Köpråd bil

GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Hejsan !
Då frågans kärra börjar ge upp har vi börjat kolla på nyare. Vi har ca 12km till jobbet och kör ca 1000-1500 mil per år ungefär.

Kraven är att det är kombi/suv och drag. Frugan vill ha 4W men inget måste. Budget är ca 100k

Vi drar både båt/hästsläp ibland. Har kört Volvo 1,6 drive och Passat. Kollar en del på Volvo med D3 och D4 men priserna är rätt saftiga enligt mig. Någon som har tips på någon kärra som går billigt, är vettig och med lite hk i ? Vill så mycket som möjligt undvika verkstadsbesök så därför jag frågar för att öka chanserna.

Hade gott !

spillolja
24 juni 2021 · 4 014 Inlägg

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … sort=price
kan dock inte garantera att verkstadsbesöken uteblir

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Dem så schyssta ut. Har du en själv ? Hur är förbrukningen ?

spillolja
24 juni 2021 · 4 014 Inlägg

Nej jag har ingen, lade en sådan på minnet då miljöpartiet i Ronneby åkte runt i en sådan för att kolla upp sina val- plakat

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Aha, då får jag kontakta Miljöpartiet och se om dem har någon bra erfarenhet av den wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2021 · 17 379 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=10&cg=1020&q=freemont&sort=price
kan dock inte garantera att verkstadsbesöken uteblir

Hm. De är faktiskt inte så dåliga. Skulle nog säga att de är snällare mot plånboken än valfri Passat. Något elfel kan förekomma så kolla allt i elväg vid eventuellt köp. Starta bilen och låt den gå på tomgång med full AC på så vet du dessutom att den kyler ordentligt och motorn inte blir för varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Okey, låter ju vettigt. Hur är förbrukningen på dessa ?

spillolja
24 juni 2021 · 4 014 Inlägg

EN riktig bil tar 2 liter milen minst  wink

V6-bensin vill nog ha en hel del
om drifkostander prioriteras så välj en diesel

tag regnummer och slå upp:  https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb  efter tekniska data och förbrukning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Jo, det hade varit det bästa egentligen men frugan tillåter nog inte det..Yes, brukar kolla där men inte alltid det stämmer med vad dem faktiskt drar smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2021 · 17 379 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okey, låter ju vettigt. Hur är förbrukningen på dessa ?

Dieselmotorn vill nog ha 0,8 l/mil blandad körning. Bensinmotorn runt "hur mycket som helst".
Skatt på dieselvarianten: 5430:- /år.

Update:
Bensinmotorn på 281hk vil enligt Car.info gurgla i sig 1,13 l/mil. Räkna med strax över 1.2
Skatt på bensinsnurran är 3682:-

Senast redigerat av Hybrid_ (24 juni 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
24 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Vill ts ha så lite verkstadsbesök som möjligt skulle ja kolla på kia, toyota, lexus och kanske hyundai. Även volvo v70 håller ihop skitbra tycker ja sj. Ser flera ex varje dag som gått över 35-40.000mil utan problem. Plus v70 har billiga reservdelar och varenda meck i hela sverige kan dom nu ut och in.

GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Hmm, känns lite väl mycket tyvärr. Vill köra så billigt som möjligt. Kan annars köra min gamla Volvo anser jag 😂

GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

panda666 skrev:
Vill ts ha så lite verkstadsbesök som möjligt skulle ja kolla på kia, toyota, lexus och kanske hyundai. Även volvo v70 håller ihop skitbra tycker ja sj. Ser flera ex varje dag som gått över 35-40.000mil utan problem. Plus v70 har billiga reservdelar och varenda meck i hela sverige kan dom nu ut och in.

Ja är med inne på det. Dock kostar det ju därefter att köpa en Volvo. Kollar med lite på Toyota och dem verkar vettiga faktiskt !

panda666
24 juni 2021 · 4 228 Inlägg

GUPE94 skrev:

panda666 skrev:
Vill ts ha så lite verkstadsbesök som möjligt skulle ja kolla på kia, toyota, lexus och kanske hyundai. Även volvo v70 håller ihop skitbra tycker ja sj. Ser flera ex varje dag som gått över 35-40.000mil utan problem. Plus v70 har billiga reservdelar och varenda meck i hela sverige kan dom nu ut och in.

Ja är med inne på det. Dock kostar det ju därefter att köpa en Volvo. Kollar med lite på Toyota och dem verkar vettiga faktiskt !

är verkstadsbesök viktigt att undvika;) skulle ja kika på kia, 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först och följer med bilen och inte ägaren. Grymt när mycket går på garantin och man slipper betala. Toyota är också bra bilar. Tycker personligen kia är mycket finare;) har bra garantier och är billigare i inköp jämfört med likvärdiga bilar_^^ Man får alltså mycket mer bil för pengarna med en kia jämfört med en golf som kostar mycket mer och ger bara 2 års garanti lol.

GUPE94
24 juni 2021 · 97 Inlägg

Ja känns med som att det är ett bättre alternativ. Jämför med Volvo så får man några år nyare och även miltalen lägre med samma utrustning ungefär. Lutar mer åt Kia och Toyota i alla fall. Får åka och provköra lite innan man bestämmer sig. Alltid haft Volvo så kanske går ge mig denna gången wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juni 2021 · 14 007 Inlägg

GUPE94 skrev:
Hejsan !
Då frågans kärra börjar ge upp har vi börjat kolla på nyare. Vi har ca 12km till jobbet och kör ca 1000-1500 mil per år ungefär.

Kraven är att det är kombi/suv och drag. Frugan vill ha 4W men inget måste. Budget är ca 100k

Vi drar både båt/hästsläp ibland. Har kört Volvo 1,6 drive och Passat. Kollar en del på Volvo med D3 och D4 men priserna är rätt saftiga enligt mig. Någon som har tips på någon kärra som går billigt, är vettig och med lite hk i ? Vill så mycket som möjligt undvika verkstadsbesök så därför jag frågar för att öka chanserna.

Hade gott !

Hur menar du? Lite hk eller mycket hk?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
GUPE94
25 juni 2021 · 97 Inlägg

Menar med lite mer hk så vi drar en del båtsläp/hästsläp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang