Frågor kring problem med vattenpump (?) på Passat från 2012

Diskis
23 juli 2021 · 5 Inlägg

Tjenare!

Efter en långkörning på ca 50 mil så upptäckte jag plötsligt hur min Passat från 2012 med en mätarställning på ca 16 600 mil hade ett knackande missljud från motorutrymmet, tydliga nog att klart höras in till kupén med huven stängd. Knackningarna är jämna och ökar/minskar i takt med varvtalen, men försvinner i stort sett helt när jag snabbt varvar upp till över ca 2000 varv. Jag noterade att knackningarna uppstod i takt med en snurrande rem under huven, men har själv inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna dra några slutsatser utifrån det.

Jag åkte in till min lokala auktoriserade serviceverkstad för en bedömning, och där kunde man snabbt och förtroendeingivande konstatera att det är vattenpumpen som börjar ge upp, och att jag inte bör köra med bilen innan detta är åtgärdat. Som jag förstår det så är det den roterande delen på vattenpumpen vid remmen som wobblar vid rotation(?) och därmed orsakar missljudet. Jag har fått ett offererat pris på nästan 10 000 kronor för att byta hela kylvätskepumpen med tillhörande delar.

Nu till mina frågor:

1. Att börja göra kostsamma ingrepp på bilen, för att sedan få reda på att det inte löst problemet är det värsta som finns för någon som inte har koll. Är det rimligt att anta att det här kan ligga bakom missljudet?

2. Dum fråga kanske, men om det endast är den roterande skivan som wobblar, är det verkligen nödvändigt att byta hela kylvätskepumpen? Eller går det att endast lösa problemet med skivan?

3. Såvitt jag vet har pumpen aldrig blivit utbytt på den här bilen. Är det normalt att den slits ut efter dryga 16 000 mil, och att den då behöver bytas? Om inte, vad är anledningen till att den här typen av problem uppstår?

4. Nu förstår jag att en auktoriserad serviceverkstad inte lämnar de billigaste priserna. Men är 10 000 kronor rimligt för ingreppet som krävs? Det ska tilläggas att min bil har kamkedja. Som jag har förstått det är det här annars någonting man gör i samband med kamremsbyte.

Sjukt tacksam för alla svar/input jag kan få! ☺️

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2021 · 14 039 Inlägg

Diskis skrev:
Tjenare!

Efter en långkörning på ca 50 mil så upptäckte jag plötsligt hur min Passat från 2012 med en mätarställning på ca 16 600 mil hade ett knackande missljud från motorutrymmet, tydliga nog att klart höras in till kupén med huven stängd. Knackningarna är jämna och ökar/minskar i takt med varvtalen, men försvinner i stort sett helt när jag snabbt varvar upp till över ca 2000 varv. Jag noterade att knackningarna uppstod i takt med en snurrande rem under huven, men har själv inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna dra några slutsatser utifrån det.

Jag åkte in till min lokala auktoriserade serviceverkstad för en bedömning, och där kunde man snabbt och förtroendeingivande konstatera att det är vattenpumpen som börjar ge upp, och att jag inte bör köra med bilen innan detta är åtgärdat. Som jag förstår det så är det den roterande delen på vattenpumpen vid remmen som wobblar vid rotation(?) och därmed orsakar missljudet. Jag har fått ett offererat pris på nästan 10 000 kronor för att byta hela kylvätskepumpen med tillhörande delar.

Nu till mina frågor:

1. Att börja göra kostsamma ingrepp på bilen, för att sedan få reda på att det inte löst problemet är det värsta som finns för någon som inte har koll. Är det rimligt att anta att det här kan ligga bakom missljudet?

2. Dum fråga kanske, men om det endast är den roterande skivan som wobblar, är det verkligen nödvändigt att byta hela kylvätskepumpen? Eller går det att endast lösa problemet med skivan?

3. Såvitt jag vet har pumpen aldrig blivit utbytt på den här bilen. Är det normalt att den slits ut efter dryga 16 000 mil, och att den då behöver bytas? Om inte, vad är anledningen till att den här typen av problem uppstår?

4. Nu förstår jag att en auktoriserad serviceverkstad inte lämnar de billigaste priserna. Men är 10 000 kronor rimligt för ingreppet som krävs? Det ska tilläggas att min bil har kamkedja. Som jag har förstått det är det här annars någonting man gör i samband med kamremsbyte.

Sjukt tacksam för alla svar/input jag kan få! ☺️

Det här är min bedömning:
1. Svaret är ja, det är rimligt att detta ligger bakom ljudet.
2. Skivan sitter fast på vattenpumpsaxeln , så till 100% så är vattenpumpen sopslut.
3. Allt håller inte för evigt. Det är normalt slitage.
4. Eftersom du har kamkedja så kan man inte göra detta byte ihop med ett kamremsbyte. Anledningen till att man gör detta ihop med kamremsbyte är att man annars måste göra jobbet två gånger.

Nu säger jag inte att det är vattenpumpen men har verkstaden sagt det så får du lita på det eller åka till en annan verkstad och fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
valle22 Smidd i rostigt stål
23 juli 2021 · 933 Inlägg

Vanligt fel på dessa vattenpumpar sedan det sitter en magnetkoppling. Dessa har reviderats ett par gånger sedan man haft kvalitéts problem ifrån VAG.

Mindre rörliga delar är orsaken man väljer att ha en vattenpump som bara går när den behövs samt få upp arbetstemperaturen snabbare därmed få ner avgasemissionerna.

Så där är en annan tanke bakom det hela än dyrare eller bränslespars argumenten

Senast redigerat av valle22 (23 juli 2021)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Utmarks-Loke
23 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Det är ju ett sätt att jaga de där sista 0,0001 liter per mil. Om vattenpumpen bara går när den behövs så drar ju motorn, i teorin, lite mindre. På andra bilar har de valt att göra vattenpumpen elektrisk istället, och då blir det ännu dyrare när det är dags att byta. Men det kan jämföras med  volvo 740 där pumpen går permanent, men kostar 400kr och vilken dräng som helst kan göra jobbet på någon timme. Då inser man hur vansinniga dagens bränslebesparande åtgärder är. Det är ju inte bara vattenpumpen, det är ju många andra delar som är lika dumt designade för att ge teoretisk bränslebesparing med stora kostnader till följd. Exempelvis underdimensionerade kamkedjor som skall snurra lättare, om vi ändå är inne på VAG.

panda666
23 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Skulle aldrig någonsin betala dom pengarna för en jäkla pumpfan. Skulle leta fram en billigare verkstad som gör det för halva priset eller mindre. Jisses vad dyrt. Som ovanför sa det kostar typ 300-400kr för en pumpjävel till 740 och vem som helst kan byta den på runt en halv timma. Det är sånt som skrämmer mig att inte köpa en modern bil^^

jaka54
23 juli 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Håller med! 10000:- skulle jag aldrig betala! - Du kan inte göra jobbet själv?! Pumpen i sig kan ju inte vara så dyr...men det är ju antagligen trångt i motorrummet vilket krånglar till det. På min Audi 100 Avant från -89 sitter vattenpumpen lätt åtkomlig.

simlar
23 juli 2021 · 5 524 Inlägg

Vattenpumpen på dessa årsmodeller av 1,4TSI med turbo och kompressor så sitter kompressorns magnetkoppling inbyggd i vattenpumpen.

Pga detta kostar en ny original vattenpump runt 7000kr!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2021 · 14 039 Inlägg

simlar skrev:
Vattenpumpen på dessa årsmodeller av 1,4TSI med turbo och kompressor så sitter kompressorns magnetkoppling inbyggd i vattenpumpen.

Pga detta kostar en ny original vattenpump runt 7000kr!

Fy fan vilken idiotiskt konstruktion.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
23 juli 2021 · 4 250 Inlägg

simlar skrev:
Vattenpumpen på dessa årsmodeller av 1,4TSI med turbo och kompressor så sitter kompressorns magnetkoppling inbyggd i vattenpumpen.

Pga detta kostar en ny original vattenpump runt 7000kr!

Fy kuken vad dyrt!

Hitta vattenpump hos skruvat för 4000kr, autodoc för 2000kr, och ebay för typ 1000kr nån av dom måste funka!? sen bara o lämna in hos nån tomte som kan byta det billigt.

Diskis
24 juli 2021 · 5 Inlägg

Tack för alla svar hörni! Värdefullt, det låter som att vi är på rätt spår här med andra ord - och det är det viktigaste. Som ni säger så tycker jag 10 000 kronor känns saftigt. Jag fick intrycket av serviceteknikern att det trots allt var en del jobb just på grund av det väldigt trånga utrymmet - och att det skulle innebära att de behöver plocka isär en del för att montera ny vattenpump. Men jag har å andra sidan inte kunskapen att bedöma HUR mycket jobb det rör sig om, eller kostnaden för de olika delarna som krävs.

Jag kommer absolut att ta in offerter från flera andra ställen, och då även ställen som inte kör med originaldelar. Här är jag också lite osäker på hur stor skillnad det faktiskt gör. Bilen i fråga har inga garantier eller gällande maskinskadeförsäkringar kvar, och kan jag få bra prylar till en märkbart billigare peng så kommer jag nog köra på det i första hand. Att göra jobbet själv vågar jag mig nog inte på däremot, utan det kommer jag nog att få betala mig ur dessvärre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang