Problem med tuta Opel Astra H 2007

Danne_485
5 augusti 2021 · 687 Inlägg

Hej!

Jag har ett märkligt fel med tutan på min Opel. Den fungerar perfekt när tändningen är frånslagen men så fort man slår till tändningen så är det helt plötsligt stendött. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Mvh
Danne

Stortag
5 augusti 2021 · 298 Inlägg

Blir nog tvungen att leta reda på ett elschema och börja kolla hur det är kopplat, låter ju som att något kortsluter den med tändningen påslagen. Då tändningen vrids på drar en massa relän och sätter ström i en massa kablar som annars är strömlösa med nyckeln av.
Hur var det före problemet började? fungerade tutan även med tändningen avslagen eller både och? tänker ifall den inte borde funka med tändningen av egentligen.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

Stortag skrev:
Blir nog tvungen att leta reda på ett elschema och börja kolla hur det är kopplat, låter ju som att något kortsluter den med tändningen påslagen. Då tändningen vrids på drar en massa relän och sätter ström i en massa kablar som annars är strömlösa med nyckeln av.
Hur var det före problemet började? fungerade tutan även med tändningen avslagen eller både och? tänker ifall den inte borde funka med tändningen av egentligen.

Jodå. En säkerhetsdetalj.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_485
7 augusti 2021 · 687 Inlägg

Stortag skrev:
Blir nog tvungen att leta reda på ett elschema och börja kolla hur det är kopplat, låter ju som att något kortsluter den med tändningen påslagen. Då tändningen vrids på drar en massa relän och sätter ström i en massa kablar som annars är strömlösa med nyckeln av.
Hur var det före problemet började? fungerade tutan även med tändningen avslagen eller både och? tänker ifall den inte borde funka med tändningen av egentligen.

Har för mig att den fungerat lite sporadiskt. Vill minnas att första gången jag fick underkänt på den så testade jag att tuta på vägen hem ifrån besiktningen och då tutade den efter några försök. Men sen har det mest varit dött när jag testat efter det. Med tändningen av låter den som sagt helt perfekt men det har jag inte haft någon tanke på att testa förren nu senaste veckan så kan tyvärr inte svara på hur länge det har varit så.

De på verkstaden sa att det eventuellt kunde vara i en styrbox där det sitter ett inbyggt relä och att man måste renovera den boxen eller köpa en ny. Jag har själv länge varit inne på att det är glapp någonstans eller typ att en kabel hoppat av men då borde den väl inte låta alls? hmm Hade även problem med att airbaglampan lyste ett tag men det har nu gått över. Därav min tanke att något kanske var glapp vid ratten eller så. Får väl forska mer i detta nu då jag fick en till månad på mig att ordna problemet efter efterkontrollen.

Några fler förslag?

Stortag
9 augusti 2021 · 298 Inlägg

Kan tänka mig att en sådan box + arbete och eventuellt programmering kan kosta lika mycket som bilen. I sånna fall skulle jag fixa det med ett externt relä. Om du själv inte är bra på ström så be en polare fixa smile

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Danne_485
9 augusti 2021 · 687 Inlägg

Stortag skrev:
Kan tänka mig att en sådan box + arbete och eventuellt programmering kan kosta lika mycket som bilen. I sånna fall skulle jag fixa det med ett externt relä. Om du själv inte är bra på ström så be en polare fixa smile

Ja, jag kommer troligen inte köpa en ny box utan renovera den nuvarande i sådana fall. Att fixa externt relä är ett annat sätt att göra det på. Pratade med en kille på mekonomen som tyckte att det var en bra idé. Får felsöka vidare. Hade hoppats på att någon kanske hade haft liknande problem och satt inne med en lösning.

AVC
22 juli 2023 · 401 Inlägg

Hittade du nån lösning på tutan? Har liknande problem på en Astra GTC, den funkar ibland och ibland inte.

Senast redigerat av AVC (22 juli 2023)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
torsen
23 juli 2023 · 7 198 Inlägg

Har du provat med en så enkel sak som att dra kablarna med kabelskor av och på flatstiften några gånger, för att få bättre elkontakt.
Är kablarna skruvade så lossa muttrarna lite och "vicka" på kabelskorna, för att övervinna ev oxid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang