Är det skadligt att ladda en elbil till 100%?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april · 11 079 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag är också tveksam till att km-skatt skulle införas. Jag tror mer att regeringen fortsätter med olika ekonomiska styrmedel i form av punktbeskattning och straffskatter. Inte heller helt omöjligt att dom plötsligt gör helt om och straffskattar ihjäl elbilar för att något nytt dykt upp på marknaden... Minns etanolen och snåldieslarna...!

ja min polo gick från en perfekt miljöbil till att vara det värsta man någonsin kan köpa på en sec..
jag förstår inte hur dom tänker när dom hela tiden ändrar sig och på något skumnt sätt tror att folk får det lättare att välja det bästa alternativen när dom blir rånade på alla sina pengar av staten.  det är ju inte så att chansen ökar att man kan göra ett bra val.

men det är klart när samhället är byggt för att man ska ha så stora lån man bara kan och hela samhället är uppbyggt runt en lånebubla. där igentligen inte många äger ett skit

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
valle22 Smidd i rostigt stål
22 juli · 913 Inlägg

Vettemannen skrev:

viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Går inte att ladda ett batteri till 100%... det kommer stå 100% i displayen för att få folk att tro den är fulladdad. 80-85% har man när den visar 100% i dislayen.

Så att den står inkopplad gör inget ...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Renault Zoe (2019)
viccoA
22 juli · 2 914 Inlägg

valle22 skrev:

Vettemannen skrev:

viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Går inte att ladda ett batteri till 100%... det kommer stå 100% i displayen för att få folk att tro den är fulladdad. 80-85% har man när den visar 100% i dislayen.

Så att den står inkopplad gör inget ...

Tesla har nästan inga marginaler, dvs när det står 100% är det nästan det som är i batteriet, samma gäller neråt.

Nu med Teslas nya LFP-batterier (koboltfria) kan man ladda till 100% verklig laddning alltid utan att de tar skada sägs det.

torsen
22 juli · 5 194 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.

Har jag aldrig hört talas om att kylvätskan ska bytas vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen.
Har ägt många bilar och köpt bortåt 30-talet av dem nya.
Däremot fick jag lära mig, som serviceingenjör hos en svensk biltillverkare, att man INTE ska byta kylvätskan i onödan.
Endast kolla och ev justera fryspunkten.
OM man ska byta kylvätska ska man använda destillerat/avjoniserat vatten samt frysskydd - i lämpliga delar.
Fyller man på med vanligt vatten innehåller det kalk, som avsätter sig i kylvattenkanalerna.

Var god nämn ett enda bilfabrikat som kräver att kylvätskan ska bytas vartannat år, tack.

Brådhis * Voff voff *
23 juli · 7 098 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.

Har jag aldrig hört talas om att kylvätskan ska bytas vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen.
Har ägt många bilar och köpt bortåt 30-talet av dem nya.
Däremot fick jag lära mig, som serviceingenjör hos en svensk biltillverkare, att man INTE ska byta kylvätskan i onödan.
Endast kolla och ev justera fryspunkten.
OM man ska byta kylvätska ska man använda destillerat/avjoniserat vatten samt frysskydd - i lämpliga delar.
Fyller man på med vanligt vatten innehåller det kalk, som avsätter sig i kylvattenkanalerna.

Var god nämn ett enda bilfabrikat som kräver att kylvätskan ska bytas vartannat år, tack.

Byte av kylvätskan ingår väl i serviceplanen för dom allra flesta bilar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang