Volvo V50 1.8F, Manuell -07, Slapp växelspak

Albert_a
2 augusti 2021 · 55 Inlägg

Sedan ett par veckor tillbaka upplever jag att växelspaken i vår V50 -07 inte uppför sig som förut. Vi har ägt bilen sedan november och redan servat den för en fjärdedel av vi köpte den för, så undviker gärna dyra verkstadsbesök om det går(?!).

Vad jag upplever är att spaken tidigare lätt fördes mellan olika växlar och att den ”landade” och stannade i växelns läge.

Jag vill säga att den plötsligt ändrade beteende och att den nu fjädrar in mot mittlinjen när den ligger i växel, och att man måste ”hämta” upp den och föra den noga och korrekt för att den inte ska kännas kärv.  Upplever att när jag lägger i ettan eller femman så fjädrar spaken in mot trean. Detsamma gäller i tvåan eller i backen, att den fjädrar in mot fyran.

Nån annan som varit med om liknande?

Var förbi en lokal verkstad kring sommarhuset och de tyckte inte det var något märkligt, och efter att ha ryckt bort ett buntband någon satt om vajrarna till växelföringen och en kabel till motorvärmaren som någon dumt nog monterat där, försäkrade han mig om att det inte var någon fara att köra vidare.

Vill gärna ha tillbaka känslan jag hade tidigare…

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 732 Inlägg

utan att kunna något om den bilen eller ford drivlinan som sitter så är det säkert bara några slitna bussningar som jäklas..   märkte på våran audi a2 som stått 2år att spaken vägrade återgå till läget mitt för 3:An och 4:Ans läge vilket gjorde bilen extremt svårväxlad tills jag blev van.   den fungerade perfekt när den stalldes..    men du kommer mest troligen bli van vid det tillslut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Albert_a
3 augusti 2021 · 55 Inlägg

Jo, visst blir man van vid det, men tycker ändå att det borde gå att lösa. Har lyft på damasken vid spaken och tittat som hastigast men inte kunnat se något direkt konstigt med mina amatörögon.

Vore tacksam för mer hjälp, oavsett om jag blir van vid det eller ej. En vacker dag kommer bilen säljas vidare, och vore skönt att inte sälja en med sladdrig spak…

Mossan1
3 augusti 2021 · 2 793 Inlägg

Om det ändå är Volvos M56 trots Fordmotorn så är klassiska felet med slapp spak bussningarna ute på lådan vid växelförarna.  Fords låda fungerar lika, så där skulle jag börja oavsett Ford eller Volvo.

Albert_a
3 augusti 2021 · 55 Inlägg

Vid närmre titt under damasken hittade jag mycket riktigt en bussning som lossnat. En vit nylonbussning som verkar ha pressats ut. Kommer inte åt att sätta tillbaka den utan att demontera mittkonsolen vad det verkar, och det får bli ett projekt för en annan dag.

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

Albert_a skrev:
Jag vill säga att den plötsligt ändrade beteende och att den nu fjädrar in mot mittlinjen när den ligger i växel, och att man måste ”hämta” upp den och föra den noga och korrekt för att den inte ska kännas kärv.  Upplever att när jag lägger i ettan eller femman så fjädrar spaken in mot trean. Detsamma gäller i tvåan eller i backen, att den fjädrar in mot fyran.

Är det inte exakt så det ska vara? Tanken är ju att den ska fjädra tillbaka till mitten. Dvs du måste trycka spaken åt höger för växel 5-6 och åt vänster för växel 1-2. Så fungerar ju alla (friska) manuella växellådor.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
4 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

Albert_a skrev:
Jag vill säga att den plötsligt ändrade beteende och att den nu fjädrar in mot mittlinjen när den ligger i växel, och att man måste ”hämta” upp den och föra den noga och korrekt för att den inte ska kännas kärv.  Upplever att när jag lägger i ettan eller femman så fjädrar spaken in mot trean. Detsamma gäller i tvåan eller i backen, att den fjädrar in mot fyran.

Är det inte exakt så det ska vara? Tanken är ju att den ska fjädra tillbaka till mitten. Dvs du måste trycka spaken åt höger för växel 5-6 och åt vänster för växel 1-2. Så fungerar ju alla (friska) manuella växellådor.

det är ju inte så ts menar, om man tex har lagt i 1an ska den ju stanna i sitt läge och inte flytta sig i sidled mot 3ans läge vilket ts även skrev.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

Albert_a skrev:
Jag vill säga att den plötsligt ändrade beteende och att den nu fjädrar in mot mittlinjen när den ligger i växel, och att man måste ”hämta” upp den och föra den noga och korrekt för att den inte ska kännas kärv.  Upplever att när jag lägger i ettan eller femman så fjädrar spaken in mot trean. Detsamma gäller i tvåan eller i backen, att den fjädrar in mot fyran.

Är det inte exakt så det ska vara? Tanken är ju att den ska fjädra tillbaka till mitten. Dvs du måste trycka spaken åt höger för växel 5-6 och åt vänster för växel 1-2. Så fungerar ju alla (friska) manuella växellådor.

det är ju inte så ts menar, om man tex har lagt i 1an ska den ju stanna i sitt läge och inte flytta sig i sidled mot 3ans läge vilket ts även skrev.

Eftersom vi har en manuell V50 här hemma gick jag ut och testade för säkerhets skull... Lägger jag i 1:an eller 2:an och släpper spaken så lägger den sig mot den högra kanten i "spåret" eftersom den är fjäderbelastad mot mitten. Samma sak med 5:an och 6:an fast då mot vänster kant. Så gör alla manuella växellådor.

Även TS verkstad säger ju att dom inte kan känna något onormalt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Albert_a
9 augusti 2021 · 55 Inlägg

Jomen visst ska den fjädra in lite, men som Brådhis skriver om att den ligger ”i spåret” men in mot mitten gör inte vår spak längre. Det är nästintill omöjligt att visuellt bedöma ifall den ligger i 3an eller 5an när man lagt den i 5an.

Som jag skrev har jag hittat en bussning som lossnat, som förklarar problematiken. Fjäderbelastningen skjuter spaken ”för långt” mot mitten, och en kulled går stål-mot-stål men med ett väldigt spel.

Ska nog få det åtgärdat snart. Men helt rätt står det inte till med den.

Albert_a
15 augusti 2021 · 55 Inlägg

Någon som har tips på hur man kan komma åt bättre under damasken till växelspaken? Finns det något sätt att öppna upp mittkonsolen utan att behöva demontera hela ”vattenfallet” ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang