Har köpt en Volvo 740 med stora skador i klarlacken på taket, hur ska jag göra för att fixa det? Snälla hjälp!!

cardoland
1 augusti 2021 · 4 Inlägg

Köpte nyligen en Volvo 740 -88 med ganska synliga hål i klarlacken på bilens tak som jag nu hade tänkt ta tag i att fixa. Endast klarlacken har lossnat men grundfärgen sitter kvar under, jag tror inte det räcker med att bara polera då hålen är ganska stora. Någon här som vet hur man kan fixa det så att det ser snyggt ut? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240691/240691-9ce0f6920ac6cc314c64e180c099e104.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240691/240691-4d1411034684a91546a22bf2aefb26df.jpg

simlar
1 augusti 2021 · 5 516 Inlägg

Lacka om.

Har du väldig tur räcker det att slipa bort klarlacken och spruta på ny klarlack på originalfärgen, men kan bli ännu sämre om klarlacken man målar på inte är kompatibel med originallacken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
1 augusti 2021 · 5 813 Inlägg

Ja, dags att slipa ner och lacka om. Svart kanske, så det ser ut som ett gammalt vinyltak? Hade nog blivit snyggt.

zzr94092
2 augusti 2021 · 4 378 Inlägg

Går inte att bara slipa ner klarlacken, du kommer garanterat att slipa igenom basfärgen....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 673 Inlägg

bara att måla om.    fördelen att en 740 går ju att måla om taket ganska smidigt..  det är ju helt skiljt från resten så det blir ju inga fula skarver..   det skulle jag iaf göra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
2 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

Slipa ner skadorna, om de är stora/djupa, och foliera taket svart.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

Lacka om så blir det snyggt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
2 augusti 2021 · 5 813 Inlägg

Passa på att sätta i taklucka om taket ändå måste målas cool

Utmarks-Loke
2 augusti 2021 · 5 813 Inlägg

Eller det fanns ju redan roll

jaka54
2 augusti 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt...Slipa ner och lacka om! Tror inte att det går att bara slipa ner klarlacken utan att underliggande färglager också påverkas (slipas bort).

Lucif3r
2 augusti 2021 · 2 183 Inlägg

På volvo är det så att klarlacken släpper från basfärgen, så ingen slipning i världen kan rädda den där lacken. Det måste lackas om.
Visst kan du slipa och minimera dom synliga skadorna.... En stund... För då blottar du basfärgen, och basfärgen håller inte länge utan klarlack.

cardoland
4 augusti 2021 · 4 Inlägg

Okej, om jag ska lacka om, räcker det att slipa ner till grundfärgen och spraya på bättringsfärg + klarlack eller borde jag slipa ner ända till plåten och lägga ny grundfärg också? smile

Senast redigerat av cardoland (4 augusti 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

cardoland skrev:
Okej, om jag ska lacka om, räcker det att slipa ner till grundfärgen och spraya på bättringsfärg + klarlack eller borde jag slipa ner ända till plåten och lägga ny grundfärg också? smile

Det beror lite på hur grundfärgen sitter. Om den flagar så bör du slipa ner kanterna på grundfärgen och då kommer plåten fram vilket den kan göra iaf. Slipa och spackla där det behövs. Grunda sen och eventuellt finslipa grundfärgen och lacka sedan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2021 · 13 673 Inlägg

cardoland skrev:
Okej, om jag ska lacka om, räcker det att slipa ner till grundfärgen och spraya på bättringsfärg + klarlack eller borde jag slipa ner ända till plåten och lägga ny grundfärg också? smile

om du tänker spreja själv kan du likagärna låta det vara som det är..    det är meningslöst att försöka få så där stora ytor halvskapliga med burk.     

kommer dessutom gå åt en jäkla massa burkar klarlack för att få minsta blankhet..   hitta någon som kan spruta det med riktig spruta istället.. någon i din närhet har säkert kunskapen och saker till det.    eller om du själv har en kompressor och en färgspruta..    även utomhus under sämsta förutsättningarna kommer det bli bättre än om du försöker sprej med burk.      jag har försökt många gånger med burk..  det blir aldrig bra.. men med spruta blir det alltid bra.. så länge jag inte målar vitt. för det vill gärna rinna för mig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
5 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

MOTIP har sprejburkar med mycket bred stråle.
Likaså de sprejburkar med "receptfärg" som jag köpt hos Barkmans i Eskilstuna.
Mycket mycket lättare att få ett acceptabelt resultat med än med sprejburk från t ex Biltema och andra lågprisföretag.
Ett litet tips är passa på när plåten och sprejburkarna är "solvarma".
Högre tryck i sprejburkarna och snabbare avdunstning av lösningsmedel (mindre tid för småkryp att fastna i färgen ha ha).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2021 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:
MOTIP har sprejburkar med mycket bred stråle.
Likaså de sprejburkar med "receptfärg" som jag köpt hos Barkmans i Eskilstuna.
Mycket mycket lättare att få ett acceptabelt resultat med än med sprejburk från t ex Biltema och andra lågprisföretag.
Ett litet tips är passa på när plåten och sprejburkarna är "solvarma".
Högre tryck i sprejburkarna och snabbare avdunstning av lösningsmedel (mindre tid för småkryp att fastna i färgen ha ha).

jo visst gör det skillnad. men ett tak är stort och att lyckas täcka taket med klarlack kommer betyda att 3st får stå och skaka sprejburkar medan en försöker hinna lägga på ett lager klarlack.   tror inte det kommer bli något bra alls.. men blir mer än gärna motbevisad.     har sätt en polare försökt målat om en bakskärm på sin passat och han tyckte det var bra.. men det såg förjävligt ut.. men han har dålig syn så inte konstigt.. ingen som helst blankhet i klarlacken.  men sen är det självklart skillnad på klarlack och klarlack.. att den riktiga klarlacken som läggs i en burk med riktigt munstycke med bra sprutbild blir bättre än tex en billig klarlack är inget förvånande..   att måla tex en backspegel eller en vinge och det blir bra är inte så konstigt problemet blir när man ska försöka lägga på ett lager klarlack på ett stort tak.   men hoppas så klart att det går.  men jag har aldrig upplevt det någon gång.. men med spruta utan kunskap blir oftast okej om underarbetet är bra.    jobbade fram till 2007 på en firma där vi gjorde allt från rostlagning till att spruta hela bilar.  dock var jag ju ingen lackerare. men det hände ju att jag gjorde små jobb och skillnaden mellan burk och spruta är enorm.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang