Opel Manta SR -72 SFRO projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är SFRO besiktad med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning på hobbynivå.
  • 78 Följare
  • 42 055 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 juni
WilleG
27 juli 2020 · 184 Inlägg

Med några mil räknade så var det dags att byta inkörningsoljan i diffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-902833ced787ca1c71db38b5ee8fb09c.jpg

Förmodar att dessa partiklar får man räkna med vid inkörning. Får helt enkelt jämföra med nästa byte framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2c4320528f2b1e12b1758b9610eb47e2.jpg

I med ny olja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-17f459e9e3eca27bbc618e348430b3e0.jpg

Som tidigare sagt så skenade laddtrycket, detta löstes enklast med att svetsa wastegaten på avgashuset istället. Absolut inte snyggaste lösningen helt klart men funkar klockrent!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-27b2b3e64fe7b5863a9b91beff747f16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9371f06c11907dd8d631291b29f18a3c.jpg

Motorutrymmet i dagsläget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d695f9bde6036b8aeb2f4f30992fe827.jpg

Bilen har fungerat felfritt än så länge och går ruskigt bra! Första varvstoppen flög dock avgassystemet loss lol Enkel åtgärd och det hann inte ta någon skada turligt nog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c285069675378360d640bc16be63cf94.jpg

Oljefiltret byttes och kontrollerades. Här antar jag att det bör vara skitigare vid första bytet då motorn fått slita in sig lite. Får helt enkelt jämföra med nästa byte här med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6afdcf4364c41176c576725cde51b180.jpg

Däck är färskvara säger dom smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-74394c789baceb75cc42ae3bf3a88101.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-545d0952a56832eaea22a6125095812b.jpg

plutten151
28 juli 2020 · 2 Inlägg

Grymt projekt
gillar din lösning på upphängningen av momentstaget i karossen.'
Har själv sådant stag men upphängt med ett ledlager som överför vibrationer duktigt. Vad heter din gummibussning som du använder o vart köpte du den?
mvh
/Martin

WilleG
28 juli 2020 · 184 Inlägg

plutten151 skrev:
Grymt projekt
gillar din lösning på upphängningen av momentstaget i karossen.'
Har själv sådant stag men upphängt med ett ledlager som överför vibrationer duktigt. Vad heter din gummibussning som du använder o vart köpte du den?
mvh
/Martin

Tackar! Det står tidigare i tråden:

WilleG skrev:
Bussningen är från Volvo S40/V40 originalnummer 30872510 och köptes på Autodoc (samma som bildelaronline24)

Det vibrerar just inget när man accelererar, det är nog det minsta i sånna fall och funkar hur bra som helst om man t.ex. sparkar lite koppling då det inte smäller eller liknande smile

Cassius Hobbymekaniker
19 augusti 2020 · 427 Inlägg

FredGaute skrev:
Godkjent med 501 whp?

Garanterat inte wink Gissar på att det finns två mappar och två bromspapper. Ett som används när ingen vet, och ett för att besikta/registrera wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
20 augusti 2020 · 184 Inlägg

Cassius skrev:

FredGaute skrev:
Godkjent med 501 whp?

Garanterat inte wink Gissar på att det finns två mappar och två bromspapper. Ett som används när ingen vet, och ett för att besikta/registrera wink

En som används på bana och en på gata... big_smile

WilleG
24 augusti 2020 · 184 Inlägg

Tystnad i tråden betyder att bilen funkat mer eller mindre felfritt.
Tills förra helgen då jag skulle leka med rullande launch control på 2.3 bar laddtryck... roll

Sköt toppackningen vilket ledde till 2.3 bar i kylsystemet. Tappade 6st frostpluggar efter vägen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-301f198baeb2b59c0bbcf5d2f00d1787.jpg

Märkte vid demontering att fästet för tändspolarna vibrerat sönder vilket förde massa oljud från motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3d301a42ac4d773d8e281b71a36d1cf7.jpg

Riktigt uselt slangklammer. Köpte 2 st och båda har skurit fast i gängan när man dragit dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-35c3f9a76aad95522c273db5e585de32.jpg

Jahapp var bara att lyfta toppen och titta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-603ba97d3c1c9e285306f2820d913a2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-357b76c08878efcabe2272da2307fef6.jpg

Termostaten fick sig även stryk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b7aa9f1d5318126cad0685df00fc2416.jpg

Det var bara att beställa grejer då! Mätte upp toppen och den hade klarat sig.
Passade på att byta till 74 grader termostat när jag ändå gatt köpa en ny. Anledning är att få ett högre spann att leka på innan man når 100 grader. Tidigare var 92 grader och ville fort kliva om man gjorde en längre burnout t.ex.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ffb363cb2fe133b900c94eee2df8cf1b.jpg

Blev en ny original packning. Även knackat in nya frostpluggar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-46ca96ddac9a89f2dc646342b196e447.jpg

Toppen på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-107e1045d366c3c1ea961427472b0eb6.jpg

Byggde ett nytt fäste för tändspolarna då jag hade samma material över. Den gjordes dock lite längre åt höger för att få mer hållbarhet. Även ändrat vinkeln en aning för spolarna.
Egentligen bör man ha en bockning på plåten för att få mer stabilitet men fanns inte tillräckligt att ta av. Vet inte vart man får tag på chromad plåt, eller kanske kan man göra själv?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9a8c0fc2c9b84be0c95468f41669687d.jpg

Vart satt oringar under samt kantlist för att hämma vibrationer en aning iallafall. Det funkar så länge det funkar. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5183e799182c5ae05dfb4692676f3c60.jpg

Passade även på att linda grenrör och downpipe lite då det liks var löst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-269f475f65b934667ea2fed031e48d42.jpg

Har även tappat sprinten till växelspaken 2 gånger! Vart less och drog en M12 bult med låsmutter istället vilket även gav fastare lägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-692604190718108e7bc8ddab9643ce78.jpg

Så drygt en vecka senare var den ihop igen! Allt verkar tätt och den går som den ska vad jag testat än så länge. Fick sig även en motortvätt för att få bort all glykol big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ad8377184492eef29523802db104d42b.jpg

Som sagt så har bilen i övrigt funkat kanon! Haft diverse små oljud både från motor och hjulupphängningen som varit svår att indentifiera men tror jag hittat det mesta. Inget verkar vara akut och kommer åtgärdas vid tillfälle. Är väldigt trångt mellan avgassystem och torpedväggen så det är inte det lättaste att undvika oljud därifrån.

Bjuder på nån bild när vi varit och lekt lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4cdd2a0b252d452b7471a387c63e4c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0bda9a3a22c8103a922f042b136ae7a3.jpg

FredGaute
25 augusti 2020 · 665 Inlägg

Hvorfor ikke skjærkantpakning med det effektuttaket?
Tror aldri jeg har sett en toppakning så blåst ut!

Senast redigerat av FredGaute (25 augusti 2020)

WilleG
25 augusti 2020 · 184 Inlägg

FredGaute skrev:
Hvorfor ikke skjærkantpakning med det effektuttaket?
Tror aldri jeg har sett en toppakning så blåst ut!

Mest för att original packningen fungerar lite som en säkring, hellre trasig toppacking än trasigt motorblock är väl tanken. Anledningen varför den gick sönder är ju oklar men i och med att det hände när jag lekte med (en något ojusterad) rullande launch control på högt laddtryck tror vi att det var orsaken. smile

FredGaute
25 augusti 2020 · 665 Inlägg

WilleG skrev:

FredGaute skrev:
Hvorfor ikke skjærkantpakning med det effektuttaket?
Tror aldri jeg har sett en toppakning så blåst ut!

Mest för att original packningen fungerar lite som en säkring, hellre trasig toppacking än trasigt motorblock är väl tanken. Anledningen varför den gick sönder är ju oklar men i och med att det hände när jag lekte med (en något ojusterad) rullande launch control på högt laddtryck tror vi att det var orsaken. smile

Kan være med på at det er en slags sikring ja.
2,3 bar ladetrykk på max?
Det er mye...

WilleG
25 augusti 2020 · 184 Inlägg

FredGaute skrev:

WilleG skrev:

FredGaute skrev:
Hvorfor ikke skjærkantpakning med det effektuttaket?
Tror aldri jeg har sett en toppakning så blåst ut!

Mest för att original packningen fungerar lite som en säkring, hellre trasig toppacking än trasigt motorblock är väl tanken. Anledningen varför den gick sönder är ju oklar men i och med att det hände när jag lekte med (en något ojusterad) rullande launch control på högt laddtryck tror vi att det var orsaken. smile

Kan være med på at det er en slags sikring ja.
2,3 bar ladetrykk på max?
Det er mye...

Man kan helt klart ta ut samma effekt på lägre laddtryck med ett bättre insug och bearbetning av toppen. Men den ska helt klart tåla mer än 2.3 bar det är jag övertygad om big_smile

FredGaute
25 augusti 2020 · 665 Inlägg

WilleG skrev:

FredGaute skrev:

WilleG skrev:

Mest för att original packningen fungerar lite som en säkring, hellre trasig toppacking än trasigt motorblock är väl tanken. Anledningen varför den gick sönder är ju oklar men i och med att det hände när jag lekte med (en något ojusterad) rullande launch control på högt laddtryck tror vi att det var orsaken. smile

Kan være med på at det er en slags sikring ja.
2,3 bar ladetrykk på max?
Det er mye...

Man kan helt klart ta ut samma effekt på lägre laddtryck med ett bättre insug och bearbetning av toppen. Men den ska helt klart tåla mer än 2.3 bar det är jag övertygad om big_smile

Da jeg drev med turbo for 20 + år siden, handlet det om å unngå fullgass tenningsbank. Dette ordner dere vel med elektronikk i dag? Jeg trimma en B23 ET i en 1981 Volvo 242, var over 250 hester med K-jetronic og da ville ikke innsprøytninga i mer. Fort gikk det..

WilleG
25 augusti 2020 · 184 Inlägg

FredGaute skrev:

WilleG skrev:
Man kan helt klart ta ut samma effekt på lägre laddtryck med ett bättre insug och bearbetning av toppen. Men den ska helt klart tåla mer än 2.3 bar det är jag övertygad om big_smile

Da jeg drev med turbo for 20 + år siden, handlet det om å unngå fullgass tenningsbank. Dette ordner dere vel med elektronikk i dag? Jeg trimma en B23 ET i en 1981 Volvo 242, var over 250 hester med K-jetronic og da ville ikke innsprøytninga i mer. Fort gikk det..

Jo precis idag är det vanligt att man som i mitt fall styr både tänding och bränsle direkt med styrsystemet. Ställer bara in vilken grad BTDC tändning jag vill ha ner på tiondelen så styr den via triggern på veven. Finns även en hel del säkerhetsfunktioner som begränsar motorn om nåt är fel, t.ex. om den får för lite bränsle eller om vatten/olje temperatur är för höga.

WilleG
6 oktober 2020 · 184 Inlägg

Tyckte det var dax för en liten update smile

Bilen har fungerat i princip felfritt sen toppackingsbytet. Fick dock göra om lindningen av avgasbandaget lite då det lirkade upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0ea5070a0b4f4ff8869e680c72956213.jpg

Klippte till så den kunde vila mot örat som ska staga mot downpipen. Tyvärr linjerar inte hålen längre efter att jag byggde om wastegaten men det ska väl åtgärdas senare då det funkar felfritt för tillfället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4a1795431b85e9371d09bd483cb5fddb.jpg

Tog även ut nån grad extra styrvinkel genom att göra stoppen mindre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cdb99508c7cc53bd6c6865111b3f719e.jpg

En kvälls sväng i tidigt höstmörker. Bilderna blir sådär med min nuvarande kamera men men.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-740feefbb4057a61e984f306969ea05a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-897a28db406e5eae9d027177c33de508.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f301ab12dc2c79a8df91b99af0597d78.jpg

Har haft något litet läckage från diffen men vet ej om det kommer från packboxen eller tappningspluggen. Vill minnas att det hann sluta läka innan första oljebytet så kanske är den överfull om den är vinklad framåt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3cc32be99205f70d0727c1d679221eb2.jpg

Väl under bilen såg jag att det läckte från bränsletanksarmaturen. Jag lagade detta temporärt med packningsklister och tänker ta ner tanken och måla upp den till våren innan nästa säsong.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1e6e05b01903b640e3c4c060abf46f7c.jpg

Hade även ett problem med att oljetryckslampan tändes bara när motorn var kall men vid varm motor tändes aldrig lampan när man stängde av den. Köpte en ny givare till lampan och även en ny givare till sprutet/mätaren då jag hade lånat den andra från en annan bil. Nu fungerar lampan som den ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-61bdbb97cfdcf1df8d5ea29fa0c5a252.jpg

Vintern kommer med en rasande fart här uppe i norr så jag beslutade mig för att avställa den för vintern nu. Med kall luft och mark samt nästan ständigt blött så blir bilen livsfarlig att köra wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7a10f7473b7a6a562fa0701ec27a4195.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8168ba8f6f504c5134cbd6ddf4c5867d.jpg

Den är nu garagerad för vintern och vi laddar upp för nästa säsong där vi hoppas på lite mer evenemang än det var denna sommar. Det har dock varit bra att få utvärdera bilen lite i "lugn och ro" utan alla bilträffar som man ska hinna till. tongue

När bilen tas fram igen så finns det lite pyssel inför säsongen. I övrigt finns givetvis planer på att fortsätta bygga och förbättra men i vinter blir det lugnt. smile

WilleG
15 maj · 184 Inlägg

Då var det dags att ta fram bilen igen! Var och hämtade den förra helgen och den startade utan några problem efter vinterförvaringen.
Har som sagt inte hänt så mycket under vintern då den stått men av god anledning då jag skaffat jobb på annan ort och inte kan skruva på veckodagarna som förut. Men man får ta vara på helgerna bättre istället! cool

Det finns litegrann på 'att-göra' listan ändå så det blir en genomgång innan säsongen drar igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5ceec0c1780fd91774502cfd11ab82be.jpg

Först ut var bränsletanken som jag måste byta tätning runt kabelgenomföringen till tankmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-74999f3dded22e04e1860eb18892f8f7.jpg

Passade även på att plocka loss bränslepåfyllningsröret och tänker fräscha upp det i samma veva tänkte jag. Även samtliga avluftningsslangar ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0a272df6f2485f057822c466780cf297.jpg

Armaturen demonterad, jag fick även en bra bild hur man monterat returen till bränslepumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-20a1f805f5d38ff835fc7395a2560265.jpg

Här ser man tydligt packningen som det läckaget kommit från, tyvärr hittades även sprickor runt svetsningen vid returledningen vilket kändes som en felkälla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-52f0ac46331064c00f4f88ddebc3da41.jpg

Gjorde en ny korkpackning runt armaturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-37463dd2ac2cd7dbb61ea62d0a394da9.jpg

Ett försök gjordes att svetsa en remsa på returen och kränga dit en ny o-ring, tyvärr höll det inte tätt för fem öre och droppade nog mer än innan vid prov. Än värre var att lindningen till tankgivaren brändes av vid svetsningen så en ny lösning är på gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0afad3dd8c0db545507acadda2c8fa0a.jpg

Nästa på listan var att kolla över framhjulslagren då jag haft problem med tätningen och hjullagerfett som kryper ur lagret. Efter lite mätning så kom jag fram till att tätningen ligger för löst och kanske inte tätar så bra. En eventuellt förbättring ska dit när det ska ihop. Dock så får man kanske räkna med täta serviceintervaller och byta lager lite oftare med speciallösningar helt enkelt. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-52978789d1de178e943df232e8a97df2.jpg

Hittade dock en oroväckande smutsig vätska till kopplingen. Jag är dock inte jätteförvånad då huvudcylindern var begagnad och diverse smörjmedel användes vid ombyggnation av pedalstället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1927960a027e3735dd22ff03dd4f4932.jpg

Vätskan utbytt och systemet luftat, får se om det blir smutsigt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-16334cf8e3040f6b48c08afc5e629baf.jpg

I väntan på lite nya grejer som är påväg så demonterade jag denna från pedalstället som är någon form av givare till kopplingspedalen. Har ingen aning vad man kan tänkas ha använt den till original? Hur som helst så var det en kontakt som slöt mot jord vilket inte var den funktionen jag behöver mot mitt styrsystem. En bromsljusgivare från en Volvo 740 ska monteras istället så jag får en genomgående krets, tanken är att laborera lite med shiftcut om det vill fungera bra. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e68406c5a1aaf8b09b33ab0d16c8c6fd.jpg

WilleG
25 maj · 184 Inlägg

Ny universalgivare införskaffad och anpassad efter tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c663e455664590d7a1cf0610d1f6f907.jpg

Påbörjat renskrapning av tanken och tagit upp hål för givaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c06c331527de87dba13247194c76b097.jpg

Införskaffat ett ämne att bygga ny sug- och returledning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f713031c19bc4a185c3bf59e2925b5ea.jpg

Slutresultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f16814ca12d6d6cb2a06b0f2433f3d8b.jpg

Tanken rostskyddsgrundad och monterat in givare och ledningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1018e150b5ab9d370ca6578e89776a5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-981dd4b303c158554f21983b0693bcd0.jpg

Sedan målad med tjock rostskyddsfärg innan den åkte upp på plats i bilen igen med nya slangar till avluftningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a3c569d492ac98e494d3430e3f579975.jpg

Distanser gjorda till tätningen runt hjullagret för att förhoppningsvis få dem en aning tätare. Framvagnen sattes sedan ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b01f787e461288e64a30dc753ec0b8fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-471a99a113ec0ddf3562208046edfe66.jpg

WilleG
19 juni · 184 Inlägg

Tanken vart tät och bilen har gått bra!
Med kopplingsgivare monterat har jag även börjat labba runt lite med shiftcut vilket funkar bra.

Monterade röda angel eyes för den där arga looken, lyser bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8a082ad6c1b0d9b0ae3d7d1d8b6beb68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bcf712bf16f594fc335751acea2dfb69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e9613008a5af3b266afeebc1ab5ed07c.jpg

Tyckte en fotokväll var alldeles lägligt med de nya lamporna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c441dadf923d324c35b2c4d327a3585a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-03cd68a96875b5cd432d70142a14bd39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f0a946e945535c225317691bf0a5ab6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cd9076bcf58a600da67ed408e1bb8a79.jpg

Efter lite bus så gick den endast på 3!
Felsökning... komplös 3ans cylinder...

Med hjärtat i halsgropen så rev jag av toppen men hittade inget fel på toppackningen, inga konstigheter i bottendelen heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-971624366ef9b5c81499434c19ca29c2.jpg

En närmare titt på ventilerna på 3an så ser jag detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6577ec2a8e604fa3015a362a2d8ceee6.jpg

Inget jag kunde se med kammen monterad men det var en lashcap som hade lossnat från ventilen och hamnat på snedden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2aa3f4b44275295497bb55529e8b5ff1.jpg

En mindre revision i toppen blir det med högre inspänningstryck på fjädrarna då jag misstänker ventilsläpp och kallare tändstift.
Toppackning och bultar kommer att bytas i förebyggande då toppen ändå är av. Fortsättning följer!

turbonova gillar en riktig burnout
19 juni · 1 147 Inlägg

😍vilka lampor, vart köpte du dom?

WilleG
20 juni · 184 Inlägg

turbonova skrev:
😍vilka lampor, vart köpte du dom?

Dem är köpt på Ebay och är av modellen COB LED smile

FredGaute
24 juni · 665 Inlägg

Demonisk look!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang