Volvo amazon med bmw drivlina (V8 och lite turbos)

Bygge av av en busbil (på en budget)
  • 93 Följare
  • 59 885 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september
MrCrankyface
2 juni · 394 Inlägg

Ser ut att bli riktigt välfyllt i det där motorrummet!  big_smile

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
2 juni · 306 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Ser ut att bli riktigt välfyllt i det där motorrummet!  big_smile

Blir nog såpass välfyllt att jag får gjuta egna motorkuddar så inte rörelsen från motorn slår sönder allt runt om den😂 har bara 2 cm frigång på vissa ställen, och det lär nog inte bli bättre heller. Hälften av all skit är ju inte ens på plats än. Kylare, chargecooler, kylare för chargecooler, alla tryckrör, kylrör, el, expantionskammare för kylvattnet, insugsrören och luftfilter, vatteninsprutningen, AC kondensor och rör, oljekyl, blowoff ventiler, downpipes. Det blir riktigt tight med andra ord😂👍

Oskar_Thompson
12 september · 306 Inlägg

Projekt har stått lite stilla ett tag nu som ni nog har märkt. Det beror på flera saker, men en av dem sakerna, den roligaste av dem, är att jag har skaffat mig ett nytt litet mini-projekt 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-66ba21721ae14dbbcbb14794c0581f07.jpg
En VW typ 3 notchback 1500s från 1965 i sisådär skick. Har alltid vetat ha en, och lite på impuls köpte jag den här för kanske lite för stor peng, men samtidigt så kom den med en massa extrapaneler i varierande skick, en nästan komplett nerplockad motor mm.

Den här ska dock inte bli något Frankenstein-bygge så som amazonen, den här ska bli orginal-renoverad om några år när amazonen är klar. Tills dess ska jag bara försöka få den att gå bra, och om inte laga den rost som finns, iaf stoppa den.

Jag har även gjort en liten video på engelska där jag går igenom lite hur jag går till väga. Tyvärr så har jag varken tid eller ork att redigera, men om man fortfarande vill se lite mer av den så kommer en länk här:
https://youtu.be/PNuSN1kUBzY

Jag kommer nog inte starta en ny tråd för den, men kanske slänger in en liten uppdatering här  istället om intresse finns🙂

Amazonbygget kommer förhoppningsvis igång lite mer snart igen😁👍

MrCrankyface
12 september · 394 Inlägg

Riktigt cool bil! Kan säkert vara bra att ha något annat att fördela lusten på.
Är ju som du är inne på en rejäl skillnad mellan att totalt bygga om ett fordon och "bara" återställa ett annat.  big_smile

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
12 september · 306 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Riktigt cool bil! Kan säkert vara bra att ha något annat att fördela lusten på.
Är ju som du är inne på en rejäl skillnad mellan att totalt bygga om ett fordon och "bara" återställa ett annat.  big_smile

Tack! Just vardagliga europeiska sedaner från 60-talet har jag ju en speciell kärlek för😁  det ända jobbiga är att man måste hålla sig tillbaka från att dra fram vinkelslipen varje man ser något litet rosthål. Hatar ju rost med en passion 😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang