Batteriet blir dött efter 5-7 dagar volvo 945

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 345 Inlägg

Du har koll på U/I/R/W. Mäkta imponerad här!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:
Benny skrev: "Har för mig att min tångamperemeter mäter i decimaler eftersom den köpts för att mäta A i bilar, alltså mäter den likströmsampere. Inte helt säker men jag tror det."

Ok! Vänligen läs på om ampère (ström), volt (spänning), watt (effekt) och ohm (resistans).

http://www.staffanwohrne.se/filer/tekni … anning.pdf

Var det jag som inte utryckte mig klart eller vad menar du? Tjuvström är väl Ampere eller har jag fel? Jag menade att jag inte var säker på om den mätte i decimaler. Ursäkta om det blev fel.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 juli 2021)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:
Du kan inte mäta "tjuvström" i ampère. Det handlar om tiondelar av det.
Försök inte läxa upp mig. Jag kan ellära, blybatterier, generatorer mm ...

Du tror inte att det går att mäta tjuvström med denna?
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-cebe639d3e5ef4403ef041c4bc0e1e4d.jpg

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 345 Inlägg

TS kan mäta sitt batteri på en verkstad med en riktig batteriprovare. Behöver inte kosta mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:
Mätområde 200A!
Med all respekt men nu får du skärpa till dig!

Du behöver inte vara oförskämd nu. Jag fick för mig att min tångamperemeter mäter upp till 200A och mäter ner i decimaler. Man kan utrycka sig lite finare tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 345 Inlägg

För helvete johnnyJ

Ta det nu lite lugnt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:

Vettemannen skrev:
Du behöver inte vara oförskämd nu. Jag fick för mig att min tångamperemeter mäter upp till 200A och mäter ner i decimaler. Man kan utrycka sig lite finare tycker jag./Benny

På vilket sätt var jag oförskämd? Om ett mätinstrument mäter 200A, kan det då visa skillnader på milliampèrenivå menar du? Det är nämligen precis det vi diskuterar här. TS har en bil som drar ström när den inte används. Om den drog 200 A skulle det märkas direkt.

Measuring Range      Resolution Ratio
20,00A                         10mA
200A                            100mA

Så här står det i manualen till min tångamperemeter. Är det något jag sagt fel i tidigare inlägg? Vi får be TS om förlåtelse för att vi tar upp det här.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:
Du citerar en manual INNAN du visste vad du talade om!  Du bidrar inte till något svar för TS.

Jag citerar en manual EFTER. Hur det nu än var så frågar jag dig snällt du med all din kunskap. Stämmer det att det går att mäta 10mA upp till 20A som det står i manualen? I så fal borde man väl kunna mäta sig fram till tjuvström med min tångamperemeter?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
30 juli 2021 · 9 296 Inlägg

Spännande tråd. Ska bli intressant att följa!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:

Vettemannen skrev:
Stämmer det att det går att mäta 10mA upp till 20A som det står i manualen? I så fal borde man väl kunna mäta sig fram till tjuvström med min tångamperemeter?/Benny

Ja, det är bara att prova. Några mA kommer det alltid att vara för den elektronik som alltid är igång men aldrig mer än 100 mA. Observera att en tångamperemeter inte alls är lika noggrann som en multimeter. Får du 20-100 mA eller mer på tångamperemetern så mät sedan med en multimeter med lämpligt mätområde inställt.

Jag provade på min Trans Am och det var näst intill 0. Provade på kabeln från batteriladdaren till batteriet när batteriet nästan var fulladdat och då visade den 0,17A. Ska prova på en bil med lite mer elektronik så får vi se vad den visar. Det blir spännande.

Nu har jag provat att mäta med min tångamperemeter.
Våran gamla Volvo från 2000: 0,00-0,01 Ampere
Min arbetsbil en Ford Connect från 2017 med bara motorhuven öppen: 1,27 Ampere
Random batteri i garaget som nästan är fulladdat med CTEK-laddare som kan ge som mest 5 Ampere (4 pluppar på laddaren som visar att det laddar upp till 100% med avtagande spänning): 1,37 Ampere

Är inte 1,27 Ampere väldigt mycket på Forden. Kanske räcker det med att öppna en dörr för att sätta igång en massa elektronik som det tar en stund innan den somnar in igen. Ett 80A batteri blir ju sopslut efter bara ett par dygn annars. Kanske det som drabbat trådskaparen. Nånting drar ström och det kan man mäta sig till antingen med en noggrann tångamperemeter eller en bra multimeter. Det kan räcka med en innerbelysning i kupén, en belysning i bakluckan eller handskfacket. Det kan gå väldigt fort att dra ur strömmen ur ett batteri som kanske inte är helt friskt.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 juli 2021)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2021 · 13 983 Inlägg

johnnyJ skrev:

Vettemannen skrev:
Jag provade på min Trans Am och det var näst intill 0. Provade på kabeln från batteriladdaren till batteriet när batteriet nästan var fulladdat och då visade den 0,17A. Ska prova på en bil med lite mer elektronik så får vi se vad den visar. Det blir spännande. /Benny

Jag har uppdaterat mitt inlägg med saker du bör vara observant på när du mäter.

Tack! Jag har läst det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2021 · 17 345 Inlägg

johnnyJ skrev:

Vettemannen skrev:
Stämmer det att det går att mäta 10mA upp till 20A som det står i manualen? I så fal borde man väl kunna mäta sig fram till tjuvström med min tångamperemeter?/Benny

Ja, det är bara att prova. Några mA kommer det alltid att vara för den elektronik som alltid är igång men aldrig mer än 100 mA. Observera att en tångamperemeter inte alls är lika noggrann som en multimeter. Får du 20-100 mA eller mer på tångamperemetern så mät sedan med en multimeter med lämpligt mätområde inställt. Observera också att från att du stängt av bilen kommer den dra mera ström innan alla datorer och elektronik bestämmer sig för att gå i viloläge. Du kan med fördel koppla in tångamperemetern direkt efter avstängning. Notera hur mycket ström som dras då och notera när strömmen sjunker. Då vet du hur lång tid du behöver vänta innan du kan mäta eventuell tjuvström.

TS har fortfarande en Volvo 945:a... Frågor på det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2021 · 13 983 Inlägg

Hybrid_ skrev:
TS har fortfarande en Volvo 945:a... Frågor på det?

Nej! Hoppas nu att TS vet hur han ska mäta sin Volvo som ju inte har så väldigt mycket elektronik

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
husseman
30 juli 2021 · 1 563 Inlägg

Hehe, ja gissar på att en diod i Gen. fått frispel o laddar ur bilen när den står, o inte ger riktig laddning när den går. Fast, då måste man ju ha ett ok batteri- för att inte bli lurad. Lycka till
mvh./husse.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2021 · 17 345 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja gissar på att en diod i Gen. fått frispel o laddar ur bilen när den står, o inte ger riktig laddning när den går. Fast, då måste man ju ha ett ok batteri- för att inte bli lurad. Lycka till
mvh./husse.

Ja, kan vara ett fel i diod-bryggan. Men enligt johnnyJ är det varken fel på Generator eller batteri...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2021 · 13 983 Inlägg

Jag tycker som husseman att TS ska ta ett bra batteri och prova. Men TS ska även mäta om bilen drar ström utan att den används och då mäta med antingen tångamperemeter eller multimeter. Kanske både och. Nu så ska en gammal Volvo inte dra knappt nån ström när den inte används. Vår gamla Volvo drar knappt inget medans min jobbFord i viloläge drar 0,5A, det är en -17. Den fick nytt 80A batteri i dagarna eftersom den har start/stop. En sån bil kan inte stå länge förrän batteriet är väldigt urdraget. Vi hoppas att TS får ordning på sitt irriterande problem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
husseman
30 juli 2021 · 1 563 Inlägg

Hmm, nähä- då e´det väl nån som kopplat in en massa skit som blinkar o låter på fel sätt. Fattar inte att man förstör dessa vettiga Volvos med Feltemaskräp.. men e´väl bäst att bara vara tyst då.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2021 · 17 345 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tycker som husseman att TS ska ta ett bra batteri och prova. Men TS ska även mäta om bilen drar ström utan att den används och då mäta med antingen tångamperemeter eller multimeter. Kanske både och. Nu så ska en gammal Volvo inte dra knappt nån ström när den inte används. Vår gamla Volvo drar knappt inget medans min jobbFord i viloläge drar 0,5A, det är en -17. Den fick nytt 80A batteri i dagarna eftersom den har start/stop. En sån bil kan inte stå länge förrän batteriet är väldigt urdraget. Vi hoppas att TS får ordning på sitt irriterande problem.

/Benny

Tveksam till att den drar 500mA avstängd. Start/stop har inte med saken att göra. Men visst: Max 10 dagar utan start brukar vara max med keyless.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2021 · 13 983 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker som husseman att TS ska ta ett bra batteri och prova. Men TS ska även mäta om bilen drar ström utan att den används och då mäta med antingen tångamperemeter eller multimeter. Kanske både och. Nu så ska en gammal Volvo inte dra knappt nån ström när den inte används. Vår gamla Volvo drar knappt inget medans min jobbFord i viloläge drar 0,5A, det är en -17. Den fick nytt 80A batteri i dagarna eftersom den har start/stop. En sån bil kan inte stå länge förrän batteriet är väldigt urdraget. Vi hoppas att TS får ordning på sitt irriterande problem.

/Benny

Tveksam till att den drar 500mA avstängd. Start/stop har inte med saken att göra. Men visst: Max 10 dagar utan start brukar vara max med keyless.

Hybriden har rätt. Nu fick bilen stå över en halvtimme och då hade bilen fallit i djupsömn och drog då bara 80mA. I en arbetsbil så springer man in och ut många gånger om dagen och då tar det minst en halvtimme innan den somnar in.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang