Köpråd: audi a6 -13

Turb1
22 juni 2021 · 15 Inlägg

Tja! Funderar på att köpa en bil, och är väldigt sugen på en a6a eftersom dom är så fin. Men jag kan inte ett dugg om hur dom är inuti. Har läst blandade åsikter om hur bra och hållbar dom är. Vissa säger att om dom gått över 15k mil så är det bara skrot och andra säger att dom lätt klarar 30k plus.

Jag är redo att sköta underhåll och service efter konstens alla regler men jag vill ju inte köpa något som rasar efter några mil.

Har runt 100 - 140k att handla för. Tacksam för tips smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2021 · 17 475 Inlägg

Vad hade du tänkt dig för maskin och låda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Turb1
22 juni 2021 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad hade du tänkt dig för maskin och låda?

3.0 tdi, och helst automatlåda är vad jag tänkt. Har inte sett så många bensinare som ligger ute till salu, så diesel är väl det jag får gå för.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2021 · 17 475 Inlägg

Hm. Har sett en hel del gnäll på den motorn genom åren. Men finns fler som kan förklara dessa bättre än mig. Så de kommer nog mer svar under kvällen. Fördelen är väl att det sitter en DSG6 i den och den verkar hålla hyfsat bra i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Turb1
22 juni 2021 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Har sett en hel del gnäll på den motorn genom åren. Men finns fler som kan förklara dessa bättre än mig. Så de kommer nog mer svar under kvällen. Fördelen är väl att det sitter en DSG6 i den och den verkar hålla hyfsat bra i alla fall.

Ja valet av den är väl mest för att få några extra hästar för mer säkra omkörningar. smile
Men kan sträcka mig och köpa en mindre motor också, målet är att ha en skön bil att åka i. Gillar a6 just på grund av designen. Det är inte ristat i sten att det måste vara just en sådan, så jag är öppen för andra förslag också!

Mossan1
23 juni 2021 · 2 819 Inlägg

DSG/Stronic med våtlameller, så är det ingen fara med en 7stegs.
Det var första med torrlameller som den 6stegade klarade bättre.

Audi mfl dras lite med problemet "bilägaren".
Dvs, typiska Audiföraren kör hårdare än genomsnittet, och yngre ägarna lägger hellre pengar på trim och styling än service och reparationer.
Dom är också ganska avancerade och har många potensiella felkällor.
Detta tilsammans ger dom lite oförtjänt dåligt rykte rent generellt, även om dom faktiskt har några rent usla bensinmotoralternativ.
3.0TDI är inte en av dom sämsta.
Dieslarna är generellt ganska bra.

Så ägar och servicehistoriken är betydligt viktigare med dessa bilar än tex en tråkig Toyota Corolla.
Gör nogrann bakgrundskoll, kör någorlunda som folk och serva enl rek, så har du en trevlig och körglad bil i en Audi A6 3.0 TDI

panda666
23 juni 2021 · 4 250 Inlägg

3.0 TDI V6:an på 218hk har problem med kedjespännaren.
Hjullager är även standard på dessa bilar.
Dricker mycket olja.

Skulle personligen välja 2.0dieseln med kamrem. Lite mindre skit att tänka påwink Dom har absolut inga problem att köra om.

Turb1
23 juni 2021 · 15 Inlägg

Mossan1 skrev:
DSG/Stronic med våtlameller, så är det ingen fara med en 7stegs.
Det var första med torrlameller som den 6stegade klarade bättre.

Audi mfl dras lite med problemet "bilägaren".
Dvs, typiska Audiföraren kör hårdare än genomsnittet, och yngre ägarna lägger hellre pengar på trim och styling än service och reparationer.
Dom är också ganska avancerade och har många potensiella felkällor.
Detta tilsammans ger dom lite oförtjänt dåligt rykte rent generellt, även om dom faktiskt har några rent usla bensinmotoralternativ.
3.0TDI är inte en av dom sämsta.
Dieslarna är generellt ganska bra.

Så ägar och servicehistoriken är betydligt viktigare med dessa bilar än tex en tråkig Toyota Corolla.
Gör nogrann bakgrundskoll, kör någorlunda som folk och serva enl rek, så har du en trevlig och körglad bil i en Audi A6 3.0 TDI

Tack för svar! Nu fick jag upp hoppet igen, jag ska nog slå till på en 3.0 tdi ändå smile. Må ju prova att äga en, åtminstone en gång!

Mossan1
23 juni 2021 · 2 819 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle personligen välja 2.0dieseln med kamrem.

2.0Tdi är absolut skottsäkrare än 3.0Tdi.
Det är riktigt.

Turb1
23 juni 2021 · 15 Inlägg

panda666 skrev:
3.0 TDI V6:an på 218hk har problem med kedjespännaren.
Hjullager är även standard på dessa bilar.
Dricker mycket olja.

Skulle personligen välja 2.0dieseln med kamrem. Lite mindre skit att tänka påwink Dom har absolut inga problem att köra om.

Kedjespännaren har jag också läst om lite här och var. Kan det vara mer värt att köpa en 2.0a med kamrem och chippa den istället för att gå för en 3.0a?

panda666
23 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Turb1 skrev:

panda666 skrev:
3.0 TDI V6:an på 218hk har problem med kedjespännaren.
Hjullager är även standard på dessa bilar.
Dricker mycket olja.

Skulle personligen välja 2.0dieseln med kamrem. Lite mindre skit att tänka påwink Dom har absolut inga problem att köra om.

Kedjespännaren har jag också läst om lite här och var. Kan det vara mer värt att köpa en 2.0a med kamrem och chippa den istället för att gå för en 3.0a?

ja lätt, du behöver inte ens chippa. Har åkt tusentals 2.0 diesel med quattro och stabilare bil hittar du inte. Finns nog med kraft att köra om. Är du verkligen tvungen att ha mer kraft så chippa vidare;) men kör med nån som lämnar lite garantier typ bsr eller nån bra firma.

Turb1
25 juni 2021 · 15 Inlägg

Hittade en 2.0 tdi "ultra" på blocket som jag är sugen på. Den vanliga utan "ultra" har ju 177hk och ultran har ju 190. Är det ett bra köp?

panda666
25 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Det är säkert bra, kan man få länken? vad är det för års? åk och provkör innan du bestämmer dig, vi kan hjälpa dig här om vi får se vad det är för bil/annons.

Turb1
25 juni 2021 · 15 Inlägg

panda666 skrev:
Det är säkert bra, kan man få länken? vad är det för års? åk och provkör innan du bestämmer dig, vi kan hjälpa dig här om vi får se vad det är för bil/annons.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/95917850

Kollat lite på denna, tänkte kolla upp regnr och kika lite på historiken. Eventuellt ta reda på när kamremsbytet blev gjort senast!

panda666
25 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Turb1 skrev:

panda666 skrev:
Det är säkert bra, kan man få länken? vad är det för års? åk och provkör innan du bestämmer dig, vi kan hjälpa dig här om vi får se vad det är för bil/annons.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/95917850

Kollat lite på denna, tänkte kolla upp regnr och kika lite på historiken. Eventuellt ta reda på när kamremsbytet blev gjort senast!

den va fin, lite mörka bilder så åk och ta en titt om du är i närheten. Ta en titt ifall den har några grövre lackskador och provkör ordentligt och fråga om service och kamrem.

Nybergrobin
25 juni 2021 · 2 378 Inlägg

panda666 skrev:

Turb1 skrev:

panda666 skrev:
Det är säkert bra, kan man få länken? vad är det för års? åk och provkör innan du bestämmer dig, vi kan hjälpa dig här om vi får se vad det är för bil/annons.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/95917850

Kollat lite på denna, tänkte kolla upp regnr och kika lite på historiken. Eventuellt ta reda på när kamremsbytet blev gjort senast!

den va fin, lite mörka bilder så åk och ta en titt om du är i närheten. Ta en titt ifall den har några grövre lackskador och provkör ordentligt och fråga om service och kamrem.

Bara jag som blir grymt anti när reg inte finns? 

För övrigt så tycker jag att bilen ser fin ut men har gått rätt så långt...

amazinjoey
25 juni 2021 · 1 139 Inlägg

Undvik 2.0TDI med automatlådan, de är en CVT låda på dessa som strular sjukt mycket! Budgetera med minst 50 000kr att byta denna

Senast redigerat av amazinjoey (25 juni 2021)

panda666
25 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Nybergrobin skrev:

panda666 skrev:

Turb1 skrev:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/95917850

Kollat lite på denna, tänkte kolla upp regnr och kika lite på historiken. Eventuellt ta reda på när kamremsbytet blev gjort senast!

den va fin, lite mörka bilder så åk och ta en titt om du är i närheten. Ta en titt ifall den har några grövre lackskador och provkör ordentligt och fråga om service och kamrem.

Bara jag som blir grymt anti när reg inte finns? 

För övrigt så tycker jag att bilen ser fin ut men har gått rätt så långt...

oj du har rätt, såg inte att reg saknades. Lite irriterande faktiskt.

@amazingjoey. Hmm hade ingen aning att dessa hade cvt?? vad äre som strular med dom?

Turb1
26 juni 2021 · 15 Inlägg

amazinjoey skrev:
Undvik 2.0TDI med automatlådan, de är en CVT låda på dessa som strular sjukt mycket! Budgetera med minst 50 000kr att byta denna

Börjar få slut på alternativ av audi sorter nu, finns det någon audi runt 2013-2016 som inte strular så mycket då? 😂 3.0an var inge bra och nu var 2.0an inte heller nå bra. Jag vill ju helst ha en automatlåda smile

Mossan1
26 juni 2021 · 2 819 Inlägg

Det är inte alla 2.0TDI dom har CVT.

Jag har personligen 190hk 2.0TDI med S-tronic låda. Den och manuella är nog absolut vanligast.
S-tronic är inte CVT.

Alltså, oavsett vilken bilmodell du nämner kan man lista skit om dom.
Sen finns många som bara öser skit över vissa modeller för att dom hatar dom personligen.
Man kan dra lite paraleller till sportsupporters som håller på sitt lag och hatar andra.

Du får ju ta allt med nypa salt och bilda en egen uppfattning och kanske undvika bottennappen som alla tillverkare har.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang