Passat TDI 2.0 2008 - felkod P261A blev P261C efter byte av vattenpump

benzin
18 maj 2021 · 68 Inlägg

Hejsan, jag fick felkod P261A "Coolant pump B control circuit open" på min Passat. Jag har en VCDS så har kunnat göra ganska mycket felsökning med hjälp av denna.

Tittade lite på pump och såg inget direkt fel men köpte en ny pump och smackade dit. Provkörde den nya pumpen lite utan att ha anslutit vattnet och den verkade snurra men jag tyckte den lät lite märkligt (lite ojämnt och skramlande ljud). Testade även att koppla in gamla pumpen tillfälligt i kablaget och den verkade inte snurra alls så bytet var nog motiverat.

Felkoden P261A försvann men istället får jag P261C "coolant pump B control circuit low" i princip direkt när jag startar motorn!

Har jag tändningen på men utan motorn igång så verkar pumpen snurra (känns om man håller i den med fingrarna) och ingen felkod fås då. Men om jag startar motorn så kommer felkoden inom 10 sekunder. Av allt att döma så fungerar pumpen korrekt men bilskrället tycker ändå det är något fel på den. Kan påpeka att nya pumpen är en billig Ridex-pump från Autodoc så jag misstänker att det kanske är något med dess elektriska egenskaper som inte helt stämmer med vad bilen förväntar sig.

Finns det någon intrimning eller kalibrering som kan göras mot en ny pump? Några andra idéer om vad som kan vara fel? Har kollat säkringar och kablage så gott det går men inte hittat något speciellt...

PS har googlat lite och hittat andra hobbymekare som fått precis samma problem. Hittar ingen lösning dock.

Senast redigerat av benzin (18 maj 2021)

Jomn
18 maj 2021 · 34 Inlägg

benzin skrev:
Hejsan, jag fick felkod P261A "Coolant pump B control circuit open" på min Passat. Jag har en VCDS så har kunnat göra ganska mycket felsökning med hjälp av denna.

Tittade lite på pump och såg inget direkt fel men köpte en ny pump och smackade dit. Provkörde den nya pumpen lite utan att ha anslutit vattnet och den verkade snurra men jag tyckte den lät lite märkligt (lite ojämnt och skramlande ljud). Testade även att koppla in gamla pumpen tillfälligt i kablaget och den verkade inte snurra alls så bytet var nog motiverat.

Felkoden P261A försvann men istället får jag P261C "coolant pump B control circuit low" i princip direkt när jag startar motorn!

Har jag tändningen på men utan motorn igång så verkar pumpen snurra (känns om man håller i den med fingrarna) och ingen felkod fås då. Men om jag startar motorn så kommer felkoden inom 10 sekunder. Av allt att döma så fungerar pumpen korrekt men bilskrället tycker ändå det är något fel på den. Kan påpeka att nya pumpen är en billig Ridex-pump från Autodoc så jag misstänker att det kanske är något med dess elektriska egenskaper som inte helt stämmer med vad bilen förväntar sig.

Finns det någon intrimning eller kalibrering som kan göras mot en ny pump? Några andra idéer om vad som kan vara fel? Har kollat säkringar och kablage så gott det går men inte hittat något speciellt...

PS har googlat lite och hittat andra hobbymekare som fått precis samma problem. Hittar ingen lösning dock.

Kan bara svara med att ingen kalibrering behövs av en ny pump, bytt på några VW (dock delar från stora kedjor i Sverige) och har bara monterat och startat. Har för mig märket är Airtex 🙂

Apropå billigare delar från exempelvis Tyskland så har jag ibland fått defekta givare, felkoden har alltså varit kvar trots ny reservdel. Köpte en i Sverige och felkoden försvann 🙂 så kan ju vara något sådant.

/ Jomn

benzin
24 maj 2021 · 68 Inlägg

Jomn skrev:
Kan bara svara med att ingen kalibrering behövs av en ny pump, bytt på några VW (dock delar från stora kedjor i Sverige) och har bara monterat och startat. Har för mig märket är Airtex 🙂

OK tack för infon! Då vet jag att jag troligtvis inte behöver in och pilla med VCDS:en igen.

Jomn skrev:
Apropå billigare delar från exempelvis Tyskland så har jag ibland fått defekta givare, felkoden har alltså varit kvar trots ny reservdel. Köpte en i Sverige och felkoden försvann 🙂 så kan ju vara något sådant.

Det låter ganska rimligt. Jag har kontaktat Autodoc om detta problem så vi får se vad de säger. Hoppas på att få en ny pump (ev av dyrare sort) att testa med...

benzin
29 juni 2021 · 68 Inlägg

En liten uppdatering följer här.

Jag beställde en ny pump av annat fabrikat (Dolz) då jag misstänker att det helt enkelt är pumpen som är lite "out of spec" för att bilen ska acceptera det. Tyvärr upptäckte jag att den nya pumpen ser helt identisk ut med den förra som jag beställde som när som på tillverkarnamnet. Provade att sätta i pumpen i bilen och mycket riktigt - samma felkod med denna pump.

Jag satte mig återigen och kollade på pumpar på Autodoc. Upptäckte då att originalpumpen har en liten logga i form av ett "P" vilket indikerar en tillverkare som heter Pierburg. Så nu har jag beställt en sådan pump att testa med istället.

zzr94092
29 juni 2021 · 4 378 Inlägg

Varför inte köpa en riktig pump från början,? Allt trassel med skräpsaker, bytas ,och åter bytas,vad kostar pumpen på nätet? Vad kostar en riktig pump i Sverige?

benzin
30 juni 2021 · 68 Inlägg

zzr94092 skrev:
Varför inte köpa en riktig pump från början,? Allt trassel med skräpsaker, bytas ,och åter bytas,vad kostar pumpen på nätet? Vad kostar en riktig pump i Sverige?

Hade jag vetat att pumparna betedde sig så här så hade jag såklart inte köpt dem. Nu kommer jag reklamera båda icke-fungerande pumparna så jag får ju förhoppningsvis pengarna tillbaka. Priset för dem var ca 500 resp. 700 kr. Den senaste jag beställde kostade ca 1000 kr så rimligtvis är kvalitén lite högre.

Sen tror jag knappast det spelar någon roll VAR man köper pumpen. Det enda relevanta är ju fabrikat.

husseman
30 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, Pierburg är oem på massor av bilar, Ridex lär aldrig bli det på nån..-
finns så mkt. skit att köpa för billig penning..vissa funkar o vissa inte. Men att felsöka o inte veta om man får rätt o fungerande grejer..blir för dyrt om man ska räkna in tiden. Är man en arbetande bilmekaniker, så kan man inte hålla på med skitdelar. Är man arbetssökande fritidsforskare, så kan man lägga hur mkt. tid som helst på skitdelar. - Ibland funkar det. Lycka till.

mvh/husse

benzin
2 juli 2021 · 68 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Pierburg är oem på massor av bilar, Ridex lär aldrig bli det på nån..-
finns så mkt. skit att köpa för billig penning..vissa funkar o vissa inte. Men att felsöka o inte veta om man får rätt o fungerande grejer..blir för dyrt om man ska räkna in tiden. Är man en arbetande bilmekaniker, så kan man inte hålla på med skitdelar. Är man arbetssökande fritidsforskare, så kan man lägga hur mkt. tid som helst på skitdelar. - Ibland funkar det. Lycka till.

mvh/husse

Tid är pengar för mig också. Jag vill såklart inte lägga flera timmar på arbete bara för att spara några kronor i material. Problemet är att det inte är så lätt att veta vilka märken/delar som är bra och vilka som inte är bra. T.ex. så har jag köpt Ridex-delar tidigare och tyckt att de verkar fungera OK.

Vilka märken är bra resp. dåliga enligt dig?

benzin
8 juli 2021 · 68 Inlägg

Ännu en uppdatering....

Monterade Pierborg-pumpen och som jag trodde så fungerade den - inga felkoder!

Så nu ska jag reklamera de båda andra pumparna.

benzin
2 augusti 2021 · 68 Inlägg

Nu har jag lyckats reklamera båda pumparna och fått pengarna tillbaka. Det krävdes väldigt många mail till Autodoc för att få dem att fatta.

Pumparna fick jag behålla så jag får väl skänka bort dem till någon mindre nogräknande bilmek smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 669 Inlägg

men körde dom utan vatten eller med vatten? för den övervarvar utan motstånd vilket kan ställa till det?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
6 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

benzin skrev:
Nu har jag lyckats reklamera båda pumparna och fått pengarna tillbaka. Det krävdes väldigt många mail till Autodoc för att få dem att fatta.

Pumparna fick jag behålla så jag får väl skänka bort dem till någon mindre nogräknande bilmek smile

Hehe- ta nån av Feltemanissarna här..de e´vana vid delar som "nästan fungerar...ibland"  - o åker säkert o byter dom på sin lokala Feltemabutik, o får nya som kan funka. Eller hittar på nåt annat hyss, så de kan få nya delar-från skräp..till skräp. (eller om de har tur, riktiga grejer) . Finns folk som har så mkt. fritid i detta land så man kan lägga månader på att bråka om en H7 lampa... man själv bytt. Som satt på fel håll vid Bes.
Lycka till.
mvh/husse

benzin
12 augusti 2021 · 68 Inlägg

Growe skrev:
men körde dom utan vatten eller med vatten? för den övervarvar utan motstånd vilket kan ställa till det?!

Självklart körde jag med kylvatten i systemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang