Motorlampan lyser Golf GTI-02//Byte lambdasond??

Pelle99
28 juli 2021 · 2 Inlägg

Hej där!
Motorlampan lyser på min gamla pärla Golf GTI Turbo-02. Har haft inne den på felsökning på verkstad o dom fick fram flera felkoder: 16825//Tankventilation, fel flöde, intermittent. 17524//Lambdasond 1 bank 1, lambdasonduppvärmning, avbrott, permanent. 17511//Lambdasond 1 bank 1, lambdasonduppvärmning, låg effekt, intermittent. 17705//Tryckfall mellan turbo o gasspjäll, intermittent. 18010//+30 spänning, intermittent.
Nu vill dom byta lambdasond o fått pris för detta på ca 4000 kr. MEN….jag litar inte riktigt på dom, första gången jag anlitar denna verkstad (inte märkesverkstad) o vill därför kolla med nån här som kan… Är det solklart att lamdasonden behöver bytas om man kollar felkoderna? Googlade lite på ämnet o verkar som det ofta är andra fel än just lamdasonden när motorlampan lyser. Ska också säga att bilen går fint, inget som låter eller känns när man kör. Körde senast 50 mil Sthlm-Gbg med motorlampan tänd utan problem. Tacksam för hjälp! //Pär

simlar
29 juli 2021 · 5 525 Inlägg

Statisk/permanent felkod på lambdasondens uppvärmning.
Är det inte kabelbrott så är lambdasonden trasig.

Övriga felkoder kan vara pga lambdasonden eller så har du fler fel på bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Stortag
29 juli 2021 · 298 Inlägg

Felkoden på lambda är inte angående reglering utan för uppvärmningskretsen. Då det är kallare än ~10°C (beroende på biltillverkare) värms lambdasonden upp med ett värmemotstånd tills motorn blir uppvärmd, för att snabbare kunna börja reglera. Om detta värmemotstånd går sönder sätts felkod och lampan tänds. Så länge det är varmt ute märks det inte på hur den går men under vintern kan det nog börja märkas.

Angående det du googlade misstänker jag att de gäller mer om typ du har utebliven förbränning på en cylinder så du får ett skyhögt CO värde som inte lambdasonden klarar av att reglera bort. Då kan du få en felkod som säger att lambdaregleringen inte är tillräcklig fast felet kommer från ett annat ställe.
I detta fall då felkoden pekar på
"Lambdasond 1 bank 1, lambdasonduppvärmning, avbrott, permanent"
kommer den nog från att värmemotståndet helt enkelt har gått sönder.

Kan lägga till att det inte lönar sig att försöka montera någon pirat lambda för de funkar aldrig.

Senast redigerat av Stortag (29 juli 2021)

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Pelle99
29 juli 2021 · 2 Inlägg

Tack för utförliga svar! Då förstår jag hur det hänger ihop. Då låter jag dom byta lambdasonden helt enkelt, så hoppas vi att lampan slocknar o felet är fixat. : )

jaka54
29 juli 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Köp en original WV lambdasond (ofta Bosch) på eBay och montera själv så slipper du betala 4000kr.

Stortag
30 juli 2021 · 298 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Köp en original WV lambdasond (ofta Bosch) på eBay och montera själv så slipper du betala 4000kr.

Jo om man köper på rätt bosch nummer är det ju i slutändan samma produkt, men de billiga pirat vill man undvika.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang