Ingen gnista till tändstiften - Ford Transit A traktor - 67 - V4

Simpan05
23 juni 2021 · 10 Inlägg

Hej! behöver hjälp med min Ford transit a traktor från 67 (original v4:an). Den gick bra sent i höstas, ungefär i slutet av November och sen vart det vinter, då stod den mest stilla utan så mycket uppmärksamhet. Fixade avgassystemet för ett tag sen och när vi då skulle provstarta gick den ej igång. Får ingen gnista till tändstiften alls, har bytt fördelarlock, tändstift, tändspole och kondensator men inget hjälpte, har kollat och det mesta verkar ha ström. Startmotorn går runt. Kollade mellan punkt 15 och 1 på tändspolen för att se om det var tändingslåset men så var det inte, har även tagit lös tändningslåset och det såg bra ut. Däremot så är tändningslåset ganska glappt och det verkar inte som att tändningen går på för sig även fast startmotorn går (mätarhuset är ej inkopplat så det är lite svårt att veta). Däremot så blir tändspolen väldigt väldigt varm då man kört han på starten litegranna. Tror inte att det är nån tändkabel då inte ett enda stift har gnista och det känns osannolikt att varenda tändkabel ska vara trasig. All hjälp uppskattas!

Steff240
24 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Kollat brytaravståndet?

Kollat så att kolet i toppen av fördelarlocket sitter kvar/inte är nerslitet?

Kollat så att rotorn faktiskt snurrar när du drar på starten?

Kontrollera om det kommer ström till tändspole när du drar på starten.

Mossan1
24 juni 2021 · 2 823 Inlägg

Har den förkopplingsmotstånd skulle det kunna förklara att spolen blir lite varm.  Då jobbar den med full spänning (överspänning) vid start.

Steg1 är att mäta så du har ström till spolen.  Går att dra kabel direkt från batteriet i felsökningssyfte, men då kan du inte stänga av med nyckel. Bara med kabeln i fråga.

Du kan ju också göra gamla hederliga felsökningen.

Sätt tändkabeln från spolen några mm från jord.
Lossa fördelarlocket och se till så brytaren har kontakt. Dvs inte står på en nock.

Med tex en mejsel öppnar och stänger du brytaren. Jorda inget med mejseln av misstag. Då uteblir gnistan.

Med varje brytaröppning ska du få en gnista ur spolen. Även en liten gnista på brytaren.

Om nej, fila/putsa brytaren lite och testa igen.

Annars får man mäta upp kondensarorn och tändspole, men dom brukar inte ge sig så tvärt. 
Dålig konding ger "loppa på brytaren" och kass spole brukar visa sig först när den är varm.

Blir spolen mycket varm på kort stund kan det tala för dålig spole eller kondensator.  Elelr överspänning av tex  dåligt/bortkopplat förkopplingsmotstånd.

Senast redigerat av Mossan1 (24 juni 2021)

Simpan05
24 juni 2021 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
Kollat brytaravståndet?

Kollat så att kolet i toppen av fördelarlocket sitter kvar/inte är nerslitet?

Kollat så att rotorn faktiskt snurrar när du drar på starten?

Kontrollera om det kommer ström till tändspole när du drar på starten.

Brytaravståndet var 0,4 mm, rotorn snurrar men tror inte jag kollat om det går ström till spolen. Kolet i fördelarlocket sitter kvar och det går även ström dit

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang