Köpråd: Volkswagen Transporter T5 TDI 2.0

MrErik
18 augusti 2021 · 16 Inlägg

Hej

Går i tankarna om att köpa en VW transporter T5 för runt 100k. Men jag har hört så mycket dåligt om motorn på dessa att dem är rätt dåliga, så blir lite rädd för att köpa en. Jag vill inte bytta motor direkt efter köpt en begagnad. Den ska ha automatlådan DSG. Vad säger dem erfarna om dessa motorer/bilar?

Har hört talas om att taxi och ambulans har slutat köpa VW för dem här så dålig kvalité.

Kolla på den video detta  brukar vara det vanligaste felet.

Senast redigerat av MrErik (19 augusti 2021)

Stortag
19 augusti 2021 · 298 Inlägg

Skulle absolut avråda från att köpa! Har ett antal bekanta som har haft dessa bilar och de sägar alla samma sak "aldri mera vag".

En av dem hade en som firmabil, detta var för några år sedan då den var sprillans ny. Det började lite försiktigt med att motorlampan lyste varenda månad med nya saker att klaga på. En vacker dag då de hade varit på ett jobb på andra sidan landet och skulle åka hem började bilen spontant att brinna.
De fick en ny på försäkringen och även den höll på och tände motorlampan stup i kvarten. Slutligen en dag då de körde landsväg skjöt den loss en spridare, rev loss gängorna ur toppen. Då  skaffade de en transit i stället som har fungerat klanderfritt.

En annan bekant hade också en för några år sedan men den var inte helt ny. Iallafall så berättade han ungefär samma story, motorlampan lyste hela tiden och motorn drack olja. Då räcker det tydligen inte heller med att byta kolvringar utan cylindrarna har blivit ovala så hela blocket behöver bytas. Eller om det görs på märkesservice, en komplett motor med tillbehör bara att lyfta i som kostar hiskeliga summor.

Sambon köpte en audi A3 1.4 tfsi med en såndär robotväxlad manuellåda här i vintras som försäljarna garanterade att "Jo det är den nya motorn som har rem så du slipper att kedjan brakar som varit problem tidigare. Den tar inte heller olja, det har vi aldrig hört talas om för den nya motorn" Dum som man var gick man med på deras salespitch och tänkte, kanske man kan ge vag en till chans.
Andra veckan hon hade bilen berättade hon att den knyckte något i växellådan och ville inte växla ner då hon skulle gasa upp ordentligt och åka ut på en motorväg. Vi berättade detta för försäljaren och han menade att det är bara styrenheten som ännu lär sig hennes körstil så den kan vara lite skum i början.
Ja ja vi säger så då...
Cirka en vecka senare så tändes en varningslampa på instrumäntet om väghållning, antisladd ur funktion då vi körde typ 30km/h på en sandväg. Testade stanna och starta om så försvann varningen. Ännu en till vecka senare, "de går inte att lägga i backen så ja slipper inte ur parkeringsrutan, ja måste ta din bil till jobbet" Då stog det att backens kunde inte hittas i skärmen... Vi fick en akuttid till audi verkstan (samma ställe där vi köpte bilen) och vi fick så lov att knuffa ut bilen ur parkeringsrutan. Sedan märkte jag att hela raden med växlar var borta. Backen, 2, 4, 6 så fick köra på manuelläge och snabbt ta upp två växlar åt gången för att kunna köra till verkstan.
Efter några dagar kom domen. En växelförare hade brakat av och slått sönder en styrenhet inne i växellådan. Till råga på det hade de kollat på oljestickan (motoroljan) och kunnat konstatera att nivån var så låg att den inte syndes på stickan längre. Cylindrarna är ovala och hela jävla motorn och växellådan behöver bytas... Bilen var körd 125tkm
Bilfirman sa direkt att vi häver köpet och ni får tillbaks pengarna, vilket var väldigt schysst av dem.
Vill även tillägga angående detta att bilen varnade inte om att oljenivån var låg... Varför inte? Denna funktion har ju fan min bmw från 90 talet.

Sen hade vi även en sådanhär "äldre" transporter på verkstan som svänghjulet hade exploderat på redan vid 60tkm.

Sen har jag en annan bekant som hade en audi diesel (vet inte exakt vilken motor) där kamkedjan hade brakat två gånger under kort tid.


Så med det du själv har hört om dessa motorer och min långa utläggning hoppas jag att du inte köper den. Jag frågade även nyligen på elbilsforumet vad grabbarna hade för uppfattning om E-golf. Det kan ju inte vara lika mycket problem med en elbil? Jo tydligen kan det.

valle22 skrev:
Och motorlampor på VAGs bilar fortsätter att lysa trots eldriften...  big_smile otäta batterier man byter på löpande band och ständiga mjukvaru problem man verkar aldrig lyckas lösa.

Det har som det brukar vara, man spottar ut bilarna utan det är riktigt testat och så får ÅF ta reparationerna i efterhand.

Iallafall enligt valle verkar det som att vag spottar ut bilar ur fabriken och skippar kvalitetskontrollen.

Senast redigerat av Stortag (19 augusti 2021)

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
MrErik
20 augusti 2021 · 16 Inlägg

För jävligt  att inte VW kan fixa sinna problem. Jag har ägt en vw polo för några år sen, låsen sluta funka och växellåda börja läcka olja och grejor men gick att fixa. Men låsen på VW är fortfarande ett problem på nya VW, att dem inte fixar sånt. Har hört sidospeglarna ramlar av grejor.

Men blir nog ingen VW Transporter köp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang