Är det sant att dieselbilar går längre än bensinare?

ollegg123
20 juni · 1 Inlägg

Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Samt lite off topic, vad är en bra första bil under 40k?

Utmarks-Loke
20 juni · 4 383 Inlägg

Jag tror det har jämnat ut sig lite, men förr gick dieselmotorer ofta längre än bensinmotorer. Med en del undantag ja.

xXSammy
20 juni · 6 082 Inlägg

Att dieselmotorer håller längre än ottomotorer är (generellt) för de varvar lägre; mindre friktion, mindre slitage
Men en diesel som rullat 10.000 mil i 90% stadskörning mår sämre än en bensinare som rullat 25.000 mil i 90% landsväg.

Diesel är sämre alternativ om du kör mycket stadskörning eftersom de tar längre tid att få upp motorn i arbetstemperatur då värmen som blir går åt till förbränningen

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
20 juni · 7 097 Inlägg

ollegg123 skrev:
Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Samt lite off topic, vad är en bra första bil under 40k?

Väldigt få människor äger bilar så länge att det spelar någon som helst roll. Skulle säga att dom allra flesta bilar som skrotas gör det antingen för att bilen och dess allmänna komponenter och allmänna skick kräver det eller för att dom krockas. Det är nog ytterst få bilar idag som skrotas för att motorn är slut.

En normal V70 bensin tex klarar ledigt 50000-60000 mil (och säkert en hel del till) och vid dom milen är det få som kör några extrema pendlingssträckor så där tar ju själva bilen sannolikt slut långt innan motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Utmarks-Loke
20 juni · 4 383 Inlägg

Det som blir utslitet på motorer nuförtiden verkar vara kamkedjorna, men det drabbar ju både bensin- och dieselbilar. Andra rörliga delar som vevlager, kamaxlar och liknande verkar kunna hålla nästan hur länge som helst om man bara tar hand om grejerna och servar med jämna mellanrum

simlar
20 juni · 4 729 Inlägg

Varför dieselbilar oftast håller fler mil är för att dom flesta som köper ny dieselbil kör främst landsvägskörning.

Största slitaget på motorn sker vid kallstart.
En motor som körts 10000mil men endast någon enstaka kilometer per resa är betydligt mer sliten i motorn än en bil som gått 30000mil och körts flera mil per resa.

Däremot en bil som gått långt är ju allt annat mer slitet. Dvs stötdämpare, fjädrar, bussningar m.m.

Senast redigerat av simlar (20 juni )

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang