Volvo V70 2012 eDrive felkod

Kjelle814
5 augusti 2021 · 6 Inlägg

Hej! Har fått upp en motorlampa med service erfodras, läste ur den och fick okänd felkod och ”kvalite motorolja försämrad” så böt olja samt filter och försökte nolla felkoden men den försvann inte.

Är det då någon givare som jävlas med mig?

Kjelle814
5 augusti 2021 · 6 Inlägg

Ja inte omöjligt, hittade ingenting om den felkoden på nätet, fanns inget att lösa om den.

Mossan1
5 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

Jag TROR det är en efterkostruktion i mjukvaran pga problem med sk "Runaway Diesel".  Dvs dieselmotorer som skenar när dom förbrukar sin dieselblandade motorolja.
Dom går intr att stänga av utan varvar då till oljan är slut och/eller motorn helt havererar.

Detta är inte speciellt vanligt, men när flera partikelfilter regenereringar misslyckats och en massa småkörande har blandat nog med diesel i oljan kan det hända.

Jag GISSAR att felkoden triggas av att oljeNIVÅsensorn detekterar en ökad oljemängd utan att huven har öppnats, eller liknande parametrar. Dvs nivågivaren är huvudspelaren.

En oljeanalyssensor är alldeles för dyr, opålitlig och komplicerad. Dom borde därför ha nyttjat befintliga sensorer och bara lagt till parametrar i mjukvaran.  Men det är bara vad jag gissar.

Kjelle814
5 augusti 2021 · 6 Inlägg

johnnyJ skrev:

Mossan1 skrev:
Jag GISSAR att felkoden triggas av att oljeNIVÅsensorn detekterar en ökad oljemängd

Jag hade en Yamaha (4-takt) utombordare som på trolig grund av felkonstruktion (dåliga kolvringar som läckte) tryckte ner bränsle i oljetråget som blev överfullt. Kan detta vara samma fenomen?

Har du kört mycket på låga varv månne?

Nja inte mer än någon vanlig människa, hade väl legat på 70-100 i cirka 1 timme när felmeddelandet kom upp.

Stortag
6 augusti 2021 · 298 Inlägg

Oj det var några år sedan jag stött på detta. Det brukade nog vara nu och då på verkstan att folk fick denna felkod. Minnet är bra men kort!
Tror vi brukade bara byta oljan och köra något test i motorstyrenheten. Minns inte på rak arm om det fanns en skild funktion för att kontrollera oljekvaliteten eller om man bara nollställde serviceräknaren så var den nöjd så.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang