Ford Mustang GT -06

Rullande projekt. Händer lite efterhand :)
  • 174 Följare
  • 298 129 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juli
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juni · 3 297 Inlägg

Fick hem lite grejer i veckan, tändstift, tändspolar och packningar till insuget. Remhjul och spridartätningar kommer nästa vecka. Men ingen panik med det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-1624e98ffabf06430fb40ef3fa94d4de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-39db7b1bd60d59edd22bf9f724cb75ec.jpg
Började med tändstiften

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-5ebd120b1dc85bf5ecfb8e1901ed28e8.jpg
Sen var det dags för nya packningar till insuget

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-966bd1f5804353d23adb304afaab6eaf.jpg
Använde lite loctite packningslim för vara på säkra sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-d7985bbcc473523ee01a713324e89f91.jpg
Sen var det dags för insuget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-17d081cffd9b1ea4ed312b52389d8e4a.jpg
De nya tändspolarna kom på plats med

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-d379cc5fadc7fd96bcaaa721a0e7d5a5.jpg
Sen var allt på plats

Startade bilen och kollade efter läckage vid spridarna, men såg tätt och fint ut. Backade ut den ur garaget och den gick helt felfritt. Tyst och fint från motorn. Börjar köra och efter 500m så hugger den till, fortsätter köra lite och den fortsätter hugga några gånger till. Händer vid låg last och motorbroms. Kör till garaget och läser felkoder, inga felkoder.
Pluggar in min obd2 adapter så jag kan läsa lite värden när jag kör. Tar en sväng till och kollar det mesta, bränsletryck, misständningar, lambda, knacksensorer, tps, spridare m.m.
Hittar inget onormalt, allt visar vad det ska göra. Bilen missar mer och mer, så kör till garaget och läser felkoder igen. Då får jag äntligen felkod på den ena kamaxelgivaren.

Googlar lite och det visar sig att en dålig generator ger dessa problem och felkoder. Den skickar inte ut ren likström längre och då ställer det till med massa konstiga fel.

Så fick bli en beställning på en ny generator, så får jag hoppas det är lösningen smile Har hört ett vinande ljud ibland från motorn, som en dålig spännrulle. Så känns logiskt att det kan vara generatorn.

Senast redigerat av Marcus_89 (19 juni )

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 juni · 3 297 Inlägg

Fick hem min generator redan i tisdags, riktigt snabb och bra service. Så i onsdags fick det bli montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-77a6aa6c0c31ecedac8e53c657b97f69.jpg
Identisk med originalet

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-c2ed81fe7bef6b43dd39c44f18a00a40.jpg
Den sitter under insuget, men man behöver inte lossa det som tur är

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-85db09d6577d8dadd3b18d5b2bdd7959.jpg
Generatorn borta

Sjukt lättskruvat, vilket är tacksamt smile

Skruvade tillbaka allt och provkörde. Bilen gick bättre, men misständningarna är fortfarande kvar. Felkoden på kamaxelgivaren är borta.

Tog en runda igår förmiddag och det var likadant igen. Misständer på låg last och ibland på tomgång. Inga felkoder, så får ta och söka vidare. Funderar på om det kan vara en spridare som jäklas. Eller om kamaxelgivaren strular.

IFakiezZ
26 juni · 431 Inlägg

Bara byta kamaxelgivare. Om du får felkoder om och om på den så byt istället för att byta andra saker. Är det original så börjar det bli dags att byta iaf :-)

Volvo 740 "Sture" (1990)
Marcus_89 Biltokig elektriker
26 juni · 3 297 Inlägg

IFakiezZ skrev:
Bara byta kamaxelgivare. Om du får felkoder om och om på den så byt istället för att byta andra saker. Är det original så börjar det bli dags att byta iaf :-)

Ja, det får bli nästa steg smile Med ny generator så har det vinande ljudet försvunnit, den gamla generatorn glappade lite, så där var nog svaret på det. Även om jag inte har någon felkod på givaren nu så blir det en ny. Bilen är ändå 16 år gammal, så det är inte konstigt om något ger med sig smile

IFakiezZ
27 juni · 431 Inlägg

positivt att det vinande ljudet försvann iaf big_smile

Volvo 740 "Sture" (1990)
Marcus_89 Biltokig elektriker
1 juli · 3 297 Inlägg

Fick hem en ny kamaxelgivare igår, bytte den och det gjorde ingen skillnad alls. Trots att jag förde över programvaran igen så bilen fick justera sig efter den. Så felkoden på den kom nog pga dålig generator.

Nästa steg är att felsöka mer på bränslesidan. Tror att det kan vara en spridare som strular, pga att ett av tändstiften såg illa ut. Men har ett nytt bränslefilter hemma med som jag ska byta ut. Mitt nuvarande är nog 2-3 år gammalt.
Men hittade en kille i usa på ett amerikanskt forum som hade liknande problem på sin, visade sig vara ena katalysatorn som hade packat ihop. Så värt att kika lite på det med.

Tyvärr har jag lite andra grejer som kommer imellan, så hinner kanske inte kolla så mycket på det just nu. Tråkigt att inte kunna köra nu när det är fint väder och allt. Men men, får hoppas det löser sig snart smile

Senast redigerat av Marcus_89 (1 juli )

ZyclonE
11 juli · 365 Inlägg

Surt att det strular. Fick själv byta generator på min föra GT. Hoppas du löser det snart smile

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 juli · 3 297 Inlägg

ZyclonE skrev:
Surt att det strular. Fick själv byta generator på min föra GT. Hoppas du löser det snart smile

Ja, det är surt smile Varit väldigt problemfri annars sen jag köpte den 2013.


Har pallat upp bilen och bytt bränslefilter. Även plockat ner främre delen av avgassystemet och kollat katalysatorerna. Ingen löst innehåll och ser inget konstigt med dem. Lambdasonderna som sitter i dem funkar även som de ska.

Felsökte lite förra helgen, provade att koppla bort vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn för att ge motorn fullt bränsletryck redan från tomgång och uppåt. Resultatet blev att bilen gick ännu sämre. Så känns som att den får för mycket bränsle. Vid motorbroms så motorbromsar den inte helt utan smattrar lite lätt. Så tror att en spridare inte riktigt sluter tätt eller läcker. Så att den får för mycket bränsle. Även då vid motorbroms som gör att en cylinder tänder lite.

La en beställning på två främre lambdasonder och 8st nya spridare från usa. Var riktigt bra pris på grejerna, fick två modellanpassade bosch-lambdasonder för 700kr med tull och moms inräknat. Sen 8st spridare från ford racing/performance för 2400kr med tull och moms. De bör dyka upp i veckan, så får man se hur bilen kommer gå smile

https://www.rockauto.com/info/23/15717front__ra_p.jpg

https://performanceparts.ford.com/images/part/full/M-9593-LU24A.jpg

Ska komma på onsdag om allt går som det ska smile

JohnWayne
12 juli · 5 060 Inlägg

Hoppas du löser problemet.
Att felsöka såna här mystiska fel kan vara väldigt påfrestande sad

Marcus_89 Biltokig elektriker
13 juli · 3 297 Inlägg

JohnWayne skrev:
Hoppas du löser problemet.
Att felsöka såna här mystiska fel kan vara väldigt påfrestande sad

Tack, ja det är det verkligen. Särskilt när det inte finns några felkoder och inga värden som sticker ut från mängden neutral

Marcus_89 Biltokig elektriker
13 juli · 3 297 Inlägg

Fick mina delar redan idag, så åkte till garaget och började skruva. Har min första semestervecka nu, så lika bra att passa på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-af41e7f6e7edd4554dd6f94ef4d973d8.jpg
Spridare och bosch-lambdasonder

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-de6fbc9e7bced2c0227042b5e9b994e8.jpg
Fina sonder som kom med infettade gängor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-29e9d6f83a11557cd0dde1b2009b5905.jpg
Den högra sonden monterad, enkelt när det är på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-6b4e688860d4c56490132c9228ab8adb.jpg
Den andra är mycket jävligare, fick skaffa specialverktyg och även modifiera en 7/8" tumnyckel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-23fe1385df34b22ff998fa95a18c2106.jpg
Med hjälp av dessa så gick det att få bort den big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62474/62474-1f444067e9c3536f2d45ec365cbe5c68.jpg
Sen monterade jag spridarna. De är från Ford Performance och flödar lika mycket som original smile En skillnad är att munstycket har 6st små hål istället för 2st som det är på de gamla.

Monterade ihop det sista och förde över programvaran igen. Körde upp bränsletrycket, allt var tätt och fint!
Vrider om nyckeln och den startar lätt och fint. Går jämnt och fint i 20 sek.....sen kommer första misständningen. Sen blir det fler och fler och det är absolut ingen skillnad mot innan sad
Tog en liten sväng, men det blev inte bättre. Tvekar på tomgång och lätt gas. Trycker man på mer så är det inga problem.

Så nu är man riktigt trött på att krångla med detta. Vill inte slänga för mycket pengar på den  nu när det är semester, man vill ha lite roligt med. Så får se om man löser det snart eller om den tyvärr blir stående ett tag.

Senast redigerat av Marcus_89 (13 juli )

Ricksson
13 juli · 9 Inlägg

Ring Håkan pryts   ford performance i Norrköping   han kanske har något svar på dina problem !

losing it's not and option...
Jeep Wrangler Sahara "Jeepen" (2004)
Ford Mustang GT "SILVER BULLITT" (2005)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 juli · 3 297 Inlägg

Ricksson skrev:
Ring Håkan pryts   ford performance i Norrköping   han kanske har något svar på dina problem !

Tack för tipset smile Köpte mina ventilkåpor av honom. han kan dessa bilarna och mycket mer därtill känns det som smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang