Ojämn/ryckig tomgång Audi a4 b7

Svahn95
14 augusti 2021 · 123 Inlägg

Hej köpte en Audi a4 2.0 tid 170hk b7 2008 igår med ojämn/ryckig tomgång, går bra när man kör och är som värst när motorn är kall. Vid varm motor så håller den sig bättre på tomgång. Luktar även mycket avgaser i bilen.(ska börja leta efter läckage)

Någon som har tips på vad felet kan vara?
Jag får inga felkoder på bilen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Vågat köp!
Ingen motorlampa som lyser?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 augusti 2021 · 14 041 Inlägg

Svahn95 skrev:
Hej köpte en Audi a4 2.0 tid 170hk b7 2008 igår med ojämn/ryckig tomgång, går bra när man kör och är som värst när motorn är kall. Vid varm motor så håller den sig bättre på tomgång. Luktar även mycket avgaser i bilen.(ska börja leta efter läckage)

Någon som har tips på vad felet kan vara?
Jag får inga felkoder på bilen

Hoppas att du fick den billigt när det är motorfel på bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Googlade på problemet och detta är tydligen väldigt vanligt. Kamkedjan är lite sliten och när bilen är kall så blir inte tändtiderna helt okej. När motorn blir varm blir kedjan styvare och motorgången blir bättre. Tydligen är det balansaxlar på denna maskin?

Det visste säkert säljaren. Jag skulle inte vilja starta den i -10 grader...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Svahn95
15 augusti 2021 · 123 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Googlade på problemet och detta är tydligen väldigt vanligt. Kamkedjan är lite sliten och när bilen är kall så blir inte tändtiderna helt okej. När motorn blir varm blir kedjan styvare och motorgången blir bättre. Tydligen är det balansaxlar på denna maskin?

Det visste säkert säljaren. Jag skulle inte vilja starta den i -10 grader...

Dock rem på dessa😌

Svahn95
15 augusti 2021 · 123 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svahn95 skrev:
Hej köpte en Audi a4 2.0 tid 170hk b7 2008 igår med ojämn/ryckig tomgång, går bra när man kör och är som värst när motorn är kall. Vid varm motor så håller den sig bättre på tomgång. Luktar även mycket avgaser i bilen.(ska börja leta efter läckage)

Någon som har tips på vad felet kan vara?
Jag får inga felkoder på bilen

Hoppas att du fick den billigt när det är motorfel på bilen.

/Benny

Vad har priset med min fråga att göra?😌

Rickyjobark
7 december 2021 · 1 Inlägg

Hej!
Kan tyvärr inte hjälpa dig men har exakt samma problem själv och fick nedslag på besiktningen för ej sluten vevhusventilation men börjar tro att det är som du skriver att det är avgaser, för det kommer från avgas sidan. Tänkte bara om du har hittat någon lösning på din bil eftersom det gått ett tag sen du skrev tråden🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang