Skoda octavia-11 tvärdog.

Geten64
4 augusti 2021 · 6 Inlägg

Min octavia scout 2.0 -11 tvärdog en dag påväg hem från jobbet. Bilen startar när man vevar lite och går ca 2sek innan den dör igen. Är som att den går i nödläge.. Bränslefilter är bytt och pumpen pumpar. Dessvärre så finns ingen ström i uttaget där man läser av felkoder. (Provat med bosch-felkodsläsare oxå och den får inte heller kontakt med Bilen.. ) Gått igenom säkringar (mätt med instrument att ström kommer in och går ut från säkringarna.. Någon som har någon aning?  smile

Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 814 Inlägg

Får du inte kontakt i OBD2-uttaget är det ju något elfel. För du provade väl med tändningen påslagen? Då är det dags att googla fram ett elschema och börja kolla över tillförslar för det låter som du tappat en någonstans. Kanske det är ännu mer säkringar på något annat ställe?

Geten64
4 augusti 2021 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Får du inte kontakt i OBD2-uttaget är det ju något elfel. För du provade väl med tändningen påslagen? Då är det dags att googla fram ett elschema och börja kolla över tillförslar för det låter som du tappat en någonstans. Kanske det är ännu mer säkringar på något annat ställe?

Ja, har haft på tändningen och även kollat alla säkringar jag hittat. (Både inne i bilen och i motorutrymmet..) Ja, låter tyvärr som att det är som du säger..Något kabelbrott eller liknande.. Något är helgalet åtminstone..

xXSammy
4 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

Går ju att mäta om OBD uttaget fungerar

Finns ju mer exakta kopplingscheman men https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ … ics#OBD-II

De/Dem
Presidento Of World
4 augusti 2021 · 3 306 Inlägg

På min sån där glappade obd uttaget så man fick trycka hårt eller hålla kabeln på plats med handen medans man felsökte, värt att prova.

Min gjorde sådär en gång då hade startspärr gått i helt random.. finns klipp på Youtube på hur man kan ev återställa den.

Edit; det funkade på min, fungerade fint efteråt.

En 2012 1.6 TDi med manuell låda

Senast redigerat av Presidento (4 augusti 2021)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 814 Inlägg

Om det är startspärren borde det komma upp en lampa för det på instrumentbrädan men jag minns inte hur symbolen brukar se ut

Presidento Of World
4 augusti 2021 · 3 306 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det är startspärren borde det komma upp en lampa för det på instrumentbrädan men jag minns inte hur symbolen brukar se ut

Lyste många lampor på min då så kommer inte ihåg om det var någon specifik...men julgran i juli var det iaf 😏

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Geten64
5 augusti 2021 · 6 Inlägg

Presidento skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om det är startspärren borde det komma upp en lampa för det på instrumentbrädan men jag minns inte hur symbolen brukar se ut

Lyste många lampor på min då så kommer inte ihåg om det var någon specifik...men julgran i juli var det iaf 😏

Enda som lyser och varnar i detta läge är "error brakes"...

RobbanForsell
5 augusti 2021 · 292 Inlägg

Du måste inte hålla in koppling/broms för att kunna starta? Vild gissning men har du ingen fungerande bromsljuskontakt..
Det förklarar dock inte varför du inte kan läsa av OBD uttaget.

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang