Otät rörkoppling, problem?

pagoden
4 augusti · 5 Inlägg

Hej! Har en Peugeot 308SW HDI från 2010. Upptäckte idag under huven att en rörkoppling inte verkar tät. Jag vet dock inte vad det är för typ av rör och om det är ett akut problem?

Som synes på bilderna så är skruven på vänster sida inte iskruvad ordentligt. Ett problem är att jag inte får i något slags verktyg för att skruva till den för det är för trångt där. Skruven (torx) är iskruvad ovanifrån och det är väldigt tajt mot röret ovanför...

Som sagt, vad är det för rör, och är det akut att fixa?

Se bilder (röd pil vid problemet).

Mvh Pagge
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240713/240713-65a862d04443a9f00038b77207bae2e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240713/240713-3b94395ddedf4a077b3996f3cc608254.jpg

mb_pucken
4 augusti · 4 797 Inlägg

Det ser ut att vara ett laddrtycksrör så det bör vara tätt.
Svårt att se vad det ska vara för skruv där. Ser ju nästan ut som skruven gått av.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pagoden
4 augusti · 5 Inlägg

Hej, ja när jag googlat lite verkar det vara ett rör som ansluter till turbon... Bilen beter sig som vanligt, är osäker på hur länge det sett ut sådär. Skruven har inte gått av men verkar inte iskruvad ordentligt... Eftersom jag inte kommer åt själv och inte vill demontera andra saker för att komma åt får jag väl söka mig till verkstad. Undrar bara hur akut det är, om något riskerar att gå sönder pga detta?

Mvh Pagge

pagoden
4 augusti · 5 Inlägg

Hittade ett par videos hur man meckar med turbo och intercooler. Min skruv verkar vara en pivå-skruv som bildar en led så man kan flytta detta rör med då denna skruv som axel så att säga. Så, jag bör nog flytta röret på det sättet och sedan skuva åt denna skruv något varv så den sluter mera tätt...

https://www.youtube.com/watch?v=Q7S0qDBo314
https://www.youtube.com/watch?v=5np02pBT69k

Mvh Pagge

Stortag
5 augusti · 270 Inlägg

pagoden skrev:
Hej, ja när jag googlat lite verkar det vara ett rör som ansluter till turbon... Bilen beter sig som vanligt, är osäker på hur länge det sett ut sådär. Skruven har inte gått av men verkar inte iskruvad ordentligt... Eftersom jag inte kommer åt själv och inte vill demontera andra saker för att komma åt får jag väl söka mig till verkstad. Undrar bara hur akut det är, om något riskerar att gå sönder pga detta?

Är du riktigt säker på att skruven inte har gått av? Jag har aldrig stött på att en biltillverkare skulle sätta in en högst vanlig sexkant-skalle skruv på ena sidan av en fläns och sedan någon special som man aldrig hört talats om tidigare på den andra.

I vilket fall som helst ser det ut att vara på sugsidan. Det vill säga luften kommer in där från luftfiltret så det är inget tryck på. Det värsta som kan hända är väl att det kan suga in sand och annan skit som förstör turbon. Det bör nog åtgärdas snarast möjligt för att undvika skada på turbon.

BMW 525i (1995)
Christian S
5 augusti · 4 742 Inlägg

Stortag skrev:
I vilket fall som helst ser det ut att vara på sugsidan. Det vill säga luften kommer in där från luftfiltret så det är inget tryck på. Det värsta som kan hända är väl att det kan suga in sand och annan skit som förstör turbon. Det bör nog åtgärdas snarast möjligt för att undvika skada på turbon.

nej det är på trycksidan då luften kommer in i mitten utav turbon wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pagoden
9 augusti · 5 Inlägg

Hej, ja det är röret från turbon till intercoolern... Upplever ibland lite fördröjning på svaret från gaspedalen, enligt google skulle en luftläcka i intercoolern eller dess anslutningar kunna ge det symptomet...

Mvh Pagge

Stortag
10 augusti · 270 Inlägg

Christian S skrev:
nej det är på trycksidan då luften kommer in i mitten utav turbon wink

Ja se där ja, kolla på videon lite längre fram, där man ser helheten. Ska inte glömma å dricka kaffe hah

BMW 525i (1995)
jaka54
10 augusti · 4 560 Inlägg

Hej!
Laddtrycksröret sitter tydligen bara med en skruv på högersidan  (se videon) och hakas sedan fast  med en krok på andra sidan. På din bild ser det ut som om kroken har hoppat ur fästet (jäkla konstruktion). Enkelt att fixa! Skruva loss skruven på höger sida och kolla varför kroken på vänster sida har hoppat ur fästet.

pagoden
13 augusti · 5 Inlägg

Gjorde ett försök att få detta tight igår. Fick loss röret. Problemet är att när man snäpper tillbaka allting så är "knoppen" som röret ploppas på placerad så att röret trycks isär i den kopplingen, det finns en spänning. Och kroken som då finns där vid turbon har ett spel som gör att det inte blir tight.
Men, sedan går röret in en bit invändigt i turbons anslutning så det är inte så stor glipa som det ser ut på bilden, och det är någon gummiring som packning där... Men helt tätt är det väl inte eftersom det är lite kladdigt av olja från glipan, olja som väl då läcker ut från slitna packningar i turbon...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang