"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 165 868 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
1 juli 2021 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Wow!
vilken write-up, den borde bli en sticky nånstans här på Garaget! Grymt jobbat! 👍🏼

Tack! smile

Mew skrev:
Bra jobbat!! Farthållare är underbart. big_smile

Jag har stänkskärmar passande bilar med innerskärmar runt om liggandes, alltså alla 4 (kombimodellen bak). Har ju annat till dig som ligger sedan ett bra tag tillbaka med... Kanske får försöka få tummen ur och ta en runda åt ditt håll någon gång. lol

Jag fick tag i ett, men kanske skulle behöva en uppsättning till min 744 TIC också. Ja du är välkommen om du skulle ha vägarna förbi!

Munkis skrev:
Riktigt snyggt installerat! big_smile

Tackar! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 juli 2021 · 532 Inlägg

Installation av elektrisk vakuumpump till bromsservon wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d0447ab3d7443470c1bed83966bf0f97.jpg
Dieselpacko, en känd och mycket kunnig youtuber (flera av er som följer tråden känner säkert till honom) gjorde för ett tag sedan två videos om D24:ans kanske värsta akilleshäl - vakuumpumpen.

https://www.youtube.com/watch?v=Gznrf4HiKoM
https://www.youtube.com/watch?v=4s2A4z65zVE

Det är inte allt för ovanligt att en sliten vakuumpump som rasar leder till att pinnen som går mellan vakuumpumpen och kamaxeln (för att pumpa vakuum) låser. hmm Följden blir att kamaxel och ibland även överfall knäcks av. yikes Sker detta är det oftast vid högt varvtal på en motor som gått långt. Men det finns ett sätt att eliminera den risken. tongue

Det handlar om att byta till en annan typ av vakuumpump. Vakuum till bromsarna vill man ha. Det är ingen bra lösning att bara ta bort den, då blir bilen lika trög att bromsa som när motorn är avstängd. Det finns en del som installerat remdriven vakuumpump, som sitter original på flera Wolkswagen LT med D24.

Men efter att ha sett dessa ovan länkade videos blev jag mer sugen på att göra som Dieselpacko och installera en elektrisk vakuumpump från Volvo V70N. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50bb809e40153bbd077ded4c08cf5de2.jpg
Det blev en tur med Sudden på E6 ner till Delplocken i Falkenberg. Skönt man har farthållare numera! Vakuumpumpen för bromsservot jag letade efter sitter, precis som Dieselpacko säger på Volvo V70N med bensinmotor och automatlåda. Den är placerad under luftburken och sitter med ett fäste mot rambalken på förarsidan.

Tyvärr var det ganska utplockat på skroten. Men jag hittade trots allt tre vakuumpumpar. Två med fäste till V70N, den tredje kom från någon annan bil, men pumpen var av samma modell. Endast en var komplett med givare, som sitter en bit bort på slangen. Har man inte givaren går pumpen non-stop.

Priset var 120 kr per pump, så jag valde trots att det bara fanns en givare att köpa alla tre pumparna. Om detta går vägen kommer jag nog montera elpump på "Hooken" också.

I videon nämner Dieselpacko att man bör koppla dessa över ett relä. Det skadar nog inte. Men jag tog loss hela kabelhärvan från V70:in, och pumpen är som synes på bilden faktiskt matad direkt genom givaren utan relä.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a6e6e6b26961a288fff1fa73dfb5b8e.jpg
När jag kom hem demonterade jag den befintliga vakuumpumpen för att ta ut pinnen. Inspekterade pumpen när jag ändå höll på. Den såg ok ut. Bytet till elektrisk pump görs i rent förebyggande syfte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7811010f79beacccf5ae5a2c977098e.jpg
Efter att pinnen tagits ut satte jag tillbaka pumpen. Nu är den "inaktiverad". Tanken är att på sikt göra som Dieselpacko och ta bort den helt och ersätta den med ett täcklock i aluminium eller rostfritt som jag tänkt såga ut genom att rita av foten till vakuumpumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39f9170e8d5c9a873f42d2da666be9d9.jpg
Jag demonterade även ledningen till bromsservon och fann då att gummitätningen mellan backventilen och bromsservo var sprucken. Jag har haft problem med lite dåligt vakuum och hård bromspedal precis när man startar. Det förklarar varför. Jag bytte denna mot en hel jag hade hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba03ba203626de698a28fc39c2dadfeb.jpg
Såhär ser den eldrivna vakuumpumpen ut med sitt fäste från V70N. Gummibussningarna motverkar vibrationer från att överföras till karossen. Tanken var att modifiera det här fästet, så att det passar 700-serien...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-125a3f205cb4be0202c750db6ace4c46.jpg
...så jag demonterade pumpen och mätte ut hur jag ville ha det. Placeringen jag valt krävde att fästet kortades och att bockningen istället gjordes tidigare. Jag sågade av förstärkningsvecken med hjälp av en vinkelslip och bockade sedan fästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a68906fbf7e74fc71f88a0ac9b48644.jpg
Provmonterade det på Sudden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2bbf94abe6c75857a3f58f8677fcbc8.jpg
Svetsade igen vecken jag kapat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4989706d5ae171721fedeae392a31b33.jpg
Slipning med lamellskiva, därefter ännu en provmontering. Kom fram till att tre självborrande skruv för infästning räcker gott och väl. Tanken var att använda befintliga skruvhål i rambalken. Endast skruven längst fram behövde jag borra ett hål till. Men fästet behövde förlängas något för att nå till den bakre skruven, som tillfälligt monterats med hjälp av en större bricka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd3210d0a3f9406c1bb487e459c32bb5.jpg
Förlängde fästet med en bit plåt i samma tjocklek. Slipade ner svetsfogarna och gjorde rent med break clean.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a6e9fc397180587e13b21009e0324a84.jpg
Sedan målning och torktid. Därefter målning ytterligare en gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b4a03429c8c962f0a23160ab1e4dae7b.jpg
Montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd7a479d634104de88e2c328e542bb49.jpg
Pumpen på plats. Det här ser väl inte allt för tokigt ut?

Den enda invändningen jag kan se är att det är i vägen för en eventuell AC-installation. Men någon sådan finns inte i planerna i nuläget.

Nu var det dags att koppla in pumpen och kontrollera att allt fungerade

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32911eac50abf8ad72b98a71e4bf2f3c.jpg
Vakuumledningen från pumpen anslöt jag till en slangmonterad backventil för bromsservo jag plockat från skroten. Detta så att inte vakuum rinner tillbaka till pumpen (det gäller att montera den åt rätt håll, eftersom det handlar om vakuum, alltså ett sug, blir det tvärt vad man kanske är van vid).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-910af2d1c9e353924c5f93f91c545de5.jpg
Efter backventilen går vakuumledningen vidare till givaren. Givaren (den del inringad i rött högst upp) har ytterligare två till anslutningar för vakuum. Den ena är för insuget på V70 (på bilden öppen). Den pluggade jag senare med en bult. Den andra för utgående vakuum till bromsservon (ledningen till vänster). Den drog jag upp till bromsservon.

Elen var mycket enkel. Svart ledning från pumpen anslöt jag med en kabelsko till jordplinten som sitter ovanför batteriet. Originalkabeln räckte.

Den gröna kabeln som går till givaren och sedan vidare till pumpen fick jag skarva. Anslöt den till en 15A säkring i säkringsboxen som endast har ström när tändningen är på. Man vill inte att pumpen skall gå non-stop och ladda ur batteriet om ett vakuumläckage skulle uppstå!

Nu var det dags att test! Det visade sig funka utan problem. Pumpen startar och går några sekunder när man bromsar och systemet håller tätt. Med motorn igång hör man inte pumpen alls. cool

En detalj jag inte nämnt är att även Suddens klimatanläggning går på vakuum. Den matas i normala fall med ett T-korts uppe vid vakuumledningen vid bromsservon, men är sedan tidigare urkopplad, då den läcker. Detta gör att man inte kan reglera värmen på ett bra sätt, något som behöver lösas på sikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9fb51e773ad163d38e601dcc26e29be5.jpg
Hur som helst blev jag nöjd med den här installationen. Stort tack till Dieselpacko för inspirationen! big_smile

Senast redigerat av Loveless (1 juli 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Mew
1 juli 2021 · 2 151 Inlägg

Intressant läsning, är inte alls hemma på dieselmotorerna så är alltid kul att lära sig nya grejer. Det där verkar som en mycket bra uppgradering att göra i förebyggande syfte. big_smile

Om det tidiga vakuumstyrda reglaget sitter på samma sätt som på 240 med AC så är det tunna slangar som bara sitter fast på nipplar på baksidan av panelen utan någon slangklämma eller liknande. De sitter rätt så spänt, inte mycket rörelsemån på dem, och sitter samtidigt inte speciellt hårt över nipplarna. Dessa hoppar väldigt lätt loss om man t ex kommer åt dem när man är där bakom och rotar, eller om man lossar panelen och drar den framåt lite grann. Inte helt ovanligt att slangarna spricker där heller. Kolla upp det, är ju skönt om det kan vara så pass enkelt. smile

Senast redigerat av Mew (1 juli 2021)

Loveless
6 juli 2021 · 532 Inlägg

Mew skrev:
Intressant läsning, är inte alls hemma på dieselmotorerna så är alltid kul att lära sig nya grejer. Det där verkar som en mycket bra uppgradering att göra i förebyggande syfte. big_smile

Om det tidiga vakuumstyrda reglaget sitter på samma sätt som på 240 med AC så är det tunna slangar som bara sitter fast på nipplar på baksidan av panelen utan någon slangklämma eller liknande. De sitter rätt så spänt, inte mycket rörelsemån på dem, och sitter samtidigt inte speciellt hårt över nipplarna. Dessa hoppar väldigt lätt loss om man t ex kommer åt dem när man är där bakom och rotar, eller om man lossar panelen och drar den framåt lite grann. Inte helt ovanligt att slangarna spricker där heller. Kolla upp det, är ju skönt om det kan vara så pass enkelt. smile

Jo, det påminner nog om det systemet! Få kolla upp detta. Har vissa planer på att byta värmepaket till ett vanligt med vajerstyrt från 740 om jag inte får ordning på det. Har flera sådana liggandes och det känns som en enklare konstruktion. Det enda är väl att de vajerstyrda värmepaketen inte har AC, om man nu skulle vilja installera det i framtiden.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
7 juli 2021 · 532 Inlägg

Fjärrstyrt centrallås till Sudden - Del 1/3 - Installation av c-låsmotor i förardörren big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52b23546532a56eaedd2aab8455c8f20.jpg
Jaha, då var det dags för ännu en update! Jag beställde nämligen en fjärrdosa till centrallåset. Min 264:a (Hooken) har ju redan fått detta, så inte ska väl Sudden vara utan, tänkte jag.

Till skillnad från den jag beställde till Hooken (som egentligen var avsedd för att styra en winch lol) har den här blinkfunktion vid lås/lås upp inbyggt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b297500a0713978fb55bb5dab454439.jpg
Fick ge 160 kr plus frakt på Wish, alltså totalt ca 250 kr. Två dosor som går att programmera med den medföljande styrboxen ingick. Paketet dök upp efter lite drygt en vecka. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec47d274cb4524a1e515408f442bccda.jpg
Men innan man överhuvudtaget kan installera något sådant här måste man ha centrallåsmotorer i alla dörrar! Det finns i regel inte i 7/900-serien om inte bilen har haft fjärrlås tidigare. Som standard har 7/900-serien med centrallås endast en givare i förardörren, eftersom låsning sker helt mekaniskt med nyckel (eller inifrån genom handtaget). Saknar bilen helt centrallås blir det en del jobb, men det är helt klart värt det.

Inte heller i Sudden fanns någon motor i förardörren, men när jag tog av dörrsidan upptäckte jag en trevlig detalj: kabelmattan innehöll ett ledigt kontaktstycke med röd/vit och blå/vit för en centrallåsmotor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a289df13b9e8ced7ce75d4a17a96ef16.jpg
Inne i bilen hängde de kablarna bara löst dock. Sannolikt har någon tidigare ägare bytt kabelstammen till förardörren p.g.a. kabelbrott (eller så har man haft tanke på att installera en centrallåsmotor där. Hur som helst sparade det mig en del jobb och jag slapp dra kablar bredvid.

Alldeles i närheten av där kablarna kom ut inne i bilen går ledningarna till centrallåsmotor i vänster bakdörr samt bakluckan förbi. Kontrollmätte så att det verkligen var rätt kablar och kopplade därefter på kablarna ut till förardörren. smile

När man kontrollmäter kablarna till motorerna räcker det att mäta spänningen. Anslut plus på den ena kabeln och minus på den andra. När man låser kommer det 12 Volt i några sekunder. Samma sak sker när man låser upp (men då växlas polerna, d.v.s. att plus blir minus och minus blir plus. Gör man det på en elmotor så går den baklänges. På så vis kan samma motor både låsa och låsa upp bilen med endast två kablar. wink

Motorerna får endast ström i några sekunder av centrallåsrelät inne vid säkringsboxen. Detta för att de inte skall bränna. Allt detta syns på multimetern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a8f4e7d1fc298e672a121fcca23298c.jpg
Då var det bara att hämta en centrallåsmotor. Tur man plockat ur ett gäng sådana och även låsstag med mera från alla rostiga dörrar man skickat på skrot. Kablaget till centrallåsmotorn var bara att ansluta i kontaktstycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dbbe78736fa78328552fb00eee6d9027.jpg
Men sedan kommer den lite pilligare biten. wink Nu måste vi hitta en lämplig placering för motorn och bygga ett stag för att få den att reglera centrallåset. Jag tog bort låskistan och tog ut låsmekanismen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef85d5315952d919dc920957bbeede0b.jpg
Sedan borrade jag ett hål (se pilen). Hålet till höger om pilen är det som staget till låsknoppen uppe på dörrsidan ansluts till. Det är alltså det staget som vi vill reglera med centrallåsmotorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ce44abccdb9a5881fd5f10ef1875d03.jpg
Monterade låskistan (bultarna inte dragna på bilden) och anslöt ett stag till det nya hålet jag borrat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ea61234e2d9d6d19123a80ec6fdfbac.jpg
Sedan var det bara att böja till detta efter var jag tänkt placera motorn. Men det gäller att få längden och böjningen precis rätt, så att motorn både kan låsa och låsa upp. Staget skall inte heller ta i något när det rör sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2d2ff628922cc138e0954b563e4f6056.jpg
Man behöver även vara uppmärksam och kontrollera så att motorn inte krockar med fönsterhissen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d5943da328e6dc957fd8b2edf0f2fe3.jpg
Givetvis måste man använda ett "lås", alltså den svarta saken i båda ändar av staget. Annars kommer det att lossna. Stag och "lås" får man gott om när man rensar gamla 7/900-dörrar som är för rostiga för att spara.

Nu var motorn installerad. Provkörde, vilket endast går att göra med stängd dörr (om man inte lurar låskistan), eftersom man inte kan låsa förardörren i öppet läge på 7/900. Motorn fungerade utmärkt och efter lite justering kände jag mig helt klart nöjd. Passade även på att smörja upp låsmekanismen och fönsterhissen. smile

Fortsättning i nästa update! roll

Senast redigerat av Loveless (7 juli 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
volvoqq Lastbilsmekaniker
7 juli 2021 · 5 115 Inlägg

Snarlikt kitt som jag monterat i min 760, blir Volvo vga 2 i sen är tanken😊

Loveless
8 juli 2021 · 532 Inlägg

volvoqq skrev:
Snarlikt kitt som jag monterat i min 760, blir Volvo vga 2 i sen är tanken😊

Trevligt! Alltid roligare med Volvo original. big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
8 juli 2021 · 532 Inlägg

Fjärrstyrt centrallås till Sudden - Del 2/3 - Installation av låsknapp i förardörren wink

Det här steget är inte nödvändigt om man bara är ute efter att installera ett fjärrlås. Men jag brukar göra det på mina bilar. När jag ändå har installerat en motor i förardörren, varför inte installera en lås/lås upp knapp (som moderna bilar har) när man ändå håller på?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dfdd2490055406b20a7672eb3044369a.jpg
Vad som behövs för detta är främst en tillbakafjädrande strömbrytare med två lägen. På 7/900-serien brukar jag vanligtvis använda en original strömbrytare för eltaklucka. Men eftersom Sudden redan har fullt när det gäller platser för strömbrytare valde jag istället en strömbrytare för fönsterhiss bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91ab78cac621cf9d2d57e4cf94f26abf.jpg
Hittade även ett löst kontaktstycke till den. Kontrollerade vilka stift jag skulle använda med hjälp av en multimeter och tog ur onödiga kablar ur kontaktstycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3153b4f6c8b62d4e7b451bae6cd1f1b.jpg
Tanken var att fälla in denna i dörrsidan på förardörren. Eftersom givaren till centrallåset sitter där finns alla kablar som behövs framdragna hela vägen till dörren. Jag gjorde ett första försök att placera strömbrytaren ovanför panelen till elhissarna.

Men innan jag tänkte göra hål i dörrsidan kontrollerade jag så att strömbrytaren verkligen skulle få plats genom att tejpa fast den och hänga på dörrsidan. Den fick inte plats på det stället. Istället bestämde jag mig för en annan placering. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb74be026ca2bb9edd4866e13cfdf3e7.jpg
Bakom det inre handtaget fanns det gott om plats. Tog måtten på strömbrytaren och började därefter att försiktigt skära ut galon och skumgummi med en brytbladskniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ff87b114b445e9038c58afc46182eaa.jpg
Skumgummit urgröpt. Dags för elen. Man behöver tre kablar. Först jord. Sedan gul/svart (låsa) och grön/svart (låsa upp). Om gul/svart får kontakt med jord låser sig bilen. Om grön/svart möter jord låser den upp sig. Det är det vi åstadkommer med hjälp av strömbrytaren.

Jag klippte kablarna och skarvade på ett kontaktstycke (hona).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-767e647b95994f01ce5e1e3f83bc9718.jpg
Ett kontaktstycke (hane) kopplades även på för kablaget till strömbrytaren. Sedan var det bara att ansluta, hänga på dörrsidan och testa. Allt funkade. big_smile

Fortsättning följer! wink

Senast redigerat av Loveless (8 juli 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 juli 2021 · 532 Inlägg

Fjärrstyrt centrallås till Sudden - Del 3/3 - Installation av fjärrlåset tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce3064f13265c3c66fc666a4c6ab66a2.jpg
Då var det bara att koppla in styrboxen. Det medföljde ett kopplingsschema, så det var egentligen inga konstigheter.

Först och främst var det + och - för själva styrboxen. Minus anslöts till en jordpunkt i närheten. + anslöts till säkringen för centrallås inne i centralen (som har ström även när tändningen är av).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b26ef08553b7ec7bad837e817b9762ba.jpg
De båda bruna kablarna anslöts till vänster respektive höger blinkers-slinga uppe vid blinkersspaken. Dessa ger ut +12v någon sekund när man låser/låser upp bilen och då "bypassar" man spaken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4ce3738bd7cb4295ba17dad40bfe49bb.jpg
Vi behövde även koppla oss på kablarna för att låsa respektive låsa upp centrallåset. Som tidigare nämnt är gul/svart till för att låsa och grön/svart för att låsa upp. Dessa kablar passerar förbi på där ledningarna från vänster framdörr kommer in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-268a3f549c137dfde33b8d6a0b72a51a.jpg
Det var bara att klippa dem och koppla sig på. smile

Ytterligare två kablar behövde anslutas. Det är de som via relän i styrboxen kopplas ihop med gul/svart och grön/svart när man låser/låser upp. Eftersom 7/900-serien har negativ trigger för centrallåset skall de båda kablarna anslutas till jord. Principen blir egentligen densamma som för låsknappen jag installerade i förra inlägget. Skillnaden är att styrboxen gör jobbet.

Innan jag stängde locket till styrboxen programmerade jag den till de båda medföljande fjärrkontrollerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd4c09b65fde9d80d3e50afacc0b502a.jpg
Sedan var det bara att testa. Det fungerade perfekt och räckvidden är väldigt god, minst 4 gånger avståndet på bilden.

Nu har det gått två veckor sedan installationen och allt fungerar fortfarande bra. big_smile

Senast redigerat av Loveless (9 juli 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
26 juli 2021 · 532 Inlägg

Det är detaljerna som gör det cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a87aaf76f9dfd9885cfce20b9d21ed1.jpg
Enligt mig saknades det något på Suddens bräda. Något som försvann på 1986-års modell av 760. Kan ni gissa vad jag syftar på? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6da2a6916467169f1bf8e211e7bd4e4.jpg
Just det, 760 GLE emblemet! Dessa satt på alla 760-vagnar av årsmodell 1982-85. Min teori är att de försvann när skrivstilsemblemen bak byttes ut i samband med lanseringen av 1986-års modell. Rätta mig om jag har fel, men jag har i alla fall aldrig sett dem sitta på en 86 eller 87:a.

På 1988-års modell kom nya brädan så jag är osäker på hur de hade passat på den. Men på 86-87 kan dessa emblem eftermonteras med fördel. Det finns till och med markerat exakt var emblemet skall sitta. roll

Många kanske tror att dessa emblem sitter limmade och försöker slita loss dem. DON'T DO THAT! De sitter skruvade med muttrar från baksidan. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-058494135fbb561ddbff801c08edf76d.jpg
Låt oss börja från början. Jag såg en annons på en väldigt rostig 764 -84 med B28 som såldes i delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b59b79de667c200d663faaf0413f908.jpg
Som synes var inredningen i mycket dåligt skick. Men emblemet jag sökte till Sudden fanns där. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-05f6da276de586d2b0f43537ef9d1c8e.jpg
Fick ett hyfsat paketpris, så jag valde att även köpa vänster stänkskydd för plastinnerskärm, mätarhuset (vars glas var sprucket), kromlisten på brädan och lite småsaker i oxblod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8cf824243935c707456642bc19b4721a.jpg
Plockade loss emblemet från panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-628bab8e4e93b86f23f1d9669b53c0f5.jpg
Panelen var i ganska dåligt skick, så planen var att borra hål i den som satt i Sudden.

När jag tog loss panelen upptäckte jag en rolig detalj. Punkterna där man skall borra är markerade på alla de gamla brädorna till 700-serien (även på 740). tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9eb62451992b10caee55c8ce2a99e61.jpg
Borrningen klar, dags för montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be6fe72cc7abda27277c0dfbb1fe9708.jpg
Emblemet monterat på panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1234550e28860cb315660f79e4be40ef.jpg
Sådär! Nu ser man direkt när man klivet in att det inte är en vanlig 740 man sitter i. big_smile

Senast redigerat av Loveless (26 juli 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Berglund_89
26 juli 2021 · 1 474 Inlägg

ujj se fint cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Loveless
27 juli 2021 · 532 Inlägg

Berglund_89 skrev:
ujj se fint cool

Tack! Jo, visst gör det. Synd att Volvo tog bort detta emblem.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
27 juli 2021 · 532 Inlägg

Tvätt av framstolarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32ceccf33bfdefa9a1474e99487d4a06.jpg
Fick hjälp av en kompis att göra en tvätt av framstolarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9fe65489fe23e5ecea800da497ffdc59.jpg
Även om dessa stolar var i betydligt bättre skick än de som satt i när jag köpte Sudden märkte man att en tvätt behövdes. Det blev stor skillnad mot innan. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f7f21d3047c86e4b7cff8310b95f88d.jpg
Tanken är att ev. göra baksätet också. Men där är jag lite kluven på om det är värt att lägga ner tiden, eftersom det är väldigt slitet och egentligen borde bytas. hmm

Senast redigerat av Loveless (27 juli 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
27 juli 2021 · 1 366 Inlägg

Snyggt jobbat, det är alltid värt att göra rent säten ;-) om inte annat så brukar hela bilen lukta fräschare.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Loveless
29 juli 2021 · 532 Inlägg

vw_audi skrev:
Snyggt jobbat, det är alltid värt att göra rent säten ;-) om inte annat så brukar hela bilen lukta fräschare.

Ja, verkligen!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
29 juli 2021 · 532 Inlägg

Vindavvisare

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c31d2a333f8ddf4c7cb011561f8d3f7.jpg
Fick hem ett paket med vindavvisare från Vparts. Blev montering samma dag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ffe715b3aaa2e6cf95f53513585b74fd.jpg
Monterat fram...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e550d819e0de035c40ffb37f4dfb202.jpg
...och även bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2fd2f74d6ca0bb7e4e00fc6e2318a2f1.jpg
Jag valde den versionen som endast täcker den stora rutan på bakdörren. De som täcker hela är oftast limmade på kromlisterna, vilket jag inte tycker är så snyggt. Kromet skall ju synas på en GLE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-185379c4acd64830b7f65b15265da763.jpg
När jag ändå höll på passade jag på att montera stänkskyddet till vänstersidan som jag köpt. Nu har Sudden Volvo original plastinnerskärmar i hjulhusen samt stänkskydd runt om. wink

Senast redigerat av Loveless (29 juli 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Berglund_89
29 juli 2021 · 1 474 Inlägg

Loveless skrev:
Vindavvisare

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c31d2a333f8ddf4c7cb011561f8d3f7.jpg
Fick hem ett paket med vindavvisare från Vparts. Blev montering samma dag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ffe715b3aaa2e6cf95f53513585b74fd.jpg
Monterat fram...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e550d819e0de035c40ffb37f4dfb202.jpg
...och även bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2fd2f74d6ca0bb7e4e00fc6e2318a2f1.jpg
Jag valde den versionen som endast täcker den stora rutan på bakdörren. De som täcker hela är oftast limmade på kromlisterna, vilket jag inte tycker är så snyggt. Kromet skall ju synas på en GLE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-185379c4acd64830b7f65b15265da763.jpg
När jag ändå höll på passade jag på att montera stänkskyddet till vänstersidan som jag köpt. Nu har Sudden Volvo original plastinnerskärmar i hjulhusen samt stänkskydd runt om. wink

Äntligen någon annan förutom jag som förstår charmen med krom på Volvo 2/7/9xx!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Loveless
30 juli 2021 · 532 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Loveless skrev:
Vindavvisare

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c31d2a333f8ddf4c7cb011561f8d3f7.jpg
Fick hem ett paket med vindavvisare från Vparts. Blev montering samma dag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ffe715b3aaa2e6cf95f53513585b74fd.jpg
Monterat fram...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e550d819e0de035c40ffb37f4dfb202.jpg
...och även bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2fd2f74d6ca0bb7e4e00fc6e2318a2f1.jpg
Jag valde den versionen som endast täcker den stora rutan på bakdörren. De som täcker hela är oftast limmade på kromlisterna, vilket jag inte tycker är så snyggt. Kromet skall ju synas på en GLE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-185379c4acd64830b7f65b15265da763.jpg
När jag ändå höll på passade jag på att montera stänkskyddet till vänstersidan som jag köpt. Nu har Sudden Volvo original plastinnerskärmar i hjulhusen samt stänkskydd runt om. wink

Äntligen någon annan förutom jag som förstår charmen med krom på Volvo 2/7/9xx!

Visst, GLT och Turbo ser sportiga ut med svarta lister, men på L/DL/GL/GLE skall det vara krom i rikliga mängder tycker jag! big_smile

Synd bara att det försvann mer och mer på senare år. På 200-serien 75-80 har till och med dörrarna krom runt rutorna, vilket enligt mig passar väldigt bra. 75-77 har även kromade sidospeglar. På 700-serien försvann kromet runt rutorna på årsmodell 1990 (förutom listen under rutan) och på 900-serien försvann i princip allt krom med tiden. Dropplist, listen under rutorna mm blev alla svarta. Lite tråkigt tycker jag.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Brådhis * Voff voff *
30 juli 2021 · 10 203 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Äntligen någon annan förutom jag som förstår charmen med krom på Volvo 2/7/9xx!

Du är inte ensam, vi finns men är få... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang