Hellbergarns Cadillac

Följ med på genomgången och förbättringarna på den fenprydda direktionsvagnen. Det kan bli kul :)
  • 35 Följare
  • 19 403 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juli 2023
Xebers76
29 december 2020 · 2 264 Inlägg

Tog det slut? tongue

vEight Baronen
29 december 2020 · 1 434 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tog det slut? tongue

Den står på logen och väntar på att 3 andra projekt ska bli hyffsat färdiga 😅 Men den ska rulla till våren.

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 juni 2021 · 1 434 Inlägg

Godmorgon!

Dags för en liten uppdatering.
Jag har lärt mig att jag inte ska tala så högt om mina planer för det kommer alltid något elände imellan som gör att planerna går åt skogen. Denna vinter/vår har problemen avlöst varandra så jag har helt enkelt inte fått gjort ett skit på mina "roliga" projekt.

Men skam den som ger sig! Nu har jag ju faktiskt fått något gjort. Cadillacen slutade att växla upp från 2an i höstas och har sen dess stått på logen och väntat. Men i lördags pallade jag upp den och började riva lådan.

Misstänkte att det satt nåt skit i guvernörn så kardan och växellådsbalk plockades ner så att jag kunde demontera struten på lådan. Där inne sitter guvernörn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-d2c34d6d1589486825abf7b31b0d8d08.jpg
Den plockades isär och rengjordes. Kunde konstatera att det kom ut lite flisor ur den. Sen oljade jag in den och kollade så plunchen gick lätt och det gjorde den.

Ihop med lådan och dit med allt igen. Ny olja. Böt en bränsleslang och kollade över alla vätskor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-c32658a2de5b512119b1e7e6a33fbb7e.jpg
Och sepåfan, det fungerade. Nå, lite justering kvar av kickstaget för den vill gärna ha lite varv innan den kickar i 3an men det tar jag i veckan (om jag inte får en ny vattenläcka i huset...)

Ikväll ser planeringen ut som så att jag (eventuellt om mars står i linje med jupiter..) ska montera bälten i polarens Amazon medan han går över Cadillacen med polermaskin. Och imorgon eftermiddag ska jag se över tändningen och förgasarn lite lätt. Det borde gå 😄

Tanken är att åka Cadillac på midsommarafton iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-8d4a9cae76e1c9ea973a2da7be5df1a4.jpg
Allt för stunden! Jag har mer på gång men det vill jag inte skriva ut än..

Fridens liljor gôtt folk 😊

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
23 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Skönt med enkel mekanik som man förstår sig på och kan laga själv! 💪🏽🤜🏽🤛🏽

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
25 juni 2021 · 1 434 Inlägg

Cuefa skrev:
Skönt med enkel mekanik som man förstår sig på och kan laga själv! 💪🏽🤜🏽🤛🏽

Ja, det är ju ren avkoppling att hållas med dessa järnspett 💪

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
25 juni 2021 · 1 434 Inlägg

Joråsåattee!

Det gick ju nästan som jag tänkt mig! 😄
Jag tog Cadillacen bort till Thomas som har mer tålamod med putstrasan än vad jag har. I gengäld tog jag med hans Amazon hem till mig. Jag passade in och monterade 3st trepunktsbälten, från en 760, i baksätet på den. När jag lämnade tillbaka Amazonen så kunde jag hämta ut en nyputsad Series 62 med en nyöppnad vaniljgran i backspegeln 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-b8bcaebe551775c131561cd7055d7893.jpg
Det blev så bra det kunde bli med den dåliga lacken!

Körde bilen till jobbet ett par gånger och den går bättre och växlar bättre ju mer man kör. Bilar mår, som bekant, inte bra av att stå så lite sjukgymnastik är behövligt.

Jag ska beställa ett Ignitor till den och kanske ett repkit till förgasarn. Jag har inte riktigt fått klarhet i förgaseriet på Cadillac. Ibland satt det Rockorkester och ibland Carter AFB. På min sitter det Carter. Detta är inte specifikt för -62 utan så var det under flera år. Funderar på om det har att göra med AC-bil eller KD-bil? Får forska i det.

Cartern är i princip av samma modell som säljs av Edelbrock idag så många delar passar imellan. Jag överväger att sätta elchoke på den istället för bimetallhistorian som styrs av värmen från avgaskanalen i insuget.

Hursomhelst! Det som gick åt skogen var den tänkta resan över midsommar. Käringa och lillpôjken har blitt förkylda så det sket sig 😄

Allt för nu! Det kommer troligen en uppdatering nästa vecka. Jag sitter i skrivande stund och funderar på prioriteringslistan. Återkommer med det! Glad midsommar medtrafikanter! 🍺🇸🇪😁

Elbilar kan dra åt helvete.
Streetfreak
27 juni 2021 · 693 Inlägg

Fin Cadillac och trevligt skriven text!

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
T-34
5 juli 2021 · 88 Inlägg

Ska absolut följa detta projekt. Blev ju skitfin i lacken efter polering
Magnus

vEight Baronen
6 juli 2021 · 1 434 Inlägg

T-34 skrev:
Ska absolut följa detta projekt. Blev ju skitfin i lacken efter polering
Magnus

Tack och välkommen! 😁
Den ser bra ut på håll 😄 Det är ett amerikanskt splish splash jobb. Bilen har filmbolagsklistermärken på några ställen så jag tror den kan ha varit rekvisita och fått en snabblack. Har inga belägg för teorin men dom har inte spacklat bilen innan lack och maskeringsjobbet skulle nog min 5åring (som iofs är väldigt händig) gjort bättre. Dessutom har dom knappt mattat bilen innan lack.

Blir jag fäst vid bilen så kan det hända att vi slipar ner den och lägger en ordentlig lack för bilen är ett bra objekt plåtmässigt. 😊

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
6 juli 2021 · 1 434 Inlägg

Gudagens!

Nu är det semester.. typ. Och den inleddes med att montera brytarlöst på Cadillacen. Men! När jag flippade dän fördelarlocket så satt det redan ett pertronix där 🙄 Naturligtvis borde jag ha kollat innan.. Hursomhaver så va det felkopplat och jag passade på att dra dit en ny 1,5ohm spole så då kopplade jag förbi motståndet och satte triggerns kablar direkt på spolen.

Sen skulle jag justera tändningen med lampa men det fick läggas på framtiden då grabbarna gick bananas  och jag fruktade för interiörens framtid..

Kan även tillägga att luftfiltret jag beställde var en tum för stor diagonalt.. Klantarsel..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-90ca8afaf740ada9554ede2d1bb32bee.jpg Bild på pannrummet. Ingen puts här inte 😄 Dessutom är motorn målad svart och luftburken hålborrad för toppeffekt 👍 Vore kul med kromade originalkåpor, en enkel krom burk och lite caddieblå på block och insug.

Skickade iväg käringa så hon fick köpa med en enkel raggarplanka som jag ska ha sålänge. Att få till en snygg hatthylla med grejerna som jag har liggande tar jag lite längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-5ca415ba05e638cc374bd297598c7641.jpgInte fagert för 5öre men min underbara stämma räcker inte för att fylla bilen med välljud en hel kväll..

Tänkte börja med monteringen av huvudenheten idag och det blir under det milsvida handskfacket. Så därför hålls jag i skrivande stund på att fixa det trasiga låset till handskfacket. Låsklacken är av så bygger en ny i plåt.

Nån som sitter och klämmer på original låsknoppar till en Cadillac? Jag gillar inte föregående ägarens smak..https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-5afaf934cb9dcf6482dc0f8706e78460.jpg

Allt för nu. Fridens liljor. 👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
6 juli 2021 · 4 628 Inlägg

vEight skrev:
Det är ett amerikanskt splish splash jobb. Bilen har filmbolagsklistermärken på några ställen så jag tror den kan ha varit rekvisita och fått en snabblack. Har inga belägg för teorin men dom har inte spacklat bilen innan lack och maskeringsjobbet skulle nog min 5åring (som iofs är väldigt händig) gjort bättre. Dessutom har dom knappt mattat bilen innan lack.

här kanske? ^^
Law Abiding Citizen.
Bra film för övrigt.

Och rätt bil med rätt utseende ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
6 juli 2021 · 1 434 Inlägg

Cuefa skrev:

vEight skrev:
Det är ett amerikanskt splish splash jobb. Bilen har filmbolagsklistermärken på några ställen så jag tror den kan ha varit rekvisita och fått en snabblack. Har inga belägg för teorin men dom har inte spacklat bilen innan lack och maskeringsjobbet skulle nog min 5åring (som iofs är väldigt händig) gjort bättre. Dessutom har dom knappt mattat bilen innan lack.

här kanske? ^^
Law Abiding Citizen.
Bra film för övrigt.

Och rätt bil med rätt utseende ^^

Det var likt men det är 6window. Jag har kollat igenom den listan sen tidigare faktiskt 🙂 Men jag skulle gissa på att den har stått som något obetydligt i bakgrunden som ingen knappt lagt märke till. Jag har californiaskyltarna kvar och det är black plates från 63 på den så det vore kul om man lyckades se texten på nån av IMCDB:s bilder. Den kom dessutom hit 2017 så nån gång före det. 🙂
Det sitter ett WB emblem på innerbackspegeln med ett par stansade dymoremsor med nån text på som jag inte riktigt kunnat tyda ännu. Nåt i stil med "Gate".

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
7 juli 2021 · 4 628 Inlägg

vEight skrev:

Cuefa skrev:

vEight skrev:
Det är ett amerikanskt splish splash jobb. Bilen har filmbolagsklistermärken på några ställen så jag tror den kan ha varit rekvisita och fått en snabblack. Har inga belägg för teorin men dom har inte spacklat bilen innan lack och maskeringsjobbet skulle nog min 5åring (som iofs är väldigt händig) gjort bättre. Dessutom har dom knappt mattat bilen innan lack.

här kanske? ^^
Law Abiding Citizen.
Bra film för övrigt.

Och rätt bil med rätt utseende ^^

Det var likt men det är 6window. Jag har kollat igenom den listan sen tidigare faktiskt 🙂 Men jag skulle gissa på att den har stått som något obetydligt i bakgrunden som ingen knappt lagt märke till. Jag har californiaskyltarna kvar och det är black plates från 63 på den så det vore kul om man lyckades se texten på nån av IMCDB:s bilder. Den kom dessutom hit 2017 så nån gång före det. 🙂
Det sitter ett WB emblem på innerbackspegeln med ett par stansade dymoremsor med nån text på som jag inte riktigt kunnat tyda ännu. Nåt i stil med "Gate".

aaah just, såg faktiskt inte skillnaden förrän nu 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Ser ut som det står gate 7 stage 25.

Bob-Miller
7 juli 2021 · 1 307 Inlägg

Förr i Los Angeles fanns de 99 dollar paint,du ställde dig i kö körde in bilen i en plåthall ,stod 2 gubbar o blåste bilen,de va upp till dig själv o maskera mm,sen rätt ut o bilen va nylackad..va rätt mkt förtunning i färgen så den va ju torr fort..men bra ??skulle ja inte tro.

vEight Baronen
7 juli 2021 · 1 434 Inlägg

Cuefa skrev:

vEight skrev:

Cuefa skrev:

här kanske? ^^
Law Abiding Citizen.
Bra film för övrigt.

Och rätt bil med rätt utseende ^^

Det var likt men det är 6window. Jag har kollat igenom den listan sen tidigare faktiskt 🙂 Men jag skulle gissa på att den har stått som något obetydligt i bakgrunden som ingen knappt lagt märke till. Jag har californiaskyltarna kvar och det är black plates från 63 på den så det vore kul om man lyckades se texten på nån av IMCDB:s bilder. Den kom dessutom hit 2017 så nån gång före det. 🙂
Det sitter ett WB emblem på innerbackspegeln med ett par stansade dymoremsor med nån text på som jag inte riktigt kunnat tyda ännu. Nåt i stil med "Gate".

aaah just, såg faktiskt inte skillnaden förrän nu 👍🏼

Finns rätt många utföranden på dom. Blev rätt förvånad när jag började läsa på om modellen innan jag hämtade hem denna. Fulaste modellen är Park Avenue eller om det var Town Car. Den är typ 40cm kortare i röven! Kom till -61 för att vara smidigare i trånga städer. 😃

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang