Bmw 320d -14 knackar vid lättare påfrestning

tvedberg
14 augusti 2021 · 773 Inlägg

Hej har en bmw 320d 2014 som har börjat knacka.

Symptom mellan 1200-1800varv knackar den som typ misständning/ fel pumpinställning som på äldre dieslar

Låter inget vid lägre eller högre varv och försvinner mer och mer när motorn närmar sig arbetstemperatur

Vad tycker ni jag ska kolla över först?
spridare kan det ge den här symtomen?

panda666
14 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

tvedberg
14 augusti 2021 · 773 Inlägg

panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Får kolla om det kan vara något som sitter löst,

Kedjan borde det inte vara då det felet ska vara åtgärtad på 184hk motorn och rasslar inget vad jag kan höra, men inte omöjligt.

Får kolla över sprisdare och glödstift om det inte är något sv ovanstående.

Har en video på hur det låter, svårt att få det på film då det bara är under svag belastning och inte på tomgång.

tvedberg
14 augusti 2021 · 773 Inlägg

panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

panda666
14 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

tvedberg skrev:

panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

Hör tyvärr inget alls, kanske är min dåliga hörsel. Pröva byta bränslefilter/dieselfilter. Filma när du står still med bilen och be nån gasa till 1500varv eller nått så kan man höra.

tvedberg
14 augusti 2021 · 773 Inlägg

panda666 skrev:

tvedberg skrev:

panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

Hör tyvärr inget alls, kanske är min dåliga hörsel. Pröva byta bränslefilter/dieselfilter. Filma när du står still med bilen och be nån gasa till 1500varv eller nått så kan man höra.

Ja lite svårt kan det va att höra, hörs tyvärr inte utan belastning, hörs endast när motorn får lite motstånd som med växel i.

acandell
9 januari 2022 · 1 Inlägg

Hej! Blev det nån lösning på detta?

Jag har *väldigt* lika ljud på min 320d med N47. Knackande ljud vid gaspådrag när bilen är kall, men den känns i övrigt helt som vanligt. Misstänker spridarproblem.

Edit: Min är en "N47 D20 C", och enligt Bavaria har den redan den uppdaterade kamkedjespännarmekanismen.

Senast redigerat av acandell (9 januari 2022)

Daniell84
15 oktober 2022 · 1 Inlägg

Hej,
Kom ni fram till vad det var som lät? Jag har samma problem.

ivars_turbo
17 oktober 2022 · 1 Inlägg

Samma typ av problem för mej med min bmw x3 2.0d 2012 knackar vid lättare gaspådrag.
Verkstaden rekommenderade spridarbyte på alla4 på ca 25 k … känns lustigt om alla spridare blev dåliga på samma gång

Volvo 945ltt "snurbon" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2022 · 17 465 Inlägg

ivars_turbo skrev:
Samma typ av problem för mej med min bmw x3 2.0d 2012 knackar vid lättare gaspådrag.
Verkstaden rekommenderade spridarbyte på alla4 på ca 25 k … känns lustigt om alla spridare blev dåliga på samma gång

Vet inte men en sak är helt klar: Folk yrar ibland om att glödstiften kan vara dåliga. Dessa har inte med saken att göra. De sitter enbart där för att motorn ska kunna starta vid extrem kyla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
17 oktober 2022 · 6 569 Inlägg

Eftersom spridare fortfarande är mekaniska men magnetstyrda då slits (slits, inte går >sönder<) de oftast jämt, och beroende på motortyp så kan arbetskostnaden sticka iväg.

Blir då "billigare" att byta alla samtidigt än att lägga flera tusen för att sedan återkomma ett par månader senare.

De/Dem
Jocke A4
21 augusti 2023 · 1 Inlägg

tvedberg skrev:
Hej har en bmw 320d 2014 som har börjat knacka.

Symptom mellan 1200-1800varv knackar den som typ misständning/ fel pumpinställning som på äldre dieslar

Låter inget vid lägre eller högre varv och försvinner mer och mer när motorn närmar sig arbetstemperatur

Vad tycker ni jag ska kolla över först?
spridare kan det ge den här symtomen?

Va det spridarna som va problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang