Lämplig V8 för turbo och ev dragrace

RSST
4 augusti 2021 · 7 Inlägg

Hej!

Jag har fått ett sug av att bygga och såklart köra dragrace. Bilen jag har att bygga av är en Valiant signet -68, och jag undrar vad för motor som kan vara lämplig att turbomata? Har funderat på sb 360 med dubbelturbo, ett vettigt sprut och vassare kammar bland annat.

(Tilläggas att jag är ganska färsk på just amerikanska V8 motorer)

Tänkte inte ge mig på det värsta och bästa på en gång, utan åtminstone lite budget bygge till en början så jag vet vad jag gett mig in på.

Listan kan göras lång på mina frågor men några är större än andra.

Så mina ledande frågor i stunden är:
-vilket motor bör jag leta efter för mitt ändamål
-vilket sprut rekommenderas? Tänkte köra på e85
-andra saker som en färsking bör veta

Tack för mig och hoppas jag får hjälpen jag behöver! Mvh

Mitt första inlägg på ett forum någonsin

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

Jag vet inte hur MOPAR 360 är men annars är ju CHEVA 350 en bra motor och du en sån där motor har bara en kam.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
RSST
4 augusti 2021 · 7 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag vet inte hur MOPAR 360 är men annars är ju CHEVA 350 en bra motor och du en sån där motor har bara en kam.

/Benny

Jo jag har faktiskt funderat på en 350, är dem potentiella? Hållbara och så

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

Det ska ju bara bli en dragster. Chrysler, det är ju en Plymouth. var bara tvungen att skoja till det.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (4 augusti 2021)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
RSST
4 augusti 2021 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

För den delen spelar det ingenroll, vill ha en skaplig spis för en ”rimlig” peng. Känns att vara lättare att hitta grejer till en cheva än en mopar motor

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

RSST skrev:

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

För den delen spelar det ingenroll, vill ha en skaplig spis för en ”rimlig” peng. Känns att vara lättare att hitta grejer till en cheva än en mopar motor

I såna fall borde du egentligen satsa på LS1, den dominerar ju verkligen bland de amerikanska V8-orna i hobbyfordon numera. Det finns precis hur mycket grejer som helst till dom, och relativt billigt är det också. Det enda som är dyrt med LS1 är om du vill ha manuell låda, de kostar tyvärr eftersom de är sällsynta och eftertraktade. Motorerna satt i allt från pickuper till Camaro och Corvette och allt möjligt. Lite olika bestyckade förstås, pickupmotorerna är billigast men har också minst hästar.

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

Det ska ju bara bli en dragster. Chrysler, det är ju en Plymouth. var bara tvungen att skoja till det.

/Benny

Jag är så trög så jag fattar inte ens skämtet tongue

Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Fast LS1 behöver det ju inte vara, det kan vara en massa olika ur LS-serien

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

RSST skrev:

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

För den delen spelar det ingenroll, vill ha en skaplig spis för en ”rimlig” peng. Känns att vara lättare att hitta grejer till en cheva än en mopar motor

I såna fall borde du egentligen satsa på LS1, den dominerar ju verkligen bland de amerikanska V8-orna i hobbyfordon numera. Det finns precis hur mycket grejer som helst till dom, och relativt billigt är det också. Det enda som är dyrt med LS1 är om du vill ha manuell låda, de kostar tyvärr eftersom de är sällsynta och eftertraktade. Motorerna satt i allt från pickuper till Camaro och Corvette och allt möjligt. Lite olika bestyckade förstås, pickupmotorerna är billigast men har också minst hästar.

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
LS1? Finns hur mycket information om dom som helst på nätet, även om överladdning. Men det är kanske inte så kul att ha en chevamotor i en Chrysler...

Det ska ju bara bli en dragster. Chrysler, det är ju en Plymouth. var bara tvungen att skoja till det.

/Benny

Jag är så trög så jag fattar inte ens skämtet tongue

Valiant är ju ingen Chrysler utan Valiant är en Plymouth.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Same same  smile

Nybergrobin
4 augusti 2021 · 2 377 Inlägg

Potent eller hållbar är ingen av dessa motorer när det kommer till turbo.      Ska du ha en billig v8 så är cheva 350 det ultimata valet.  Grymt billiga delar och finnas allt för att trimmas den

RSST
5 augusti 2021 · 7 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Potent eller hållbar är ingen av dessa motorer när det kommer till turbo.      Ska du ha en billig v8 så är cheva 350 det ultimata valet.  Grymt billiga delar och finnas allt för att trimmas den

Vad tror du ger med sig? Hade ju tänkt att kompsänka och göra det som krävs för att den ska åtminstone hålla 1 säsong. Tanken är att köra 2 mindre turbos, kanske hx30, eller mindre än så om det krävs för att det ska hålla.

Jag skulle åtminstone vilja köra 12or på strippen till en början om det är möjligt med en laddad 350

Senast redigerat av RSST (5 augusti 2021)

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Nybergrobin
5 augusti 2021 · 2 377 Inlägg

RSST skrev:

Nybergrobin skrev:
Potent eller hållbar är ingen av dessa motorer när det kommer till turbo.      Ska du ha en billig v8 så är cheva 350 det ultimata valet.  Grymt billiga delar och finnas allt för att trimmas den

Vad tror du ger med sig? Hade ju tänkt att kompsänka och göra det som krävs för att den ska åtminstone hålla 1 säsong. Tanken är att köra 2 mindre turbos, kanske hx30, eller mindre än så om det krävs för att det ska hålla.

Jag skulle åtminstone vilja köra 12or på strippen till en början om det är möjligt med en laddad 350

Ingen aning om vad som ger sig först men skulle tänka mig att vevstakarna mår dåligt av laddet...

Anledningen varför jag rek cheva 350 är att du kan köpa en komplett renoveringssats (kolvar, lager osv) för priset av en packningssats till en mopar :o   Svindyra delar till 340/360.

RSST
5 augusti 2021 · 7 Inlägg

Nybergrobin skrev:

RSST skrev:

Nybergrobin skrev:
Potent eller hållbar är ingen av dessa motorer när det kommer till turbo.      Ska du ha en billig v8 så är cheva 350 det ultimata valet.  Grymt billiga delar och finnas allt för att trimmas den

Vad tror du ger med sig? Hade ju tänkt att kompsänka och göra det som krävs för att den ska åtminstone hålla 1 säsong. Tanken är att köra 2 mindre turbos, kanske hx30, eller mindre än så om det krävs för att det ska hålla.

Jag skulle åtminstone vilja köra 12or på strippen till en början om det är möjligt med en laddad 350

Ingen aning om vad som ger sig först men skulle tänka mig att vevstakarna mår dåligt av laddet...

Anledningen varför jag rek cheva 350 är att du kan köpa en komplett renoveringssats (kolvar, lager osv) för priset av en packningssats till en mopar :o   Svindyra delar till 340/360.

Jo jag förstår, tror det lutar mot en 350 o stroka till 383, känns som en rimlig motor att börja sin karriär på (för att se om det blir något mer)

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2021 · 13 669 Inlägg

Ls är vägen att gå utan minsta tvekan..  det du begär klarar ju vilken v8 från ls familjen av..  800hk är ju vardag i usa på dessa maskiner.   sätt 5.3or ge väldigt trevlig effekt med turbo.     allt hänger sen på hur mycket man vill lägga.    sen finns det rätt motorer att välja och fel.   vilka som är bäst överlåter jag till någon som inte råkat blivit kär i ls pga youtube och
Cleetus McFarland lilla kanal där..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
5 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Gamla 350TBI/TPI är billiga nu för att de flesta gått över på LS istället. Finns massor av gamla grejer kvar nu som blivit över. Det är som att välja B230 till sin volvo trots att det finns billiga femcylindriga nu

RSST
5 augusti 2021 · 7 Inlägg

Någon som kan förklara skillnaden på 2 respektive 4 bultad 350? Vilken är bäst/hållbarast och varför?

Har även en fråga till någon som är insatt i dragracing:
Min signet är papperslös, måste jag försöka hitta regnr och papper eller är det bara o bygga o köra på strippen?

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

RSST skrev:
Någon som kan förklara skillnaden på 2 respektive 4 bultad 350? Vilken är bäst/hållbarast och varför?

Har även en fråga till någon som är insatt i dragracing:
Min signet är papperslös, måste jag försöka hitta regnr och papper eller är det bara o bygga o köra på strippen?

2-bultat har 2 bultar på varje ramlageröverfall.
4-bultat har 4 bultar på varje ramlageröverfall.
När det gäller Chevas 350 så satt det i de flesta fall 4-bultade i truckar d.v.s. i Vans och Pickuper. Dom är ju kraftigare och håller lite bättre. Du kan oftast se på ett block om det är 2 eller 4-bultat. På 4-bultade så sitter startmotorns bultar diagonalt iskruvade i blocket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
RSST
5 augusti 2021 · 7 Inlägg

Vettemannen skrev:

RSST skrev:
Någon som kan förklara skillnaden på 2 respektive 4 bultad 350? Vilken är bäst/hållbarast och varför?

Har även en fråga till någon som är insatt i dragracing:
Min signet är papperslös, måste jag försöka hitta regnr och papper eller är det bara o bygga o köra på strippen?

2-bultat har 2 bultar på varje ramlageröverfall.
4-bultat har 4 bultar på varje ramlageröverfall.
När det gäller Chevas 350 så satt det i de flesta fall 4-bultade i truckar d.v.s. i Vans och Pickuper. Dom är ju kraftigare och håller lite bättre. Du kan oftast se på ett block om det är 2 eller 4-bultat. På 4-bultade så sitter startmotorns bultar diagonalt iskruvade i blocket.

/Benny

Tack för snabbt och enkelt svar! Det var så som jag trodde, alltså bör det vara lättast att få tag i en 4bultad då de allra flesta motorer man hittar kommer ju från en van

Plymouth Valiant "Vallen" (1968)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

RSST skrev:

Vettemannen skrev:

RSST skrev:
Någon som kan förklara skillnaden på 2 respektive 4 bultad 350? Vilken är bäst/hållbarast och varför?

Har även en fråga till någon som är insatt i dragracing:
Min signet är papperslös, måste jag försöka hitta regnr och papper eller är det bara o bygga o köra på strippen?

2-bultat har 2 bultar på varje ramlageröverfall.
4-bultat har 4 bultar på varje ramlageröverfall.
När det gäller Chevas 350 så satt det i de flesta fall 4-bultade i truckar d.v.s. i Vans och Pickuper. Dom är ju kraftigare och håller lite bättre. Du kan oftast se på ett block om det är 2 eller 4-bultat. På 4-bultade så sitter startmotorns bultar diagonalt iskruvade i blocket.

/Benny

Tack för snabbt och enkelt svar! Det var så som jag trodde, alltså bör det vara lättast att få tag i en 4bultad då de allra flesta motorer man hittar kommer ju från en van

Absolut är det så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang