"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 166 544 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
alex_v
12 april 2021 · 303 Inlägg

jävla smutt det blev med glaslucka:D

Loveless
15 april 2021 · 532 Inlägg

volvoqq skrev:
Haha😂 den såg ut att fått en del vatten på sig

Ja eller åtminstone kondens och fukt! Vi skall komma ihåg att Sudden stod på gräs, under flera träd i flera år innan jag köpte han. hmm

Men nu går fläkten fint i alla fall. Gjorde nyligen samma sak på min 744 TIC -86 (med exakt samma klimatanläggning) vars fläkt också tjöt. Blev bra på den med. wink

alex_v skrev:
jävla smutt det blev med glaslucka:D

Jo blev väldigt nöjd. Pappa lånade bilen för någon vecka sedan när hans Mercedes var inne på reparation. Han tyckte den kändes väldigt lyxig nu. big_smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
3 juni 2021 · 532 Inlägg

Nya reflektorer till dimljusen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-608318db89b5aa50cc482e805ec8c226.jpg
Reflektorerna till dimljusen på Sudden var av två olika modeller, och den högra var dessutom inte tät, varpå den blev fuktig invändigt. Dessa hade jag monterat temporärt, då de som satt på när jag fick hem bilen var i betydligt värre skick. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-70773bbd22faf74e6c739eefb00c15cc.jpg
Men efter att jag hjälpt en kompis att bygga en elhärva till dimljus efter originalhärvan samt installera dimljus på hans 744 fick jag två helt nya reflektorer han köpt på Vparts som belöning. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c21293250e992d71c182fc59e7f7408.jpg
De hamnade på Sudden redan samma kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d6233ab3b46a199a543c8186c7ec385c.jpg
Före och efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7ae4500bf24be57d6062c3cd669e6d16.jpg
Sådär! Men nu blir man ju nästan sugen att även köpa helt nya reflektorer till USA-fronten. Men de är tyvärr rätt dyra. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-96a0f73c8b443923d8ab9a4ba1b565b2.jpg
Det var allt för nu. I nästa update tänkte jag fixa parkeringsbromsen, vars vajer gick av en vecka efter besiktningen. lol Inte orkat fixa den, men det börjar bli jobbigt att behöva stänga av motorn och lägga i växel varje gång man går ur bilen. Dieslar mår ju bra av att vara igång.

Senast redigerat av Loveless (3 juni 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Grunden1700
3 juni 2021 · 168 Inlägg

Snyggt! Fantastisk kvalité på Vparts dimljus. Kört med mina i lite över 1 år nu och som nya fortfarande smile

Senast redigerat av Grunden1700 (3 juni 2021)

Loveless
3 juni 2021 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Snyggt! Fantastisk kvalité på Vparts dimljus. Kört med mina i lite över 1 år nu och som nya fortfarande smile

Jo, de ser ut att kunna hålla en vettig kvalitet! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Richard-R
3 juni 2021 · 340 Inlägg

Är Lysena till Usa-fronten Sealbeam?

Berglund_89
3 juni 2021 · 1 474 Inlägg

Richard-R skrev:
Är Lysena till Usa-fronten Sealbeam?

Stämmer.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
emilhenriksen
4 juni 2021 · 24 Inlägg

ett tips om du ska köpa nya strålkastare så köp ifrån autodock köpte 4 st hella original  för runt 400kr st  till min om du ska ha för h4 om du vill ha usa original så skicka ett pm för har  4 st nästintill nya liggande

Senast redigerat av emilhenriksen (4 juni 2021)

Loveless
24 juni 2021 · 532 Inlägg

Renoverade handbromsen

Trafikmagasinet gjorde under 90-talet flera begagnattester av 7/900-serien. Där bekräftas något jag alltid tyckt, d.v.s. att dessa för övrigt så bra vagnar har en klent dimensionerad parkeringsbroms. hmm Om man jämför med 200-serien, som har två kapslade vajrar ända fram till handbromsen, så har 700-serien endast en vajer. Vajern som går vidare till högersidan hänger på den till vänstersidan (huvudvajern) genom en "galge" som sitter via ett klent dimensionerat fäste på bakaxeln.

På bakaxeln går vajrarna het oskyddade, de är inte ens kapslade. yikes Går huvudvajern av, eller om fästet för vajern som går till passagerarsidan på galgen rostar sönder (som var fallet med Sudden) tappar man parkeringsbromsen helt på båda hjul. Lagom kul om man skulle stå i en backe. Man kan inte heller justera bromsbeläggen individuellt (om man inte byter till justerbar pinne mellan beläggen som på exempelvis 850).

Ett annat problem är att bromsbeläggen kan separera från järnet. Men jag tror främst det gäller billiga belägg, typ Biltema. Tycker även att beläggen kunde varit bredare och haft mer anliggningsyta.

Jag litar inte för en sekund på den här konstruktionen, utan lägger alltid i en växel vid parkering. Oftast har jag endast reparerat parkeringsbromsen inför en besiktning, eftersom jag vet att den lätt går sönder igen. Men när man står still är det skönt att inte behöva stänga av motorn om man ska gå ur bilen. Speciellt på en dieselbil. Bestämde mig därför för att fixa den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d517e092cdf92d0f82062ae67ada697.jpg
Hemma hade jag redan helt nya vajrar. Dock var båda av den nya typen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-429b7798ab0bb7921a00072d27b5f4a3.jpg
Volvo gjorde nämligen en ändring någon gång under 1987 (sannolikt när 88:orna började tillverkas efter industrisemestern). Sudden hade den gamla typen av vajer. Det som skiljer är dimensionen på justermuttern i plast. Till vänster den gamla och till höger den nya. Den nya är betydligt enklare att justera utan att behöva verktyg. Men det är inte allt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5368eeb727d39ede940d40c053f7fe4e.jpg
...utan även längden på den korta vajern till passagerarsidan skiljer samt infästningen emot spännaren för bromsbeläggen. Till vänster gamla vajern och till höger den nya. Spännaren är också annorlunda på grund av detta. Så det gäller att köpa rätt vajer om man inte vill byta spännarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2d3d9fccaacc2ecf9d15a9ce61a5f07.jpg
Men eftersom jag hade de nya spännarna hemma valde jag att bygga om till det nya systemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-04093fe7b0b9c679862ac6f6a717476b.jpg
Demontering av bromsok och skiva. Brukar alltid hänga upp oken i fjäderbenen med en bit ståltråd, så att inte bromsslangen belastas i onödan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2140ef1b0653456fe3a2fa921155494f.jpg
Nya vajern framdragen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfbe53f9762d55c0b56c2ae8f1bd80df.jpg
Montering av spännare för det nya systemet och nya p-bromsbelägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8d78025c7dd1c14d427328a227aaa50.jpg
Styrpinnen saknades på båda sidor, eftersom Sudden haft spacers. Monterade dit ett par som jag hade liggandes. Inte för att de har någon direkt funktion när man har en bil som har hjulbultarna i navet, men varför inte. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4b1a92221c460f70c5ecf2fb91fb659.jpg
Montering av nya galgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b239a623a7cacdb6e92cedd646cbef6d.jpg
Galgen insmord och varjern till passagerarsidan monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a9c22065bb74dd41cbcf77bfad6fca07.jpg
Avslutade med lite justering samt att montera tillbaka mittkonsolen. Nu tar handbromsen riktigt bra på båda hjul! wink

I kommande inlägg blir det montering ny ratt, stänkskydd fram, farthållare samt eldriven vakuumpump! yikes

Senast redigerat av Loveless (24 juni 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
24 juni 2021 · 532 Inlägg

Kom över en Le Mans-ratt (och en x-tra uppsättning skärmkrom) roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4753fa1996c9dace0b38be7d4e4381e.jpg
I början av juni var det åter dags för en lite längre tur med Sudden. Åkte ner till Perstorp för att köpa en uppsättning skärmkrom till 760 som jag förhandlat till mig för ett någorlunda vettigt pris (2500 kr). Min 764 TIC -84 (ett framtida projekt) saknar skärmkrom, så det var inte fel med en extra uppsättning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9214a3567e468256755ac3f044fdabb.jpg
Men säljarens kompis hade även en ratt till salu, en så kallad Le Mans ratt. Det var en av de rattar som fanns i Volvos kataloger över extrautrustning och tillbehör till 700-serien. smile

Mest populär (och kanske snyggast) är så klart R-sport ratten. Men den passar mer GLT och Turbo än GLE enligt mig. Jag fick möjlighet att köpa den här ratten, som var i ganska bra skick (bortsett från att den fjädrande kontaktpiggen till tutan brutits av) för 1500 kronor. Jag valde att slå till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d19e0b0b439b344b82291e18f928847.jpg
Skärmkromet jag köpte var i ganska fint skick. Folk begär helt sjuka pengar för dessa numera, så även om dessa kostade mig en del tror jag det var ett bra köp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2a0e972bcb7c8f060e6a3617425f579.jpg
Väl hemma igen kunde jag inte hålla mig från att montera den nya ratten. big_smile Först bort med den gamla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c4e5a0829ba1cfe34a8a5127ee29e7bc.jpg
...vars pigg och kablage till tutan jag flyttade över till den nya. En bagatell, som Christer Glenning brukade säga. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-210fd010f9330c5dc2d8b3adc2458388.jpg
Sedan var det bara att montera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ebd755bb1da88862544b1f8f6d00b7f.jpg
Hur tycker ni det blev? Den kanske inte är jättesnygg, men den känns väldigt go, då den är tjockare än originalratten. Ett kul tillbehör, som jag ser det. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d07955ad32ed6bb9bd0ced11f2eda82.jpg
Som kuriosa kan nämnas att dieselförbrukningen för den här resan, som till 80% innefattade motorväg på 110 och 120 km/h-sträckor, låg på strax under ca 0,77 liter/mil. Inte så tokigt för en motor som snart gått 50.000 mil. big_smile

Senast redigerat av Loveless (24 juni 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 juni 2021 · 532 Inlägg

Vaxning + stänkskydd fram smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14a3a7d7890e662882acc077a88cd24d.jpg
Åkte förbi min kompis Julle, som tidigare hjälpt till att polera Sudden. Den här gången blev det en ordentlig tvätt och även vaxning. Det tackar vi för! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-632b6ba632711d26956c50ae3ef413e3.jpg
Med hjälp av fälgsyra och högtryckstvätt blev 780 fälgarna väldigt rena och fina. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40fe3342416153fcf6b85137cd8c7897.jpg
Några dagar senare var det dags att titta på det här med stänkskydd fram. Sudden hade endast stänkskydd bak när jag fick hem honom.

Jag hade tidigare försökt att montera Volvo original stänkskydd fram utan att lyckas. De passade inte ihop med innerskärmarna i plast fram, som jag monterat (standard från och med årsmodell 1990). Nu hade jag ett stänkskydd höger fram (ett av de på bilden) som kom från en bil med innerskärmar. Vid en snabb anblick ser det nästan identiskt ut med de som inte är för innerskärmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f3b8f51a0e34887990fdccafe2d6c9e.jpg
Demonterade skruvarna och tog istället fram längre skruvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-72e5d7861ffc261ec8ad4d22e5cf0e05.jpg
Mycket riktigt passade stänkskyddet som kom från en bil med innerskärmar, medan de andra vara omöjliga att få dit. Lite surt eftersom jag bara hade stänkskydd för innerskärmar fram till högersidan. Man vill inte tvingas välja mellan plastinnerskärmar och stänkskydd. Båda är viktiga för att klara rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5e94e8e1724d10a8fc379dc1c071faf6.jpg
Så nu gäller det att hitta ett stänkskydd till förarsidan. Tills vidare har jag monterat ett eftermarknads-stänkskydd som passar (det i mitten av bilden med stänkskydd). Om någon har ett stänkskydd vänster fram till en 7/900 med innerskärmar (1990-framåt) eller vet var man kan hitta dessa är det bara att höra av sig. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a588bfe622cf7265ad9364afa26db80.jpg
Det var allt för nu. Blev en del updates idag, men det behövdes!

Önskar en glad midsommar! När jag är tillbaka kommer inlägg och bilder på installation av farthållare samt eldriven vakuumpump! big_smile

Senast redigerat av Loveless (24 juni 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Berglund_89
24 juni 2021 · 1 474 Inlägg

Glad midsommar till dig och Sudden också smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Lucif3r
24 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Visst lämnar handbromskonstruktionen mycket att önska på 7/900-serien, men wirar i höljen(som t ex 85x70) är inte direkt perfekta dom heller..
Där har man problemet att dom kan spricka, fukt letar sig in i höljet, och fryser på vintern... Är man då så dum att man parkerat bilen med handbromsen i så kommer man inte många meter dagen efter.. Åtminstonde inte med roterande bakhjul tongue

Garage313
25 juni 2021 · 536 Inlägg

Handbroms på 7/900 är en rött röten konstruktion helt klart! Behövt renovera skiten på alla 940 jag haft!
S/v70 är inte bättre den! O inte v70N heller för den delen! Kort o gott, handbromsbackar suger purjo!

Men gött och väl utfört jobb som alltid! Om du inte redan jobbar som bilmek så hade du passat som de! Du verkar ha en noggrannhet och sinne för dem små viktiga detaljerna som en bilmek behöver!

Lemans ratt är helrätt tycker jag smile hade en likadan i min sista 945a! Grymt grepp och den är i mitt tycke snyggare än r-sport rattar!

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Loveless
29 juni 2021 · 532 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Glad midsommar till dig och Sudden också smile

Tackar! Hoppas du också fick en bra midsommarhelg. smile

Lucif3r skrev:
Visst lämnar handbromskonstruktionen mycket att önska på 7/900-serien, men wirar i höljen(som t ex 85x70) är inte direkt perfekta dom heller..
Där har man problemet att dom kan spricka, fukt letar sig in i höljet, och fryser på vintern... Är man då så dum att man parkerat bilen med handbromsen i så kommer man inte många meter dagen efter.. Åtminstonde inte med roterande bakhjul tongue

Mjo, det är sant!

Garage313 skrev:
Handbroms på 7/900 är en rött röten konstruktion helt klart! Behövt renovera skiten på alla 940 jag haft!
S/v70 är inte bättre den! O inte v70N heller för den delen! Kort o gott, handbromsbackar suger purjo!

Men gött och väl utfört jobb som alltid! Om du inte redan jobbar som bilmek så hade du passat som de! Du verkar ha en noggrannhet och sinne för dem små viktiga detaljerna som en bilmek behöver!

Lemans ratt är helrätt tycker jag smile hade en likadan i min sista 945a! Grymt grepp och den är i mitt tycke snyggare än r-sport rattar!

Tack så mycket! big_smile Nej, jag jobbar som IT-tekniker, faktiskt. Jag hade vissa planer på att arbeta med bilar, men IT-intresset visade sig ge jobb. En helt annan värld än bilvärlden kanske, men det som man har nytta av i båda världar är kunskapen om elektronik och hårdvara. smile

Jag har haft den ett par veckor nu och gillar den också! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
29 juni 2021 · 532 Inlägg

Guide: Installation av farthållare på Volvo 7/900 (bensin & diesel) roll

Det här blir ett långt inlägg som mer är upplagt som en guide över hur man i detalj installerar en Volvo original farthållare på 7/900 serien. Principen är densamma för bensin och diesel, men då gasrulle och fäste till vakuumbälgen är svårare att hitta till diesel byggde jag egna sådana. Tog mycket bilder som vanligt för den som är intresserad. big_smile Hoppas inte jag tröttar ut er bara. Är ni inte intresserade av att se installationen i detalj är det bara att invänta nästa update. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9817626bdc053059556d4be65a16cc1.jpg
Det är nämligen så att Sudden har fått en farthållare. Med hemmabyggda fästen för vakuumbälg och gasrulle så att de passar diesel. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5c1b00a4fbcebb2f189035c5ec7b514.jpg
Eftersom det inte är helt enkelt att få tag på gasrulle för farthållare och fäste för vakuumbälgen till D24 började jag studera lite bilder på nätet över hur dessa ser ut. Under åren har jag plockat av ett par kompletta satser med farthållare på skrotarna från bensinare, så i garaget fanns allt jag behövde, fast till B230. Kanske skulle det gå att bygga egna fästen och använda gasrullen och vakuumbälgen från en bensinare?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bdeafc8c2714ea6f7de4641218121eb.jpg
På Sudden satt faktiskt redan en gasrulle för farthållare till diesel. Men ingen vakuumbälg eller något fäste för en sådan.

Översta delen av rullen, som innehåller spåret där vajern till farthållaren löper var dessutom defekt. Aluminiumet hade spruckit och pinnen i mitten är helt nedsliten. Vid en demontering visade det sig vara värre än jag trodde. Den fungerade hjälpligt till den vanliga gasvajern, men behövde verkligen bytas.

Jag tog fram min låda med gasrullar till D24 och kunde konstatera att jag endast hade gasrullar utan stöd för farthållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb028757f6fe2d7e6c4653be1b9fe917.jpg
"Men Sudden har ju manuell låda, kan man inte använda spåret för kickdown-vajern på gasrullen till farthållaren?" (som på bilden) kanske en del tänker. roll

- Nej! Det går inte. Vajrarna måste kunna dra i rullen individuellt, utan att den andra vajern åker med (och kanske hoppar ur eller orsakar gashäng). En gasrulle för farthållare behövs därmed. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aaf3444980568fb355b4a85feb5a2e81.jpg
Jag demonterade gasrullen utan spår för farthållare som jag provmonterat. Plockade även fram en kartong med komplett farthållarsats från garaget.

Ganska snabbt insåg jag att man kunde räta ut fästet till gasrullen för farthållare från B230 i ett skruvstäd och montera med en bult i det övre hålet i hållaren för kallstartsventilen vid insprutningspumpen. Men: gasrullen på bensinarna snurrar åt motsatt håll mot den för en diesel! yikes

Dock gick det med lite mindre ansträngningar att justera och korta armen mellan gasrullen och dieselpumpen, så att gasrullen kunde reglera dieselpumpen från 0 till full gas. Så långt såg allt lovande ut!

Men innan jag ens ville börja tänka på placering och fäste för vakuumbälgen behövde jag lösa gasvajern. Jag tog även ett fäste för gasvajer till B230F som jag provmonterade med en bult i ett av hålen för hållaren till dieselgasrullen. Lite justering och en längre gasvajer behövs naturligtvis, men annars såg det någorlunda vettigt ut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c3c6ab50f17b079ad42d80778f5bdf9.jpg
En första vända med kap och slipskiva med vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3911c78d12d205d1c5e0494091eafb5.jpg
Nu var det dags att bygga ett fäste för vakuumbälgen. Jag hade gjort lite mätningar innan och visste på ett ungefär hur långt fästet behövde vara för att det skulle stämma med gasvajern som satt på bälgen samt lämna viss mån för justering.

Tog ett 3 mm tjockt plattstål som jag kapade till i rätt längd och bockade. Borrade sedan hål till en bult för infästning samt för bulten till vakuumbälgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-424309ba1a42f9a8d7d1c7d10c54856d.jpg
En första provmontering visade att det här nog skulle kunna funka. Fler infästningar och lite svetsning för att stabilisera upp fästet behövdes dock för säkerhets skull.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9444954749859a185257edada992f42.jpg
Men medan jag funderade på hur jag skulle göra infästningarna tog jag fram vakuumpumpen och styrboxen för farthållaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2831ababedcceb8595a0d26691d11b1.jpg
Drog fram kabeln för farthållaren genom en ledig genomföring i torpedväggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e18e26a47190bb0d744721d02290c51.jpg
Monterade pumpen med originalfäste på samma plats som den sitter original. Drog fram och anslöt kabeln. Jag drog även fram och anslöt vakuumledningen. Den går från vakuumpumpen till ett T-kors uppe vid bromsservot. Där går den ena ledningen till vakuumbälgen och den andra in genom torpeden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59a26a54c6e7931b3932430bb4ee6395.jpg
Inne i bilen går vakuumledningen vidare till ett nytt T-kors, vars båda utgångar leder till kontakterna för frånkoppling av farthållaren, som monteras vid gas och kopplingspedal. På automatväxlade vagnar har man endast en kontakt på bromspedalen.

Även styrboxen monterades med originalfäste på sin standardplacering strax ovanför friskluftsintaget på förarsidan. Där är det redan förberett, så det är bara att hänga dit den på två dubbar som sticker ut. Men rekommenderar även att sätta dit lite butyltejp så att den verkligen sitter kvar. Det verkar åtminstone Volvo ha gjort på alla de bilar jag plockat av farthållare från. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8a65f095cc588a36ad479418b301709e.jpg
Nu hade turen kommit till blinkesspaken, som ju byts ut till en med knappar för farthållare. Den här spaken är bredare och känns rejälare än standardspaken. Framförallt tycker jag den passar väldigt bra ihop med torkarspaken på kombimodellerna, som också är lika bred och även den har knappar längst ut (för spolning och torkare till bakrutan). big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a21b96b2184747c8d98ca3e1020828a6.jpg
Standardspaken vs spaken för farthållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f8f45a57f8c51daaa6946a4afab50f0b.jpg
Sedan var det dags att montera och justera kontakterna för frånkoppling av farthållaren. Dessa är väldigt viktiga och det är viktigt att de blir rätt justerade.

Felaktigt justerade brytare samt torrspruckna vakuumledningar och/eller vakuumbälg är de vanligaste orsakerna till att farthållaren inte fungerar.

Studerar man bilden ovan upptäcker man dock ett problem när man skall eftermontera farthållare på en bil med manuell låda. Av någon anledning sitter det endast hållare för kontakten vid bromspedalen som standard. Vid kopplingspedalen finns bara hålen för poppnitarna till en sådan.

"Kan man inte strunta i kopplingen då? Det räcker väl att farthållaren kopplar ifrån vid broms eller när man stänger av den på spaken!" kanske en del tänker.

- Nej. Vad som händer om man "struntar" i att montera en kontakt för kopplingen är att motorn rusar när man frikopplar (eftersom farthållaren ökar gaspådraget för att nå sin inställda hastighet). Det är inget vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da4f8fd0a17b2762ebd00e8ab778aadf.jpg
Eftersom jag monterat ett par farthållare genom åren visste jag om detta. Så givetvis hade jag plockat fästet jag behövde från donatorbilen farthållaren kom ifrån. Istället för poppnitar monterades denna nu med tre självborrande skruvar i lämplig storlek.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a657dcff2aeafb9762a273b59245b9c1.jpg
Nu var det bara att montera kontakterna. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7928e2aaa218b9ce415d04d3a0f56704.jpg
Så här justerar man dem. När koppling och bromspedal inte är nedtryckta skall kontakten vara stängd (men bara precis stängd, kontakten skall inte påverka läget för pedalen och ligga och belasta kontakten). När man trycker ned pedalen öppnas kontakten.

Principen är ungefär som en lampa som tänds när man öppnar en garderobsdörr. Eller som när man öppnar handskfacket. Ganska simpelt med andra ord! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de1b6763517f62def26fd9d7c1a4a58a.jpg
Som tidigare nämnt går vakuumledningarna som kommer in genom torpedväggen till dessa kontakter. Utöver det går även en seriekopplad elkabel från styrboxen för farthållaren från kontakten till kopplingen, vidare till den för bromsen samt vidare upp till kontakten för bromsljuset.

Om någon av dessa tre kontakter triggas kopplas farthållaren ur. Dessutom kan man alltid stänga av den på spaken. En väldigt säker konstruktion av Volvo om man frågar mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-659d3a37da17fc5b57a26d77644886eb.jpg
Den gula ledningen till farthållaren ansluts uppe vid instrumenthuset på ett stift som finns för hastighetssignal. En förutsättning är nämligen att farthållaren vet om vilken hastighet bilen håller. Det är genom att läsa av hastigheten och reglera gaspådraget med hjälp av vakuumbälgen som styrboxen lyckas upprätthålla den hastighet du har ställt in.

Nu var det dags att ansluta elen. En del drar massor av ledningar genom torpedväggen till batteriet när de sätter in extrautrustning. Ofta avsäkrar man inte ens det man ansluter. Så kallad EPA-el. Helt idiotiskt kan jag tycka, när det finns en så bra säkringsbox med massor av lediga anslutningar!

Säkring nummer 12 är dessutom avsedd för farthållare (Cruise Control) och alla ledningar som går dit är röd/blå så den blev det naturliga valet. Där finns det dessutom bara ström när tändningen är på. smile Anslöt den svarta jordkabeln till jordplinten i säkringsboxen.

Allt som står inom parentes på gruppförteckningen är antingen extrautrustning eller sådan utrustning som inte är sitter i alla modeller (t.e.x. overdrive).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-072c9b4ade210026cb8e02a548bc04a4.jpg
Med det gjort gick jag åter till frågan om gaswire! Jag fick tips av en kompis som arbetar på Volvo om en lång gasvajer som är till för högerstyrda 700-vagnar med B230E-motor. Jag beställde en ny sådan.

Lite justering av längden på hölje och vajer behövdes (jag behövde några centimeter extra vajer), så jag kortade höljet och monterade en justerbar nippel för att uppnå detta. Lite justering av gaspedalen behövde också göras för att full gas verkligen skulle vara full gas på pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-447ab9378f4d3d34936e7c4417dc5f5b.jpg
Nästa steg var att ordna fler infästningar. Jag tänkte använda de befintliga hålen vid pumpen, så jag byggde utifrån dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-82a407ef35a9e92b3756e8bf9b15c2b2.jpg
Då var ett fäste till på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b142f5393771b59692d1aca7d84f43f8.jpg
...och ytterligare ett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-151e125ef2e5453fbbd64ab25da34c59.jpg
Då återstod bara slipning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a21f069ed0b68a5d2d881b857d3ed17.jpg
Och målning. Sedan torktid. Sedan var det bara att montera och vrida på nyckeln!

Resultatet? Farthållaren funkar klockrent! Har redan hunnit köra en hel del motorväg. Det är riktigt gott att kunna ligga i motorvägsfart mil efter mil utan att behöva röra gasen. Så jag är helt klart nöjt med denna uppgradering! big_smile

Vill man öka hastigheten är det bara att hålla inne knappen längst ut på spaken tills man når önskad hastighet. Skulle man behöva bromsa eller stänga av farthållaren och sedan vill köra igång den igen är "resume"-knappen guld värd. Den tar en tillbaka till den senast inställda hastigheten (som den minns tills tändningen stängs av).

Mina 3 tips till dig som tänkt plocka av en farthållare på skroten:

1. På tidiga vagnar samt de vagnar som fått farthållare eftermonterat är kabelhärvan helt separat från övrig el i bilen och därmed mycket enkel att demontera. På senare vagnar ur 900-serien, där farthållare ingått i utrustningspaket går kabelhärvan däremot ihop med den övriga elen i bilen och är både krånglig och tar lång tid att separera. Välj en med separat härva om möjligt! smile

2. Tänk även på att du behöver ha en kontakt med fäste för frånkoppling av farthållaren även till kopplingspedalen om du har en manuell bil. Det är lätt att glömma detta om man plockar farthållaren från en automatväxlad. wink

3. Vakuumslangarna är ofta väldigt torrspruckna och färgar ofta av sig. Ta spolarledningar från 7/900-serien istället. Det gör alltid jag, då de håller mycket högre kvalitet och funkar perfekt (även till exempelvis laddtrycksmätare). big_smile

Hoppas detta var till hjälp för någon!

Senast redigerat av Loveless (29 juni 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
29 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Wow!
vilken write-up, den borde bli en sticky nånstans här på Garaget! Grymt jobbat! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
29 juni 2021 · 2 152 Inlägg

Bra jobbat!! Farthållare är underbart. big_smile

Jag har stänkskärmar passande bilar med innerskärmar runt om liggandes, alltså alla 4 (kombimodellen bak). Har ju annat till dig som ligger sedan ett bra tag tillbaka med... Kanske får försöka få tummen ur och ta en runda åt ditt håll någon gång. lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang