Automatlåda

Volvoxc702004
4 augusti 2021 · 2 Inlägg

Hej ! Har en Volvo xc 70 Diesel årsmodell 2004 med automatlåda, bilen har gått ca 23000 mil.
Var ute och åkte och skulle åka ut på en väg efter ett stopp, då drog inte automatlådan utan det var som om neutralen låg i. Slog av motorn och testade igen då drog lådan lite men slutade dra igen. Kunde till slut åka några hundra meter och så slutade den dra igen. Efter att motorn blivit kall så drar lådan en liten stund. Har efter detta testat felkoder med dator men det finns inga felkoder på bilen och lådans temperatur är 30 grader vid provning. Har även sköljt lådan med ny olja så den är nu helt okej. Kan det finnas något mer att göra för att få lådan att fungera eller är det bara att byta lådan ? Om man ska byta låda vad gäller då om man ska köpa en begagnad t.ex. är det samma till diesel och bensin motor eller vad annat är viktigt att kontrollera, ska det vara samma serienummer ?

Christian S
5 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

Volvoxc702004 skrev:
Hej ! Har en Volvo xc 70 Diesel årsmodell 2004 med automatlåda, bilen har gått ca 23000 mil.
Var ute och åkte och skulle åka ut på en väg efter ett stopp, då drog inte automatlådan utan det var som om neutralen låg i. Slog av motorn och testade igen då drog lådan lite men slutade dra igen. Kunde till slut åka några hundra meter och så slutade den dra igen. Efter att motorn blivit kall så drar lådan en liten stund. Har efter detta testat felkoder med dator men det finns inga felkoder på bilen och lådans temperatur är 30 grader vid provning. Har även sköljt lådan med ny olja så den är nu helt okej. Kan det finnas något mer att göra för att få lådan att fungera eller är det bara att byta lådan ? Om man ska byta låda vad gäller då om man ska köpa en begagnad t.ex. är det samma till diesel och bensin motor eller vad annat är viktigt att kontrollera, ska det vara samma serienummer ?

det är olika på bensin och diesel så du får kolla på lådan vad det står för artikelnummer på den, när du har artnr kan du söka på det på tex bildelsbasen.se så får du upp vxllådor med det artnr.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Stortag
5 augusti 2021 · 298 Inlägg

Jag är ingen expert på automatlådor men kanske det är turbinen som spökar. Den fungerar väl i princip som en koppling. Kanske den började slira då oljan var ordentligt varm och började sedan fungera bättre då systemet blev spolat.
Det skulle kunna undgå felkoder om den helt enkelt slirar.
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar här smile

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2021 · 14 048 Inlägg

Volvoxc702004 skrev:
Hej ! Har en Volvo xc 70 Diesel årsmodell 2004 med automatlåda, bilen har gått ca 23000 mil.
Var ute och åkte och skulle åka ut på en väg efter ett stopp, då drog inte automatlådan utan det var som om neutralen låg i. Slog av motorn och testade igen då drog lådan lite men slutade dra igen. Kunde till slut åka några hundra meter och så slutade den dra igen. Efter att motorn blivit kall så drar lådan en liten stund. Har efter detta testat felkoder med dator men det finns inga felkoder på bilen och lådans temperatur är 30 grader vid provning. Har även sköljt lådan med ny olja så den är nu helt okej. Kan det finnas något mer att göra för att få lådan att fungera eller är det bara att byta lådan ? Om man ska byta låda vad gäller då om man ska köpa en begagnad t.ex. är det samma till diesel och bensin motor eller vad annat är viktigt att kontrollera, ska det vara samma serienummer ?

Hur är oljenivån i automatlådan? Är det för lite kan den bete sig så att den drar lite grann lite då och då. Nu vet jag inte om en Volvo från 2004 fungerar lika som en gammal automatlåda, då kan det vara lamellerna som slirar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
candyweiss
5 augusti 2021 · 876 Inlägg

johnnyJ skrev:
När bytte du olja i lådan sist? Är det det du menar med att skölja? Gammal olja sätter igen ventilerna i lådan. Du kanske får skölja en gång till.

Är det inte en speciell olja man sköljer lådan med? TS skriver bara att den sköljts med ny olja, vilket förmodligen inte hjälper?
Det ska väl dessutom sköljas flera gånger misstänker jag? Det blir MÅNGA liter smile

Senast redigerat av candyweiss (5 augusti 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Christian S
5 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

candyweiss skrev:

johnnyJ skrev:
När bytte du olja i lådan sist? Är det det du menar med att skölja? Gammal olja sätter igen ventilerna i lådan. Du kanske får skölja en gång till.

Är det inte en speciell olja man sköljer lådan med? TS skriver bara att den sköljts med ny olja, vilket förmodligen inte hjälper?
Det ska väl dessutom sköljas flera gånger misstänker jag? Det blir MÅNGA liter smile

man sköljer/byter oljan genom att ta loss ena slangen till oljekylet och sedan starta bilen så att den pumpar ut oljan och när det börjar komma bubblor stänger man av motorn och fyller på samma mängd som pumpades ur sen upprepar man proceduren tills oljan som kommer ur är samma som den som man häller i, det brukar väll gå åt minst 12liter olja innan man är nöjd med resultatet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hilmer
5 augusti 2021 · 1 779 Inlägg

johnnyJ skrev:

Christian S skrev:
man sköljer/byter oljan genom att ta loss ena slangen till oljekylet

Har du oljekylare till växellådan? Näe!

Kylaren till automaten sitter i vänstra gaveln på vattenkylaren på dessa.
Tror faktiskt inte det finns några automatare som inte har nån typ av oljekylare.

Vad det gäller TS frågaställning så är det nog läge att byta lådan, har den slutat driva helt stundtals så känns det som att lådan har gjort sitt tyvärr!
Klart att det går ju att renovera också, men det lär ju inte vara kostnadsmässigt försvarbart.
Vad har du försökt läst ut felkoderna med?

Stortag
6 augusti 2021 · 298 Inlägg

johnnyJ skrev:
Har du oljekylare till växellådan? Näe!

Jo dessa har nog oljekylare, har själv bytt olja och spolat genom kylaren presis som Hilmer beskriver. Den är lite bra undangömd bara så man märker nästan inte att den är där smile

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Christian S
6 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

johnnyJ skrev:

Christian S skrev:
man sköljer/byter oljan genom att ta loss ena slangen till oljekylet

Har du oljekylare till växellådan? Näe!

öh, jo det finns det.

här har du en video på youtube hur man gör

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Lucif3r
6 augusti 2021 · 2 214 Inlägg

Oljekylare för lådan sitter på gaveln av kylaren på dessa. Även manuella har det, dock används den inte på dom.

Skulle påstå att den absoluta majoriteten av automater har oljekylare. Jag kan inte komma på någon automat som inte har någon form av oljekylning iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang