Svårigheter att ladda ett Optimabatteri

husseman
23 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- bra tänk där. Hade oxå lagt den energin på att få igång ett bra batteri. Hade det vart Feltema eller Hamron så hade det gått till återvinning direkt. Vi får hoppas att du slipper byta batteri, så lycka till.
mvh/husse

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2021 · 14 007 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- bra tänk där. Hade oxå lagt den energin på att få igång ett bra batteri. Hade det vart Feltema eller Hamron så hade det gått till återvinning direkt. Vi får hoppas att du slipper byta batteri, så lycka till.
mvh/husse

Tack!! Nu på förmiddagen ska jag provstarta bilen efter att den stått tre dygn med kabelskorna på batteriet. i går kväll hade jag drygt 12,5 volt i batteriet. Vi får se hur det går, uppdaterar sedan när jag vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Det blev inte förrän klockan 18.00 som jag startade bilen och vi tog en tur på 1-1,5 timme. Laddningsmätaren låg stadigt på 13 volt om den nu går rätt. När vi kom hem så mätte jag spänningen till 13,54 volt på tomgång och troligtvis hade den laddat batteriet fullt då. När jag stängde av motorn så dippade spänningen till 13,3 volt och detta var c:a 19,30. Kollar i morgon bitti igen men det verkar som om det funkar med batteriet.
Återkommer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Idag c:a fem dygn efter vår fredagstur så startade bilen galant, den fick gå ett tag innan jag stängde av. Jag har mätt på alla kablar med en tångamperemeter för likström och jag får 0,0 i ström på alla kablar. Då känns det ju som att det inte drar nån tjuvström. Batteriet verkar vara okay. Satte på CTEK-laddaren igen för att få batteriet fulladdat igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Batteriet var för dåligt och gick inte att ladda ordentligt fast det verkade så. Det blev ett nytt Optima idag. Det gamla var i från nånstans mellan -98 och -03.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
husseman
30 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ajdå- ja då får även ett bra batteri gå till återvinning...fast inget fel på livslängden på dessa batterier iallafall. Vi snackar många år här. Vilket betyder att man får vad man betalar för- när det gäller batterier. Många sorter bangar redan efter 2-3 år numer..

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang