Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag gör så gott jag kan.
  • 110 Följare
  • 546 010 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2021
Mack Forum- och sitemoderator
2 juli 2021 · 26 136 Inlägg

Steff240 skrev:
Är det elektrisk bränslepump på dom där? Modernt cool

Annars är det väl som vanligt när något inte startar; Kolla gnista, kolla bränsletillförsel osv...

Tack för tipsen!
Alltså, jag är ju grönare än grön när det kommer till sånt här.
Men i min värld så torde i alla fall pumpen drivas av ström, och är till exempel säkringarna fulla med
smuts så når väl inte heller strömmen fram?
Men ska kolla gnista och hela den biten också. En sak i taget känns som en plan.

Vettemannen skrev:
Ja, det var ett tag sen du uppdaterade Mazdan. Hoppas du får igång den.

/Benny

Tack Benny!
Jo var ett tag sedan nu. Alldeles för länge sedan.
Har för övrigt något kul på gång, som gäller både Mazdan och min 240 - nämligen ett ordentligt garage!
Men mer om detta kommer framöver..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2021 · 14 042 Inlägg

Mack skrev:

Steff240 skrev:
Är det elektrisk bränslepump på dom där? Modernt cool

Annars är det väl som vanligt när något inte startar; Kolla gnista, kolla bränsletillförsel osv...

Tack för tipsen!
Alltså, jag är ju grönare än grön när det kommer till sånt här.
Men i min värld så torde i alla fall pumpen drivas av ström, och är till exempel säkringarna fulla med
smuts så når väl inte heller strömmen fram?
Men ska kolla gnista och hela den biten också. En sak i taget känns som en plan.

Vettemannen skrev:
Ja, det var ett tag sen du uppdaterade Mazdan. Hoppas du får igång den.

/Benny

Tack Benny!
Jo var ett tag sedan nu. Alldeles för länge sedan.
Har för övrigt något kul på gång, som gäller både Mazdan och min 240 - nämligen ett ordentligt garage!
Men mer om detta kommer framöver..

Vad trevligt!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
2 juli 2021 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad trevligt!!!

/Benny

Jo tack..knappt man vågar tro på det själv, haha.
Men som sagt, mer kommer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Har nu läst igenom ALLA sidor och tycker du gjort helt rätt att bevara den orginal 👍.
Önskar jag gjort samma som du fast med min morfars bil en volvo 144 -68 1 ägare(morfar) helt orginal inte ens en stereo fanns det.

Men som andra skrev få tummen ur nu och börja fixa 😁😁 även 240:in (som jag också följer) 👍

Ang stereo i din bil så tror jag att det ska vara nått sånt här typ fast till mazda då 😊

https://www.google.com/url?sa=t&sou … 3Betou-_Sl

Senast redigerat av turbonova (7 juli 2021)

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
Har nu läst igenom ALLA sidor och tycker du gjort helt rätt att bevara den orginal 👍.
Önskar jag gjort samma som du fast med min morfars bil en volvo 144 -68 1 ägare(morfar) helt orginal inte ens en stereo fanns det.

Men som andra skrev få tummen ur nu och börja fixa 😁😁 även 240:in (som jag också följer) 👍

Ang stereo i din bil så tror jag att det ska vara nått sånt här typ fast till mazda då 😊

https://www.google.com/url?sa=t&sou … 3Betou-_Sl

Haha, kul att du har orkat läsa alla sidor!

Ska ut i garaget idag har jag tänkt. Försök nummer två till en uppstart.

Snygg stereo du länkade för övrigt. Påminner lite om stereon jag faktiskt köpte men blev bestulen på ur mitt förråd.
Får se om det blir någonting liknande framöver.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Funderade lite på om det inte kan va mekanisk bränslepump, har du nån säkring som går till bränslepump?
Annars tror jag att det bara är att mala på starten en stund, eftersom det va tomt i tanken när du skulle "slanga" ur den så är det säkert tom i slangar också.
Har du nån bild på motorutrymmet?

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
Funderade lite på om det inte kan va mekanisk bränslepump, har du nån säkring som går till bränslepump?
Annars tror jag att det bara är att mala på starten en stund, eftersom det va tomt i tanken när du skulle "slanga" ur den så är det säkert tom i slangar också.
Har du nån bild på motorutrymmet?

Ursäkta den dumma frågan, men vad är skillnaden på mekanisk pump och elektrisk?
Båda kräver väl ström för att fungera? Antar det har med sättet de arbetar på?

Ska pytsa i mer bränsle har jag tänkt. Sen har jag köpt startgas som förhoppningsvis ska väcka saker till liv.
Går den på startgas så vet man ju alla fall om det är bränslerelaterat eller inte.

Kan ta lite foton när jag kommer ut dit smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

En mekanisk pump drivs av kamaxeln.

Mekaniska bränslepumpar drivs direkt av motorns kamaxel via en en mekanisk anordning som påverkar ett membran via en tryckfjäder och en returfjäder som trycker membranet tillbaka.

Enligt wiki 😊

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
En mekanisk pump drivs av kamaxeln.

Mekaniska bränslepumpar drivs direkt av motorns kamaxel via en en mekanisk anordning som påverkar ett membran via en tryckfjäder och en returfjäder som trycker membranet tillbaka.

Enligt wiki 😊

Aha..
Haha. Så fel man kan ha. Tack för dagens lärdom, hehe.
Jo men lär väl vara något sådant i min då.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Ja skulle tro det men man vet aldrig 😊 då tar det en stund för pumpen att suga fram bränsle 😁.

vEight Baronen
7 juli 2021 · 1 434 Inlägg

Du har garanterat mekanisk pump på bilen 🙂 Ibland kan det vara svårt för pumpen att få tag på soppan när det har stått länge. Finns lite olika sätt att hjälpa den på traven. Ett är att lossa slangen/ledningen vid förgasarn och blåsa med tryckluft i tanken och täta tankhålet med en trasa. Ett annat är att suga vid förgasarn med en vacuumpump, typ oljesug eller liknande. Har du kollat så du har gnista också? Blir ofta lite oxid på brytarspetsarna när dom får stå länge. Du kan lossa tändspolens kabel vid fördelarn och hålla änden ett par millimeter från jord. Slår det gnistor där när någon kör på starten så är det lugnt. 👍

Senast redigerat av vEight (7 juli 2021)

Elbilar kan dra åt helvete.
Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
Ja skulle tro det men man vet aldrig 😊 då tar det en stund för pumpen att suga fram bränsle 😁.

vEight skrev:
Du har garanterat mekanisk pump på bilen 🙂 Ibland kan det vara svårt för pumpen att få tag på soppan när det har stått länge. Finns lite olika sätt att hjälpa den på traven. Ett är att lossa slangen/ledningen vid förgasarn och blåsa med tryckluft i tanken och täta tankhålet med en trasa. Ett annat är att suga vid förgasarn med en vacuumpump, typ oljesug eller liknande. Har du kollat så du har gnista också? Blir ofta lite oxid på brytarspetsarna när dom får stå länge. Du kan lossa tändspolens kabel vid fördelarn och hålla änden ett par millimeter från jord. Slår det gnistor där när någon kör på starten så är det lugnt. 👍

Man tackar och bockar för tipsen!
Och ja, nu är det konstaterat att det är mekanisk pump. Hittade den på motorn, hehe.





Uppdatering!

210707




Efter lite shoppande i stan var jag så förbi garaget där jag har Mazdan parkerad. Nu jäklar, tänkte jag. Nu ger vi det ett rejält försök!
Försökte ju häromdagen att få igång maskineriet men han stod bara och tuggade, varför jag idag hällde i det sista av bränslet (tio liter nu i tanken)
och gav det ett nytt försök.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-53a2007d504e8501f2544d685a07ea53.jpg
Damm och jävelskap över hela bilen. Ett tydligt tecken på att den har fått stå alldeles för länge. Men livet har som kommit emellan..sorry!

Första startförsöket kammade noll. Så letade fram den nya burken med startgas och helt enkelt gav luftburken en jävel. Bör här säga att jag aldrig personligen har sysslat med sådana här saker så med ett finger pluggat i ena örat i tron om att hela garagelängan skulle explodera så provstartade jag igen..och tamefan så puffade den ju till.
Gav därför ett par nya duster med startgas och faktiskt så händer det ju något. Men inte mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ae78c064532c9bf4b673889671e7a45c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5fabc94a5db4185427d98aa046220453.jpg

Lyckligtvis var idag en garagegranne och de facto granne ute i sitt garage. Han har hjälpt mig mycket, bland annat med mopeden, och med förslag och idéer från honom gav jag mig på att plocka ur tändstiften för att rengöra dessa och kolla gnistorna.
En händig människa här hade förmodligen hittat rätt storlek på hylsan på direkten, men sån är inte jag. Hade långa hylsor som var 19 och 21 och ingen av dessa tycktes fungera. Hade även en 21:a i verktygslådan men rörde inte den utan fick en krånglig tändstiftsmanick från min granne att jobba med..så det tog ett tag att bara få ut första stiftet.
Särskilt eftersom klanten..alltså undertecknad..får för sig att prova en hylsa mätt i tum som visserligen föll på plats..men då höll jag inte på att får ur eländet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-aabc05d6980d6b75aac0e31e8709cb00.jpg

Men till slut så. Med en tång så kom den ut..och föll ner till golvet under bilen. Ligger kvar där ännu.
Insåg efter mycket om och men att 21:ans hylsa faktiskt funkar..och satan vad mycket enklare det blev med ett spärrskaft! Ut med alla stift, tjoff tjoff, och rengöra dem medelst stålborste och papper. Var alldeles svarta och som..geggiga. Blev mycket bättre.
Under tiden hann det komma lite regn, vilket fick en att vara glad att man åtmindstone har tak över huvudet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ac02af260f66f37e93dc7aea298bc514.jpg

Nåväl. Grannen hjälpte mig att kolla gnistorna, och det var okej. Ska nog införskaffa nya stift ändå. Och nya oljor självklart. Med luftburken bortplockad och startgas direkt ner i förgasaren så startar den nu också upp och gick i några sekunder..så kanske det ändå kommer fram lite bränsle ändå?
Men han tror att vi behöver lossa på pumpen och undersöka denna. Känns potentiellt i min värld..men vad vet jag. Känner mig helt borta när det gäller sånt här..men lär mig gärna!

Så. Det är här vi nu står. Fortsättning i morgon!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbonova gillar en riktig burnout
7 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Då är han snart igång igen då 😊

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
Då är han snart igång igen då 😊

vEight skrev:
Snart så! 👍

Hoppas på det!
Känns jäkligt hoppfullt i alla fall.

Edit: Tack som sjutton för tipsen förresten. Alla tips och förslag är alltid - alltid! - välkomna.
Det är sådant som tar en framåt. I det här fallet känns det dessutom som att man är på rätt väg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2021 · 26 136 Inlägg

Uppdatering!

210708






Ja..det gick väl inte som planerat idag.
Vid närmare eftertanke har nog ingenting gått som det skulle idag..men ibland har man såna dagar också.

Började med att hissa upp bilen. Min garagegranne som hjälpte mig så mycket igår hade öppnat sin port men var ute
på vift någonstans så jag tänkte vara lite effektiv och helt enkelt höja upp bilen och göra klart för när han väl dyker upp.
Hinner dock bara höja en liten bit innan jag inser att jag stoppat in stången åt fel håll i domkraften, så när jag drar ut
denna så fjädrar..vadfasendetnuheter..den som man stoppar in stången i (inga snuskiga tankar här inte..) och vips
kunde jag varken hissa upp eller sänka bilen.
Men med lite knåpande med verktyg så fick jag ner skiten, och började helt enkelt om från början. Nåväl.

Under tiden som jag väntar på min granne så plockar jag bort det lilla plastskyddet undertill framtill. Som en sorts bukplast.
Fyra skruvar och den är borta. Inga problem. Sedan tittar jag på luftburken och inser att den nog ska få sig lite kärlek.
Så fotograferar denna från lite olika håll, för i framtiden vill jag även kunna kopiera logotyperna uppepå denna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-24bafa38206b5af42ccc39c408e5fcdf.jpg

Hursom. Min gode granne/garagegranne dyker upp och jag måste verkligen här berömma honom. Han slänger sig in under min bil
och han mekar lös bränslepumpen på nolltid. Detta trots att det formligen ångar i garaget av hetta.
Pumpen i sig, en pump bör nämnas som förmodligen och till största säkerhet bör vara originalpumpen, ser okej ut. Jag har ärligt talat ingen aning
om hur man ser på att en pump är "bra" eller "dålig" men min granne sköljde ur den med ren bensin och allehanda sprayer, plus sköt luft igenom och så långt så bra. På pumpen satt det dock en fjädrande grej som..inte fjädrade något nämnvärt. Hur mycket ska dessa "fjädra" egentligen?
Försökte hitta någon guide på youtube men där fanns det mest bara service på moderna pumpar så det gav inte så mycket den vägen.
Hursom. Vi monterade tillbaka pumpen i hopp om att den ändå var okej..vilket skulle visa sig vara ett mindre helvete. Det var packningar som inte ville ligga på plats och skruvar som skulle in samtidigt..men till slut så.
Provstart på nytt..och fortfarande inget resultat.
Bränslefiltret då? Ja det är ett idag gammalt filter från..*host* Biltema..så detta ska förstås bytas. Men det hade genomflöde så torde i alla fall fungera.
Däremot kommer det inget bränsle ens till detta filter, så antingen suger inte pumpen såsom den ska, eller så är det stopp i ledningen?
Det senare skulle inte heller förvåna mig eftersom bilen har stått så länge nu.
Vi provar även tipset att blåsa ner i tanken, men ingen skillnad.
Så nu är jag på jakt efter en ny pump..det kan i alla fall inte skada. Och ett nytt filter. Och något som heter STP. Ska tydligen kunna lösa upp saker i tanken.

Men sen kom något som irriterade mig förmodligen mest, nämligen skador på bilen.
Som bekant har den inte rört sig ur fläcken på flera år. Fler än vad jag egentligen vill erkänna.
Så att då upptäcka att den har flera skador i lacken gör mig förbryllad..eller inte. Har ju en garagegranne i så att säga samma rum. Det får plats två bilar i samma garage, där vi har en port var..så det är ju inte så svårt att räkna ut vem som har åsamkat dessa skador. Men att bevisa det är en annan sak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-7955183c3873569eaf84710dc0a23c34.jpg
Dörruppslag i sidan av min förardörr?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-02d1606ead262a1d8e30f9b584c96c0c.jpg
Flera skrapmärken längst hela sidan av dörren, plus en rejäl chippning i dörrkarmen.

Suck. Men jag får skylla mig själv antar jag. På ett eller annat sätt så brukar sådana här saker vara mitt eget fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbonova gillar en riktig burnout
8 juli 2021 · 1 174 Inlägg

Men va faan 😠 va är det för idiot som inte har koll på sin egen bil eller är ärlig och pratar med dig.

Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2021 · 26 136 Inlägg

turbonova skrev:
Men va faan 😠 va är det för idiot som inte har koll på sin egen bil eller är ärlig och pratar med dig.

Jadu..han hoppas väl att jag inte skulle upptäcka det.
Svårt att säga. Vet om att de åtmindstone har ett barn och det kan ju lika gärna vara barnet som slängt upp dörren ovarsamt.
Det är bara så jäkla tråkigt. Fan, omlackad och allting.
Men det är bara en ytterliggare sak att lägga till på fixa-listan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
caromania Forummoderator
9 juli 2021 · 9 296 Inlägg

Surt med lacken, riktigt dåligt oavsett vem som orsakat det. Men bit ihop!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2021 · 26 136 Inlägg

caromania skrev:
Surt med lacken, riktigt dåligt oavsett vem som orsakat det. Men bit ihop!

Mjo.
Brukar träffa honom då och då när jag jobbar så tror jag får prata med honom då.
Tänker inte kräva honom på något men bara diskutera saken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang