Felsökning hjullager V70 -99

GUPE94
18 juni 2021 · 97 Inlägg

Hejsan !
Jag misstänker att mitt hjullager på bilen börjar ge upp men vill dubbelkolla så att jag inte byter något i onödan. Märkte för några dagar sen att det ”hooar” när man börjar närma sig 60-70km/h. Det låter mer ju snabbare jag kör och när jag svänger åt vänster. Vill också påpeka att däcken är snedslitna, speciellt det högra. Det har uppstått vibrationer vid inbromsning men kanske inte har med det att göra ?

Är det hjullager byte som gäller eller kan det vara något annat ? Vill helst inte börja ”riva” innan jag vet vad felet är. Gillar inte heller verkstadsbesök om jag inte måste.

Tack på förhand !

husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe. du kan nog beställa hem ett hjullager o byta.- inget ovanligt fel på dessa direkt- tänk om man fått 5 spänn för varje hjullager man bytt på dessa. Huuu
köp nåt inte Feltema bara ..så rullar det igen.

mvh/husse

GUPE94
19 juni 2021 · 97 Inlägg

Okey. Låter bra. Angående vibrationer i ratten vid inbromsning, är det bromsskivor som är sena då ? Tänkte om man ska byta när man ändå håller på

Mew
19 juni 2021 · 2 152 Inlägg

Apropå snedslitna däck, har däcken fått "klackar" kan det låta exakt som ett dåligt hjullager. Var med om det på en gammal Polo en gång. Tjutande / vinande ljud med sommardäcken på, men vid byte till vinterhjul blev det knäpptyst.

uhlin
19 juni 2021 · 2 831 Inlägg

Lyft upp bilen och snurra på hjulet och känn på fjädern, känner du vibrationer i den är det hjullager.

Kan även va klackar på däck som Mew skriver. Men det känns på fjädern, inga vibrationer i fjäder, sannolikt däck.


Apropå bromsar är skivorna sannolikt skeva. Byt på båda sidor samt belägg.

GUPE94
19 juni 2021 · 97 Inlägg

Lyfte upp bilen igår och kollade efter glapp i däcket men kände inget. Vill inte minnas att det lät med vinterdäcken, dem har inte blivit snedslitna heller. Byta hjullager, skivor samt belägg borde göra susen !

GUPE94
19 juni 2021 · 97 Inlägg

Vad menar ni med ”klackar” på däcken ? 🤔

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

GUPE94 skrev:
Lyfte upp bilen igår och kollade efter glapp i däcket men kände inget. Vill inte minnas att det lät med vinterdäcken, dem har inte blivit snedslitna heller. Byta hjullager, skivor samt belägg borde göra susen !

Du ska, som Uhlin skrev, hissa upp bilen och snurra på hjulet medan du har handen på fjädern. Känner du minsta vibration i fjädern så är hjullagret dåligt. Att vänta tills du kan känna glapp i lagret är att vänta alldeles för länge. Ett dåligt lager låter och vibrerar långt innan det glappar.

Dessutom... Sannolikt har din dåliga framvagnsinställning inte bara gjort ditt däck snedslitet utan är egentligen även orsaken till att ditt hjullager nu är dåligt. Att köra omkring med felaktig hjulinställning (i det här fallet fram) är inte snällt mot hjullagren i längden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hehe. du kan nog beställa hem ett hjullager o byta.- inget ovanligt fel på dessa direkt- tänk om man fått 5 spänn för varje hjullager man bytt på dessa. Huuu
köp nåt inte Feltema bara ..så rullar det igen.

mvh/husse

Dålig timpenning för dig på jobbet...? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Började det inte redan på 850 med dåliga hjullager? Jag vill minnas att jag och kompisarna bytte ett antal i början på 2000-talet när bilarna var någorlunda nya. Man var tvungen att köpa lagret ihop med navet, vilket var ovanligt då, och blev mycket dyrare än lösa lager. Men idag med grejer från Kina kostar det ju inte mycket

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Började det inte redan på 850 med dåliga hjullager? Jag vill minnas att jag och kompisarna bytte ett antal i början på 2000-talet när bilarna var någorlunda nya. Man var tvungen att köpa lagret ihop med navet, vilket var ovanligt då, och blev mycket dyrare än lösa lager. Men idag med grejer från Kina kostar det ju inte mycket

850 och första V70 (med familj...) har samma delar. Och ja, dom lagren var lite sådär i kvalitet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GUPE94
19 juni 2021 · 97 Inlägg

Okey. Kände inte på fjädern samtidigt men det hoooar rejält. Beställ nytt lager så får hoppas det hjälper.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang