säjer mig att lukten kommer bestå i den bilen.. - "Det är så här att när jag backar eller börjar köra på ettan halva kopplingen nedtryckt och gasar lite samtidigt så luktar det, "  Att gasa med halvtryckt koppling ser ja varje dag. Vi har "nya" övningskörare  o "nysvenska handledare" som tydligen lär ut att farten bestämmer man med kopplingen. Så det blir nog bra..huuu- men fin lukt, o mkt. för verkstäderna att göra. Fast Iq noll- borde inte få ta körkort..

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2021 · 13 736 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nåt säjer mig att lukten kommer bestå i den bilen.. - "Det är så här att när jag backar eller börjar köra på ettan halva kopplingen nedtryckt och gasar lite samtidigt så luktar det, "  Att gasa med halvtryckt koppling ser ja varje dag. Vi har "nya" övningskörare  o "nysvenska handledare" som tydligen lär ut att farten bestämmer man med kopplingen. Så det blir nog bra..huuu- men fin lukt, o mkt. för verkstäderna att göra. Fast Iq noll- borde inte få ta körkort..

mvh/husse

hehe  varvstoppet avgör varvtalet.. kopplingen avgör farten.. det är ju sunt förnuft ;-)

är man riktig duktig börjar man 5ans växel så blir det som en automat.. behöver man aldrig växla..   


tror vi får kräva en film hur trådskaparen kör så vi kan avgöra om det är problemet eller ej.  för då måste personen sluta köra så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Km22 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Eller så har någon slirat på kopplingen förut och den lukten kan stanna kvar ett tag. Svårt att säga utan att känna lukten själv.

Nu har jag kört bilen under en vecka, nu vet jag lite mer
Det är så här att när jag backar eller börjar köra på ettan halva kopplingen nedtryckt och gasar lite samtidigt så luktar det, men det gör inte alltid, några säger att det är kopplingen men jag märker ingenting av en dålig koppling förutom lukten.
Du menar att lukten kommer försvinna?

Du behöver lära dig hantera kopplingen, om du slirar så det luktar brända lameller vid varje start kommer du köra slut på lamellen på väldigt kort tid. Och att byta koppling är dyrt eftersom växellådan måste plockas ur för att man skall komma åt.

Km22
19 juni 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Km22 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Eller så har någon slirat på kopplingen förut och den lukten kan stanna kvar ett tag. Svårt att säga utan att känna lukten själv.

Nu har jag kört bilen under en vecka, nu vet jag lite mer
Det är så här att när jag backar eller börjar köra på ettan halva kopplingen nedtryckt och gasar lite samtidigt så luktar det, men det gör inte alltid, några säger att det är kopplingen men jag märker ingenting av en dålig koppling förutom lukten.
Du menar att lukten kommer försvinna?

Du behöver lära dig hantera kopplingen, om du slirar så det luktar brända lameller vid varje start kommer du köra slut på lamellen på väldigt kort tid. Och att byta koppling är dyrt eftersom växellådan måste plockas ur för att man skall komma åt.

Tack för svaret, Jag ska tänka på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang