Fråga...nya 95 oktan till min gamla bil?

candyweiss
25 juli 2021 · 876 Inlägg

Mossan1 skrev:

candyweiss skrev:
Angående GDI-motorn och E10, ställ frågan direkt till Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.se/kontakta-oss/

Dom kommer sannolikt svara "Det går inte", som med de flesta direktinsprutade.

Men, frågan är VAD konsekvensen av E10 i sådan motor är.
Det nämns aldrig, vad jag har hört.

Motorras?   
Knappast!

Tar spridarna stryk i längden? Kanske....

Övriga bränslesystemet?
Njaaaaa, kanske...

Kan inte mjukvaran kompensera, så utsläppen kan påverkas i någon grad?
Högst sannolikt anledningen!

Kansle kan ge lysande motorlampa också, men jag vet att dom som blandtankar med E85 i fordon som "ej är E85-kompatibla" ska blanda in ganska mycket innan det sker.

PERSONLIGEN (!!!) skulle jag köra på E10 och gå på 98 emellanåt i gammal sliten bil, även om så ej rekomenderas. Speciellt byta upp till 98 bensin (E5) om jag ska anstränga bilen mer än normalt.
Tex tungt släp.
Även i god tid inför besiktning.....

Men jag ger bara min egna åsikt.
Var och en gör saker på eget ansvar.

Håller med dig i allt du skriver smile
GDI-motorn har ju varit en problemmotor för många, den sotar ofta igen totalt, så det blir väl inte sämre med E10....

Senast redigerat av candyweiss (25 juli 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
25 juli 2021 · 4 024 Inlägg

MIn personliga erfarenhet av VAG 1.6 Fsi  är att den får lägre bränslekostnad med 98 oktan istället för 95 oktan, ännu bätte bränsleekonomi gick att få med shells 99 oktaniga bensin, men körde den med 95 oktan och rejäl skvätt E85 och den gick riktigt bra på detta, trots att denna motor tillhör skaran av motorer som ej ska köras på E10

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2021 · 17 477 Inlägg

Mitsubishi
E10 kan användas i alla bensindrivna Mitsubishi-modeller (förutom GDI-motorer till och med modellår 2007).

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
25 juli 2021 · 3 311 Inlägg

Har kört två tank med nya e10 med min van, inte känt någon skillnad. Funderar dock lägga en extra bränsle filter precis innan tbin

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2021 · 14 048 Inlägg

Low skrev:
Har kört två tank med nya e10 med min van, inte känt någon skillnad. Funderar dock lägga en extra bränsle filter precis innan tbin

Ingen skillnad? Menar du ang. bränsleåtgång eller prestandamässigt? För jag har inte tänkt på om jag tankat E10 än.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
25 juli 2021 · 4 024 Inlägg

Är det inte först i Augusti som första laddningen med 95-E10 distribueras ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2021 · 14 048 Inlägg

spillolja skrev:
Är det inte först i Augusti som första laddningen med 95-E10 distribueras ?

Vad jag förstått här i tråden så blir det lag från 1 augusti men det finns vid vissa pumpar redan nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zleepy Trucker
25 juli 2021 · 1 391 Inlägg

bara kolla på pumphandtaget nästa gång, står där, på min lokala ST1 står det E10 på 95 och E5 på 98... men inte märkt någon skillnad oavsett vilken av bilarna jag tankar, varken förbrukning eller annat smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Jesper328
25 juli 2021 · 2 371 Inlägg

Brådhis skrev:

Jesper328 skrev:
1%-5% extra etanol kommer inte att lösa upp gamla bensinavlagringar och sätta igen bränslesystemet, eller spränga din motor som vissa tror.

Nu är det ju inte 1-5% mer etanol utan en ökning på 100%. smile

Att gå från 5% inblandning till 10% inblandning blir en fördubbling av mängden etanol, dvs en ökning med 100%.

Men ja, ingenting kommer hända. Man har kört med E10 i Finland i många år nu och det funkar alldeles utmärkt.

Du vet att jag menar det totala innehållet. big_smile
Nåväl, fair enough.

Up the RA
xXSammy
25 juli 2021 · 6 570 Inlägg

Mitsubishi GDI har mjukvara för att köra på Lean-burn teknik, därav kommer det bli knas med att köra E10 i dessa

Antingen kommer den aldrig lyckas gå in i Lean-burn läge, eller så kommer den spika när den väl gör det
Alternativt, att den inte kommer gå igenom besiktningen för avgasvärdena.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2021 · 17 477 Inlägg

xXSammy skrev:
Mitsubishi GDI har mjukvara för att köra på Lean-burn teknik, därav kommer det bli knas med att köra E10 i dessa

Antingen kommer den aldrig lyckas gå in i Lean-burn läge, eller så kommer den spika när den väl gör det
Alternativt, att den inte kommer gå igenom besiktningen för avgasvärdena.

Börjar den spika finns det väl risk för att den går varm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
25 juli 2021 · 3 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Har kört två tank med nya e10 med min van, inte känt någon skillnad. Funderar dock lägga en extra bränsle filter precis innan tbin

Ingen skillnad? Menar du ang. bränsleåtgång eller prestandamässigt? För jag har inte tänkt på om jag tankat E10 än.

/Benny

Bränsleförbrukningen har jag faktiskt inte checkat. Ska göra det vid nästa tankning.

Annars går bilen hur bra som helst.
Jag tankade på OKQ8 och stod E10 på handtaget😎

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2021 · 14 048 Inlägg

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Har kört två tank med nya e10 med min van, inte känt någon skillnad. Funderar dock lägga en extra bränsle filter precis innan tbin

Ingen skillnad? Menar du ang. bränsleåtgång eller prestandamässigt? För jag har inte tänkt på om jag tankat E10 än.

/Benny

Bränsleförbrukningen har jag faktiskt inte checkat. Ska göra det vid nästa tankning.

Annars går bilen hur bra som helst.
Jag tankade på OKQ8 och stod E10 på handtaget😎

Va bra, då vet jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MickeEng
26 juli 2021 · 480 Inlägg

candyweiss skrev:

MickeEng skrev:

candyweiss skrev:

Några ören mer, ja cirka 60 öre litern och uppåt. Bättre bränsleekonomi, svar nej.

Jaha ja, V50in 2,4 140hk går ca: 6-8mil längre på 98okt vid en full tank och normal körning typ ecodrive hoppa över växlar och inte varva och så går säkert att googla på det. Plus att den känns lite piggare kanske inbillning men iaf. Har ingen doktorsexamen i bränsle ekonomi, men det är vad jag kommit fram till.

Dra den om Rödluvan också big_smile
Den blir varken piggare eller dricker mindre.

Jomenvisst, skulle kunna göra det men du har säkert hört den förmånga gånger.

Jo, men det är iaf vad jag kommit fram till.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
candyweiss
26 juli 2021 · 876 Inlägg

MickeEng skrev:

candyweiss skrev:

MickeEng skrev:
Jaha ja, V50in 2,4 140hk går ca: 6-8mil längre på 98okt vid en full tank och normal körning typ ecodrive hoppa över växlar och inte varva och så går säkert att googla på det. Plus att den känns lite piggare kanske inbillning men iaf. Har ingen doktorsexamen i bränsle ekonomi, men det är vad jag kommit fram till.

Dra den om Rödluvan också big_smile
Den blir varken piggare eller dricker mindre.

Jomenvisst, skulle kunna göra det men du har säkert hört den förmånga gånger.

Jo, men det är iaf vad jag kommit fram till.

Vad innebär 6 - 8 mil tanken? Kan du räkna ut exakt vad det blir liter/mil?
Faktiskt mycket intressant vad skillnaden i förbrukning är mellan 95 oktan och 98 oktan smile

Senast redigerat av candyweiss (29 juli 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
29 juli 2021 · 876 Inlägg

MickeEng, har du några uppgifter om bränsleförbrukningen?

Senast redigerat av candyweiss (29 juli 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
1 augusti 2021 · 876 Inlägg

Hur blir det med den "nya" soppan till t.ex. motorcyklar, mopeder, båtar, maskiner mm?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

om man tittar listan är det ju bara direktinsprutade motorer som påverkas.   jag gissar på att högtryckspumpen är problemet.   skulle säkert avhjälpas genom att ge pumpen lite mer smörja..  kanske tex 2takts olja blandad i bensinen..  nu snackar vi inte 3% utan mindre än så.

om man tankar e10 så tror jag inte det blir några snabba resultat på att pumpen ger sig.  men det är nog den ökade risken som gör att biltillverkarna säger nej.  inte att det per automatik kommer rasa.       om strulet kommer så kommer det vara just högtryckspumpen som kommer vara deffekt.   dessa pajar redan som det är och är ett ganska vanligt fel på direkt insprutade bensinmotorer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

candyweiss skrev:
Hur blir det med den "nya" soppan till t.ex. motorcyklar, mopeder, båtar, maskiner mm?

är det insprutning blir det nada skillnad. så länge det inte är direktinsprutade motorer 
på tex mopeder båtar med förgasare osv kan man öka bränslemängden     man säger ju att en bil med E85 bränsle drar 30% mer bränsle med 75% sprit i bensinen..  så det går ju att räkna på hur mycket mer soppa man behöver ge den att gå från 100% till 90/10.  för det är det enda problemet som blir.  att dom går för magert.    räknar man lite på det kommer du veta hur mycket du ska gå upp i munstycken på förgasare för att få det optimalt.     

för i slutänden är den stora skillnaden att det krävs mer bränsle om man kör på sprit mot benisn pga energi innehållet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
1 augusti 2021 · 9 296 Inlägg

johnnyJ skrev:
Lista här:

https://www.bilsweden.se/storage/847985 … a%2021.pdf

Problemet med den där listan (som även länkats tidigare i tråden) är att den är inkomplett (såklart). Ingen av mina bilar finns t ex med förutom familjebruksisen.

Men det är säkert många hjärnspöken hos oroliga bilägare, precis som när den blyfria bensinen blev det enda alternativet.

Personligen tankar jag det som finns. På min mack finns bara e10 sedan en tid tillbaka så det får duga. Eventuellt kommer jag tanka min ena Rover med 98 ibland, men den andra får acceptera lite mer sprit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang