Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.
  • 69 Följare
  • 35 967 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 september
simlar
26 april · 4 785 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hur ser signalen arduinot tar emot ut? Är det en square-wave signal eller? Isf, vilket frekvensomfång är signalen i?
Atmega är inte så där super-duktig på frekvenser, speciellt inte lägre frekvenser(typ 200Hz och under).

Signalen in till arduinot är en sinusvåg från m51ans VR-givare, signalen går sen genom ett chip som konverterar till en fyrkantsvåg om jag förstått det rätt.

Det är brorsan min som har koll på det där.
Lär bli relativt låg frekvens då m51 har 6 punkter per varv.
Men arduinot visar rätt varvtal nu, det är varvräknaren som inte visar helt rätt.

Senast redigerat av simlar (26 april )

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
3 maj · 4 785 Inlägg

Update!

I helgen gjordes inte mycket på 244an.

Har skaffat en VW TD-pump för att jämföra lite med. VW-pumparna är marginellt modernare än M21-pumparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec27f7d3c1809153203c6e33eeb3e029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-71a53c267d42e7e670b90fc7fc2ae2f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f01bee3d2ef123ad0d6ce3b5c75dc11e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7af47ee6cf96475f2114ad8c64bd3fbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d00a0072ec6b94009116fe5190a5269d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2c78d5bdab2950b39bd73da969707335.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1bdfb965c1f9d8bf3fa6ae4393bd8a30.jpgEgentligen det enda som är intressant är den hårdare fjädern för boostpin samt den nersvarvade skruven som begränsar hur högt boostpin går.
M21 tillåter inte att boostpin går hela vägen upp fastän man skruvar upp skruven till det tar stopp.
VW-pumpen går att skruva ut ända till skruven lossnar, men krävs endast skruva ut några millimeter högre än vad M21-tillåter.
Hade jag vetat det var enda skillnaden hade man med gott samvete kunnat slipa ner spetsen på M21-pumpens skruv så den tillåts att skruvas lika högt upp.

Fjädern till boostpin är betydligt bättre än M21.
M21ans fjäder är så mjuk så boostpin bottnar redan vid 0,2bar laddtryck. VW-fjädern bottnar inte förrän vid 0,75bar.
Vad gör detta för skillnad då? Jo boostpin följer då laddtrycket bättre vilket gör att bilen sotar ganska så jämnt genom hela registret istället för att man får ett tjockt sotmoln just när laddet börjar komma.
Ger ett jämnare effektuttag i motorn och man kan ställa på pumpen mer utan att sota för mycket på låglast/dellast.
Finns hårdare fjäder att få tag i, har beställt en fjäder som jag hoppas är på 1,1bar som sägs vara den hårdaste fjädern.

I samband med att insuget ändå var borta så kollade jag även hur tändningen stod.
Hade 1,15mm lyft vid TDC.
Ökade detta till 1,2mm då motorn var lite ssvårstartad kall, den tänder till direkt men för svag för att hålla tomgång första sekundrarna.
Blev bättre men är ändå lite svårt för den att hålla tomgång första sekundrarna efter start så ska prova öka tändningen lite till.


Blev även en liten filmsnutt vid provkörningen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Raev
14 maj · 10 Inlägg

Använde du en vanlig borrmaskin då du borra upp hålen för dom nya pinnbultarna för insuget?smile Har en e36 325tds som ja ska byta till alu insug och måste göra exakt samma grej som du😅
För övrigt, grymt bygge 😬👍🏼

simlar skrev:
Update!


I helgen blev det mycket skruvande.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f41947bbb37e4c94b3eea901ae4a569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a54261ff4f53c024026733955a2f5b74.jpgKöpte mig ett jalusi till bakrutan i Fredags, brorsan ska bara 3d-printa nya fästen och en spricka i jalusiet ska lagas innan det blir att montera.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b3c43c47b6dfde9642e8e6e07ae42ea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-94838f6df760faeba9203462d881522f.jpg Provmonterade sen E34-insuget jag fick i veckan. Pumpen ryms men inte mycket mer än så tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-128e7c466d3e1d5ab2ab6721234492d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a484e87a76a910e240e777cea5d3f8ce.jpgTog sen loss M21-pumpen och demonterade den totalt.
Felet visade sig ligga i pumphuvudet, den stora muttern med stort triangelhuvud hade en felaktigt monterad o-ring som täppte igen bränslekanalerna ut till spridarrören.
Rengjorde hela pumpen invändigt, kokade dom mest skitiga delarna i diskemedelsvatten och borstade bort skiten.
Blåste ur alla bränslekanaler i hela pumpen med tryckluft.
Monterade sen ihop pumpen och bytte dom tätningar som jag inte redan bytt och monterade tillbaka pumpen på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1cc00cdee8910df277c4c13d2780345.jpgI samband med ihopmontering av pumpen monterade jag även en "Dynamic timing spacer", denna tillåter att pumpen ökar förtändning med några grader extra vid högre varv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d34acdc2073e8f39cee89b5b1c782cb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eb2b15d6fc894f54050585eac313d4bf.jpgStällde pumpen till 0,95mm slag vid TDC enligt M51-spec.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3160a3f1be29459b7109f1cd74b84072.jpgSå här ser M51-låsverktygen ut, endast pinnen som behövs för pumpbytet då det räcker att låsa vevaxeln.
Den stora plattan är till för att låsa kamaxeln, förhoppningsvis kommer jag inte behöva riva motorn så pass mycket att den plattan ska behövas hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eebff74da9fd775e5a79502ad35a576a.jpgFick till en början inte bränsle ut till spridarna ändå, var då nära på att ge upp men startade motorn med startgas för att få lite varv på pumpen och då jävlar började den pumpa bränsle big_smile

Första start med M21-pumpen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-00d91b2d0cf52d2533e890f20edf2f0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a8de3e09123770cdc7a4f41c44f16a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1d423f4ea76f77603345e60755dfdfd.jpgKnåpade sen ihop ett fäste för EGT-sensorn.
Kapade av ena änden av EGR-röret och svetsade på EGT-nippeln, slipade till svetsen och skruvade sen dit adaptern samt EGT-sensorn.
Bra att kunna mäta avgastemp smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1fe73b755d39f3578275587cfed33c88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a059ce881239715e7cf671e3a44dc69c.jpgBorrade och gängade för pinnbultar på cyl 1-3 då BMW av någon anledning vridit flänsen på dom tre första cylindrarna på dom nyare motorerna mad
Insuget sitter nu monterat med nya packningar och ordentligt fastskruvat big_smile
Lödde igen laddtrycksnippeln på insuget då den inte går att använda pga blir för tight mot pumpen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae1bb0d1c4717d99c819cb69ad1acf77.jpgKnåpade ihop fäste för att använda B20-gasvajern, brorsan hade 3d-printat fina plastpluttar till att hålla vajern i pumpen så dom blev att låsa fast mot gasarmen med ståltråd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a73f0a049e3662b7df820f688469109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2a3131cc3a71d045f48b8980663e2fce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce24d42a99e58da238a0a7c5fbbfcb2b.jpgFörlängde laddtrycksröret samt lödde på en stump bromsrör för att koppla laddtryck till klockan på pumpen.
Kopplade även provisoriskt dit en laddtrycksmätare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9338c1919df086e07fe4d97d7a00365a.jpg Knåpade dit choke-vajern för att inte behöva hålla på gaspedalen på tomgång när bilen är kall.
Lär även gå att använda som väldigt simpel farthållare då det går att gasa nästan fullt när man drar choke-vajern till max lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b70ea16f4d19f3e5c3f155b74f2234ec.jpg Så ser motorrummet ut nu iallafall, aluinsuget är helt klart snyggare än plastinsuget smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0c036973f748c5152181cae20d1e50af.jpg Mätarhuset, samtliga mätare fungerar och visar rätt big_smile
Choke-lampan används som glödningslampa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-48d35dca4d823d48bd9bf0e8f2326a98.jpgSå här ser mittkonsolen ut, EGT-mätaren passar klockrent och syns tydligt när man kikar ner på den.



Körklar med M21-pump

Provkörde bilen och då hade den 1,5bar laddtryck och sotade kraftigt så fick skruva ut bränslemängdskruven totalt 1varv innan den var helt sotfri så den har godkänt K-värde på besiktningen.
När bilen var helt sotfri laddade den 0,9bar vilket är vad M51 ska ladda original, bevisligen flödar inte wastegaten tillräckligt så laddet skenar när man skickar på mer soppa.

Bilen känns väldigt slö däremot jämfört med senast jag provkörde bilen, känns som den har typ 100hk men inte så konstigt med tanke på att M21D24 endast har 116hk/210Nm original tongue


Det var allt för denna gång, har ringt och försökt bokat regbes idag men finns inga tider före midsommar och längre än så kunde hon i kundtjänst inte se så hon skickade ett meddelande till stationen och dom ska då ringa upp om vilket datum och vilken tid dom kan klämma in bilen min.

Volkswagen GTI 8v "bettan" (1993)
Toyota Corolla "Vita faran" (1987)
Volkswagen Jetta "Lowrider" (1990)
simlar
14 maj · 4 785 Inlägg

Japp bara vanlig handhållen borrmaskin smile
Bara ta det lugnt och försiktigt. Rekommenderar även en medhjälpare som kan hjälpa till att se så man borrar rakt.

Tackar!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
17 maj · 4 785 Inlägg

Update!

I Onsdags så stämplade jag ut efter lunch och tog in 244an för byte av oljetrågspackning.
Tänkte att det går väl fort, nån timme max.

Visade sig dock ta totalt 4h roll

Började med att byta oljefilter och o-ringar till oljekylsadaptern på filterhuset.
Hissade sen upp motorn så långt det gick och försökte ta ner oljetråget, men fanns inte i närheten tillräckligt med plats.
Blev tvungen att släppa ner hela framvagnen så allt bara hängde i fjäderbenen men fick ändå inte ut tråget!
Efter ett jag försökt böka och vrida och ha mig så blev jag även tvungen att lossa oljepickupen för att få ut tråget.
Tråget behövde komma först framåt en bit innan det gick att sänka ned i bakkant, men gick inte att få tillräckligt framåt innan oljepickupen tog emot skvalpplåten.

Sen när tråget väl var nere så passade jag på att tvätta det. Körde den 4ggr 15min i varmkomponentstvättmaskinen innan jag inte orkade vänta längre och monterade tillbaka tråget.
Tråget blev helt klart renare men ändå långt ifrån helt rent lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a4117f276fdcd8f2f634f5f4107c3297.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a3071969e6996bddbe839e64472c9b3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-387f4c37653c1c5504f70d3df1425399.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-675a546a5e03e67900482243831174fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-87df53fe94d33d2acade7042954aeaad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-46bfa4d7adc80d3a173893f1790dcf8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a5c8b4cf9ea34db7c2a239af029b1a35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5771ae1fff837793a9b7be2d95325fee.jpg


Sen på Torsdag var man ju ledig tack vare Jesus wink
Då blev det att bygga en ny fläktkåpa som förhoppningsvis förbättrar kylningen.
25mm längre ut än gamla fläktkåpan samt med ventilationshål och gummiflärpar tagna från en avkapad 940/960-kylarfläkt smile
Endast 12°C än så länge så vet inte om det gjort någon skillnad ännu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-04ab9528e69fc60d85cb3ea610ac1835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-320ab982095efaf5078ea4bed06486e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-39187dea875e65ea91322310a3c13dae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8351ddf69c56ddab606f542b876f1c6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fe61ed0357dfcbd94640af0efcf1d837.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f5b7c32207bc7802f093379a7289c5a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2fb7c4df31262d1b05182e2cdc7419c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ed051bf550359733e275b257e2f66795.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c019387c749336710d0b323d5f3bad54.jpg


Hann även på Torsdagen byta till en hårdare tändförställningsfjäder från en 1,6TD-pump.
Pumpen ökar då inte förtändningen lika snabbt vid ökat varvtal.
Gjorde märkbar skillnad, knackar betydligt tystare över 2000rpm och känns som att motorn ger lite mer effekt.
Detta tyder på att den vill ha mindre förtändning under 2000rpm, dvs minska lyftet på pumpen vid TDC.
Ska laborera lite med pumptimingen och se när jag hittar den inställning som ger tystast dieselknack vid körning men som motorn ändå startar med när den är kall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cb32a7138bddbd60f84332622094952b.jpgVW 1,6TD fjäder till vänster, 1,6D-fjäder i mitten och M21-fjäder till höger.


En annan sak som hänt är att svänghjulet har börjat knacka på tomgång efter man kört några mil med bilen, dvs när motorn är ordentligt uppe i arbetstemp.
Får se hur länge svänghjulet håller, är ju ändå ett begagnat dubbelmassesvänghjul med okänt miltal roll

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
4 juli · 4 785 Inlägg

Update!

Väldigt kort uppdatering, använt bilen dagligen sedan slutet på Maj och den rullar på och går så fint big_smile

Bytt ventilkåpspackning då den inte höll tätt längre, tyvärr ingen bild på det.

Kört snart 400mil sedan bilen togs fram.
Värmen kom till slut hit upp till norr och min nya fläktkåpa visade sig vara riktigt lyckad, håller temperaturen stabilt upp till 120km/h trots 25°C+ utomhus smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2f6eecb5953a121624d9e3528fdaafb3.jpg

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
15 september · 4 785 Inlägg

Update!

Inte kört så mycket med bilen under semestern men har blivit 200 problemfria mil till sedan senast jag skrev något.
Bilen har nu ställts undan för detta året, planen är att samla på sig delar för att åtgärda alla läckage på motorn till våren så den är tät innan besiktningen 2022.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f423cfc71ef12a18fdfa10afdc80c63b.jpgBilen har nu gått 800mil med M51D25 i motorrummet smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5ba6122e4ba1705e5034e320f8dc7274.jpgFörsta snöfallet kom igår så bestämde mig då att parkera bilen för vintern.


Det var allt för denna gång!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang