Problem med automatlåda BMW 540

MFred
18 juli 2021 · 164 Inlägg

Hej! Har bekymmer med automatlådan och tänkte kolla om någon har råkat ut för samma problem och har lite tips.

Bil: e39 540iat -02 (26.800mil)

Symptom:
Växlar jättefint kall, inget slir eller konstiga ljud. Efter ca 5min körning så dör bilen till och startas direkt igen automatiskt och felmeddelandet "getriebenotprogram" dyker upp. Lådan går i felsäkert läge och låser sig på 4ans växel och slirar därmed extremt. Startar man om bilen så kan man köra 5min till innan samma sak händer.

Har läst felkoder och jag har en på ATF temperature. Kollade i dataströmmen och där stod det till min förvåning 175c(!). Dock så tvivlar jag på att detta stämmer då jag läste av den två dagar efter att den bara hade stått still och då visade den också 175c. Den tempen rör sig inte ur fläcken, och den växlar som sagt fint första 5 min.

Batteriet är sprillans och generatorn laddar fint(har läst att den kan gå i felsäkert läge pga låg spänning).
Förra ägaren ska ha bytt ATF ganska nyligen. Jag har bara ägt bilen en vecka.


Så vad kan det bero på? Har själv funderat på; igensatt oljekylare till lådan, låg nivå på atf (den går i felsäkert läge när den börjar bli varm).
Kan det ha med tempgivaren att göra? Isåfall borde den väl gå i felsäkert läge direkt från start?

Tar gärna emot tips och synpunkter.
Tack på förhand! /Fredrik

MFred
3 augusti 2021 · 164 Inlägg

Kan uppdatera ifall någon googlar och har samma problem i framtiden:

generatorn laddade 13-18v sporadiskt och satte lådan i FSM. Bytte generatorn och problemet försvann smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang