Motor oljud nyköpt beg. Volkswagen golf 2018 TSI 110hk

franso
27 juli 2021 · 7 Inlägg

Hej bästa ni! Själv är jag relativt ny i den här världen och undrar om ni känner igen de här typen av ljudet vid kallstart? Hörs som jag tycker metalliskt ? Lösa delar? Rem? oLjudet försvinner efter man kört bilen varm.

https://youtube.com/shorts/mOieQg3fgjM?feature=share

Golf sportkombi 2018 TSI 1 hkk 110 Automatisk växel. nyservad . Köpt begagnad. miltal 4000

Bilsäljaren påstod att ljudet är normalt då  motorn är sådan och ger friktion (?) /trycker mot övrig metall? Och att de försvinner. Oklart.

Tillägg: Ljudet fanns vid köpet, tyvärr fick vi veta detta direkt när vi körde iväg.

Garanti finns dock.

Tips?

Senast redigerat av franso (28 juli 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2021 · 14 008 Inlägg

franso skrev:
Hej bästa ni! Själv är jag relativt ny i den här världen och undrar om ni känner igen de här typen av ljudet vid kallstart? Hörs som jag tycker metalliskt ? Lösa delar? Rem? oLjudet försvinner efter man kört bilen varm.

https://youtube.com/shorts/mOieQg3fgjM?feature=share

Golf sportkombi 2018 TSI 1 hkk 110 Automatisk växel. nyservad . Köpt begagnad. miltal 4000

Bilsäljaren påstod att ljudet är normalt då  motorn är sådan och ger friktion (?) /trycker mot övrig metall? Och att de försvinner. Oklart.

Tillägg: Ljudet fanns vid köpet, tyvärr fick vi veta detta direkt när vi körde iväg.

Garanti finns dock.

Tips?

Eftersom du har garanti på bilen så åk raka vägen tillbaks där du köpte bilen. I mina öron låter detta väldigt konstigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
stoltosmart
28 juli 2021 · 884 Inlägg

Hörde ni inte ljudet vid provkörning?

Men det ljudet är helt onormalt åk tillbaka genast till bilfirman

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
uhlin
28 juli 2021 · 2 831 Inlägg

Åk direkt tillbaka, detta ljud är definitivt inte normalt.

simlar
28 juli 2021 · 5 516 Inlägg

Dom låter märkligt dom nya TSI vid kallstart, speciellt dessa 3-cyl har ett väldigt märkligt ljud.

Jag hör då inget anmärkningsvärt på den videon, men kanske låter annorlunda i verkligheten?
Rekommenderar du åker till VW verkstad och ber en mekaniker som hört några av dessa motorer lyssna på om det är normalt eller ej.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
franso
28 juli 2021 · 7 Inlägg

stoltosmart skrev:
Hörde ni inte ljudet vid provkörning?

Men det ljudet är helt onormalt åk tillbaka genast till bilfirman

Ja de kan man tycka, troligen hade dom varmt kört den då. För inuti bilen hörs inget konstigt. Men utanför typ första minuterna då låter de där konstiga ljudet.

Roligaste var Han påpekade oljudet som var "normalt "  enligt han direkt när vi åkte ( utan att vi själva påpekade,) och förklarade det som att som att de här motorerna låter intialt så.

Nåja alltid ska man lära sig nåt. tack!

Senast redigerat av franso (28 juli 2021)

franso
28 juli 2021 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Dom låter märkligt dom nya TSI vid kallstart, speciellt dessa 3-cyl har ett väldigt märkligt ljud.

Jag hör då inget anmärkningsvärt på den videon, men kanske låter annorlunda i verkligheten?
Rekommenderar du åker till VW verkstad och ber en mekaniker som hört några av dessa motorer lyssna på om det är normalt eller ej.

Ja han påstod samma sak. Just de där du nämner med motorn. Hörs inte inne i bilen. Ljudet försvinner dock snabbt när den går varm.

Ska definitivt kikas på. Funderar själv på att åka till en felsökning verkstad -600-900kr? Bara för att få de på papper så blire inga tjafs?

Tack för svar

Senast redigerat av franso (28 juli 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2021 · 17 388 Inlägg

Håller med simlar här. De låter inte vackert vid kallstart. Fruns syster har en 1,4 TSi -vilket jag misstänker är samma snurra som i din- i sin Fabia som hon köpte ny 2015. Den låter likadant, även jag hajade till första gången på oljudet. Har rullat utan större problem i 6 år nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jdmboy96
28 juli 2021 · 241 Inlägg

Låter normalt har hört en massa av dom motorerna kallstart/varm motor tycker själv att det är konstigt men det är ganska normalt att dom är högljudda,

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2021 · 17 388 Inlägg

Frågade damen om om det varit problem med TSI-motorn. Tydligen var det inte så men "motorn blev bytt på garantin 2018". Tja... Det kallar jag problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
franso
28 juli 2021 · 7 Inlägg

franso skrev:

Hybrid_ skrev:
Håller med simlar här. De låter inte vackert vid kallstart. Fruns syster har en 1,4 TSi -vilket jag misstänker är samma snurra som i din- i sin Fabia som hon köpte ny 2015. Den låter likadant, även jag hajade till första gången på oljudet. Har rullat utan större problem i 6 år nu.

Exakt! Jag hoppas ju på det.

Snackade med en kontakt som jobbat mycket med Volkswagen bil motorer och är ingenjör. Han menade på att dom låter konstigt men är helt normalt - då dom är 3 cylinder och 1l motor TSI.  Tydligen har Citroën C1 liknande ljud. Man tycker de är som en moppe ibörjan.

För att förtydliga den låter bara så i början vid tomgång /kallstart - ljudet försvinner helt efter nån minut körning ( hörs ej under körning) Dock märker man att den går lite tung men tror de är för den växlar upp lite för fort, så de är nog det.
( Tror de är pga av växellådans körprofil/den lilla motorn)

Men kommer förmodligen kolla med nån verkstad för second opinion.


Tusen tack för alla er svar och kommer ni på nåt skriv gärna, alla tips är bra.

Senast redigerat av franso (28 juli 2021)

franso
28 juli 2021 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Frågade damen om om det varit problem med TSI-motorn. Tydligen var det inte så men "motorn blev bytt på garantin 2018". Tja... Det kallar jag problem.

De där är ju lite jobbigt.. Undra om dom bara säger att de inte var så. Jobbigt när man lnte vet vad sanningen ligger.

zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Mot en NY eller beg?

franso
29 juli 2021 · 7 Inlägg

Uppdatera lite - Märkt en till sak som "nybörjare" söker man direkt på motorn hittar man folk med liknande upplevelse tillslut. Lyckas inte förut.

Dom flesta har gått till verkstad för som hört nån säga att ljudet är dåligt, utan att finna fel. En del har påstått att värmeskyddet är fel/borta? Andra snackar om Turbon och fått den utbytt utan att de löst problemet. Ingen åtgärd verkar löst ovan.

Dom flesta verkar säga att verkstaden säger att så låter en TSI motor - den har ett tickande ljud(?). Sett en del YouTube klipp med liknande/samma ljud - verkar vara helt normalt som några av er påpekat. Så tack igen.

För många med samma grej - vore konstigt om alla har fel på bilen - eller så är vi alla illa ute.

"That noise is normal in those engines and it is the sound of the injectors working. Direct injection petrol injectors are pretty loud due to the high pressures involved. That also explains why the noise goes away on the over-run, it's because the injectors are shut off while the revs are dropping."


https://www.boards.ie/discussion/205789 … t-sound-ok

Senast redigerat av franso (29 juli 2021)

amazinjoey
29 juli 2021 · 1 138 Inlägg

Tickande ljudet kommer från spridarna, högtrycksspridare låter så. Din sak låter som ett löphjul är dåligt eller avgasläckage

Cuefa Ain't no place like home...
29 juli 2021 · 4 628 Inlägg

Tycker alla 3-cyl TSI-motorer låter sådär när de är kalla, hör absolut inget onormalt på den videon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
29 juli 2021 · 7 202 Inlägg

Tycker det låter helt normalt.
Absolut inget ovanligt ljud/missljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang