Köpråd

M3L1
27 juli 2021 · 3 Inlägg

Tjena, jag ska snart skaffa min första bil och funderar på något lite sportigare. Min budget är på runt +-60 000. Just nu tänker jag typ en Mazda rx8, någon som har erfarenhet av bilen eller har andra förslag på bilar?

Sen om jag skaffar en rx8 t.ex, tänker jag att man vill pilla lite med bilen, hur mycket får man göra för att det ska vara lagligt, och vad ska man göra (vill inte få alltför mycket hästar i den heller).

Har typ 0 koll så tacksam för svar:D

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2021 · 14 054 Inlägg

M3L1 skrev:
Tjena, jag ska snart skaffa min första bil och funderar på något lite sportigare. Min budget är på runt +-60 000. Just nu tänker jag typ en Mazda rx8, någon som har erfarenhet av bilen eller har andra förslag på bilar?

Sen om jag skaffar en rx8 t.ex, tänker jag att man vill pilla lite med bilen, hur mycket får man göra för att det ska vara lagligt, och vad ska man göra (vill inte få alltför mycket hästar i den heller).

Har typ 0 koll så tacksam för svar:D

Du vet att det är Vankelmotor i den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
M3L1
27 juli 2021 · 3 Inlägg

ja det har jag hört nått om men har ingen aning om vad det innebär haha:D

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2021 · 14 054 Inlägg

M3L1 skrev:
ja det har jag hört nått om men har ingen aning om vad det innebär haha:D

Ta och googla på det så ser du hur en Vankel fungerar. Det är ingen kolvmotor utan en rotormotor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jokabsson
28 juli 2021 · 1 177 Inlägg

RX-8 är fina att titta på och låter fantastiskt när de varvar till 8000 RPM. Men sedan slutar charmen tyvärr.

De dricker mycket bränsle, bränner olja och det är inte ovanligt att motorn är slut efter 15 000 mil. Finns en anledning till att de säljs billigt. Dock tror jag att det är en blivande samlarbil vars värde kommer skjuta i höjden likt RX-7.

Som första bil skulle jag varmt rekommendera dig att titta på något annat! Mazda 3/6 MPS eller Honda Civic Type R kanske?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
M3L1
28 juli 2021 · 3 Inlägg

Okej, tack så mycket för infon och tipsen

viccoA
28 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Sägs dra runt 1.4 liter milen i snitt på en tank, den jag provade för många år sedan låg kring 2.5 liter per mil i snabbt motorvägstempo (tyskt motorvägstempo).

Hållbarheten är inte den bästa.

Inget effektmonster i förhållande till hur mycket bränsle den sörplar i sig, den har trots allt bara 231 hästar och relativt låg vikt. Det fanns också en low-output version (190hk) av samma motor så du inte köper en onödigt slö vagn, den versionen har inte sålts i sverige men ganska vanlig utomlands.

Senast redigerat av viccoA (28 juli 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang